Gå til innhold

Når mor kjøper øl til sin 15-åring


Gjest HvaMenerDere

Anbefalte innlegg

Gjest Maria

Ville du slutte å kjøre bil for å vise 15-åringen at han ikke får lov?

Hvis jeg hadde en 15-åring som drev og "rappa" bilen min for å kjøre hele tiden, hadde jeg solgt bilen ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • avil

    14

  • favn

    12

  • Ulv I Faarikaal

    11

  • Bassisten

    9

Mest aktive i denne tråden

Gjest hurramegrundt

Jeg synes det skulle være obligatorisk at foreldre til ungdom over 14 år utstyret ungdommen sin med en enkeltmanns(kvinne) pakke som overlevelses utstyr før hver helg. Inneholde skulle kunne være en 6pack med øl, 40 prince mild og en pakke kondomer. Dessuten så skulle mor/far gå foran som gode eksempler og sette frem ølglass, askebeger og re sengen med myke satin laken.

La det svinge!

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul onkel, sier jeg. Men 17 år er da litt for ungt til pot.

Enig, men han var moden for alderen... ;-)

I prinsippet synst eg det er ungt å drikka seg full på heimbrent som 13-åring, men det har jo eg også gjort. Valet var hans, eg visste at han røyka pot, han visste at eg røyka pot. Slik eg såg det var det berre ein vidareførsel av ein tradisjon. Mora hans kjøpte jo alkohol til meg då eg var 16... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde en 15-åring som drev og "rappa" bilen min for å kjøre hele tiden, hadde jeg solgt bilen ja...

Huff... Kræsja bilen til mamma to gongar før eg fylte 18 eg... Men dei selde den ikkje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Så har du lagt grunnlaget for trivelige familiesammenkomster de neste 60 årene.

*HEHEHEHE* Ja der sa du noe nick : )

Neida, jeg skal ikke _ANMELDE_ noen, men _kansje_ få en vi kjenner til og ta en alvorlig prat med henne(når ingen andre klarer og få henne til og forstå at dette er ulovlig).

Han kommer ikke til og føre henne i noe anmeldelsesregister uansett!Men en slik person hører hun forhåpentligvis mere på(?)

Jeg er redd for ungene mine jeg også, ungdom har lett for og ta etter venner/kjente.

OG,jeg synes det er stor forskjell på at en 15-åring drikker, og når en 18-åring gjør det samme.Det er tross alt 18-årsgrense på kjøp og drikking av øl her i landet, og dessuten er en 18-åring(forhåpentligvis, og som oftest) mye modnere til og takle ting.

Dessuten; grensen må jo gå et sted uansett, og det er nå sånn at det er vedtatt ved lov at det er 18-årsgrense(ikke dermed sagt at en blir bråmoden og gammel nok over natten!).

Og, når politi,skoler osv driver kampanjer for og prøve og få ned all drikkingen av så unge mennesker, og når de driver kampanjer for og prøve og få foreldre til og ikke gi ungene alkohol selv, da bør vi vel vise såpass respekt at vi støtter opp om det tiltaket(?), for hva er vitsen ellers da??

For som de prøver og banke inn i hodet på oss; ungdommen drikker ikke da bare det de event. får av foreldrene, men de drikker det i _TILLEGG_ til alt det andre!!!

At voksne(foreldre) drikker har jo ingenting med saken og gjøre(vel og merke så lenge de drikker med måte), de ER jo gamle nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen spørsmål til alle som synes det er forkastelig at 15-åringer drikker.

Hvorfor er det farligere når en 15-åring drikker enn når en 18-åring drikker? Blir det plutselig ufarlig den dagen man fyller 18 fordi man har lov til å kjøpe det selv?

Dere drikker selv, gjør dere ikke? Kom ikke her å si at du aldri smaker alkohol og at du har gått edru gjennom hele livet!!!! Ville du sluttet å drikke for å vise 15-åringen at det er farlig? Det er like tåpelig som at foreldre som røyker sier til barna at de ikke får lov til å røyke. DET HJELPER IKKE!

Er du alkoholiker fordi du drikker innimellom? Har du fått varige men av å drikke som tenåring?

Gjør du aldri lovbrudd? Kjører du aldri for fort? Har du aldri kjørt etter å ha drukket en lett-øl (det er ikke lov for da har du promille)? Har du aldri smuglet inn 1 kg kjøtt eller tatt med litt for mye røyk/alkohol over grensa? Er dette bedre enn å kjøpe alkohol til "mindreårige"?

Er det verre om mor kjøper alkoholen til datteren/sønnen enn om en eldre søster/bror gjør det? De fleste storesøsken kjøper alkohol til småsøsknene sine.

Jeg bare spør!

Det er helt klart ikke ufarlig å drikke for noen av oss. Det er allikevel tull å si at det er like farlig for en voksen som for en 15-åring. Alle undersøkelser viser at alkoholisme utvikles lettere hos en som begynner å drikke tidlig, men alkoholisme er forsåvidt ikke den verste trusselen. Verst av alt er nok alt annet alkohol forårsaker av skader.

Er du klar over at alkohol er VANLIGSTE dødsårsak for ungdom i Oslo? Da regner vi med både hva alkohol forårsaker av forgiftninger og sykdommer, samt ulykker, selvmord og vold som er forårsaket av alkoholrus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest retvizan

Jeg har overlevd to tenåringer, og har aldri fått spørsmål om å kjøpe alkohol til dem. De har likevel alltid fått smake alkohol hjemme fra de var ganske små. Hadde vi vin til søndagsmiddagen, så fikk de vin blanda med vann. Hvis de ville. Som regel takka de nei, det smakte tross alt bedre med brus. Det samme gjaldt julelikøren, et par sipp og de var fornøyd. Begge har et normalt forhold til alkohol i dag, og da de var i tenårene, opplevde jeg aldri at de kom fulle hjem. Hadde de ytra ønske om at jeg skulle kjøpe inn øl til dem i 15-16 års alderen, er det mulig jeg hadde gjort det. Men jeg hadde IKKE handla inn for andres unger, ihvertfall ikke uten at foreldrenes godkjennelse.

Min minste er nå 13 år. Om et par år ber hun meg kanskje om å kjøpe inn en sixpack til en fest hun skal på. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg kommer til å svare. Dvs, jeg vet det ikke NÅ, tror alt kommer an på hvordan hun utvikler seg, om forholdet vårt er prega av gjensidig tillit og åpenhet og hvor godt jeg kjenner vennene - og foreldrene - hennes. Det jeg KOMMER til å gjøre, er å holde et godt øye med henne, forsøke å finne en balanse mellom fullstendig frihet og respektløs invadering og håpe at hun har mer vett i skolten enn mora hadde i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg har overlevd to tenåringer, og har aldri fått spørsmål om å kjøpe alkohol til dem. De har likevel alltid fått smake alkohol hjemme fra de var ganske små. Hadde vi vin til søndagsmiddagen, så fikk de vin blanda med vann. Hvis de ville. Som regel takka de nei, det smakte tross alt bedre med brus. Det samme gjaldt julelikøren, et par sipp og de var fornøyd. Begge har et normalt forhold til alkohol i dag, og da de var i tenårene, opplevde jeg aldri at de kom fulle hjem. Hadde de ytra ønske om at jeg skulle kjøpe inn øl til dem i 15-16 års alderen, er det mulig jeg hadde gjort det. Men jeg hadde IKKE handla inn for andres unger, ihvertfall ikke uten at foreldrenes godkjennelse.

Min minste er nå 13 år. Om et par år ber hun meg kanskje om å kjøpe inn en sixpack til en fest hun skal på. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg kommer til å svare. Dvs, jeg vet det ikke NÅ, tror alt kommer an på hvordan hun utvikler seg, om forholdet vårt er prega av gjensidig tillit og åpenhet og hvor godt jeg kjenner vennene - og foreldrene - hennes. Det jeg KOMMER til å gjøre, er å holde et godt øye med henne, forsøke å finne en balanse mellom fullstendig frihet og respektløs invadering og håpe at hun har mer vett i skolten enn mora hadde i den alderen.

Jeg syns holdningen din er grei. Undersøkelser viser at det ikke spiller noen rolle om foreldre "lærer dem å drikke hjemme" eller ikke. SÅ enkelt er det nok ikke. Hva vennene gjør og hvilke holdninger de har og hvor lett tilgang de har til alkohol er visst mer utslagsgivende. Genetisk arv og psyke er visst også viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Jeg syns holdningen din er grei. Undersøkelser viser at det ikke spiller noen rolle om foreldre "lærer dem å drikke hjemme" eller ikke. SÅ enkelt er det nok ikke. Hva vennene gjør og hvilke holdninger de har og hvor lett tilgang de har til alkohol er visst mer utslagsgivende. Genetisk arv og psyke er visst også viktig.

"Genetisk arv og psyke er visst også viktig."

*GHULP*

Mener du - sånn helt hypotetisk selvsagt - at hvis f.eks. - legg merke til at jeg skriver f.eks - mora hadde en umettelig nysgjerrighet i ungdommen, et påtrengende vandrebehov, en alt-skal-prøves-minst-én-gang filosofi, tok mottoet Make Love Not War helt bokstavelig og i tillegg var fullstendig uten frykt, er det da sannsynlig at ungene vil bli arvelig belasta?

:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

"Genetisk arv og psyke er visst også viktig."

*GHULP*

Mener du - sånn helt hypotetisk selvsagt - at hvis f.eks. - legg merke til at jeg skriver f.eks - mora hadde en umettelig nysgjerrighet i ungdommen, et påtrengende vandrebehov, en alt-skal-prøves-minst-én-gang filosofi, tok mottoet Make Love Not War helt bokstavelig og i tillegg var fullstendig uten frykt, er det da sannsynlig at ungene vil bli arvelig belasta?

:-/

He-he :-)

Nei, det er alkoholtrang eller trang til stimulans, abstinenssymptomer og andre fysiologiske greier som arves visst, ikke så mye nysgjerrighet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

He-he :-)

Nei, det er alkoholtrang eller trang til stimulans, abstinenssymptomer og andre fysiologiske greier som arves visst, ikke så mye nysgjerrighet ...

*Puster igjen*

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

*Puster igjen*

;-)

Kanskje man trenger foreldre som har opplevd litt, slik at de kan snakke med sine barn mer på likefot ? Spørsmålet. "Hva gjorde du da du var ung mamma ? " får foreldre til å ljuge så det renner :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man trenger foreldre som har opplevd litt, slik at de kan snakke med sine barn mer på likefot ? Spørsmålet. "Hva gjorde du da du var ung mamma ? " får foreldre til å ljuge så det renner :-)

Jeg håper ALDRI mine barn kommer i nærheten av hva jeg var, og gjøre hva jeg gjorde som ung.

Men morro var det gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper ALDRI mine barn kommer i nærheten av hva jeg var, og gjøre hva jeg gjorde som ung.

Men morro var det gitt.

....om ikke annet så lærte jeg hvertfall en ting.....en blir ikke høy av å spise reseptfrie hostestillende tabeletter.....selv ikke mange av de......

Burde jeg fortelle de det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teori og praksis er noe man sier og noe man gjør. Det har faktisk hent at jeg har kjørt for fort med bil. Litt mer betenkt blir jeg når andre mennesker er innvolvert. Jeg mener personlig at man skal hindre at barn drikker eller røyker med alle rimelige midler.

Å kjøre for fort er i aller høyeste grad noe som involverer andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Genetisk arv og psyke er visst også viktig."

*GHULP*

Mener du - sånn helt hypotetisk selvsagt - at hvis f.eks. - legg merke til at jeg skriver f.eks - mora hadde en umettelig nysgjerrighet i ungdommen, et påtrengende vandrebehov, en alt-skal-prøves-minst-én-gang filosofi, tok mottoet Make Love Not War helt bokstavelig og i tillegg var fullstendig uten frykt, er det da sannsynlig at ungene vil bli arvelig belasta?

:-/

Jepp.

Min mormor, min farmor, min mor og min far, og meg....har i all hemmelighet gått på mange av de samme bommertene! Sånt finner man først ut av når alle (jeg) er voksne, og det viser seg at vi alle har hatt en umettelig trang til å trykke på den røde knappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man trenger foreldre som har opplevd litt, slik at de kan snakke med sine barn mer på likefot ? Spørsmålet. "Hva gjorde du da du var ung mamma ? " får foreldre til å ljuge så det renner :-)

Ikke meg. Jeg kommer klart til å fortelle hvordan det var å delta noenlunde mer eller mindre belastede eller hvert fall outrerte miljøer på den ene eller andre måten. Det var helt perfekt. Massevis av oppegående, politisk bevisste, radikale folk og kreative folk på den ene siden samt endel tyngre narkomane i i andre deler av bekjentskapskretsen. Mitt ståsted var som sagt perfekt og rusinntaket ditto: øl, vin og hasj.

Kan ikke tenke meg bedre posisjon å leve gjennom ungdommen på eller bedre erfaringsgrunnlag for å fortelle mine egne barn om hva som er ok, hva de absolutt bør holde seg langt unna og hvilke folk de bør sky som pesten. Kort sagt: Erfaringer gjør at det følger troverdighet med råd og formaninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

....om ikke annet så lærte jeg hvertfall en ting.....en blir ikke høy av å spise reseptfrie hostestillende tabeletter.....selv ikke mange av de......

Burde jeg fortelle de det?

Nei, heller ikke at man ikke får rus av å røyke te....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Å kjøre for fort er i aller høyeste grad noe som involverer andre mennesker.

Eller rein på vidda... det var der jeg kjørte fortest. Resten av mine fartsovertredelser er meget beskjedne, men likvel ulovlige. En gang glemte jeg å betale en avis....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...