Gå til innhold

Når mor kjøper øl til sin 15-åring


Gjest HvaMenerDere

Anbefalte innlegg

Gjest fostermor

Dette er helt uakseptabelt mener jeg, først så forklarer vi ungdommen at vi ikke ønsker at de skal drikke alkohol - så går vi ut og kjøper til dem..... nei dette strider mot alle prinsipp. En kan godt vite at de unge drikker, men en trenger ikke si til dem at det er greit å bryte loven - det er faktisk ikke lov å kjøpe alkohol til unge under 18 år. Hadde du feks. lånt bort bilen din rett før de var ferdige med å ta "lappen"???

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt dette opp med de foreldrene det gjelder og sagt at å kjøpe til dine barn er uakseptabelt. Du kan jo også anmelde dem dersom du vil gå så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • avil

    14

  • favn

    12

  • Ulv I Faarikaal

    11

  • Bassisten

    9

Mest aktive i denne tråden

Gjest Miletta

Da vet moren at de drikker noe som ikke er farlig.... 15-åringene ville uansett fått tak i drikke, men da hadde ikke moren hatt kontroll på hva datteren drakk, og risikert at hun drakk hjemmebrent eller noe.....

Jeg antar at hun ikke gjør det for at hun synes det er ok at datteren drikker, men fordi hun vil ha litt mer kontroll over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daisy

Jeg vet at ungdom kan få tak i øl uansett, men jeg ville ikke ha kjøpt øl til noen før dem har fyllt 18 år.

Når de er 18 kan de jo kjøpe selv ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig ulovlig!!! Når (heyy åååå) det er sagt, i et samfunn hvor det er billigere å kjøpe narko enn øl, så vet jeg ikke hvor opphisset jeg gidder aa bli. Øl eller E? Hva synes du? Og hvorfor føler du at du maa blande deg inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig ulovlig!!! Når (heyy åååå) det er sagt, i et samfunn hvor det er billigere å kjøpe narko enn øl, så vet jeg ikke hvor opphisset jeg gidder aa bli. Øl eller E? Hva synes du? Og hvorfor føler du at du maa blande deg inn?

...Forde det er min søster!

-Og forde det strider imot hva jeg oppfatter som riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke lov å kjøpe alkohol til mindreårige.

Meld henne til politiet. Det er faktisk det eneste rette å gjøre. (Man kan melde anonymt)

Ok!Da kommer jeg iallefall til og si ifra til politiet(ettersom vi kjenner en i politiet godt),så får han avgjøre om han vil snakke med henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet moren at de drikker noe som ikke er farlig.... 15-åringene ville uansett fått tak i drikke, men da hadde ikke moren hatt kontroll på hva datteren drakk, og risikert at hun drakk hjemmebrent eller noe.....

Jeg antar at hun ikke gjør det for at hun synes det er ok at datteren drikker, men fordi hun vil ha litt mer kontroll over det.

'Noe som ikke er farlig...' Den var på kanten, synes jeg. Nok av øl-drankere som forteller det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kvinnen gjør det umulig for barna å stole på at hun vet forskjell på riktig og galt, lovlig og forbudt.

I stedet for å deale til barna mine, har jeg personlig mer tro på å fortelle dem at 'hør her, på et eller annet tidspunkt kommer alkohol og dop inn i bildet, nå skal jeg fortelle deg litt om hvordan det foregår, hva som skjer når du drikker, spiser eller røyker det og det, hva som skjer når purunge folk tuller rundt med sånt og hvorfor det fa.. meg er viktig at du styrer bestemt vekk fra det og det.'.

Hørtes det ut som reklamering? Håper ikke det, tror på saklig informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miletta

'Noe som ikke er farlig...' Den var på kanten, synes jeg. Nok av øl-drankere som forteller det motsatte.

Les litt mellom linjene da.. dette var vel ikke så vanskelig å forstå.........(?!)

Du må vel være enig i at det er mindre farlig å drikke en sekspakning med øl enn det er å drikke en flaske hjemmebrent, som kan inneholde både det ene og det andre fordi man aldri vet 100% sikkert hvor det kommer fra....

Selv er jeg 25 og har aldri smakt hjemmebrent, har sett nok av tilfeller hvor folk har måttet bli pumpet etter det. Men har aldri vært borte i at noen må på sykehus og pumpes etter å drikke øl....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les litt mellom linjene da.. dette var vel ikke så vanskelig å forstå.........(?!)

Du må vel være enig i at det er mindre farlig å drikke en sekspakning med øl enn det er å drikke en flaske hjemmebrent, som kan inneholde både det ene og det andre fordi man aldri vet 100% sikkert hvor det kommer fra....

Selv er jeg 25 og har aldri smakt hjemmebrent, har sett nok av tilfeller hvor folk har måttet bli pumpet etter det. Men har aldri vært borte i at noen må på sykehus og pumpes etter å drikke øl....

Men det er nok av undersøkelser som viser at det er ikke enten-eller. Det er både-og. De som får alkohol med hjemmefra drikker den, _pluss_ det de kan få ellers. Generelt drikker de som får med alkohol hjemmefra, mer enn de som ikke får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Moren gir jenta holdninger om at dette er helt greit. Ok å drikke seg full.

En 15 åring klarer alltids å skaffe seg alkohol, men det bør ikke komme fra foreldrene.

Helt forkastelig fra morens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit. Moren til en venn av meg lot oss sitte hos dem fra vi var 15. Hun begrunnet det med at hun visste at vi ville drikke uansett, så da var det best at vi satt hjemme hos dem, slik at hun hadde oss under kontroll.

90% av som snakker om hva som er lovlig og ikke lovlig, har ikke noe bevisst forhold til dette. Der er bare opptatt av lovverk når de argumenterer mot alkohol og narkotika. I neste øyeblikk kjører de avgårde langt over fartsgrensen slik at de rekker å tyvfiske før natten setter inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maria

Men det er nok av undersøkelser som viser at det er ikke enten-eller. Det er både-og. De som får alkohol med hjemmefra drikker den, _pluss_ det de kan få ellers. Generelt drikker de som får med alkohol hjemmefra, mer enn de som ikke får det.

Du tar feil..... 3 år siden jeg var 15.. jeg drakk nesten alltid mest av alle, og jeg fikk aldri med alkohol hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flisa Flishaugen

Jeg hadde ikke gjort det. Men det hjelper jo ikke søstra di. Det jeg reagerer mest på er at hun kjøper til venninne av datteren også, -fy flate som hun skulle fått høre det om det var min datter hun kjøpte det til - *kremt* -altså hørt det fra gubben. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil..... 3 år siden jeg var 15.. jeg drakk nesten alltid mest av alle, og jeg fikk aldri med alkohol hjemmefra.

Javisst. Og hvis du treffer en 80 år gammel kjernesunn røyker, da tror du at det er ufarlig å røyke også ?

Vi snakker statistikk og gjennomsnitt her, ikke enkelttilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min handlet på polet til meg fra jeg var 16. Det synes vi alle var en veldig fin løsning, fordi det var mye skummel heimbrennt ute blandt ungene.

Og pyton hjemlaga vin, med grums.

Jeg skåla i skikkelig hvitvin!

Se forøvrig Altmans svar. Skriver under på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Jeg synes det er helt greit. Moren til en venn av meg lot oss sitte hos dem fra vi var 15. Hun begrunnet det med at hun visste at vi ville drikke uansett, så da var det best at vi satt hjemme hos dem, slik at hun hadde oss under kontroll.

90% av som snakker om hva som er lovlig og ikke lovlig, har ikke noe bevisst forhold til dette. Der er bare opptatt av lovverk når de argumenterer mot alkohol og narkotika. I neste øyeblikk kjører de avgårde langt over fartsgrensen slik at de rekker å tyvfiske før natten setter inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

...Forde det er min søster!

-Og forde det strider imot hva jeg oppfatter som riktig!

Det strider mot det du mener er farlig. Du og din søster har forskjellig syn på dette med ungdommer og kjøp av alkohol til dem når de er 15-16 år.

Jeg ville snakket med henne, men jeg kunne aldri anmeldt min egen søster til politiet. Sånn er det bare.

Jeg kan jo skjønne hvorfor hun kjøper det til 15 åringen sin da. Da har hun kontroll over hva h*n drikker og sjansen er liten for at h*n skal få tak i noe annet å drikke på ( ja jeg vet at sjansen er der fremdeles ).

15 åringen vil på en eller annen måte uansett få tak i noe å drikke og er det så mye bedre å drikke på hjemmebrent eller noe annet som du ikke vet hva er?

Hvis hun ikke hadde kjøpt øl, så hadde ikke det stoppet 15 åringen uansett. Alkohol vil de alltid få tak i. Kjøper ikke moren, så kjøper noen andre til dem.

Forøvrig så er jeg enig i det Altman sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Jeg synes det er helt greit. Moren til en venn av meg lot oss sitte hos dem fra vi var 15. Hun begrunnet det med at hun visste at vi ville drikke uansett, så da var det best at vi satt hjemme hos dem, slik at hun hadde oss under kontroll.

90% av som snakker om hva som er lovlig og ikke lovlig, har ikke noe bevisst forhold til dette. Der er bare opptatt av lovverk når de argumenterer mot alkohol og narkotika. I neste øyeblikk kjører de avgårde langt over fartsgrensen slik at de rekker å tyvfiske før natten setter inn.

Dette med drikking og berusede f jortiser har vært oppe før her. Og da har flere vært enige om at drikking er noe man bør snakke med ungdommen om. Skadevirkninger, havne i "tåkeland" osv.

Men plutselig er det flere som synes det er helt ok at foreldre kjøper alkohol til deres håpefulle.

Akkurat det skjønner jeg ikke. Forstår heller ikke at dere vil gi barna deres signaler om at driking er godtatt.

Vil dere kjøpe røyk også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...