Gå til innhold

Når mor kjøper øl til sin 15-åring


Gjest HvaMenerDere

Anbefalte innlegg

I Danmark er det 15-årsgrense på øl og vin, og 18 år på spirt (som vil si at jeg har lov til å kjøpe sprit når jeg er hjemme i Danmark, men bare har lov til å drikke øl og vin i Norge).

Er dankser mer robuste og motstandsdyktige mot alkohol enn nordmenn fordi de har 15-årsgrense der? Ifølge ditt syn på disse reglene er jo en 18-årig nordmann det samme som en 15 år gammel danske...

Dansker er mye mere kontinentale enn oss nordmenn. Rundere i kantene så lenge det ikke koster kroner. Nordmenn har stor skylappfaktor, og det myndighetene sier følger vi. Nesten slavisk. Det er FARLIG å kjøre i 85 km/t, og det å ta seg en bajer på en tirsdag er uhørt. Da er man alkoholiker. Dritafull hver fredag og lørdag er kult. Så norske foreldre sitter og bekymrer seg om 15 åringen drikker, at han har røkt gress siden han var 11 får de ikke med seg. Det er liksomt ikke norskt å bekymre seg om narko, det gjelder _de andre_, de som er annerledes. Så HMD lever i villfarelsen om at det du gir til 15 åringen, drikkes _i tillegg_ til alt det andre. Det har nemlig myndighetene sagt, og da må det være sant! Da jeg var 14, ville jeg vært glad dersom vi hadde øl, eller "rent" brennevin. Alt annet enn den revegifta som ALLTID er tilgjengelig. At jeg ikke endte opp med alkoholforgiftning i den perioden er et mirakel! Jeg skjønner at hun er bekymret, det er naturlig. Men å tro at tilgjengeligheten forsvinner dersom "hullet" tettes, er svært naivt. Det blir bare konsumert dårlig HB i stedet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • avil

    14

  • favn

    12

  • Ulv I Faarikaal

    11

  • Bassisten

    9

Mest aktive i denne tråden

Ikke meg. Jeg kommer klart til å fortelle hvordan det var å delta noenlunde mer eller mindre belastede eller hvert fall outrerte miljøer på den ene eller andre måten. Det var helt perfekt. Massevis av oppegående, politisk bevisste, radikale folk og kreative folk på den ene siden samt endel tyngre narkomane i i andre deler av bekjentskapskretsen. Mitt ståsted var som sagt perfekt og rusinntaket ditto: øl, vin og hasj.

Kan ikke tenke meg bedre posisjon å leve gjennom ungdommen på eller bedre erfaringsgrunnlag for å fortelle mine egne barn om hva som er ok, hva de absolutt bør holde seg langt unna og hvilke folk de bør sky som pesten. Kort sagt: Erfaringer gjør at det følger troverdighet med råd og formaninger.

Aha, jeg tør vedde på at vi har felles kjente som f eks søstra mi! (Hvor gammel er du, favn?) :o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria

jepp der jeg vokste opp, så er det helt klart de som begynte å røyke og drikke først, som også ble tenåringsmødre.

hmmm.... Jeg har ikke blitt mor enda..... og det har ingen av venninnene mine heller....

Var kondomet oppfunnet da du vokste opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjøkvinne

nope.....bare veeeeeeeeeeldig trøtt......

Joda... reisesyketabletter kan man blir rusa på.....

Som dekksarbeider på en skip med passasjerer har jeg sett litt av hvert når passasjerene spiser reisesyketabletter mot sjøsyke...

De blir enten veldig trøtte, eller helt oppe i skyene (litt full...). Jeg selv reagerer ikke på vanlige reisesyketalbetter...

Jeg vet også om en skipslege som ble avhengig av postafen (en type reisesyketabletter). Han tålte ikke sjøen noe særlig og åt det hele tiden (selv om det er ekstremt lite virkingsfullt for annet enn svake dønninger). Resultat: Han klarte aldri å slutte og gikk rundt og sløva konstant i postafenrus...... hvis han ikke spiste nok piller, fikk han abstinenser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria

Dansker er mye mere kontinentale enn oss nordmenn. Rundere i kantene så lenge det ikke koster kroner. Nordmenn har stor skylappfaktor, og det myndighetene sier følger vi. Nesten slavisk. Det er FARLIG å kjøre i 85 km/t, og det å ta seg en bajer på en tirsdag er uhørt. Da er man alkoholiker. Dritafull hver fredag og lørdag er kult. Så norske foreldre sitter og bekymrer seg om 15 åringen drikker, at han har røkt gress siden han var 11 får de ikke med seg. Det er liksomt ikke norskt å bekymre seg om narko, det gjelder _de andre_, de som er annerledes. Så HMD lever i villfarelsen om at det du gir til 15 åringen, drikkes _i tillegg_ til alt det andre. Det har nemlig myndighetene sagt, og da må det være sant! Da jeg var 14, ville jeg vært glad dersom vi hadde øl, eller "rent" brennevin. Alt annet enn den revegifta som ALLTID er tilgjengelig. At jeg ikke endte opp med alkoholforgiftning i den perioden er et mirakel! Jeg skjønner at hun er bekymret, det er naturlig. Men å tro at tilgjengeligheten forsvinner dersom "hullet" tettes, er svært naivt. Det blir bare konsumert dårlig HB i stedet for.

Uhørt å drikke midt i uka sier du? Har du noen gang vært på byen i Oslo på en tirsdag? Det har jeg... minst like mye, om ikke mer, liv der da som i helgene....

Eneste forskjell på dansker og nordmenn er at danskene er litt blidere... ... og ikke fullt så konservative når det gjelder aldersgrenser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hmmm.... Jeg har ikke blitt mor enda..... og det har ingen av venninnene mine heller....

Var kondomet oppfunnet da du vokste opp?

Jeg snakket om der jeg vokste opp, ikke DEG.

Forresten er jeg 19 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to tenåringer og har aldri kjøpt øl til noen av dem.

En annen ting er at vi gjerne har handlet på polet for dem når de var gamle nok til å gjøre det selv, men ikke hadde tid.

Jeg synes det er forkastelig å kjøpe øl til barn.

Mine unger har ikke vært prektige, _ de_ har kommet brisne hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Jepp.

Min mormor, min farmor, min mor og min far, og meg....har i all hemmelighet gått på mange av de samme bommertene! Sånt finner man først ut av når alle (jeg) er voksne, og det viser seg at vi alle har hatt en umettelig trang til å trykke på den røde knappen.

Hmm, jeg skulle ha gravd og spurt mer. Det groveste min mor ville innrømme at hun hadde vært med på, var å råkjøre med noe T-Ford lignende uten sertefikat. Resultatet var noen skrekkslagne kuer, som mista melka, - de var ikke så vant med biler den gang - og et førstesideoppslag i lokalavisa. På grunn av kuene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Dette er det beste innlegget i denne tråden. Endelig noen som sier noe med mening. Takk!

Men det er vel få tenåringer som kommer til foreldrene sine og spør dem om å kjøpe alkohol... de tviler nok på at mor eller far vil si ja til det, og vil helst holde det skjult at de drikker..

Takk for den. :-)

Sikkert noe i det du sier, foreldrenes egen holdning spiller nok en rolle her. Samtidig så ser jeg én ting helt klart; er det en unge som kunne finne på å spørre foreldrene om å kjøpe øl, så er det min fremmelige, åpne og akk så viljesteke 13 åring. Ja, ikke nå da, men om noen år. Hvordan jeg kommer til å takle den gjenstår å se.

For tida er det to ting hun gnåler om; hårfarging og øvelsekjøring. Hun har fått lov til det ene. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, jeg tør vedde på at vi har felles kjente som f eks søstra mi! (Hvor gammel er du, favn?) :o))

Gammel? Høh? Er du frekk, eller?:)))

Neida.. alvorlig, det kan nok hende at din søster og jeg er felles kjente. Ikke godt å si. Er innflytter til byen, det vil si jeg kom hit for mange, mange år siden og startet i likhet med alle andre i miljøer a la det jeg vanket i utelivskarrieren i Bodegan og Strossa før veien gikk ned på 3B.

Eller kanskje rett og slett du og jeg har møttes? Såvidt jeg husker har jeg plukket opp alderen din et sted her for leeeenge siden... vi er jevnaldrende - uten publikasjon, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke?

Kommer vel mest an på om det er mye eller lite. Akkurat som med det meste annet.

Selvsagt enig. Selv var jeg involvert i det jeg trygt kan kalle lite - og tror derfor, i all min enkelhet, at det er sånn for alle. Men det er det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt enig. Selv var jeg involvert i det jeg trygt kan kalle lite - og tror derfor, i all min enkelhet, at det er sånn for alle. Men det er det jo ikke.

Nei, det er jo to forskjellige verdener. Bare ta en tur inn på rus-forum, så er det jo ikke ufarlig moro og et akademisk forbruk....

Men det er også irriterende når de som ikke kunne styre en dritt blir stående som ekspertene i media. Hallo? Tapere? Skal de som ikke kan styre økonomi få være talsmenn for hva som skjer med foilk som får lov å låne i bank?

*tar en valium*

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo to forskjellige verdener. Bare ta en tur inn på rus-forum, så er det jo ikke ufarlig moro og et akademisk forbruk....

Men det er også irriterende når de som ikke kunne styre en dritt blir stående som ekspertene i media. Hallo? Tapere? Skal de som ikke kan styre økonomi få være talsmenn for hva som skjer med foilk som får lov å låne i bank?

*tar en valium*

;-)

Husmor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husmor?

Nei, hadde det vært så vel.

Jobber i psykiatrien. Og tar kun innbilte valiumer. Og siden jeg ble mor har det vært stusslig med psykedelika her i gården. Hadde egentlig planer om en sopptur sist høst, men husbonden streika og blei engstelig for å ende opp som alenefar mens jeg satt og ralla i et hjørne på livstid. Så nå er det andre boller på suppen. Raudvin og kanskje en liten dame-likør til kaffen.

*snufs*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel? Høh? Er du frekk, eller?:)))

Neida.. alvorlig, det kan nok hende at din søster og jeg er felles kjente. Ikke godt å si. Er innflytter til byen, det vil si jeg kom hit for mange, mange år siden og startet i likhet med alle andre i miljøer a la det jeg vanket i utelivskarrieren i Bodegan og Strossa før veien gikk ned på 3B.

Eller kanskje rett og slett du og jeg har møttes? Såvidt jeg husker har jeg plukket opp alderen din et sted her for leeeenge siden... vi er jevnaldrende - uten publikasjon, takk.

Tja, Bodegaen (Undergrunn') og 3B er jo steder jeg har frekventert, da... Men søstra mi var der oftere. Du skal slett ikke se bort i fra at minst en av oss (min søster eller meg) kjenner deg, det virker mer og mer sannsynlig.

Om nysgjerrigheten tar overhånd, kan du jo sende noen ord på [email protected]

;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Danmark er det 15-årsgrense på øl og vin, og 18 år på spirt (som vil si at jeg har lov til å kjøpe sprit når jeg er hjemme i Danmark, men bare har lov til å drikke øl og vin i Norge).

Er dankser mer robuste og motstandsdyktige mot alkohol enn nordmenn fordi de har 15-årsgrense der? Ifølge ditt syn på disse reglene er jo en 18-årig nordmann det samme som en 15 år gammel danske...

Vel, danskene sliter med høy alkoholisme-prosent, noe som igjen betyr at veldig mange danske barn vokser opp med omsorgssvikt. Siste statistikk sa noe om at 40 % av alle danske barn hadde vært fulle før de fylte 12 år. Altså at 4 av 10 11-åringer har vært fulle en eller flere ganger. Ganske fæle tall. Danskene sliter også med svært høy trafikk-ulykke-statistikk, særlig med tanke på fine og oversiktlige veier. Debatten går om dette har sammenheng med alkoholpolitikken.

Så jeg vet ikke hvor "kontinentalt" og fantastisk det er i DK, når man ser på konsekvensene i rusmisbruker-tall og dødstall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...