Gå til innhold

FU: Hva jobber du med?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 220
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lurveline

34

• Vanedis

9

• morsan

8

• favn

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest stoiker

Klart det er jo bedre å ha igjen litt fritid så en kan treffe venner og sånt. Ville vært utrolig kjedelig om livet bestod kun av husarbeide da.

Ja, hun har vel sikkert mer krevende unger da, og sikkert mer nøye med at alt skal være 100 % strøkent hele tiden.

Huset vi har er nok godt over det som er "normalt" så jeg tviler på at husstørrelsen har noe å si på det her. Kanskje vi bare har det mer praktisk?

Ikke vet jeg, jeg bare har erfart selv at jeg umulig kunne ha brukt full tid hver dag på husarbeide og slikt. Men synes de det er gøy så hvorfor ikke..?

Jeg tror faktisk det er mindre husarbeid i et stort enn i et lite hus, jeg da.

Synes dagene går med til å holde det i orden, men likevel er det kaos her!

Det er klær og klesvask, sortering, vasking, henge opp, ta ned, folde sammen, rydde på plass - tar fort en dag her.

Det er handle mat,ungene må jo bli med i butikken, turen tar lang tid, de går ikke så fort, lage mat, og ungene vil jo gjerne hjelpe til, det tar lang tid, og ikke minst vaske opp, da må man også passe på dersom ungene vil hjelpe til. Det er golvvask som må tas minst 2x, fordi småen vil hjelpe til og vasker golvet først, og det trengs rett som det er (unger søler).

Det er stadige avbrudd fra ungene, tørke rumper, skifte bleier, bading om kvelden, av og til også på dagen, når jeg setter dem sammen i karet, har de det festlig, og kanskje rekker jeg lese avisa. Det er aftens og legging og kanskje orker jeg lese litt for dem, også.

Kanskje, tenker jeg, om huset var større, ville det ikke føles som så mye? Da ville kanskje ungene ferdes litt mer rundt omkring eller i hvert fall ikke gå i beina mine hele tida? Da kunne jeg legge klesvasken bak ei dør og lukke døra og ha det ryddig likevel? Dumpe ned i sofaen og se på Dr. Phil?

Men ære være deg som er så effektiv! Da er det nok ikke så enkelt å sette seg inn i hvordan vi andre har det, som er slitne, framdeles, etter fødsel og amming, f.eks. Og som velger gå hjemme med ungene mer enn det første året.

Kafebesøk - verken tid eller råd til det! Men det er vel fordi vi ikke jobber utenfor heimen slik du gjør, kanskje. Men om jeg gjorde det, når skulle jeg _da_ rekke alt det som formiddagene går med til, tenker jeg!

Ha en fortsatt god dag!

Gjest stoiker

For å være helt ærlig så er det dessverre en tendens til at det rene, tørre tøyet tas ut fra trommelen og oppbevares på gjesterommet i IKEA-poser, helt til vi synes at vi har vært litt for mange turer inn der på morgenkvisten og hentet rene truser.... ;-)

Samme her - holder på å tømme noen Ikeaposer nå - men er også på vei til vaskekjelleren med dem jeg har tømt, fulle av skittentøy som kommer tørt tilbake i ettermiddag. Lurer på når jeg får lagt det inn iskapene, jeg...akkja, jeg er en elendig husmor, visst.

Samme her - holder på å tømme noen Ikeaposer nå - men er også på vei til vaskekjelleren med dem jeg har tømt, fulle av skittentøy som kommer tørt tilbake i ettermiddag. Lurer på når jeg får lagt det inn iskapene, jeg...akkja, jeg er en elendig husmor, visst.

Hva er Ikea-poser? Trenger jeg sånne?

Godt å høre at det ikke er bare meg/oss! :-))

Men samtidig så må jeg si at det har noe for seg å samle opp før man bretter sammen, for da kan man ta seg ens kikkelig TV-kveld og brette sammen tøyet fra flere vaske&tørke-runder på en gang! *S*

Annonse

Hva er Ikea-poser? Trenger jeg sånne?

IKEA-poser er slike store poser som du kan bruke som innkjøpspose på IKEA. Nå for tiden er de blå. De er store og har lange reimer.

Du kan kjøpe dem for en billig penge (15-20 kroner??) på IKEA, og de er praktiske til det meste, synes jeg! :-) Du kan fylle dem opp med tøy som er rent, slik som jeg. Har du vaskekjeller, så kan de brukes opp og ned dit. Vi har brukt dem på stranda, for å få med alle sakene fra bilen og ned. Vi har også brukt dem til/fra bhg den gangen da pjokken sov der og hadde mye mer "stæsj" som skulle tas med frem og tilbake, etc

Gjest per mortens

Nei, for en god unnskyldning.. *s*

Du begynner å innse at du er på villspor, men vil ikke innrømme det? Og skylder heller på at du provoserer med vilje?

Nei du, den går ikke jeg på. Du har rota deg for langt ut på vidda nå til å kunne tas alvorlig. *ler*

hvor naiv kan man bli? Skjønner du ikke at det der var en person som bare var ute etter å provosere? Så du ikke det på hvordan personen argumenterte.

Er et velkjent fenomen det her på dol, at folk bare tuller. Like utrolig at folk går å hver gang...

Gjest wweve

Å jo da,det gjorde du det!!!

Gidder du lese litt lenger ned så du kan roe blodtrykket ditt? Sikkert ikke bra for syklinger å hisse seg opp...

Les innlegget som sier at dette bare er kødd fra min side, for å provosere, og det greide jeg gitt...

jeg har ikke unger, har aldri vært husmor (takk og lov) og aner ikke hvor mye tid det tar med unger, men skjønner da såpass at raskere enn deg er vel de fleste...

Gidder du lese litt lenger ned så du kan roe blodtrykket ditt? Sikkert ikke bra for syklinger å hisse seg opp...

Les innlegget som sier at dette bare er kødd fra min side, for å provosere, og det greide jeg gitt...

jeg har ikke unger, har aldri vært husmor (takk og lov) og aner ikke hvor mye tid det tar med unger, men skjønner da såpass at raskere enn deg er vel de fleste...

Er du her også kortskalle? *S*

Annonse

Der klarte jeg å provosere DEG gitt!

IKEA-poser er slike store poser som du kan bruke som innkjøpspose på IKEA. Nå for tiden er de blå. De er store og har lange reimer.

Du kan kjøpe dem for en billig penge (15-20 kroner??) på IKEA, og de er praktiske til det meste, synes jeg! :-) Du kan fylle dem opp med tøy som er rent, slik som jeg. Har du vaskekjeller, så kan de brukes opp og ned dit. Vi har brukt dem på stranda, for å få med alle sakene fra bilen og ned. Vi har også brukt dem til/fra bhg den gangen da pjokken sov der og hadde mye mer "stæsj" som skulle tas med frem og tilbake, etc

IKEA-poser er også flotte til å bære tunge uhåndterlige PC-er med ;)

Gjest stoiker

Yeah right, som du skriver...

Å være "husmor" kan mye lettere sammenlignes enn ulike typer jobber.

Du virker bare mer og mer patetisk...

Et stikkord; - et barn kontra 4 barn. liten leilighet kontra stor villa, en syk mor du må ta deg av på dagtid f.eks. - barn som er syke/funksjonshemmede..

Nei, det finnes like mange "skjebner" av husmødre som det finnes av jobber, så hold deg for god til å sammenligne slik..

og til info. - jeg er karrierekvinne med 3 barn og jobber fullt.

Ja, og det er noe annet å være hjemme med barn over 1 årsalder enn under 1 års alder. Når de begynner å vandre rundt, er det ikke fullt så enkelt å sitte på kafe. Og huset blir også mer skittent. Og klærne. Og de skal ha fast føde som må tilberedes.

Da barna begynte i barnehage (og jeg gikk tilbake til jobben) og kom mer slitne hjem, opplevdes det som mindre arbeid. De la seg jo i løpet av 1-3 timer, likevel. Men da var det klær som skulle vaskes og være tørre til neste dag - dresser og møkkete regntøy og slikt. Så da ble det stress med det i stedet. Når så englene var vel iseng, kunne jeg ta oppvasken. Og legge meg tidlig for å rekke alt tidlig neste dag. Morgenstell, påkledning, frokost og bringng før jobb, uten for mye stress.

Så skolealder, nå går mye av kveldene med til leksehjelp. Og klær og mat og slikt.

Men hvorfor sitte her og "forsvare" eller forklare seg.

Jeg vet jeg gjør en bra jobb og at jeg ikke kaster bort tida, jeg vet jeg er sliten og helst ville ha vært hjemmeværende litt til. Jeg synes mye av tida går med for andre, og lite for meg selv. Kafebesøkene må nok vente noen år til. Og ikke har jeg råd, heller, så noe stort savn er det egentlig ikke, da.

Ok, takk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...