Gå til innhold

de dusjer med trusa på ..


flisa

Anbefalte innlegg

Miss seventy

Jeg hadde ikke når jeg var 13 år jeg heller, men når jeg var 15-16 år syns jeg det var superflaut i dusjen. Var ikke på stranden fra jeg var 15 år til jeg var nærmere 22 år tror jeg :o)

Jeg skulket nesten all gym, spesielt svømming, somlet til alle var ferdige med å dusje osv. Dumt - ja, men jeg tror ikke jeg kunne endret på det samme hva jeg hadde sagt til meg selv eller hva andre hadde sagt.

Hmm.. så rart.. det var ingen slike i min klasse. Mulig miljøet var bedre ute på landet der jeg er fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    31

  • PieLill

    24

  • Babette

    12

  • Miss seventy

    12

Mest aktive i denne tråden

Miss seventy

Enig - men det hjelper ikke at jeg sier det til min datter at hun skal være stolt over seg selv - ja, alle de "riktige" tingene - -OG er ikke jenter slemmere mot hverandre på den måten - enn gutta?

De har kanskje blitt det. jenter konkurrerer vel nå til dags, om hvem som er finest, mest erfaren, best draget på gutta osv. Er vel ikke noe å få gjort med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, den hipstersen jeg har er en g-streng på en måte med mer stoff på sidene. Den går inn i rompa nederst i alle fall.

MIn ser sånn ut forfra: http://shopimage.hanmail.net/m_productimages/A567/70/A567_251225218_160.JPG

men har altså string nederst bak...

Men ser nå at det finnes alle varianter - min heter nok hipster string eller noe....

bilder:

http://www.einkaufen-on.de/Baur-1/Strings/62095/

De så jo fine ut.

Jeg bruker å raske med meg noen billige 3-pakninger med truser fra H&M eller Cubus, jeg. Bryr meg lite om hvordan de ser ut, bare de ikke har for stram strikk i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden her, men da poden var yngre, og var med meg i damegarderoben før svømmetrening, så la jeg merke til at svært mange SMÅ jenter (7-8 år) dusjet med badetøyet på, uten at mødrene sa eller gjorde noe med dette.

Så man burde kanskje startet opplæringen på litt yngre alderstrinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For tenåringer kan det være direkte traumatisk å bli tvunget til å kle seg naken for andre. Slik påtvunget naturlighet kan være direkte destruktivt og gjøre ungdommen varig supersjenert. Det er grunnleggende viktig å få lov å sette egne grenser for egen kropp, nakenhet og hvem som får lov å se en naken. Andre kan ikke bestemme disse grensene.

Det er ikke naturlig å bli presset til å være nakne foran andre. Samme hvor naturlig nakenhet i utgangspunktet er.

Hvis ungene har allminnelig god hygiene, dusjer og tar på rene klær om morgenen, er det ikke uhygienisk å ikke dusje etter gymen. Det bare lukter litt svette, og det er da like naturlig som nakne kropper.

Fra hudlege-hold er det påpekt at mange tenåringer dusjer for ofte. Om morgenen, etter gymen og kanskje etter treningen om ettermiddagen. Bruker de da såpe hver gang ødelegger de den naturlige bakteriekulturen i huden og blir mer utsatt for sykdom.

Det er ikke naturlig for kroppen å dusje umiddelbart hver eneste gang den blir litt svett.

Det jeg ikke forstår er hvorfor slike dusjer og garderober bygges så idiotisk. Det er ikke lengre vegg mellom dusjene en gang. Det hadde i hvert fall vi.

Det kan ikke være så vanskelig å skaffe folk litt mer privatliv både i offentlige svømmehaller og i skolesammenheng.

Hver gang de okker seg over alle som dusjer med badetøy på, forundrer jeg meg over at de ikke i stedet gjør noe med garderobene og dusjene. Enkelte mennesker e_r sjenerte og kommer til å fortsette med å være det. Uansett hva resten av verden måtte mene er naturlig, og hvor mye forakt som legges for dagen for sjenanse.

Dagens mange muligheter for snikfotografering kommer forhåpentlig til å framtvinge andre garderober. Det finnes klokker med kameraer. Det er ikke mulig å kontrollere eller beskytte seg mot.

Vi bør også huske at standarden for hva som er naturlig å vise fram på dette området varierer sterkt rundt omkring på kloden. Kansje vi ikke burde være så skråsikre på fasiten for alle mennesker.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt burde det ikke være dusjene som måtte forandres, men samfunnet.

Jeg hadde aldri noe problem med det da vi var 13, ikke de andre jentene heller.

Hvordan kommer det til å bli hvis utviklingen fortsetter. Utseende fikseringen tar jo sinnsykt av da.

Sjenanse er helt natrulig. Den bør respekteres. Det blir verre om man hoverer over det.

Sjenanse har ikke bare med kropsfiksering å gjøre. Men at mange i tenårene, uavhengig av omgivelsene, føler et stort behov for å sette grenser for egen nakenhet. Det bør være fullt lovlig å akseptabelt.

Om du visste hvor mange som i voksen alder fortsatt sliter med tvangsnakenheten de ble utsatt for som tenåringer!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig - men det hjelper ikke at jeg sier det til min datter at hun skal være stolt over seg selv - ja, alle de "riktige" tingene - -OG er ikke jenter slemmere mot hverandre på den måten - enn gutta?

Man kan være stolt over seg selv, og likevel ikke ønske å være naken framfor andre.

Det er en stor missforståelse at sjenanse handler først og fremst om skam over egen kropp. Det handler først og fremst om å sette grenser for egen kropp og nakenhet. Hvis dette behovet for grenser blir sykeliggjort eller latterliggjort kommer skammen.

Dessuten har tenåringer som regel et vanskelig forhold til sin egen kropp. Er det noe rart slik som den forandrer seg.

Når jeg synes noe er vanskelig foretrekker jeg å finne ut av det i ro og fred, med ferrest mulig involverte og minst mulig tilskuere. Synes ikke det er det spor merkelig om tenåringer føler et tilsvarende behov for å "trekke kroppen tilbake" til de har funnet ut av det.

Et voksent krav om at de skal være stolt av kroppen sin og ikke redd for at andre skal se den er på sitt beste malplassert. I verste fall er det destruktivt.

Jeg støtter barn og unge når de setter grenser, også for egen nakenhet. Å sette grenser er noe av det viktigste jeg kan lære mine barn.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at det har blitt sånn da. Selv er jeg i slutten av 20 åra og det var da helt naturlig å dusje med de andre jentene da jeg gikk på skolen.

Guttene drev å kikket på oss i dusjen, men det hindret oss ikke fra å dusje.

På videregående begynte noen av jentene å vaske seg på do alene i stedenfor, men det var utelukkende jentene med utenlandsk opprinnelse.

Er det virkelig blitt så sykt nå.. uffa meg.

Hva er det som er så viktig med å kunne dusje når andre ser?

Det er ikke et problem å være sjenert før andre bestemmer at det er det.

Hva vet du egentlig om hva de andre jentene i klassen din følte om den offentlige dusjingen?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kommet en lov nå som sier at skoleverket ikke kan tvinge elever til å dusje etter gymtimene.

Loven har faktisk eksistert lenge, men noen Rogalandsmødre fikk aktivert den.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart - det var da ikke flaut -det jeg kan huske fra "gamle dager"?

Du var kanskje ikke flau i din ungdom.

Mange var det. Det var bare ikke lov å vise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lagt merke til at hipstersene mine gjør alt for mye vesen av seg under tynne stoffer - ikke særlig lekkert spør du meg. Samboer skjønner derimot ikke at det gjør noe om trusekanten viser gjennom klærne. Geez, ass.

Annonym GetrengTruseBruker.

Ditt nye nikk!

Versågod.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at han dropper meg pga. trusa :o)

Når han har fått deg dit hen at han ser trusa, er det vel ikke lengre den som er det interessante lengre?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det da som skiller dem fra en vanlig truse? At de er kortere i livet og ikke har så høy skjæring? Som en shorts med helt avklipte bein?

PS: Og hva slags sko er sneakers?

Sneakers er egentlig amerikansk for joggesko.

Hva det er i dagens motejungel, tør jeg ikke uttale meg om. Jeg sitter her å ser verken for meg hotpans eller hipsters.

En truse er en truse, så kan de være spennende eller kjedelige eller lite kledelige.

O I uvitende.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For tenåringer kan det være direkte traumatisk å bli tvunget til å kle seg naken for andre. Slik påtvunget naturlighet kan være direkte destruktivt og gjøre ungdommen varig supersjenert. Det er grunnleggende viktig å få lov å sette egne grenser for egen kropp, nakenhet og hvem som får lov å se en naken. Andre kan ikke bestemme disse grensene.

Det er ikke naturlig å bli presset til å være nakne foran andre. Samme hvor naturlig nakenhet i utgangspunktet er.

Hvis ungene har allminnelig god hygiene, dusjer og tar på rene klær om morgenen, er det ikke uhygienisk å ikke dusje etter gymen. Det bare lukter litt svette, og det er da like naturlig som nakne kropper.

Fra hudlege-hold er det påpekt at mange tenåringer dusjer for ofte. Om morgenen, etter gymen og kanskje etter treningen om ettermiddagen. Bruker de da såpe hver gang ødelegger de den naturlige bakteriekulturen i huden og blir mer utsatt for sykdom.

Det er ikke naturlig for kroppen å dusje umiddelbart hver eneste gang den blir litt svett.

Det jeg ikke forstår er hvorfor slike dusjer og garderober bygges så idiotisk. Det er ikke lengre vegg mellom dusjene en gang. Det hadde i hvert fall vi.

Det kan ikke være så vanskelig å skaffe folk litt mer privatliv både i offentlige svømmehaller og i skolesammenheng.

Hver gang de okker seg over alle som dusjer med badetøy på, forundrer jeg meg over at de ikke i stedet gjør noe med garderobene og dusjene. Enkelte mennesker e_r sjenerte og kommer til å fortsette med å være det. Uansett hva resten av verden måtte mene er naturlig, og hvor mye forakt som legges for dagen for sjenanse.

Dagens mange muligheter for snikfotografering kommer forhåpentlig til å framtvinge andre garderober. Det finnes klokker med kameraer. Det er ikke mulig å kontrollere eller beskytte seg mot.

Vi bør også huske at standarden for hva som er naturlig å vise fram på dette området varierer sterkt rundt omkring på kloden. Kansje vi ikke burde være så skråsikre på fasiten for alle mennesker.

mvh

Jeg går gjerne under parolen 'La de sjenerte være i fred'.

Hvorfor små og mellomstore barn skal dusje etter gymmen, er meg en gåte. Før puberteten lager ikke kroppen svette med lukt, kun 'fukt'. Ingen grunn til å vaske vekk i tide og utide.

Dusj etter svømming er noe annet, det er nødvendig for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tenåringer kan det være direkte traumatisk å bli tvunget til å kle seg naken for andre. Slik påtvunget naturlighet kan være direkte destruktivt og gjøre ungdommen varig supersjenert. Det er grunnleggende viktig å få lov å sette egne grenser for egen kropp, nakenhet og hvem som får lov å se en naken. Andre kan ikke bestemme disse grensene.

Det er ikke naturlig å bli presset til å være nakne foran andre. Samme hvor naturlig nakenhet i utgangspunktet er.

Hvis ungene har allminnelig god hygiene, dusjer og tar på rene klær om morgenen, er det ikke uhygienisk å ikke dusje etter gymen. Det bare lukter litt svette, og det er da like naturlig som nakne kropper.

Fra hudlege-hold er det påpekt at mange tenåringer dusjer for ofte. Om morgenen, etter gymen og kanskje etter treningen om ettermiddagen. Bruker de da såpe hver gang ødelegger de den naturlige bakteriekulturen i huden og blir mer utsatt for sykdom.

Det er ikke naturlig for kroppen å dusje umiddelbart hver eneste gang den blir litt svett.

Det jeg ikke forstår er hvorfor slike dusjer og garderober bygges så idiotisk. Det er ikke lengre vegg mellom dusjene en gang. Det hadde i hvert fall vi.

Det kan ikke være så vanskelig å skaffe folk litt mer privatliv både i offentlige svømmehaller og i skolesammenheng.

Hver gang de okker seg over alle som dusjer med badetøy på, forundrer jeg meg over at de ikke i stedet gjør noe med garderobene og dusjene. Enkelte mennesker e_r sjenerte og kommer til å fortsette med å være det. Uansett hva resten av verden måtte mene er naturlig, og hvor mye forakt som legges for dagen for sjenanse.

Dagens mange muligheter for snikfotografering kommer forhåpentlig til å framtvinge andre garderober. Det finnes klokker med kameraer. Det er ikke mulig å kontrollere eller beskytte seg mot.

Vi bør også huske at standarden for hva som er naturlig å vise fram på dette området varierer sterkt rundt omkring på kloden. Kansje vi ikke burde være så skråsikre på fasiten for alle mennesker.

mvh

HELT ENIG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan være stolt over seg selv, og likevel ikke ønske å være naken framfor andre.

Det er en stor missforståelse at sjenanse handler først og fremst om skam over egen kropp. Det handler først og fremst om å sette grenser for egen kropp og nakenhet. Hvis dette behovet for grenser blir sykeliggjort eller latterliggjort kommer skammen.

Dessuten har tenåringer som regel et vanskelig forhold til sin egen kropp. Er det noe rart slik som den forandrer seg.

Når jeg synes noe er vanskelig foretrekker jeg å finne ut av det i ro og fred, med ferrest mulig involverte og minst mulig tilskuere. Synes ikke det er det spor merkelig om tenåringer føler et tilsvarende behov for å "trekke kroppen tilbake" til de har funnet ut av det.

Et voksent krav om at de skal være stolt av kroppen sin og ikke redd for at andre skal se den er på sitt beste malplassert. I verste fall er det destruktivt.

Jeg støtter barn og unge når de setter grenser, også for egen nakenhet. Å sette grenser er noe av det viktigste jeg kan lære mine barn.

mvh

Du må ha misforstått meg - jeg er glad min datter er stolt av kroppen sin -det hun ikke liker er "utdritingen" og mibilkameraer og sånn fra de andre jentene - de er så slemme mot hverandre i den sårbare alderen at det er helt utrolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var kanskje ikke flau i din ungdom.

Mange var det. Det var bare ikke lov å vise det.

Tror du leser meg helt feil.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går gjerne under parolen 'La de sjenerte være i fred'.

Hvorfor små og mellomstore barn skal dusje etter gymmen, er meg en gåte. Før puberteten lager ikke kroppen svette med lukt, kun 'fukt'. Ingen grunn til å vaske vekk i tide og utide.

Dusj etter svømming er noe annet, det er nødvendig for alle.

Den skal tidlig krøkes som kroket skal bli. Kanskje det er derfor?

At man trenger å dusje både før og etter basseng er helt opplagt.

I denne kommunen er det så lite svømmeundervisning at det bokstavelig talt sjeldent er et problem. Heldigvis finnes det svømmeklubber som holder gode kurs.

Jeg forundrer med stadig over idiotiske garderober. Et sted her kan du faktisk se fra inngangsdøren til garderoben og inn i dusjen! Det er trafikk i den korridoren. Et par forheng hadde løst problemet. Er det rart ungene etter hvert vegrer seg?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...