Gå til innhold

de dusjer med trusa på ..


flisa

Anbefalte innlegg

Ja, klart de må få være i fred med sin bluferdighet. Alle former for press vil bare gjøre vondt verre.

Men jeg tror fortsatt ikke at bluferdighet er hele forklaringen.

Mange er jo også livredd for å gå på skolen uten å ha den "riktige" buksa på, de tror de er for tykke og er redd den nye jakka ikke er kul nok, fordi den er kjøpt i "feil" butikk.

Det er helt klart mange ting som påvirker, presser og skremmer tenåringer.

Det er tragisk om det ikke er nakenheten i seg selv de kvier seg for, men å avsløre at de ikke når opp til et eller annet sykt kroppsideal. Eller om de er redde for at klasse"kammerater" skal ta med deres nakenhet utenfor garderoben.

Der hadde nok vi det mye enklere.

Etter hva jeg har lest har de i Sverige begynt å i større grad å satse på å vise ungdommen hvordan de lures av reklame og media. Hvordan bilder manipuleres, slik at en alminnelig pen blir en skjønnhet osv. Tror svenskene er inne på noe der.

Det beste ville kanskje vært et ungdomsopprør mot syke kropps- og moteidealer.

Men ungdom vil alltid være usikre og føle seg presset hit og dit for å skaffe seg en identitet og kjenne tilhørighet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    31

  • PieLill

    24

  • Babette

    12

  • Miss seventy

    12

Mest aktive i denne tråden

Det er helt klart mange ting som påvirker, presser og skremmer tenåringer.

Det er tragisk om det ikke er nakenheten i seg selv de kvier seg for, men å avsløre at de ikke når opp til et eller annet sykt kroppsideal. Eller om de er redde for at klasse"kammerater" skal ta med deres nakenhet utenfor garderoben.

Der hadde nok vi det mye enklere.

Etter hva jeg har lest har de i Sverige begynt å i større grad å satse på å vise ungdommen hvordan de lures av reklame og media. Hvordan bilder manipuleres, slik at en alminnelig pen blir en skjønnhet osv. Tror svenskene er inne på noe der.

Det beste ville kanskje vært et ungdomsopprør mot syke kropps- og moteidealer.

Men ungdom vil alltid være usikre og føle seg presset hit og dit for å skaffe seg en identitet og kjenne tilhørighet.

mvh

Jeg er enig i det du skriver.

Og ungdom har alltid vært usikre. Jeg husker selv at jeg grudde meg for å gå på skolen med to nye fyrtårn av noen kviser på nesa, og med underbukse med bein, som moren min tvang meg til å gå med om vinteren.

Men det spesielle og betenkelige i dag er at fokuseringen på kropp, slanking, moter, sex og utseende retter seg mot stadig yngre barn. Barn bør være sorgløst skånet for slikt.

Det er de ikke i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss seventy

I "din tid" var det nok flere som led i stillhet. De som var plaget av det, og som nå aldri setter sin fot i en svømmehall av den grunn, kommer aldri til å betro seg til folk med dine holdninger. De forblir usynlige for deg.

Nå våger både barn og voksne å vedkjenne seg sin sjenanse i større grad. Endelig har det kommet et opprør mot garderobetyraniet.

Dessuten har det kommet folk hit til landet som har kultur for langt større grad av privatliv.

Synes man bør se mer på garderobeforholdene i stedet for å kritisere noen for å ikke ønske å kle seg nakne sammen med 20 andre villkårlige mennesker.

For deg spiller det kanskje liten rolle hvem du kler deg naken for. Andre er mer selektive. De kan derfor ha et utmerket seksliv og god psykisk helse, selv om du aldri får sett dem nakne i garderoben.

Du bør også ta med i betraktning at man i dag risikerer å bli fotografert hvor som helst. Plutselig er naken på nettet for en hel verden, kanskje med navn og telefonnummer.

Man har derfor en dobbel grunn til å bygge om garderobene i stedet for å åkke og bære seg over svake mennesker. Hvorfor har du slik forakt for bluferdighet?

Er det et utslag av det var j... for oss så da får også de tåle det?

I min barndom ble vi sendt direkte fra skole til tannlegekontoret uten at foreldrene våre visste det. Det var ikke et mye barnevennlig tannlegekontor. Så fikk vi melding med i en egen tannlegemeldingsbok, som alltid skulle ligge i sekken, om hva som var gjort. Lurer på hvor mange som fikk tannlegeskrekk.

Vaksinering skjedde ved at helsesøster kom inn i klasserommet og utpekte dem som skulle ha sprøyte. Så ble den satt ved kateteret mens hele klassen så på. Dette gjalt også de som var så redde at snørr og tårer spratt og de sprang og gjemte seg. De ble halt fram og sprøyten satt, mens klassenhånlo.

Meg plaget dette aldri. Jeg var tøffere enn toget. Det var sikkert effektivt tidsmessig. Men jeg er likevel glad for at verden har gått fremover.

Kan du ikke la verden få gå fremover. Å ta hensyn til at mennesker har ulike grenser og respektere disse også på det praktiske plan er et fremskritt, ikke et forfall eller et tegn på en sykere og sartere befolkning.

mvh

*I "din tid" var det nok flere som led i stillhet.*

Nåja.. tror faktisk ikke folk prøvde å lage problemer ut av alt jeg. Det var ikke noe press for noen ting, ingen av jentene på min skole barberte leggenene engang på vg! Bortsett fra hun ene som hadde studert i USA..

*De som var plaget av det, og som nå aldri setter sin fot i en svømmehall av den grunn, kommer aldri til å betro seg til folk med dine holdninger. De forblir usynlige for deg.*

Hehe.. ja du får nå tro hva du vil, og at jeg er så veldig grusom. Jeg prøver å få frem at samfunnet har endret seg til det verre jeg, at NÅ er folk utsatt for et press som gjør dem redd for til og med å være nakne i dusjen. Og slik var det faktisk ikke før, ikke i en slik utstrekning.

*Nå våger både barn og voksne å vedkjenne seg sin sjenanse i større grad. Endelig har det kommet et opprør mot garderobetyraniet.*

Eller kanskje det er fordi NÅ er folk virkelig fått opp øyenene for presset? Nå er det et krav at alle skal være perfekte slik vi ser rundt oss daglig i media? Det presset var ikke like stort før, og da heller ikke sjenansen som du kaller det.

Det var sjenerte jenter i klassen min, deriblant meg, og jeg var en av de somutviklet meg senest, men skulle jeg psyke ut pga det??

*Dessuten har det kommet folk hit til landet som har kultur for langt større grad av privatliv.*

Ja, de muslimske jentene var de enesten som ikke vasket seg etter gym, de lirket seg inn på doen og tørket seg litt under arma med en klut.

*Synes man bør se mer på garderobeforholdene i stedet for å kritisere noen for å ikke ønske å kle seg nakne sammen med 20 andre villkårlige mennesker.*

Joda, men er det realistisk at alle skoler skal få separate dusjer til hver enkelt elev?

*For deg spiller det kanskje liten rolle hvem du kler deg naken for. Andre er mer selektive. De kan derfor ha et utmerket seksliv og god psykisk helse, selv om du aldri får sett dem nakne i garderoben.*

Nja.. det henger nok litt sammen det der enten du liker å høre det eller ikke.

*Du bør også ta med i betraktning at man i dag risikerer å bli fotografert hvor som helst. Plutselig er naken på nettet for en hel verden, kanskje med navn og telefonnummer.*

Ja, men det er jo en annen sak, er det det som er problemet så må en jo gjøre noe med det ikke sant? Og her kommer igjen mitt poeng inn at det i dag er langt større press enn det var før, og derfor er vel folk også mer "sjenerte".

*Man har derfor en dobbel grunn til å bygge om garderobene i stedet for å åkke og bære seg over svake mennesker. Hvorfor har du slik forakt for bluferdighet?*

Du skjønner ikke hva jeg mener i det hele tatt gjør du? Synes du det er MER naturlig å være livredd for at andre jenter i ens klasse skal se en naken, enn det er å ikke bry seg med det? Vi vil vel ikke at samfunnet skal gå dithen at alle skal være livredde for alt mulig? DET kan da umulig være ideelaet??

*Er det et utslag av det var j... for oss så da får også de tåle det?*

Som sagt.. hva i all verden var så jævlig med det? Herregud for meg er det da helt naturlig og vanlig at man dusjer sammen etter trening.. Tror du fotballgutta bryr seg? De får da tom tv-team inn i garderoben...

Det at DU synes livet går under ved å ta av deg klærne gjør ikke at jeg greier å se at det skal være naturlig å være så engstelig. Uansett så er da det noe man vokser fra, man har da ikke traumer fra barndommen og dusjen? Det må da være få i tilfelle...

*I min barndom ble vi sendt direkte fra skole til tannlegekontoret uten at foreldrene våre visste det. Det var ikke et mye barnevennlig tannlegekontor. Så fikk vi melding med i en egen tannlegemeldingsbok, som alltid skulle ligge i sekken, om hva som var gjort. Lurer på hvor mange som fikk tannlegeskrekk.*

Eh.. javel...

*Vaksinering skjedde ved at helsesøster kom inn i klasserommet og utpekte dem som skulle ha sprøyte. Så ble den satt ved kateteret mens hele klassen så på. Dette gjalt også de som var så redde at snørr og tårer spratt og de sprang og gjemte seg. De ble halt fram og sprøyten satt, mens klassenhånlo.*

Og du levde på 40 tallet eller?

*Kan du ikke la verden få gå fremover. Å ta hensyn til at mennesker har ulike grenser og respektere disse også på det praktiske plan er et fremskritt, ikke et forfall eller et tegn på en sykere og sartere befolkning.*

Du ser virkelig ikke hvor jeg vil hen gjør du?

Det er jo nettopp det at verden går fremover som gjør at den "bryter" sammen. Nå tillatter vi at ungdommen utsettet for et umenneskelig press når det gjleder kropp, og heller enn å gjøre noe med det, som er kjernen til problemet, så lar vi ungdommene få gjemme seg vekk. Lar dem få synke ned i sin angst, og depresjoner og sykdomer som anorexia osv.

Hadde det ikke vært bedre å prøve å få verden til å bli et sted hvor folk turte leve? Ikke var livredd for å bli sett nakne? Ikke trengte å vøre perfekte?

Sånn du vil ha det så tillater vi jo at folk skal få lov å ikke føle seg perfekte og dermed mislykkete. Vi sier nærmest ja, best du dusjer alene så folk slipper å se den stygge kroppen din...

Samfunnet er virkelig i ferd med å bli sykt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*I "din tid" var det nok flere som led i stillhet.*

Nåja.. tror faktisk ikke folk prøvde å lage problemer ut av alt jeg. Det var ikke noe press for noen ting, ingen av jentene på min skole barberte leggenene engang på vg! Bortsett fra hun ene som hadde studert i USA..

*De som var plaget av det, og som nå aldri setter sin fot i en svømmehall av den grunn, kommer aldri til å betro seg til folk med dine holdninger. De forblir usynlige for deg.*

Hehe.. ja du får nå tro hva du vil, og at jeg er så veldig grusom. Jeg prøver å få frem at samfunnet har endret seg til det verre jeg, at NÅ er folk utsatt for et press som gjør dem redd for til og med å være nakne i dusjen. Og slik var det faktisk ikke før, ikke i en slik utstrekning.

*Nå våger både barn og voksne å vedkjenne seg sin sjenanse i større grad. Endelig har det kommet et opprør mot garderobetyraniet.*

Eller kanskje det er fordi NÅ er folk virkelig fått opp øyenene for presset? Nå er det et krav at alle skal være perfekte slik vi ser rundt oss daglig i media? Det presset var ikke like stort før, og da heller ikke sjenansen som du kaller det.

Det var sjenerte jenter i klassen min, deriblant meg, og jeg var en av de somutviklet meg senest, men skulle jeg psyke ut pga det??

*Dessuten har det kommet folk hit til landet som har kultur for langt større grad av privatliv.*

Ja, de muslimske jentene var de enesten som ikke vasket seg etter gym, de lirket seg inn på doen og tørket seg litt under arma med en klut.

*Synes man bør se mer på garderobeforholdene i stedet for å kritisere noen for å ikke ønske å kle seg nakne sammen med 20 andre villkårlige mennesker.*

Joda, men er det realistisk at alle skoler skal få separate dusjer til hver enkelt elev?

*For deg spiller det kanskje liten rolle hvem du kler deg naken for. Andre er mer selektive. De kan derfor ha et utmerket seksliv og god psykisk helse, selv om du aldri får sett dem nakne i garderoben.*

Nja.. det henger nok litt sammen det der enten du liker å høre det eller ikke.

*Du bør også ta med i betraktning at man i dag risikerer å bli fotografert hvor som helst. Plutselig er naken på nettet for en hel verden, kanskje med navn og telefonnummer.*

Ja, men det er jo en annen sak, er det det som er problemet så må en jo gjøre noe med det ikke sant? Og her kommer igjen mitt poeng inn at det i dag er langt større press enn det var før, og derfor er vel folk også mer "sjenerte".

*Man har derfor en dobbel grunn til å bygge om garderobene i stedet for å åkke og bære seg over svake mennesker. Hvorfor har du slik forakt for bluferdighet?*

Du skjønner ikke hva jeg mener i det hele tatt gjør du? Synes du det er MER naturlig å være livredd for at andre jenter i ens klasse skal se en naken, enn det er å ikke bry seg med det? Vi vil vel ikke at samfunnet skal gå dithen at alle skal være livredde for alt mulig? DET kan da umulig være ideelaet??

*Er det et utslag av det var j... for oss så da får også de tåle det?*

Som sagt.. hva i all verden var så jævlig med det? Herregud for meg er det da helt naturlig og vanlig at man dusjer sammen etter trening.. Tror du fotballgutta bryr seg? De får da tom tv-team inn i garderoben...

Det at DU synes livet går under ved å ta av deg klærne gjør ikke at jeg greier å se at det skal være naturlig å være så engstelig. Uansett så er da det noe man vokser fra, man har da ikke traumer fra barndommen og dusjen? Det må da være få i tilfelle...

*I min barndom ble vi sendt direkte fra skole til tannlegekontoret uten at foreldrene våre visste det. Det var ikke et mye barnevennlig tannlegekontor. Så fikk vi melding med i en egen tannlegemeldingsbok, som alltid skulle ligge i sekken, om hva som var gjort. Lurer på hvor mange som fikk tannlegeskrekk.*

Eh.. javel...

*Vaksinering skjedde ved at helsesøster kom inn i klasserommet og utpekte dem som skulle ha sprøyte. Så ble den satt ved kateteret mens hele klassen så på. Dette gjalt også de som var så redde at snørr og tårer spratt og de sprang og gjemte seg. De ble halt fram og sprøyten satt, mens klassenhånlo.*

Og du levde på 40 tallet eller?

*Kan du ikke la verden få gå fremover. Å ta hensyn til at mennesker har ulike grenser og respektere disse også på det praktiske plan er et fremskritt, ikke et forfall eller et tegn på en sykere og sartere befolkning.*

Du ser virkelig ikke hvor jeg vil hen gjør du?

Det er jo nettopp det at verden går fremover som gjør at den "bryter" sammen. Nå tillatter vi at ungdommen utsettet for et umenneskelig press når det gjleder kropp, og heller enn å gjøre noe med det, som er kjernen til problemet, så lar vi ungdommene få gjemme seg vekk. Lar dem få synke ned i sin angst, og depresjoner og sykdomer som anorexia osv.

Hadde det ikke vært bedre å prøve å få verden til å bli et sted hvor folk turte leve? Ikke var livredd for å bli sett nakne? Ikke trengte å vøre perfekte?

Sånn du vil ha det så tillater vi jo at folk skal få lov å ikke føle seg perfekte og dermed mislykkete. Vi sier nærmest ja, best du dusjer alene så folk slipper å se den stygge kroppen din...

Samfunnet er virkelig i ferd med å bli sykt...

Et veldig, veldig godt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det du skriver.

Og ungdom har alltid vært usikre. Jeg husker selv at jeg grudde meg for å gå på skolen med to nye fyrtårn av noen kviser på nesa, og med underbukse med bein, som moren min tvang meg til å gå med om vinteren.

Men det spesielle og betenkelige i dag er at fokuseringen på kropp, slanking, moter, sex og utseende retter seg mot stadig yngre barn. Barn bør være sorgløst skånet for slikt.

Det er de ikke i dag.

Da er vi hjertens enige.

Ha en god, motepressfri dag.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi hjertens enige.

Ha en god, motepressfri dag.

mvh

Dæven, det var nesten litt synd at vi var enige.

En fortsatt god dag til deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*I "din tid" var det nok flere som led i stillhet.*

Nåja.. tror faktisk ikke folk prøvde å lage problemer ut av alt jeg. Det var ikke noe press for noen ting, ingen av jentene på min skole barberte leggenene engang på vg! Bortsett fra hun ene som hadde studert i USA..

*De som var plaget av det, og som nå aldri setter sin fot i en svømmehall av den grunn, kommer aldri til å betro seg til folk med dine holdninger. De forblir usynlige for deg.*

Hehe.. ja du får nå tro hva du vil, og at jeg er så veldig grusom. Jeg prøver å få frem at samfunnet har endret seg til det verre jeg, at NÅ er folk utsatt for et press som gjør dem redd for til og med å være nakne i dusjen. Og slik var det faktisk ikke før, ikke i en slik utstrekning.

*Nå våger både barn og voksne å vedkjenne seg sin sjenanse i større grad. Endelig har det kommet et opprør mot garderobetyraniet.*

Eller kanskje det er fordi NÅ er folk virkelig fått opp øyenene for presset? Nå er det et krav at alle skal være perfekte slik vi ser rundt oss daglig i media? Det presset var ikke like stort før, og da heller ikke sjenansen som du kaller det.

Det var sjenerte jenter i klassen min, deriblant meg, og jeg var en av de somutviklet meg senest, men skulle jeg psyke ut pga det??

*Dessuten har det kommet folk hit til landet som har kultur for langt større grad av privatliv.*

Ja, de muslimske jentene var de enesten som ikke vasket seg etter gym, de lirket seg inn på doen og tørket seg litt under arma med en klut.

*Synes man bør se mer på garderobeforholdene i stedet for å kritisere noen for å ikke ønske å kle seg nakne sammen med 20 andre villkårlige mennesker.*

Joda, men er det realistisk at alle skoler skal få separate dusjer til hver enkelt elev?

*For deg spiller det kanskje liten rolle hvem du kler deg naken for. Andre er mer selektive. De kan derfor ha et utmerket seksliv og god psykisk helse, selv om du aldri får sett dem nakne i garderoben.*

Nja.. det henger nok litt sammen det der enten du liker å høre det eller ikke.

*Du bør også ta med i betraktning at man i dag risikerer å bli fotografert hvor som helst. Plutselig er naken på nettet for en hel verden, kanskje med navn og telefonnummer.*

Ja, men det er jo en annen sak, er det det som er problemet så må en jo gjøre noe med det ikke sant? Og her kommer igjen mitt poeng inn at det i dag er langt større press enn det var før, og derfor er vel folk også mer "sjenerte".

*Man har derfor en dobbel grunn til å bygge om garderobene i stedet for å åkke og bære seg over svake mennesker. Hvorfor har du slik forakt for bluferdighet?*

Du skjønner ikke hva jeg mener i det hele tatt gjør du? Synes du det er MER naturlig å være livredd for at andre jenter i ens klasse skal se en naken, enn det er å ikke bry seg med det? Vi vil vel ikke at samfunnet skal gå dithen at alle skal være livredde for alt mulig? DET kan da umulig være ideelaet??

*Er det et utslag av det var j... for oss så da får også de tåle det?*

Som sagt.. hva i all verden var så jævlig med det? Herregud for meg er det da helt naturlig og vanlig at man dusjer sammen etter trening.. Tror du fotballgutta bryr seg? De får da tom tv-team inn i garderoben...

Det at DU synes livet går under ved å ta av deg klærne gjør ikke at jeg greier å se at det skal være naturlig å være så engstelig. Uansett så er da det noe man vokser fra, man har da ikke traumer fra barndommen og dusjen? Det må da være få i tilfelle...

*I min barndom ble vi sendt direkte fra skole til tannlegekontoret uten at foreldrene våre visste det. Det var ikke et mye barnevennlig tannlegekontor. Så fikk vi melding med i en egen tannlegemeldingsbok, som alltid skulle ligge i sekken, om hva som var gjort. Lurer på hvor mange som fikk tannlegeskrekk.*

Eh.. javel...

*Vaksinering skjedde ved at helsesøster kom inn i klasserommet og utpekte dem som skulle ha sprøyte. Så ble den satt ved kateteret mens hele klassen så på. Dette gjalt også de som var så redde at snørr og tårer spratt og de sprang og gjemte seg. De ble halt fram og sprøyten satt, mens klassenhånlo.*

Og du levde på 40 tallet eller?

*Kan du ikke la verden få gå fremover. Å ta hensyn til at mennesker har ulike grenser og respektere disse også på det praktiske plan er et fremskritt, ikke et forfall eller et tegn på en sykere og sartere befolkning.*

Du ser virkelig ikke hvor jeg vil hen gjør du?

Det er jo nettopp det at verden går fremover som gjør at den "bryter" sammen. Nå tillatter vi at ungdommen utsettet for et umenneskelig press når det gjleder kropp, og heller enn å gjøre noe med det, som er kjernen til problemet, så lar vi ungdommene få gjemme seg vekk. Lar dem få synke ned i sin angst, og depresjoner og sykdomer som anorexia osv.

Hadde det ikke vært bedre å prøve å få verden til å bli et sted hvor folk turte leve? Ikke var livredd for å bli sett nakne? Ikke trengte å vøre perfekte?

Sånn du vil ha det så tillater vi jo at folk skal få lov å ikke føle seg perfekte og dermed mislykkete. Vi sier nærmest ja, best du dusjer alene så folk slipper å se den stygge kroppen din...

Samfunnet er virkelig i ferd med å bli sykt...

Nei, jeg vokset opp mye senere enn på 40-tallet. Kunne hatt bestemødre født da. På 40-tallet ble forresten bluferdighet fortsatt sett på som en positiv egenskap og ikke en psykisk lidelse. Kanskje litt for mye bluferdighet på den tiden.

Jeg synes det er tragisk med det kroppspresset ungdommen utsettes for i dag.

Det er enda mer tragisk at de skal utsettes for åpenhetstyrani fra voksne av det slaget du er advokat for. Det legger stein til byrden for dem.

Jeg dør ikke av skam ved å vise meg naken. Men jeg har ingen andre formeninger om de som velger å ikke gjøre det, ungdom eller voksne, annet enn at det er et valg som skal respekteres og ikke sykeliggjøres.

Jeg kan tenke meg mange ting som er mye verre for det norske samfunn enn at et økende antall av borgerne velger å ikke kle seg naken i store grupper. Ser det faktisk som et sunnhetstegn at folk velger forskjellig.

Eksempelet med tannlege og sprøyter var ment for å vise at det som er greit for noen, ikke er like greit for alle. Det som var allment akseptert da du var ung er ikke nødvendigvis det beste til alle tider.

Jeg kjenner for øvrig mange med tannlegeskrekk og sprøytefobi som jeg oppfatter som høyst oppegående psykisk solide mennesker. På samme måte som folk kan ha en sterk bulferdighet og være høyst oppegående og ha et sunt forhold til kroppen sin.

Hvorfor skal tannlegene nå plutselig begynne å være så snille og ta hensyn til folk. Vi tålte det jo som unger. Er vi blitt en gjeng med sveklinger? Det produseres i hvert fall langt ferre med tannlegeskrekk nå enn tidligere.

Hvor vidt du er grusom eller ikke, har jeg ingen formeninger om. Men du presenterer holdninger her som ikke akkurat vil oppmuntre en som er sjenert til å snakke med deg om det.

I de fleste om ikke alle offentlige gymsaler og badeanlegg jeg har vært i, er det fullt mulig å gjøre dusjing og skifting mer privat med enkle midler. Det er ikke så mye som skal til.

Det står på vilje og på de som mener at å kle seg naken sammen med andre er en plikt og et sunnhetstegn.

Det jeg vil til livs er sykeliggjøring og forakt for bluferdighet. At andre enn individet selv skal bestemme over dets grenser. Og den gamle norske uspiselige kongstanken om at alle må være like å gjøre ting likt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven, det var nesten litt synd at vi var enige.

En fortsatt god dag til deg også.

Bare les nedover i tråen, så finner du sikkert noen å krangle med. ;-)

God middag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss seventy

Nei, jeg vokset opp mye senere enn på 40-tallet. Kunne hatt bestemødre født da. På 40-tallet ble forresten bluferdighet fortsatt sett på som en positiv egenskap og ikke en psykisk lidelse. Kanskje litt for mye bluferdighet på den tiden.

Jeg synes det er tragisk med det kroppspresset ungdommen utsettes for i dag.

Det er enda mer tragisk at de skal utsettes for åpenhetstyrani fra voksne av det slaget du er advokat for. Det legger stein til byrden for dem.

Jeg dør ikke av skam ved å vise meg naken. Men jeg har ingen andre formeninger om de som velger å ikke gjøre det, ungdom eller voksne, annet enn at det er et valg som skal respekteres og ikke sykeliggjøres.

Jeg kan tenke meg mange ting som er mye verre for det norske samfunn enn at et økende antall av borgerne velger å ikke kle seg naken i store grupper. Ser det faktisk som et sunnhetstegn at folk velger forskjellig.

Eksempelet med tannlege og sprøyter var ment for å vise at det som er greit for noen, ikke er like greit for alle. Det som var allment akseptert da du var ung er ikke nødvendigvis det beste til alle tider.

Jeg kjenner for øvrig mange med tannlegeskrekk og sprøytefobi som jeg oppfatter som høyst oppegående psykisk solide mennesker. På samme måte som folk kan ha en sterk bulferdighet og være høyst oppegående og ha et sunt forhold til kroppen sin.

Hvorfor skal tannlegene nå plutselig begynne å være så snille og ta hensyn til folk. Vi tålte det jo som unger. Er vi blitt en gjeng med sveklinger? Det produseres i hvert fall langt ferre med tannlegeskrekk nå enn tidligere.

Hvor vidt du er grusom eller ikke, har jeg ingen formeninger om. Men du presenterer holdninger her som ikke akkurat vil oppmuntre en som er sjenert til å snakke med deg om det.

I de fleste om ikke alle offentlige gymsaler og badeanlegg jeg har vært i, er det fullt mulig å gjøre dusjing og skifting mer privat med enkle midler. Det er ikke så mye som skal til.

Det står på vilje og på de som mener at å kle seg naken sammen med andre er en plikt og et sunnhetstegn.

Det jeg vil til livs er sykeliggjøring og forakt for bluferdighet. At andre enn individet selv skal bestemme over dets grenser. Og den gamle norske uspiselige kongstanken om at alle må være like å gjøre ting likt.

mvh

Jeg tror jeg gir meg her. Du vil ikke skjønne hvor jeg vil.

Ikke greier du å skjønne at å gi etter for det faktum at ungdom snart er redde sin egne skygge, faktisk ikke gagner dem, men tvertimot fyrer oppunder angsten og depresjonene.

Du greier ikke å se at det å kle av seg og dusje med noen jevnaldrene jenter faktisk ikke er så veldig ille, men det er klart det blir hva en gjør det til som med alt annet. Vil du at det skal være et giga stort problem, så kan det veldig lett bli det for mange. Og sånn er det jo blitt... Vi LAGER problemer ut av noe som ikke er problematisk.. Jeg synes ikke det er bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no nick today my nick has gone away

Annonym GetrengTruseBruker.

Ditt nye nikk!

Versågod.

mvh

;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sjenanse er helt natrulig. Den bør respekteres. Det blir verre om man hoverer over det.

Sjenanse har ikke bare med kropsfiksering å gjøre. Men at mange i tenårene, uavhengig av omgivelsene, føler et stort behov for å sette grenser for egen nakenhet. Det bør være fullt lovlig å akseptabelt.

Om du visste hvor mange som i voksen alder fortsatt sliter med tvangsnakenheten de ble utsatt for som tenåringer!

mvh

"Tvangsnakenheten"

Det var godt sagt.

Hadde det ikke vært for den, så hadde jeg likt gym i skoletiden. Men tvangen gjorde at jeg grudde meg syk til timene, og dagene med gym. Det førte til elendig gymkarakter, mye fravær og redusert utbytte av mange skoletimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss.

Jeg kom tilfeldig inn på et av innleggene i denne tråden og ble kjempeoverrasket.

Dette er nemlig et ikke-tema som rett og slett ikke eksisterer, ifølge min erfaring med skolen. Dette gjelder for meg selv og mine barn.

Nå leser jeg nedover i tråden og oppdager at veldig mange her har de samme tankene og erfaringene som meg.

Så flott at du brakte dette frem flisa :-) selv om du ser det på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rufffff

"Tvangsnakenheten"

Det var godt sagt.

Hadde det ikke vært for den, så hadde jeg likt gym i skoletiden. Men tvangen gjorde at jeg grudde meg syk til timene, og dagene med gym. Det førte til elendig gymkarakter, mye fravær og redusert utbytte av mange skoletimer.

Et El Dorado for pedofile?

I min barndom dumpet jeg borti to pedofile lærere, men ingen trodde på "skrønene". En kvinnelig gymlærer var kjent som pedofil lesbisk eller pederast heter det vel. En mannlig sto helt tydelig med reisning, og trodde sikkert ikke at noen så bulen og den våte flekken foran på buksa hans eller skjønte hva det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss.

Jeg kom tilfeldig inn på et av innleggene i denne tråden og ble kjempeoverrasket.

Dette er nemlig et ikke-tema som rett og slett ikke eksisterer, ifølge min erfaring med skolen. Dette gjelder for meg selv og mine barn.

Nå leser jeg nedover i tråden og oppdager at veldig mange her har de samme tankene og erfaringene som meg.

Så flott at du brakte dette frem flisa :-) selv om du ser det på en annen måte.

De kan faktisk ikke tvinge ungene til å kle seg nakne i dusjen.

De kan ikke tvinge dem til å dusje. Det er fastslått fra høyeste hold.

Stå på krava om ungene dine trenger det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan faktisk ikke tvinge ungene til å kle seg nakne i dusjen.

De kan ikke tvinge dem til å dusje. Det er fastslått fra høyeste hold.

Stå på krava om ungene dine trenger det.

mvh

Mine er ferdige med skolen nå, men gymtimene er ikke blant de gode minnene. Min yngste valgte faktisk å ta videregående som privatist, og en av grunnene til det var nettopp - gymmen, eller rettere sagt avkledningen.

Det er virkelig på tide med et opprør mot dette i skolen. De snakker om idrettsglede, men de knekker denne hos mange med denne tvangsavkledningen.

Jeg husker også godt legeundersøkelsene ved kateteret i klasserommet, sprøytene og tannlegetimene uten forvarsel, men det var i 60-70-åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er ferdige med skolen nå, men gymtimene er ikke blant de gode minnene. Min yngste valgte faktisk å ta videregående som privatist, og en av grunnene til det var nettopp - gymmen, eller rettere sagt avkledningen.

Det er virkelig på tide med et opprør mot dette i skolen. De snakker om idrettsglede, men de knekker denne hos mange med denne tvangsavkledningen.

Jeg husker også godt legeundersøkelsene ved kateteret i klasserommet, sprøytene og tannlegetimene uten forvarsel, men det var i 60-70-åra.

Noen ting har jo gått i riktig rettning, men på svømme- og gymgarderobearenaen er det mye å ta tak i.

Skal vi starte en forening; KMTN Kvinner Mot TvangsNakenhet?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Hehe, vittig

Huff, det er veldig fælt...Det må være noe nytt som har kommet de siste årene... Kanskje det er på mote nå

Kan ikke 13 - 14åringer skjønne at det er mer hygenisk å dusje uten truse...

Her er jo et eksempel på hvordan samfunnet har blitt i løpet av de siste årene.. Folk har jo ikke selvtillit til å dusje uten truse en gang i redsel for å bli mobbet...

Da jeg gikk på skolen for 8år siden var det ikke sånn i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enig med Miss seventy

Hvis folk i voksen alder sliter med at de dusjet nakne sammen med klassevenninnene når de gikk på skolen, ja da sliter de nok med ganske mye mer enn akkurat det..

Det var da ingen som tenkte over at det skulle være noe rart å dusje sammen med de andre jentene? Herregud, vi var da ikke helt ødelagte heller.

Det var ikke så kult at vi visste at guttene tittet på oss, men det var da ingen som lot være å dusje for det.

Nie, folk har blitt veike, ingenting som skal til før folk bryter sammen psykisk lenger. Fatter ikke hvordan samfunnet har blitt jeg, og tydeligvis på så kort tid.

Jeg er i allefall enig med deg at samfunnet har blitt helt tåpelig...

Å ha på seg truse når man dusjer er også jeg enig i at det må ha kommet de siste årene..

Det var ikke sånn da jeg gikk på skolen.. Da lot dem enten være å dusje på skolen etter gymmen og gikk hjem og dusjet i stedet for...

Eller så fortet dem seg inn i dusjen eller sa til gymlæreren at dem hadde mensen hver gang slik at dem kunne gå ned og dusje før de andre skulle ned å dusje etter gymmen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dusjet naken

Huff, det er veldig fælt...Det må være noe nytt som har kommet de siste årene... Kanskje det er på mote nå

Kan ikke 13 - 14åringer skjønne at det er mer hygenisk å dusje uten truse...

Her er jo et eksempel på hvordan samfunnet har blitt i løpet av de siste årene.. Folk har jo ikke selvtillit til å dusje uten truse en gang i redsel for å bli mobbet...

Da jeg gikk på skolen for 8år siden var det ikke sånn i det hele tatt..

Noen jenter i parallellklassen min dusjet med t-skjorte og truse... Dette er 10-15 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Enig med Miss seventy

For mange er det problemfritt. Har da aldri sagt noe annet.

Men det er et stort problem for mange at noen gjør det til et problem at de ikke ønsker å kle seg nakne foran hvem som helst av samme kjønn bare det skjer i noe som kalles en garderobe.

De opplever slikt vanskelig som tenåring, kan bli upraktisk sjenert i voksen alder om de ikke får lov å sette sine egne grenser som barn / ungdom. De kan for øvrig være mentalt ogpsykisk solide mennesker. Var de særlig sårbere psykisk, kan det skape større problemer.

Jeg fatter bare ikke at du kan påstå at et problem ikke har funtes bare fordi du ikke har sett det. Har støtt på folk over 50 som kan fortelle om garderobeydmykelser.

Hva er så viktig med å kunne kle seg naken i en stor gruppe? Hva er poenget? Hvorfor mener du at å ikke ønske å gjøre dette er et tegn på å være en generell svekling, som du åpenbart ikke er.

Hvorfor må alle ha de samme grensene som deg, ellers er det noe galt med dem.

I mange kulturer ville dine holdninger bli sett på som syke og frastøtende. Hvorfor ikke bare akseptere at folk er forskjellig, uten å sette kvalitetsmerkelapper på dem?

Det er holdninger som dine som gjør det spesielt vanskelig å være sjenert tenåring.

mvh

Er greit at tenåringer har problemer med å dusje når det foregår så slik kroppsfiksering i dagens samfunn...

Men kan dem da ikke dusje når dem kommer hjem fra skolen eller ta seg en liten kattevask inne på en do siden det er så tøft for dem å dusje naken på skolen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...