Gå til innhold

snakk om å ta hensyn


pekkaline

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes

Hva med å ha en egen barnehageuniform? så er man kvitt problemet. Eller kle av dem?

men jeg har vansker for å forstå hvordan denne barnehageansatte kan få migrene av at ett barn har stripete klær, kan migrene virkelig fremkalles av noe slikt? spør jeg som heldigvis aldri har vært plaget med migrene.

Men om det er det som skal til, så ok. Jeg synes det er verre hvis hun ikke tåler dyrehår eller parfyme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 261
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • trollemor;o)

    45

  • PieLill

    33

  • hidi, the scorpion

    28

  • tzatziki1365380058

    15

tzatziki1365380058

Det står et eller annet sted her i tråden at det gjelder alle klær som ikke er ensfargede, også klær med trykk osv.

Da blir det verre, ja. Jeg hadde gjort så godt jeg hadde kunnet, men det hadde ikke blitt så enkelt, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkeltindivid som er syke skal tas spesielt hensyn til, det er nedfelt i lovs form (forbud mot diskriminering) så vidt jeg vet.

Det er klart at det krever ekstra å ha handicappede eller andre med spesielle behov for tilrettelegging i arbeidslivet, men prisen for å støte dem ut er betraktelig høyere!

Jeg må presisere litt her. Nå tenker jeg ikke på rullestolbrukere og andre store grupper som trenger tilrettelegging for å kunne fungere i jobb, eller på folk som får sykdommer som påvirker dem i slik grad at de ikke fungerer uten at arbeidsplassen tilpasses. Jeg tenker på slike sære ting som i hovedinnlegget. Jeg mener at det er helt hinsides å ta seg jobb i en barnehage hvis man for eksempel ikke tåler støy, eller å ta seg jobb på et kunstnerverksted hvis man ikke tåler malingslukt. Jeg vet ikke om damen som får migrene av prikker og striper var slik før hun begynte i jobben, men hvis hun var det mener jeg hun burde funnet seg en annen jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ha en egen barnehageuniform? så er man kvitt problemet. Eller kle av dem?

men jeg har vansker for å forstå hvordan denne barnehageansatte kan få migrene av at ett barn har stripete klær, kan migrene virkelig fremkalles av noe slikt? spør jeg som heldigvis aldri har vært plaget med migrene.

Men om det er det som skal til, så ok. Jeg synes det er verre hvis hun ikke tåler dyrehår eller parfyme.

Det kan fremkalles av så mangt. Mønster, kontraster, flimring fra dataskjermer eller tv, lyder osv. Hvis man har tre personer med tre forskjellige anfallstriggere på en arbeidsplass har man et stort problem hvis det skal tas hensyn til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg må presisere litt her. Nå tenker jeg ikke på rullestolbrukere og andre store grupper som trenger tilrettelegging for å kunne fungere i jobb, eller på folk som får sykdommer som påvirker dem i slik grad at de ikke fungerer uten at arbeidsplassen tilpasses. Jeg tenker på slike sære ting som i hovedinnlegget. Jeg mener at det er helt hinsides å ta seg jobb i en barnehage hvis man for eksempel ikke tåler støy, eller å ta seg jobb på et kunstnerverksted hvis man ikke tåler malingslukt. Jeg vet ikke om damen som får migrene av prikker og striper var slik før hun begynte i jobben, men hvis hun var det mener jeg hun burde funnet seg en annen jobb.

Migrenepasienter er da til de grader en stor gruppe mennesker, og mange av dem trenger tilrettelegging på jobb i forskjellig grad.

Forskjellen er bare at sykdommen ikke er synlig utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

Det kan fremkalles av så mangt. Mønster, kontraster, flimring fra dataskjermer eller tv, lyder osv. Hvis man har tre personer med tre forskjellige anfallstriggere på en arbeidsplass har man et stort problem hvis det skal tas hensyn til alle.

Jeg har lettere for å forstå det hvis noen går med en genser med to kontrastfarger, som på bildet i linken. Men hvis stripene begge er mørke, som feks blå og sort, er det ikke litt rart at en person reagerer på det da?

kanskje de skulle hatt noen blå plastfrakker og satt over ungene når de kom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Migrenepasienter er da til de grader en stor gruppe mennesker, og mange av dem trenger tilrettelegging på jobb i forskjellig grad.

Forskjellen er bare at sykdommen ikke er synlig utenpå.

Jo, men du ser problemet hvis det på enhver arbeidsplass skal tas hensyn til alle de ulike triggerne til migreneanfall? Det går jo nesten ikke an. Da er det vel bedre at vedkommende søker seg en jobb som er "trygg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lettere for å forstå det hvis noen går med en genser med to kontrastfarger, som på bildet i linken. Men hvis stripene begge er mørke, som feks blå og sort, er det ikke litt rart at en person reagerer på det da?

kanskje de skulle hatt noen blå plastfrakker og satt over ungene når de kom?

Plast reflekterer lys, så da er vi like langt. Frakker av mørke bomullsstoffer skulle kunne fungere, men så dukker det plutselig opp en ansatt som får migrene av skarpe lyder. Kneble kidsa?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

Plast reflekterer lys, så da er vi like langt. Frakker av mørke bomullsstoffer skulle kunne fungere, men så dukker det plutselig opp en ansatt som får migrene av skarpe lyder. Kneble kidsa?;)

Kan vi ikke bare la barna gå nakne , i hvertfall når de er inne? Så får de samtidig et naturlig forhold til sin egen og andres kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men du ser problemet hvis det på enhver arbeidsplass skal tas hensyn til alle de ulike triggerne til migreneanfall? Det går jo nesten ikke an. Da er det vel bedre at vedkommende søker seg en jobb som er "trygg".

Hvis eneste trigger er striper, så er det vel ikke så ille om ungene lar være å ha stripete plagg på deg?

(Har ikke lest hele tråden, så det er mulig at du heller ikke hevder dette.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis eneste trigger er striper, så er det vel ikke så ille om ungene lar være å ha stripete plagg på deg?

(Har ikke lest hele tråden, så det er mulig at du heller ikke hevder dette.)

Neida, jeg er ikke _helt_ vrang, bare litt. Jeg sa at denne saken er lett å løse hvis alle legger godviljen til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke bare la barna gå nakne , i hvertfall når de er inne? Så får de samtidig et naturlig forhold til sin egen og andres kropp.

Det kan bli litt kaldt, kanskje? *hutre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg er ikke _helt_ vrang, bare litt. Jeg sa at denne saken er lett å løse hvis alle legger godviljen til:)

Jeg tenker alltid at hele verden kan ikke tilrettelegges for alle til enhver tid, men at dersom litt flere la godviljen til i forhold til å ta de hensyn som enkeltpersoner har behov for, så ville færre falle utenfor.

Det er selvfølgelig en fare for at denne barnehagen nå vil tiltrekke seg en haug med søkere som alle har helt særskilte behov for tilrettelegging. Litt som med de stakkars kommunene som har gitt et vesentlig bedre tilbud til funksjonshemmede barn enn gjennomsnittskommunen, og som så opplever tilstrømning av nyinnflyttede familier med barn med store behov...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og dere protesterer mot Jesus! Det har virkelig vært morsom lesing, dere gir alt for en barnehageansatt, men grøsser når dere hører navnet Jesus, som virkelig satte standarden for hvor nestkjærlighet skal gå...

Godt å se at dere prioriterer!

Jeg regner med at Jesus ikke hadde hatt noe problem for jeg har aldri sett ham avbildet i annet enn hvit kjortel så da slapp i hvert fall noen av apostlene å få migrene.

Hidi, skjerp deg nå ;o)

Hva har Jesus med stipete gansere å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker alltid at hele verden kan ikke tilrettelegges for alle til enhver tid, men at dersom litt flere la godviljen til i forhold til å ta de hensyn som enkeltpersoner har behov for, så ville færre falle utenfor.

Det er selvfølgelig en fare for at denne barnehagen nå vil tiltrekke seg en haug med søkere som alle har helt særskilte behov for tilrettelegging. Litt som med de stakkars kommunene som har gitt et vesentlig bedre tilbud til funksjonshemmede barn enn gjennomsnittskommunen, og som så opplever tilstrømning av nyinnflyttede familier med barn med store behov...*s*

Ja, det er jo som regel først da det blir et problem. I teorien er det jo veldig greit og rett og rettferdig å ta hensyn til alle, men i praksis kan det ofte by på store problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jo, men du ser problemet hvis det på enhver arbeidsplass skal tas hensyn til alle de ulike triggerne til migreneanfall? Det går jo nesten ikke an. Da er det vel bedre at vedkommende søker seg en jobb som er "trygg".

Det vil jo alltid være en avveining. Dersom en som trigget på stearinlys krevde at en intim restaurant skulle droppe levende lys, så ville det etter min mening være i overkant av hva som kunne forventes. Det samme dersom barnehageansatte krevde at barna ikke skulle bråke.

Men striper og prikker er ikke SÅ krevende å unngå, akkurat. Heller ikke at kollegaer dropper parfyme. Det bør også, uten problem, være aksept for at man slipper å drikke rødvin og spise sjokolade på jobb :)

Virker ikke som vi er grenseløst uenige her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo alltid være en avveining. Dersom en som trigget på stearinlys krevde at en intim restaurant skulle droppe levende lys, så ville det etter min mening være i overkant av hva som kunne forventes. Det samme dersom barnehageansatte krevde at barna ikke skulle bråke.

Men striper og prikker er ikke SÅ krevende å unngå, akkurat. Heller ikke at kollegaer dropper parfyme. Det bør også, uten problem, være aksept for at man slipper å drikke rødvin og spise sjokolade på jobb :)

Virker ikke som vi er grenseløst uenige her ;)

Næh, jeg tror vi er ganske enige i grunnen;) Men det med parfyme kan balle på seg, det vet jeg alt om. Vi opplevde at parfymeallergien etterhvert også ble trigget av hårbalsam, fuktighetskrem og håndsåpe. Da var det med ett ikke så enkelt å få arbeidsdagen til å bli ok for alle...:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar da slike enkle hensyn. Dattera mi gikk i klassen til en som hadde kraftig nøtteallergi så ingen fikk ha sjokolade eller nøttepålegg på maten.

Minstemann gikk i klassen til en som akkurat hadde blitt friskmeldt av leukemi og pga dårlig immunforsvar så kunne ingen av ungene gå på skolen hvis de hanglet litt.

Jeg reagerte faktisk ikke på noen av de tingene. Det er jo helt enkle ting å forholde seg til. Og hvis jeg måtte kjøpe to ensfargede gensere til noen av ungene i barnehagen hadde jeg sikkert gjort det uten å mukke. Barnehagen forlangte f.eks ikke buksebleier for de var vanskelige å skifte, papirkluter fordi de ikke kunne vaske kluter osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Nei, særlig vanskelig er det sikkert ikke.

Er jo bare å handle inn ensfarget tøy. Men ikke alle som har råd til det.

Jeg hadde ikke likt å få slike regler tredd over hodet,

Igjen, barnehagen får ordne med uniformer.

Da hadde det vært helt greit.

Ikke alle arb.plasser som passer for alle, thats life.

:0)

Jeg synes du snakker som en riktig norsk egoist i hele denne tråden. Men deg om det....

Jeg tror jeg ville tatt ut barna mine tvert av en barnehage som innførte uniformer! Ensfargede klær, derimot, hadde vært 0 problem for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo som regel først da det blir et problem. I teorien er det jo veldig greit og rett og rettferdig å ta hensyn til alle, men i praksis kan det ofte by på store problemer.

Det som er utrolig kjipt å lese om, er at mennesker med kun estetiske skader, dvs. f.eks. et ansikt med større arrdannelse, er like hemmet i forhold til arbeidslivet som folk med omfattende bevegelseshemninger... Da er det kun holdninger - og ikke en millimeter praktiske problemer - som kan forklare utestengningen fra arbeidslivet :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...