Gå til innhold

snakk om å ta hensyn


pekkaline

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 261
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • trollemor;o)

    45

  • PieLill

    33

  • hidi, the scorpion

    28

  • tzatziki1365380058

    15

Ville det?

Du ga barnet beskjed om at ikke alle passer til sin jobb, det stemmer rimelig godt med virkeligheten, og du antyder for barnet at det finnes valg, noe de vil erfare etterhvert. Du antyder også at tyrannisk oppførsel ikke er ok, fordi vi alle er forskjellig.

Skjønner ikke hvor du kan gå galt, så fremt ditt barn ikke er en liten egoistisk drittsekk allrede....?

Men damen passer inn i barnehagen, barna liker henne, de ansatte liker henne og alle vil ha henne der.

Ville du fortsatt ikke hjulpet henne?

Hvem er du som kan bestemme at pga migrene så passer hun ikke inn?

Å nei. mine barn er langt ifra egoister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Barna blir ikke uniformerte bare fordi de ikke kan ha striper eller prikker. Det finnes nemlig mange farger, en dag kan du ha gul genser, neste dag rød, blå , lilla osv.

Syns det er MEGET drøyt å sammenligne dette med Kina.

Synes _du_ ja, men det synes ikke jeg!

Vi lever i et demokratisk land. Det betyr at jeg kan mene hva jeg vil, og du kan mene ditt. Det betyr _ikke_ at jeg må være enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fnugget

Ville faktisk følt meg enda dummer om hele avdelingen måtte endres for min skyld....

''Ville faktisk følt meg enda dummer om hele avdelingen måtte endres for min skyld....''

Det er ikke flaut å ha en kronisk lidelse som migrene er. Jeg forstår ikke hva som er flaut ved det. Du må muligens forklare det for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes _du_ ja, men det synes ikke jeg!

Vi lever i et demokratisk land. Det betyr at jeg kan mene hva jeg vil, og du kan mene ditt. Det betyr _ikke_ at jeg må være enig med deg!

Greit, da er jeg og du ferdige med diskusjonen da. Takk, det var trist å se at det finnes mennesker som ikke er det døyt interessert i å gjøre noe for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Bare foreldre kan omgjøre barn til store egoistiske uhyrer!''

Nettopp. Ved å ha en gjennomgående holdning hvor barnet _alltid_ skal komme først, uansett om andre har behov som de sårt trenger å få dekket, som i dette eksempelet. Ved at barna ikke lærer seg å ta hensyn til andres evt sviktende helse eller andre problemer. Da blir det egoistiske.

AMEN!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Bare foreldre kan omgjøre barn til store egoistiske uhyrer!''

Nettopp. Ved å ha en gjennomgående holdning hvor barnet _alltid_ skal komme først, uansett om andre har behov som de sårt trenger å få dekket, som i dette eksempelet. Ved at barna ikke lærer seg å ta hensyn til andres evt sviktende helse eller andre problemer. Da blir det egoistiske.

Hvem har sagt at vi, fordi vi er uenige med deg, oppdrar våre barn egoistiske?

Mine er ikke egoister, og jeg har tre, noen er voksne noen tenåringer....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se....

De som ikke alt går i ensfargede klær må begynne å gjøre det av hensyn til en av de ansattes helse og velbefinnende.

På hvilken måte har det forandret hele avdelingen? Jeg ville målt en slik endring i prosent eller promille.

mvh

Om ikke vedkommende tåler prikker eller streker, hun orket jo heller ikke flerfarget klær.

Skulle jo tro det samme gjelder barnetegninger, plakater og alt annet som er i en barnehage.

Så om snuppen hadde tegnet en fin prikketegning, så fikk ikke den henge på veggen? Eller kanskje han bare fikk tegne med en farge?

Satt veeeldig på spissen da.

Men skulle ikke tro det er forskjell på om det er farger på en vegg, eller på en liten genser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fnugget

Synes _du_ ja, men det synes ikke jeg!

Vi lever i et demokratisk land. Det betyr at jeg kan mene hva jeg vil, og du kan mene ditt. Det betyr _ikke_ at jeg må være enig med deg!

Så pga din stahet så skal altså ditt barn få gå i prikker og streker når resten av barna går i ensfargede plagg? Tror du det er et bra utgangspunkt for barnet ditt, sosialt sett?

Alternativet er selvsagt å melde seg ut av barnehagen. Men jeg er stygt redd for at de andre foreldrene og de ansatte ville finne det særdeles sært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Men damen passer inn i barnehagen, barna liker henne, de ansatte liker henne og alle vil ha henne der.

Ville du fortsatt ikke hjulpet henne?

Hvem er du som kan bestemme at pga migrene så passer hun ikke inn?

Å nei. mine barn er langt ifra egoister.

Nå presenterer du saken helt annerledes! Din fremstilling nå, er jo som tatt ut av en roman, som ender lykkelig for alle!

Kjøper det ikke ;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fnugget

Om ikke vedkommende tåler prikker eller streker, hun orket jo heller ikke flerfarget klær.

Skulle jo tro det samme gjelder barnetegninger, plakater og alt annet som er i en barnehage.

Så om snuppen hadde tegnet en fin prikketegning, så fikk ikke den henge på veggen? Eller kanskje han bare fikk tegne med en farge?

Satt veeeldig på spissen da.

Men skulle ikke tro det er forskjell på om det er farger på en vegg, eller på en liten genser.

"En liten genser"

Prøv 20-30 små fargesprakende gensere i hurtige bevegelser hele dagen. Det er ikke til å unngå at det forstyrrer synsfeltet til denne damen. Og hun _må_ se på barna for det er de hun er der for.

Et bilde er ikke så vanskelig å unngå eller få ut av synsfeltet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke vedkommende tåler prikker eller streker, hun orket jo heller ikke flerfarget klær.

Skulle jo tro det samme gjelder barnetegninger, plakater og alt annet som er i en barnehage.

Så om snuppen hadde tegnet en fin prikketegning, så fikk ikke den henge på veggen? Eller kanskje han bare fikk tegne med en farge?

Satt veeeldig på spissen da.

Men skulle ikke tro det er forskjell på om det er farger på en vegg, eller på en liten genser.

Men nå er det jo sagt at denne damen blir hjulpet hvis barn og voksne unngår stripete og prikkete klær. Kan vi da ikke være så greie å hjelpe henne?

Det er da ikke vår oppgave å finne ut hva annet som er ekkelt for henne????

*finner frem teskjeea*

Dersom denne damen faktisk blir hjulpet av at barna ikke bruker stripete eller prikkete klær, ville du fortsatt satt deg på bakbeina?

Ikke tenk på alt det andre som muligens kan være ekkelt for henne, det er nemlig ikke saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Så lenge han er 2,5 år og liker alle klær, spesielt om de er nye, så opprettholder jeg min påstand. Om jeg kunne overbevist en 10-åring ved å si at det er "søtt" er jeg mer usikker på. Jeg bruker jo ikke prikker og striper selv... ;)

''Så lenge han er 2,5 år og liker alle klær, spesielt om de er nye, så opprettholder jeg min påstand.''

Samme her for snuppa på 2,5, men jeg vet den delen forandrer seg om kort tid. Vi har litt i vente ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Greit, da er jeg og du ferdige med diskusjonen da. Takk, det var trist å se at det finnes mennesker som ikke er det døyt interessert i å gjøre noe for andre.

Like måte!

Godt det finnes mennesker som gjør absoøutt alt for et annet, inkludert å frata sine barn noe vesntlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Barn er kreative små mennesker. Hva med de sine små personligheter? De skal kveles for en dame på jobb får vondt i hodet?''

Dette trenger da ikke hindre kreativitet. Igjen gjelder det å ikke tenke sort-hvitt. Barna får sikkert både male, tegne og lage bilder og andre kreative ting selv om de ikke har striper på klærne sine :-)

Det er å ta litt hardt i å si at små barn kveles pga de må ta hensyn til en dame som jobber der.

Hvis slike holdninger er gjennomgående, så er jeg redd barna utvikler seg fra å være "små kreative mennsker" til store egoistiske uhyrer ;-)

Om barna mine ikke hadde mer tæl enn at de ble kvalt av å ikke få gå i stripete eller prikkete gensere i barnehagen, tror jeg jeg hadde skammet og gremmet meg halvt til døde...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han er 2,5 år og liker alle klær, spesielt om de er nye, så opprettholder jeg min påstand. Om jeg kunne overbevist en 10-åring ved å si at det er "søtt" er jeg mer usikker på. Jeg bruker jo ikke prikker og striper selv... ;)

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Så pga din stahet så skal altså ditt barn få gå i prikker og streker når resten av barna går i ensfargede plagg? Tror du det er et bra utgangspunkt for barnet ditt, sosialt sett?

Alternativet er selvsagt å melde seg ut av barnehagen. Men jeg er stygt redd for at de andre foreldrene og de ansatte ville finne det særdeles sært.

Hva andre foreldre og ansatte finner som sært, bekymrer meg ikke en plass!

At alle skal være like bekymrer meg _mye_ mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ville faktisk følt meg enda dummer om hele avdelingen måtte endres for min skyld....''

Det er ikke flaut å ha en kronisk lidelse som migrene er. Jeg forstår ikke hva som er flaut ved det. Du må muligens forklare det for meg.

Dummere, jeg ville følt meg dummere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fnugget

Hvem har sagt at vi, fordi vi er uenige med deg, oppdrar våre barn egoistiske?

Mine er ikke egoister, og jeg har tre, noen er voksne noen tenåringer....)

''Hvem har sagt at vi, fordi vi er uenige med deg, oppdrar våre barn egoistiske?''

Hvem er "vi"? Jeg snakker generelt om hva som kan skje dersom man ikke lærer barn å ta hensyn.

Har jeg sagt noe om dine barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...