Gå til innhold

snakk om å ta hensyn


pekkaline

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058

Næh, jeg tror vi er ganske enige i grunnen;) Men det med parfyme kan balle på seg, det vet jeg alt om. Vi opplevde at parfymeallergien etterhvert også ble trigget av hårbalsam, fuktighetskrem og håndsåpe. Da var det med ett ikke så enkelt å få arbeidsdagen til å bli ok for alle...:/

Nei, det hørtes voldsomt ut. Vet ikke hva jeg hadde tenkt og gjort i en sånn situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 261
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • trollemor;o)

    45

  • PieLill

    33

  • hidi, the scorpion

    28

  • tzatziki1365380058

    15

Næh, jeg tror vi er ganske enige i grunnen;) Men det med parfyme kan balle på seg, det vet jeg alt om. Vi opplevde at parfymeallergien etterhvert også ble trigget av hårbalsam, fuktighetskrem og håndsåpe. Da var det med ett ikke så enkelt å få arbeidsdagen til å bli ok for alle...:/

Jeg ville slite med å være helt lojal mot å ikke bruke deodorant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Man tar da slike enkle hensyn. Dattera mi gikk i klassen til en som hadde kraftig nøtteallergi så ingen fikk ha sjokolade eller nøttepålegg på maten.

Minstemann gikk i klassen til en som akkurat hadde blitt friskmeldt av leukemi og pga dårlig immunforsvar så kunne ingen av ungene gå på skolen hvis de hanglet litt.

Jeg reagerte faktisk ikke på noen av de tingene. Det er jo helt enkle ting å forholde seg til. Og hvis jeg måtte kjøpe to ensfargede gensere til noen av ungene i barnehagen hadde jeg sikkert gjort det uten å mukke. Barnehagen forlangte f.eks ikke buksebleier for de var vanskelige å skifte, papirkluter fordi de ikke kunne vaske kluter osv osv.

Vi har også måttet ta hensyn til allergikere i barnehagen, jeg var ikke en gang inne på tanken om at det var problematisk eller "for mye forlangt".

I et tilfellet med leukemi hadde jeg naturligvis heller ikke reagert, bortsett fra at jeg ville synes det var ekkelt å avgjøre hva som skulle betegnes som "hangling". Ville sikkert holdt ungene hjemme mer enn strengt tatt nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at Jesus ikke hadde hatt noe problem for jeg har aldri sett ham avbildet i annet enn hvit kjortel så da slapp i hvert fall noen av apostlene å få migrene.

Hidi, skjerp deg nå ;o)

Hva har Jesus med stipete gansere å gjøre?

Man skal være tolerante og snille til tusan bortsett fra når det handler om kristne og deres tro, kanskje. Vel, hun har jo et poeng i så fall. Hvis det nå var det hun mente:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg ville slite med å være helt lojal mot å ikke bruke deodorant...

Alle hadde måttet gå over til å bruke Clinique deodorant :) Fullstendig parfymefri, og funker supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er utrolig kjipt å lese om, er at mennesker med kun estetiske skader, dvs. f.eks. et ansikt med større arrdannelse, er like hemmet i forhold til arbeidslivet som folk med omfattende bevegelseshemninger... Da er det kun holdninger - og ikke en millimeter praktiske problemer - som kan forklare utestengningen fra arbeidslivet :-(

Ja, det er jeg helt enig i. Det er bare trist. Her prøver vi å lære opp ungene til å godta at folk kan se ut på mange forskjellige måter, og så klarer ikke de voksne å gjøre det samme. Det er bare ille. Og flaut, og trist. Ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også måttet ta hensyn til allergikere i barnehagen, jeg var ikke en gang inne på tanken om at det var problematisk eller "for mye forlangt".

I et tilfellet med leukemi hadde jeg naturligvis heller ikke reagert, bortsett fra at jeg ville synes det var ekkelt å avgjøre hva som skulle betegnes som "hangling". Ville sikkert holdt ungene hjemme mer enn strengt tatt nødvendig.

Derfor blir det litt sprøtt for meg når hele tråden handler om stripete gensere og folk ikke klarer å se lenger enn sin egen nese.

Samfunnsmessig er det best at flest mennesker jobber og det vil jo gagne alle å ta hensyn og tilrettelegge isteden for å la folk få uføretrygd pga slike ting. Særlig pga stripete og prikkete gansere ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal være tolerante og snille til tusan bortsett fra når det handler om kristne og deres tro, kanskje. Vel, hun har jo et poeng i så fall. Hvis det nå var det hun mente:)

Jeg tror ikke jeg helt skjønte sammenhengen bortsett fra at siden vi ville ta hensyn til en barnehageansatt så burde vi ta hensyn til Jesus ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp!

Du er så fornuftig, PieLill! (Bortsett fra når vi snakker om heldagsskolen, da - men det er jeg villig til å overse :):) :=) )

De fleste fremstår jo som ganske fornuftige når de er enige med meg...

;-)

Jeg skal bæe over med din villfarelsen når det gjelder heldagsskole.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker alltid at hele verden kan ikke tilrettelegges for alle til enhver tid, men at dersom litt flere la godviljen til i forhold til å ta de hensyn som enkeltpersoner har behov for, så ville færre falle utenfor.

Det er selvfølgelig en fare for at denne barnehagen nå vil tiltrekke seg en haug med søkere som alle har helt særskilte behov for tilrettelegging. Litt som med de stakkars kommunene som har gitt et vesentlig bedre tilbud til funksjonshemmede barn enn gjennomsnittskommunen, og som så opplever tilstrømning av nyinnflyttede familier med barn med store behov...*s*

Jo, du sier noe.

Men da er vel egentlig problemet alle de andre barnehagene/kommunene som ikke gjør jobben sin.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å ha en egen barnehageuniform? så er man kvitt problemet. Eller kle av dem?

men jeg har vansker for å forstå hvordan denne barnehageansatte kan få migrene av at ett barn har stripete klær, kan migrene virkelig fremkalles av noe slikt? spør jeg som heldigvis aldri har vært plaget med migrene.

Men om det er det som skal til, så ok. Jeg synes det er verre hvis hun ikke tåler dyrehår eller parfyme.

Migrenetriggere er noen sære greier. Derfor er det ofte svært vanskelig for dem som har migrene å få forståelse for selv de enkleste tiltak. - Som en anmodning om å i størst mulig grad bruke ensfargede klær og helt unngå prikker og striper.

Jeg synes, men tenk om man også må ta ... hensyn, er et veldig dårlig argument. Her var det snakk om noe ganske enkelt. så får man løse det og spare alle tenk om til når de eventuellt skulle dukke opp.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plast reflekterer lys, så da er vi like langt. Frakker av mørke bomullsstoffer skulle kunne fungere, men så dukker det plutselig opp en ansatt som får migrene av skarpe lyder. Kneble kidsa?;)

Farger og mønstre på klær er helt trivielt å løse.

Personer med lydtrigget migrene vil flykte barnehagene helt frivillig. Det er ikke mulig å tilrettelgge for noe slikt. Og det er de som er støysensitive de første til å forstå.

Men bare fordi noen ting ikke er mulig, behøver vi vel ikke la være å gjøre det som er enkelt. Tenk om viss at; vissvass.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første omgang så ville eg blitt forbanna, tror eg.

Men etter nærmere ettertanke så er det jo veldig flott gjort av ledelsen og ta så mye hensyn til en av de ansatte, det er ikkje akkurat vanlig i våre dager.

Og barna MÅ ikkje gå i stripete eller prikkete klær.

Så eg tror eg ville akseptert det, og tatt som en selvfølge at ledelsen tok like mye hensyn til om ett av barna i barnehagen hadde spesielle behov for å holde seg frisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er ok å ta hensyn til andre!

Hva om ikke vi har et ensfarget plagg, skal vi da gå ut å kjøpe ny garderobe? Det har ikke vi råd til hvertfall...

Eller burde dette menneske ta hensyn til de mange i barnehagen, å heller finne seg noe annet å gjøre?

Man skal ta hensyn til menneskers forskjellige behov, men ikke snu hele verden på hodet.

Slike ting burde man bli innformert om når man søker.

Kanskje barnehagen kunne innføre uniformer?

Vanskelig sak...

''''Hva om ikke vi har et ensfarget plagg, skal vi da gå ut å kjøpe ny garderobe? Det har ikke vi råd til hvertfall...''''

*kremt* Var det ikkje du som hadde kjøpedilla på klær og 40 bukser (eller noe) ?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ulf Eriksson, ordförande för riksförbundet Hem och Skola."

Ikke overraskende at de hadde debatten i sverige, men egentlig overrasker det at denne personen synes det er urimelig. Jeg mener at som høyt ansatt/ansett burde han latt dette stå til utprøving/debatt uten kommentar foreløpig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''''Hva om ikke vi har et ensfarget plagg, skal vi da gå ut å kjøpe ny garderobe? Det har ikke vi råd til hvertfall...''''

*kremt* Var det ikkje du som hadde kjøpedilla på klær og 40 bukser (eller noe) ?

:-)

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...