Gå til innhold

Ti-åringen vil ikke vaksineres


Gjest vetlevoksen

Anbefalte innlegg

Og det er en smule skummelt... :-/

Jeg synes også dette er skummelt, men forsøker i den grad det er mulig med alt som skrives/snakkes om i denne forbindelsen å forholde meg rasjonell i forhold til dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 422
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    75

  • PieLill

    49

  • Colette

    34

  • tzatziki1365380058

    26

Jeg synes også dette er skummelt, men forsøker i den grad det er mulig med alt som skrives/snakkes om i denne forbindelsen å forholde meg rasjonell i forhold til dette

Samme her. Jeg orker bare ikke å lese alt mulig om dette. Man kan jo bli vettskremt av hele greia ;) Før vi avgjorde om ungene skulle få vaksinen eller ikke, så ble det endel lesning fra begge sider. Følte vi måtte det for å kunne ta et rasjonelt valg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Men jeg kjøper ikke argumentene som til dels benyttes, som feks: "jeg tar ikke vaksine, for det er større sjans for å dø i en bilulykke". ''

Men har alle som har nevnt dette med risikoen for bilulykker som et argument _mot_ å vaksinere seg? Mener å ha lest vel så mange poengtere med at man jo utsetter seg seg for kalkulert risiko hver dag, og at det derfor kan være ok å ta den kalkulerte risikoen som en vaksine innebærer også?

Skal ikke se bort i fra at jeg har misforstått, Jeg har forstått argumentet mer som "det er større sjans for å dø i bilulykke, ergo er sjansen liten for å dø av svineinfluensa og da trenger jeg ikke vaksinere meg"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik jeg har oppfattet det også. Og det er tragisk at friske unge mennesker dør av en influensa. Men slik den har artet seg til nå, så er det få totalt sett som har dødd av den. Dette kan selvsagt endre seg og da må man kanskje gjøre seg opp en ny mening om man vil la seg vaksinere eller ikke. Min avgjørelse er tatt basert på hva som har skjedd til nå og ikke hva som kan skje fremover. Jeg håper den fortsetter sin fremferd med å være mild og at færrest mulig dør av den.

Men ærlig talt...tror dere at det er tilfeldig at en såpass karismatisk person tar hånd om informasjonen? Det tror ikke jeg :-)

http://pub.tv2.no/multimedia/na/archive/00701/Bj_rn-Inge_Larsen_7019873x4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Men kjøper du argumentet om at jeg ikke ønsker å sprøyte levende virus inn i kroppen min?

Og at jeg hvertfall ikke vil gjøre det når det ikke er nødvendig for men, men fordi man angivelig skal ta hensyn til andre?

Og jeg ønsker ikke å gjøre det med barnet mitt heller, fordi det betyr mer for meg å beskytte henne - enn å beskytte "alle andre".

Levende virus er det uansett ikke snakk om.

Og nei, jeg kjøper ikke argumentet ditt i den forstand at jeg synes det er godt. Jeg synes det er sabla egoistisk, og jeg mener at noen ganger bør samfunnshensyn gå foran ens egne mer eller mindre velfunderte synspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levende virus er det uansett ikke snakk om.

Og nei, jeg kjøper ikke argumentet ditt i den forstand at jeg synes det er godt. Jeg synes det er sabla egoistisk, og jeg mener at noen ganger bør samfunnshensyn gå foran ens egne mer eller mindre velfunderte synspunkt.

''Og nei, jeg kjøper ikke argumentet ditt i den forstand at jeg synes det er godt. Jeg synes det er sabla egoistisk, og jeg mener at noen ganger bør samfunnshensyn gå foran ens egne mer eller mindre velfunderte synspunkt''

Hun er i det minste ærlig. Vi står alle oss selv og de vi er glade i nærmest. Slik er den menneskelige natur :-) Ingen grunn til å fordømme det, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Så mulig jeg er egoist, det kreves hvis man ønsker å ha en viss grad av selvstendighet og derigjennom kunne tenke selv og kjenne at det jeg gjør er det rette for meg og mine.''

Du får det til å høres ut som de som ikke greier å være egoistiske ikke tar selvstendige valg? Jeg klarer bare ikke å la være å tenke på de barna som kanskje ikke kan ta vaksinen, og er i risikogruppene... Dette handler ikke om selvstendighet, men om verdisyn.

''Du får det til å høres ut som de som ikke greier å være egoistiske ikke tar selvstendige valg?''.

Jeg snakker kun for meg selv. Mitt selvstendige og egoistiske valg i denne sammenhengen.

''Jeg klarer bare ikke å la være å tenke på de barna som kanskje ikke kan ta vaksinen, og er i risikogruppene... ''

Jeg synes også at det er leit om noen av de som ikke kan ta vaksinen og er i risikogruppen dør. De skulle hatt tilbud om en annen vaksine. Jeg kan ikke basert på det jeg til nå vet om denne vaksinen, ta den for å sympatisere med de som ikke kan ta den. Jeg har ikke gjort det før og kommer ikke til å gjøre det nå.

''Dette handler ikke om selvstendighet, men om verdisyn.''

Det er en mening du skal få ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Jeg orker bare ikke å lese alt mulig om dette. Man kan jo bli vettskremt av hele greia ;) Før vi avgjorde om ungene skulle få vaksinen eller ikke, så ble det endel lesning fra begge sider. Følte vi måtte det for å kunne ta et rasjonelt valg...

Jeg har også begynt å skjerme meg fra en del av dette, men det er sannelig ikke enkelt. Jeg har som deg tatt et foreløpig rasjonelt valg basert på det jeg har tilegnet meg av informasjon. Jeg er sikker på at du har tatt det du føler er det rette valget for deg og dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg kan la meg vaksinere dersom det blir bevist at JEG har nytte av den, jeg kommer ikke til å gjøre det av solidaritet til andre.

Den eneste grunnen til at farlige sykdommer er utryddet, er at folk lar seg vaksinere til tross for at det er minimal risiko for sykdom og selv om det alltid er risiko for bivirkninger. Dersom flere følger ditt aldeles fantastisk egoistiske prinsipp, noe man dessverre ser tendenser til i forhold til det vanlige vaksineprogrammet også, vil totalbeskyttelsen i befolkningen synke, og befolkningen som helhet blir mer utsatt for sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Og nei, jeg kjøper ikke argumentet ditt i den forstand at jeg synes det er godt. Jeg synes det er sabla egoistisk, og jeg mener at noen ganger bør samfunnshensyn gå foran ens egne mer eller mindre velfunderte synspunkt''

Hun er i det minste ærlig. Vi står alle oss selv og de vi er glade i nærmest. Slik er den menneskelige natur :-) Ingen grunn til å fordømme det, synes jeg.

Er den mennesklige natur egentlig sånn? Det er jo hauger og lass som lar seg selv og barna sine vaksinere hvert eneste år, for sykdommer som faktisk er utryddet i Norge. Det er liten risiko, for den enkelte, å unnlate å la barna sine bli vaksinert mot feks meslinger. Meslingvaksine kan også ha bivirkninger, for noen alvorlige.

Folk gjør det jo likevel, sannsynligvis fordi de ikke vil risikere noe for egen helse, men også fordi man skjønner at vaksinering er en viktig samfunnsinnsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke fulgt med på nyhetene de siste månedene du da, eller?

Har en sønn som akurat har hatt svnineinfluensa, og det er virkelig ikke farlig..... Han er ikke i risikogruppa og det er ikke denne gutten det er snakk om heller. Hele greia er oppaheusa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du egentlig med at "han har rett"? I at vaksinen er farlig, at han kan få bivirkninger eller at influensaen ikke vil være farlig for ham uansett? Det eneste som er sikkert, er at han kan få bivirkninger av vaksine, men det er lite sannsynlig at det blir alvorlig.

At vaksinen er farlig eller at svineinfluensa ikke er farlig, vet verken han, du eller noen andre.

Uansett er dette ikke et sørsmål 10åringer skal avgjøre selv.

Svineinfluensaen er ikke farlig. Vi har hatt det her i huset og det er ikke farlig for friske mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, nei du kan så si ;)

Jeg blir så matt når jeg ser den mannen og hans utrolige øyne, at mine nærmeste tanker er: "Jeg kommer til å savne de øynene den dagen faren er over:-)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så matt når jeg ser den mannen og hans utrolige øyne, at mine nærmeste tanker er: "Jeg kommer til å savne de øynene den dagen faren er over:-)"

Ler godt her :) Sjarmerende kar, ingen tvil om det. Vi får håpe du kan leve godt med at han etterhvert kommer til å glimre med sitt fravær ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også begynt å skjerme meg fra en del av dette, men det er sannelig ikke enkelt. Jeg har som deg tatt et foreløpig rasjonelt valg basert på det jeg har tilegnet meg av informasjon. Jeg er sikker på at du har tatt det du føler er det rette valget for deg og dine :)

Håper det selv om tvilen gnager innimellom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den mennesklige natur egentlig sånn? Det er jo hauger og lass som lar seg selv og barna sine vaksinere hvert eneste år, for sykdommer som faktisk er utryddet i Norge. Det er liten risiko, for den enkelte, å unnlate å la barna sine bli vaksinert mot feks meslinger. Meslingvaksine kan også ha bivirkninger, for noen alvorlige.

Folk gjør det jo likevel, sannsynligvis fordi de ikke vil risikere noe for egen helse, men også fordi man skjønner at vaksinering er en viktig samfunnsinnsats.

Jeg har ikke tro på at det er noe annet enn oss selv vi egentlig tenker på, dessverre. Vi har et overlevelsesinstinkt, verken mer eller mindre.

Alt annet blir bare meningsløse floksler i mitt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ler godt her :) Sjarmerende kar, ingen tvil om det. Vi får håpe du kan leve godt med at han etterhvert kommer til å glimre med sitt fravær ;)

Tviler på det :-) Jeg er rett og slett litt småforelsket:-) Men det var kanskje også meningen, for alt jeg vet?:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det selv om tvilen gnager innimellom ;)

Det klart den vil gnage litt mens alt dette styret står på, men om 100 år er allting glemt sies det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på det :-) Jeg er rett og slett litt småforelsket:-) Men det var kanskje også meningen, for alt jeg vet?:-)

Hehe, avstandforelskelse går som regel over. Det er selvsagt mulig at han er plassert der for at du skulle oppleve en forelskelse. Det meste som skjer i livet har jo ei mening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...