Gå til innhold

Ti-åringen vil ikke vaksineres


Gjest vetlevoksen

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion

Har det noen gang eksistert et virus som dreper absolutt alle mennesker på sin vei?

Hvis så, hvordan "overlever" viruset som er avhengig av mennesket for sin reproduksjon?

Har jeg aldri sagt!

Gjentar kun hva myndighetene har sagt: "Hosting og nysing er smittekilder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 422
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    75

  • PieLill

    49

  • Colette

    34

  • tzatziki1365380058

    26

Å vekke noen til det dere ønsker, blir en form for mobbing mot dem som sier neitakk. Så bruker dere sterkere skyts, nemlig solidaritetsfølelsen... Er ikke det rett og slett press?

Jeg har respekt for de som tar i mot vaksinen, men jeg respekterer også dem som ikke gjør det.

''Så bruker dere sterkere skyts, nemlig solidaritetsfølelsen... Er ikke det rett og slett press?''

Det _er_ mer solidarisk å ta med faren for å smitte andre i sin vurdering av om man skal velge vaksine eller ikke. Akkurat som det er mer solidarisk å holde seg hjemme når man er spysyk og advare gjester før de kommer.

Om noen føler det som press er det kanskje fordi man har et poeng...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en avgjørelse tiåringen skal slippe å ta selv. SLIPPE er det sentrale ordet, det er en vanskelig avgjørelse som også voksne, godt opplyste og velreflekterte mennesker sliter med å ta. Det blir da helt feil å skyve det ansvaret over på et barn.

Forklar hvorfor du synes det er viktig å ta vaksinen, at noen blir veldig syke av svineinfluensaen. Noen kan bli litt dårlige et par dager etter vaksinen, men det er ikke mange og slett ikke farlig (men selvfølgelig ikke gøy). Det blir hevdet at enkelte er døde etter å ha tatt vaksinen, men meg bekjent er det ikke bevist noen sammenheng mellom dødsfall og vaksine. Du kan trygt forsikre han om at han ikke kommer til å dø av vaksinen. (Om det mot formodning skulle være en ørliten risiko synes jeg det er greit å holde det skjult for ham, en tiåring trenger ikke informeres om alle mulige risikoer i livet.)

Det er ditt valg, du som skal bestemme om han skal vaksineres eller ikke. Det blir til slutt en avveining mellom hvor viktig du mener vaksinen er og hvor motvillig din sønn er. Med de skrekkhistoriene som kommer frem i media og tydeligvis også på skolen er det å ufarliggjøre vaksinering et viktig moment, det synes i alle fall jeg. Det vil komme flere vaksinasjoner, og hvis du lar ham slippe denne gangen kan du bekrefte at det er farlig.

Tiltredes.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å forklare ham alle fordeler med vaksinen. Ettersom han nå er såpass stor så hører og leser han også litt nyheter og han hører på andre elever, spesielt en elev i klassen som visst nok er skikkelig motstander av vaksinen. Hva om denne vaksinen skulle skulle gi han farlige langtidsvirkninger? Kan jeg da forvente tilgivelse om jeg tvinger ham til vaksinen? Jeg vet at jeg nå er nødt til å tvinge ham til å ta den hvis han skal ta den fordi jeg nå gjentatte ganger har prøvd å overtale ham uten hell.

''Hva om denne vaksinen skulle skulle gi han farlige langtidsvirkninger? Kan jeg da forvente tilgivelse om jeg tvinger ham til vaksinen?''

Hva om han får svineinfluensa med alvorlige senskader? Kan du forvente hans tilgivelse om du ikke var voksen nok til å ta en avgjørelse.

Du har kanskje en utfordring med at han føler at dette er noe han kan velge.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Så bruker dere sterkere skyts, nemlig solidaritetsfølelsen... Er ikke det rett og slett press?''

Det _er_ mer solidarisk å ta med faren for å smitte andre i sin vurdering av om man skal velge vaksine eller ikke. Akkurat som det er mer solidarisk å holde seg hjemme når man er spysyk og advare gjester før de kommer.

Om noen føler det som press er det kanskje fordi man har et poeng...

mvh

Press er aldri et poeng. Da hadde vi hatt ledere som Lenin og Hitler:(

Menneskers frie vilje er poenget, og man uttrykker denne frie vilje på forskjellige måter. Din er å la seg vaksinere, andre lar vær.

Så enkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mitt anliggende har vært at enten man sier ja eller nei til vaksine er det foreldrene som skal ta ansvaret for denne avgjørelsen.''

Der er jeg helt enig med deg. Det er en selvfølge at foreldrene har ansvaret uansett, men jeg mener at man kan lytte til sine barn, og eventuelt la barnets mening få gjennomslag!

hehe! Ja, det skal man, men i _dette tilfellet_ sier jo PL at hun _ikke_ vil gi etter for barnets mening.

Du hopper frem og tilbake mellom dette spesifikke temaet, til generaliseringer, og tilbake igjen.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''De kortsiktige, forbigående bivirkningene er uvesentlige.''

Sa de, men i ettertid så skjønte de at ikke alle rapportene om bivirkningene var kommet frem... De venter fremdeles på rapporter!

Missforstår du med vilje.

De _kortsiktige_, _forbigående_ bivirkningene er _alltid_ uvesentlige. Dette er bagateller i forhold til risikoen det vaksineres mot.

Som syk et par dager, vondt i armen etc.

Det kan finnes alvorlige langsiktige bivirkninger som ennå ikke er kjent/rapportert. Dette er kjernen i problemet med en vaksine som det haster med å få distribuert. Det beste ville selvsagt vært grundige studier før massevaksinasjon. Men hvor mange ville dødd i mellomtiden?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Press er aldri et poeng. Da hadde vi hatt ledere som Lenin og Hitler:(

Menneskers frie vilje er poenget, og man uttrykker denne frie vilje på forskjellige måter. Din er å la seg vaksinere, andre lar vær.

Så enkelt!

Moral er også et poeng.

Å velge bort vaksine helt uten å vurdere hvilke konsekvenser det kan få for andre enn seg selv, er egoistisk og selvsentrert.

Her i landet er det lov å ha meninger om andres valg.

Hadde vi hatt Stalin og han hadde stemt for vaksine ville vi blitt tvangsvaksinert hele gjengen. De som hadde protestert ville blitt tvangsvaksinert og sent til Sibir.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Har jeg aldri sagt!

Gjentar kun hva myndighetene har sagt: "Hosting og nysing er smittekilder".

Enig.

Så manglende hosting og nysing gir redusert risiko for smittespredning. De personene som ikke ble syke av viruset (selv om de selv var utsatt for smitte), smitter derfor ikke andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i heimen har vi diskutert fram og tilbake om 11 og 13 åringen skal ha vaksine eller ikke. De har selv fått komme med argumenter. Vi har endt på å ikke vaksinere da vi ikke er i risikogruppene. Våre store ungdommer har også valgt å ikke vaksineres.

Men det er det valget vi har tatt.

Det som er viktig i forhold til din sønn er å ikke fysisk tvinge ham. Og det ser jeg for meg kan skje siden han er så fast bestemt på å ikke vaksineres. Hvis dere ikke klarer å forhandle/diskutere dere fram til enighet, så for all del ikke tving ham. Det kan sette langvarige spor.

Jeg var svært blek som barn, og det ble bestemt at det skulle tas blodprøver. Jeg hadde ikke lyst til dette, og tok den helt ut, med det resultat at 4 voksne holdt meg nede for å gjennomføre blodprøven. Dette klarte de ikke, og tvangen fikk det resultat at jeg ikke tok noen vaksiner eller blodprøver fram til jeg ble gravid. Det tok mange år med mange blodprøver før angsten ble borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Moral er også et poeng.

Å velge bort vaksine helt uten å vurdere hvilke konsekvenser det kan få for andre enn seg selv, er egoistisk og selvsentrert.

Her i landet er det lov å ha meninger om andres valg.

Hadde vi hatt Stalin og han hadde stemt for vaksine ville vi blitt tvangsvaksinert hele gjengen. De som hadde protestert ville blitt tvangsvaksinert og sent til Sibir.

mvh

''Hadde vi hatt Stalin og han hadde stemt for vaksine ville vi blitt tvangsvaksinert hele gjengen. De som hadde protestert ville blitt tvangsvaksinert og sent til Sibir.''

Er det slike tilstander du ønsker?

Alle som sier nei, bør tvinges, fordi det er et gode for resten av befolkningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhold deg heller til CS!

Common sense eller sunn fornuft!

Min CS tilsier at jeg skaffer meg best mulig informasjon før jeg tar viktige avgjørelser.

Jeg anser de som skaffer seg faktakunnskaper som bedre informasjonskilder enn tilfeldige synsere. I Dagens Medisin har jeg funnet en del nyanserte betraktninger omkring influensa og vaksinen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hadde vi hatt Stalin og han hadde stemt for vaksine ville vi blitt tvangsvaksinert hele gjengen. De som hadde protestert ville blitt tvangsvaksinert og sent til Sibir.''

Er det slike tilstander du ønsker?

Alle som sier nei, bør tvinges, fordi det er et gode for resten av befolkningen?

Nei, absolutt ikke. Og det har heller ikke vært snakk om tvang.

Men i meningsutvekslingen omkring dette temaet må det være lov å påpeke at det er egoistisk og usolidarisk å ikke ta den smittefaren man utgjør som uvaksinert i betraktning.

Det er mye det moraliseres over her i landet. Sukker, kosthold, mosjon, røyking, alkohol, moralisme...

Det er en hel verden av forskjell på å mene at andres handlinger ikke er de beste og å tvinge.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kun personer i risikogruppen har dødd i Norge, og jeg forholder meg til norske forhold.

La meg også understreke, at etthvert dødsfall i forbindelse med denne svineinfluensaen, er ett dødsfall for mye.

Risikogruppen er helt annerledes enn ved andre influensaer.

Det er også personer som ikke har vært i noen kjent risikogruppe som har blitt alvorlig syke og / eller dødd.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg aldri sagt!

Gjentar kun hva myndighetene har sagt: "Hosting og nysing er smittekilder".

''Gjentar kun hva myndighetene har sagt: ''

Oisann!! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så bruker dere sterkere skyts, nemlig solidaritetsfølelsen... Er ikke det rett og slett press?''

Det _er_ mer solidarisk å ta med faren for å smitte andre i sin vurdering av om man skal velge vaksine eller ikke. Akkurat som det er mer solidarisk å holde seg hjemme når man er spysyk og advare gjester før de kommer.

Om noen føler det som press er det kanskje fordi man har et poeng...

mvh

''Det _er_ mer solidarisk å ta med faren for å smitte andre i sin vurdering av om man skal velge vaksine eller ikke. Akkurat som det er mer solidarisk å holde seg hjemme når man er spysyk og advare gjester før de kommer.''

Og dessuten er det i tråd med Kants kategoriske imperativ! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Nei, absolutt ikke. Og det har heller ikke vært snakk om tvang.

Men i meningsutvekslingen omkring dette temaet må det være lov å påpeke at det er egoistisk og usolidarisk å ikke ta den smittefaren man utgjør som uvaksinert i betraktning.

Det er mye det moraliseres over her i landet. Sukker, kosthold, mosjon, røyking, alkohol, moralisme...

Det er en hel verden av forskjell på å mene at andres handlinger ikke er de beste og å tvinge.

mvh

Jeg hater tvang, uansett hva det gjelder!

Jeg røyker, andre spiser, noen kjører altfor fort etc. Vi kan til en viss grad bestemme over eget liv, utfra hva vi velger.

Samme med vaksinen, vi ønsker å bestemme dette selv. Om vi da dør, så er det vårt valg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å forklare ham alle fordeler med vaksinen. Ettersom han nå er såpass stor så hører og leser han også litt nyheter og han hører på andre elever, spesielt en elev i klassen som visst nok er skikkelig motstander av vaksinen. Hva om denne vaksinen skulle skulle gi han farlige langtidsvirkninger? Kan jeg da forvente tilgivelse om jeg tvinger ham til vaksinen? Jeg vet at jeg nå er nødt til å tvinge ham til å ta den hvis han skal ta den fordi jeg nå gjentatte ganger har prøvd å overtale ham uten hell.

Det er ditt ansvar som mor å ta det valget. Hvis du ikke tror det er viktig at han tar vaksinen kan du legge så stor vekt på hans motvilje at du velger å droppe denne vaksinen.

Du spør om du vil bli tilgitt hvis du tvinger han til å ta vaksinen, og han får alvorlige langtidsvirkninger. Hva hvis han ikke tar vaksinen og blir alvorlig syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva om denne vaksinen skulle skulle gi han farlige langtidsvirkninger? Kan jeg da forvente tilgivelse om jeg tvinger ham til vaksinen?''

Hva om han får svineinfluensa med alvorlige senskader? Kan du forvente hans tilgivelse om du ikke var voksen nok til å ta en avgjørelse.

Du har kanskje en utfordring med at han føler at dette er noe han kan velge.

mvh

"Du har kanskje en utfordring med at han føler at dette er noe han kan velge.

"

Jeg tror nok dette er det helt sentrale problemet i denne saken ja. De aller fleste tiåringer ville ikke en gang tenke tanken om at dette var noe de kunne velge eller la være....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

"Du har kanskje en utfordring med at han føler at dette er noe han kan velge.

"

Jeg tror nok dette er det helt sentrale problemet i denne saken ja. De aller fleste tiåringer ville ikke en gang tenke tanken om at dette var noe de kunne velge eller la være....:-)

Godt sagt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...