Gå til innhold

Ti-åringen vil ikke vaksineres


Gjest vetlevoksen

Anbefalte innlegg

Absolutt ikke!

Men når det går på at man er dum eller egoistisk, så er det faktisk mobbing.

Det blir som om jeg eller andre her skal si at _du_ mobber oss fordi du hele tiden gjentar ditt common sense-mantra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 422
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    75

  • PieLill

    49

  • Colette

    34

  • tzatziki1365380058

    26

hidi, the scorpion

De mest konspiratoriske antivaksineargumentene redefinerer mitt begrep om dumhet.

En del av de mer selvsentrerte argumentene for å ikke vaksineres synes jeg er egoistiske.

Det finnes vettuge innvendinger mot vaksinen. Men i de fleste debatter glimrer disse med sitt fravær.

Nå snakker jeg helt generelt og sikter _ikke_ til noe du har skrevet i denne tråden.

mvh

Og slik ble jorden rund og ikke flat;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, hun påstår at hun vet hva som er best for sine barn.

''Jeg vet ikke med deg. Men jeg er i hvert fall mer kunnskapsrik og reflektert enn mine barn.''

''Jo, hun påstår at hun vet hva som er best for sine barn.''

Hvem andre enn foreldrene er det som er den beste til å fatte valg for barna, da? Dersom man mener det ikke er foreldrene, er det jo strengt tatt en barnevernssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vetlevoksen

Jeg har ikke sagt noe om monolog.

Mitt mål er som sagt at mine barn skal gå forbi meg.

Avhengig av barnas alder å modenhet får de ta noen avgjørelser selv. Noen avgjørelser tar de i samråd med oss. Noen avgjørelser tar vi i samråd med dem. Noen avgjørelser tar vi og har en dialog med dem om hvorfor vi har bestemt dette.

Jeg kan ikke abdisere som voksen ved å overlate et vaksinespørsmål til en tiåring. Et spørsmål som i sin ytterste konsekvens kan handle om liv eller død. I den jungelen av følelsesmessig propaganda vi alle har vært eksponert for er det min voksne plikt å lage vei i vellinga.

Er jeg trygg på min avgjørelse, klarer jeg som regel å formidle denne tryggheten til barna. Slik at det ikke oppleves som et brutalt diktat. Vakler jeg, blir barna usikre.

mvh

HVordan kan du være så trygg i din avgjørelse når det gjelder vaksina? Vi vet jo alle at det er både fordeler og ulemper for en som ikke er i risikogruppa. Så det er ikke enkelt å være helt trygg i sitt valg her selv om jeg har sagt til mine barn at jeg vil de skal ta vaksina. Samtidig så er det med dette å kunne bestemme over sin egen kropp. Jeg synes det blir et slags overgrep å tvinge et barn til å ta en vaksine når barnet vet at denne vaksinen faktisk kan være farlig. Produsenten for denne vaksina har fraskrevet seg alt ansvar med tanke på evt. langtidsbivirkninger fordi de måtte lage denne vaksinen fort. Jeg synes det er et veldig vanskelig valg å ta. Men på tross av fordeler og ulemper så vil jeg ta vaksinen. Vet ikke helt om jeg lar tiåringen få bestemme selv men mulig jeg gjør det for han følger med og vet at det også kan være ufornuftig å ta den. Hadde vaksinen vært helt trygg så ville jeg selvsagt ikke latt ham få slippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Å vekke noen til det dere ønsker, blir en form for mobbing mot dem som sier neitakk. Så bruker dere sterkere skyts, nemlig solidaritetsfølelsen... Er ikke det rett og slett press?

Jeg har respekt for de som tar i mot vaksinen, men jeg respekterer også dem som ikke gjør det.

''Jeg har respekt for de som tar i mot vaksinen, men jeg respekterer også dem som ikke gjør det.''

Jeg er veldig enig i utsagnet dersom det dreier seg om noe "Ikke-smittsomt". Feks er jeg enig i utsagnet om det var:

"Jeg har respekt for de som takker ja til abonnementet, men jeg respekterer også dem som ikke gjør det."

Dersom mange avstår vaksinering, reduseres ikke smittespredningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det blir som om jeg eller andre her skal si at _du_ mobber oss fordi du hele tiden gjentar ditt common sense-mantra.

Nei, jeg mobber ingen som tar vaksinen, for meg gjør de det nettopp pga "common sense"! Uansett om de er i risikogruppen eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg kan ikke abdisere som voksen ved å overlate et vaksinespørsmål til en tiåring.''

Selvfølgelig ikke! Derfor er dialog så viktig, at vi som foreldre ser om barnet har tenkt nøye gjennom saken eller ikke.

Jeg har over hodet ikke sagt noe om at man ikke skal ha en dialog!

Men det er forskjell på en forhandling og en dialog. Det er uredelig og kronglete å late som barna har medbestemmelsesrett når jeg i realiteten har tatt min beslutning. På mine virker i hvert fall dette fryktelig negativt. Før eller siden skjønner de at vi hadde bestemt oss på forhånd. De er smarte!

Da går dialogen på å la barnet uttrykke sine tanker, meninger og frustrasjoner og formidle den avgjørelsen man har tatt på en god måte ut fra dette.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Jo, hun påstår at hun vet hva som er best for sine barn.''

Hvem andre enn foreldrene er det som er den beste til å fatte valg for barna, da? Dersom man mener det ikke er foreldrene, er det jo strengt tatt en barnevernssak.

Vel, nå var ikke det saken i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jo, hun påstår at hun vet hva som er best for sine barn.''

Hvem andre enn foreldrene er det som er den beste til å fatte valg for barna, da? Dersom man mener det ikke er foreldrene, er det jo strengt tatt en barnevernssak.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå var ikke det saken i denne diskusjonen.

Mitt anliggende har vært at enten man sier ja eller nei til vaksine er det foreldrene som skal ta ansvaret for denne avgjørelsen.

En av grunnene til det er at foreldre normalt er både mer modne, kunnskaprike og erfarne enn sine barn i egenskap av å ha levd mye lengre enn dem.

Jeg er smartere enn mine barn, enn så lenge. Det har ingen ting å gjøre med om mine barn har noe vettugt å komme med eller ikke.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er ingen fasit på hva som er det perfekte for den enkelte i forhold til vaksinen eller ikke. Slik det er med mange valg her i livet.''

Har jeg forsøkt å si gjennom hele debatten!

Mitt poeng har vært at det uansett ikke er et barns avgjørelse.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Jeg har respekt for de som tar i mot vaksinen, men jeg respekterer også dem som ikke gjør det.''

Jeg er veldig enig i utsagnet dersom det dreier seg om noe "Ikke-smittsomt". Feks er jeg enig i utsagnet om det var:

"Jeg har respekt for de som takker ja til abonnementet, men jeg respekterer også dem som ikke gjør det."

Dersom mange avstår vaksinering, reduseres ikke smittespredningen.

800.000 tusen nordmenn har hatt svineinfluensa, og de er trolig ikke vaksinert.

''Dersom mange avstår vaksinering, reduseres ikke smittespredningen.''

Egentlig burde hele Norges befolkning være smittet nå i følge deg.. Kanskje det ikke smitter så fort, som myndighetene vil ha det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vetlevoksen

Mitt anliggende har vært at enten man sier ja eller nei til vaksine er det foreldrene som skal ta ansvaret for denne avgjørelsen.

En av grunnene til det er at foreldre normalt er både mer modne, kunnskaprike og erfarne enn sine barn i egenskap av å ha levd mye lengre enn dem.

Jeg er smartere enn mine barn, enn så lenge. Det har ingen ting å gjøre med om mine barn har noe vettugt å komme med eller ikke.

mvh

Ettersom vi ikke er i noen risikogruppe så har det ikke så stor betydning om vi tar vaksinen eller ikke. Sjangsen er veldig liten tror jeg for at vaksinen og jeg tror også at sjangsen er veldig liten for at en slik influensa skal være noe farlig for oss. Mye av grunnen til at jeg vil at vi skal ta vaksinen er for at da slipper vi influensaen og alt det kjedelige som medflger den. Hvis vi ikke tar vaksinen så vil den influensaen ligge der som en liten trussel som kan ødelgge gleden både med og gå ut og det å reise rundt i verden. Fryktelig kjedelig f.eks å reise to uker til Amerika eller syden for så å få turen ødelagt med influensa. Når det gjelder hva som er farligst av vaksinen elle rinfluensaen så tror jeg det er hips om haps så lenge en ikke er i risikogruppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Mitt anliggende har vært at enten man sier ja eller nei til vaksine er det foreldrene som skal ta ansvaret for denne avgjørelsen.

En av grunnene til det er at foreldre normalt er både mer modne, kunnskaprike og erfarne enn sine barn i egenskap av å ha levd mye lengre enn dem.

Jeg er smartere enn mine barn, enn så lenge. Det har ingen ting å gjøre med om mine barn har noe vettugt å komme med eller ikke.

mvh

''Mitt anliggende har vært at enten man sier ja eller nei til vaksine er det foreldrene som skal ta ansvaret for denne avgjørelsen.''

Der er jeg helt enig med deg. Det er en selvfølge at foreldrene har ansvaret uansett, men jeg mener at man kan lytte til sine barn, og eventuelt la barnets mening få gjennomslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

800.000 tusen nordmenn har hatt svineinfluensa, og de er trolig ikke vaksinert.

''Dersom mange avstår vaksinering, reduseres ikke smittespredningen.''

Egentlig burde hele Norges befolkning være smittet nå i følge deg.. Kanskje det ikke smitter så fort, som myndighetene vil ha det til?

''Kanskje det ikke smitter så fort, som myndighetene vil ha det til?''

Jeg hørte på radioeen i forrige uke en smittevernprofessor mene at årsaken til færre smittede i august (skolestart) enn forventet skyldtes det økte fokus på håndhygiene, mens den store økningen i antall smittede i slutten av oktober skyldtes at folk hadde slappet litt mer av på håndhygienen.

Og det høres ut fra _min_ common sense ut som en veldig plausibel forklaring: Først "skremmes" folk nok til å gjøre sitt ytterste med hygienen, og når de så ser at det ikke kommer noen smitteeksplosjon som man snakket om, slapper de av og tenker at det hele var bare hausset opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

800.000 tusen nordmenn har hatt svineinfluensa, og de er trolig ikke vaksinert.

''Dersom mange avstår vaksinering, reduseres ikke smittespredningen.''

Egentlig burde hele Norges befolkning være smittet nå i følge deg.. Kanskje det ikke smitter så fort, som myndighetene vil ha det til?

''Egentlig burde hele Norges befolkning være smittet nå i følge deg.. ''

Skrev jeg det?

''Kanskje det ikke smitter så fort, som myndighetene vil ha det til?'' Hvorfor skulle jeg ikke tro på det de sier? Dess færre som hoster og nyser av influenza, dess lavere er risikoen for å bli smittet. Tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, hun påstår at hun vet hva som er best for sine barn.

''Jeg vet ikke med deg. Men jeg er i hvert fall mer kunnskapsrik og reflektert enn mine barn.''

Du har en egen evne til å tolke og misforstå, hidi. Du leser det du _vil_ lese. Og PieLill hart jo selv forklart deg over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Kanskje det ikke smitter så fort, som myndighetene vil ha det til?''

Jeg hørte på radioeen i forrige uke en smittevernprofessor mene at årsaken til færre smittede i august (skolestart) enn forventet skyldtes det økte fokus på håndhygiene, mens den store økningen i antall smittede i slutten av oktober skyldtes at folk hadde slappet litt mer av på håndhygienen.

Og det høres ut fra _min_ common sense ut som en veldig plausibel forklaring: Først "skremmes" folk nok til å gjøre sitt ytterste med hygienen, og når de så ser at det ikke kommer noen smitteeksplosjon som man snakket om, slapper de av og tenker at det hele var bare hausset opp.

Fullstendig mulig!

Men, om over 800000 har hatt svineinfluensaen, så vil jeg tro at de både har hostet og nyst på medarbeidere, skoler, tog/trikk/buss/fly...

Jeg ser rett og slett ikke logikken i dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVordan kan du være så trygg i din avgjørelse når det gjelder vaksina? Vi vet jo alle at det er både fordeler og ulemper for en som ikke er i risikogruppa. Så det er ikke enkelt å være helt trygg i sitt valg her selv om jeg har sagt til mine barn at jeg vil de skal ta vaksina. Samtidig så er det med dette å kunne bestemme over sin egen kropp. Jeg synes det blir et slags overgrep å tvinge et barn til å ta en vaksine når barnet vet at denne vaksinen faktisk kan være farlig. Produsenten for denne vaksina har fraskrevet seg alt ansvar med tanke på evt. langtidsbivirkninger fordi de måtte lage denne vaksinen fort. Jeg synes det er et veldig vanskelig valg å ta. Men på tross av fordeler og ulemper så vil jeg ta vaksinen. Vet ikke helt om jeg lar tiåringen få bestemme selv men mulig jeg gjør det for han følger med og vet at det også kan være ufornuftig å ta den. Hadde vaksinen vært helt trygg så ville jeg selvsagt ikke latt ham få slippe.

''HVordan kan du være så trygg i din avgjørelse når det gjelder vaksina?''

Jeg kan ikke være helt sikker på at jeg tar en riktig avgjørelse. Hva jeg enn lander på vil det være en kalkulert risiko. For øyeblikket heller jeg mot at barna skal vaksineres og jeg pløyer media for saklig og balansert informasjon. Den beste har jeg funnet i Dagens Medisin.

Nettopp fordi dette er en så komplisert avgjørelse, der det har vært mye dessinformasjon og hysteri ute og gått, blir det så feil å overlate til en tiåring å ta dette valget.

Barn får kun til en viss grad bestemme over sin egen kropp. Vi setter grenser for hva de spiser og drikker. Det er ikke valgfritt å delta i gymtimen. Vi kommanderer dem til å på mer klær.

At en kompis av din sønn var syk i to dager etter å ha tatt vaksinen, betyr ikke at den er farlig. Det er flere barn unge som har dødd på fotballbanen enn av vaksinen. Så hvordan "vet" din sønn at den er farlig? Og hva vet egentlig din sønn om hvor farlig sykdommen det vaksineres mot er.

Så langt tilsier det meste at sykdommen er farligere enn vaksinen. Men det er forsatt mye vi ikke vet både om sykdommen og vaksinen. Risikovurderinger. Kost-nytte.

Alt for vanskelig for 10-åringer å ta stilling til.

Foreløpig har vi ikke fått et vaksinetilbud til barna. Når den tid kommer vil vi ta en avgjørelse og formidle den på en trygg måte til barna.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...