Gå til innhold

Ti-åringen vil ikke vaksineres


Gjest vetlevoksen

Anbefalte innlegg

Eller man kan spørre seg om enkelte har et behov for å benekte den risiko som denne sykdommen faktisk ser ut til å kunne innebære også for friske ynre mennesker. Det må kunne gå an å akserere dette faktum, uten dermed å bli hysterisk. Gang på gang kommer argumentet om at de som uventet har blitt alvorlig syke (dvs. ikke tilhører en på forhånd definert risikogruppe) nok _egentlig_ har vært syke på forhånd. Etter min oppfatning har vi mer enn nok pålitelig informasjon til at vi bør ta inn over oss, at det ikke kun er risikogruppene som risikerer alvorlig sykdom.

Jeg tror fortsatt at det er større sannsynlighet for at jeg omkommer i en bilulykke enn i svineinfluensa, men jeg kjører fortsatt bil - og denne helgen har jeg også to barn som muligens har svineinfluensa, på besøk.

Jeg aksepterer risiko.

Hvor ligger det hysteriske i å forholde seg til fakta? Denne sykdommen er i de aller fleste tilfeller mild (det sier også de såkallte ekspertene). Få har dødd av den. De aller fleste som har dødd har vært i risikogrupper, inkludert de som har dødd her til lands. Jeg har ikke sett at det gang på gang argumenteres for at de to som har omkommet her til lands sannsynlig tilhørte noen risikogruppe som de ikke visste at de befant seg i (eller den ene hvis vi sier at gravide er i en risikogruppe). Det må være lov å tenke selv, basert på fakta som foreligger uten at man skal stemples som hysterisk og at man ikke har forstått et alvor som ikke finnes foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 422
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    75

  • PieLill

    49

  • Colette

    34

  • tzatziki1365380058

    26

Gjest firepile

Hvor ligger det hysteriske i å forholde seg til fakta? Denne sykdommen er i de aller fleste tilfeller mild (det sier også de såkallte ekspertene). Få har dødd av den. De aller fleste som har dødd har vært i risikogrupper, inkludert de som har dødd her til lands. Jeg har ikke sett at det gang på gang argumenteres for at de to som har omkommet her til lands sannsynlig tilhørte noen risikogruppe som de ikke visste at de befant seg i (eller den ene hvis vi sier at gravide er i en risikogruppe). Det må være lov å tenke selv, basert på fakta som foreligger uten at man skal stemples som hysterisk og at man ikke har forstått et alvor som ikke finnes foreløpig.

'Hvor ligger det hysteriske i å forholde seg til fakta? Denne sykdommen er i de aller fleste tilfeller mild (det sier også de såkallte ekspertene). Få har dødd av den.''

Nettopp. Det er mye farligere å kjøre bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Svineinfluensaen er aller farligst for unge voksne.''

Svineinfluensaen er farligst for de som er i risikogruppene uavhengig av alder. I tillegg har det vist seg at flere av de døde har lidd av overvekt, som da kan regnes som en risiko og ei var gravid. Ved graviditet er immunforsvaret noe svekket og lungekapasiteten er noe mindre i siste del av svangerskapet og de funderer på om det kan gi økt risiko i og med at denne svineinfluensaen ofte går i lungene.

Også riktig, men jeg har skjønt det slik at en ung voksen med diabetes er mer utsatt enn en eldre voksen med diabetes (dersom man skal tro alt som står i avisene....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere skal respektere 10-åringen deres. Han argumenterer med vektige argumenter, og viser at han kan tenke selvstendig. Slikt bør belønnes.

Det er heller ikke noen stor risiko ved å ikke vaksineres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget vel talt.

Jeg synes dessuten at det er en grov bagatellisering å avdramatisere risiko og behov for vaksine selv dersom det var slik at det bare var folk i risikogruppene som ble alvorlig syke. Det å være i en risikogruppe er slett ikke det samme som å være alvorlig syk eller spesielt svak. Folk med velregulert diabetes er ikke "syke" i praksis, folk som er gravide er ikke syke, folk som er overvektige er i utgangspunktet ikke syke osv

Det virker som om det er helt greit at folk dør, fordi de tilhører risikogruppene. Jeg synes ikke det er det, og mener vi alle har et solidarisk ansvar for å stoppe epidemien, dvs la seg vaksinere.

Jeg reagerer også på tendensen til å nærmest mene at sålenge det bare er folk i de såkalte risikogruppene som rammes hardt, så er det liksom ikke noe å være opptatt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ligger det hysteriske i å forholde seg til fakta? Denne sykdommen er i de aller fleste tilfeller mild (det sier også de såkallte ekspertene). Få har dødd av den. De aller fleste som har dødd har vært i risikogrupper, inkludert de som har dødd her til lands. Jeg har ikke sett at det gang på gang argumenteres for at de to som har omkommet her til lands sannsynlig tilhørte noen risikogruppe som de ikke visste at de befant seg i (eller den ene hvis vi sier at gravide er i en risikogruppe). Det må være lov å tenke selv, basert på fakta som foreligger uten at man skal stemples som hysterisk og at man ikke har forstått et alvor som ikke finnes foreløpig.

Her på dol har det vært flere diskusjoner med den type argumenter jeg henviser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i det du skriver..

''Jeg tror fortsatt at det er større sannsynlighet for at jeg omkommer i en bilulykke enn i svineinfluensa''

Jepp,- og siden vi fortsetter å kjøre bil, kommer jo denne influensarisikoen på toppev av alt annet...

En annen ting - hvis vaksineringen er vellykket og få blir alvorlig syke, kommer hylekoret om hvor hysterisk denne frykten var. Hvis man ikke hadde vaksinert og mange hadde blitt alvorlig rammet, hadde dét vært galt. Ikke enkelt for myndighetene heller.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg mente å linke direkte til Glimtippers innlegg.

Selvfølgelig er det svært få som blir alvorlig syke, og heldigvis enda færre som dør av sykdommen. Synes allikevel det er tankevekkende at man jevnlig kan lese at erfare intensivleger er overrasket over hvor hissig sykdommen av og til arter seg.

Jeg er enig. Jeg synes man kan ha respekt for svineinfluensaen, uten at man blir hysterisk.

Forøvrig et tips: Før broren min fikk komplikasjoner hadde han knapt fått i seg mat eller drikke på flere dager. Kroppen blir svekket av slikt, så det kan lønne seg å søke hjelp raskere om man mistenker svineinfluensa og begynner å bli utsultet/uttørket.

Han ligger forøvrig fremdeles i koma. Infeksjonen har gått bittelitt tilbake, men de har nå laget hull i halsen slik at han ikke skal ha så vondt etter pusterøret når han endelig våkner. Så de begynner i alle fall å planlegge dagen han er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dolberta

På Youtube så har denne kloke spanske kvinnen skapt oppstandelse blant legemiddelindustrien .

Hun oppfordrer alle om å ikke ta vaksinen og at hun har beviser for hvorfor man bør la være. Hun har utdannelsen sin i orden selv om hun er nonne i dag.

Burde fått en egen tråd denne nonnen. Det mest interessante jeg har hørt om i hele denne svinehistorien.

Anbefales på det varmeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer også på tendensen til å nærmest mene at sålenge det bare er folk i de såkalte risikogruppene som rammes hardt, så er det liksom ikke noe å være opptatt av.

Nemlig - for det første er det jo ille uansett hvem det er som rammes - for det andre er jo ikke de i risikogruppene bare dem som er dødssyke, liksom - det er jo folk man ikke aner er i denne gruppen - folk med astma, diabetes - mange jeg har trodd har vært helt friske, er i denne gruppen. Og - til slutt - er det jo mange som egentlig er i denne gruppen, men som ikke har oppdaget det ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig. Jeg synes man kan ha respekt for svineinfluensaen, uten at man blir hysterisk.

Forøvrig et tips: Før broren min fikk komplikasjoner hadde han knapt fått i seg mat eller drikke på flere dager. Kroppen blir svekket av slikt, så det kan lønne seg å søke hjelp raskere om man mistenker svineinfluensa og begynner å bli utsultet/uttørket.

Han ligger forøvrig fremdeles i koma. Infeksjonen har gått bittelitt tilbake, men de har nå laget hull i halsen slik at han ikke skal ha så vondt etter pusterøret når han endelig våkner. Så de begynner i alle fall å planlegge dagen han er bedre.

Det er rart hvor liten avstand det er mellom normalt og friskt hverdagsliv - og alvorlig sykdom - i noen tilfeller. Håper broren din kommer seg raskt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer også på tendensen til å nærmest mene at sålenge det bare er folk i de såkalte risikogruppene som rammes hardt, så er det liksom ikke noe å være opptatt av.

Nå vil jeg bare presisere at jeg synes det er tragisk med de dødsfallene som har skjedd, jeg bagatelliserer ikke disse som enkelthendelser. Selv bor jeg sammen med en risikopasient og vet hva det dreier seg om. Jeg skal også ta vaksinen, i solidaritet slik at vi kan få satt en stopper for dette viruset.

Grunnen til at jeg argumenterer som jeg gjør, et at mange er så utrolig mye mer redde enn det som faktisk er nødvendig i forhold til dette, blant annet min datter, som ikke trenger skremselspropagandaen om at "man dør av svineinfluensa".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Spanskesyken i perioden 1918 og noen år fremover, tok ikke de svakeste. Den tok unge, sterke folk. Det er det som var spesielt da, og det er det som er spesielt nå - men ikke i samme grad.

Det er tåpelig at folk lirer av seg ting de ikke har belegg for å si, som feks at "influensaen alltid tar de svakeste", så lenge feks WHO hevder det motsatte.

Hva som får folk til å på død og liv mene at de vet bedre enn helsemyndighetene....

Samme med trippelvaksinen som skulle lede til autisme. SÅ mange livredde foreldre, og SÅ liten grunn til å være redde. Men joda, vi tror heller på oss selv som ikke har noen peiling, enn på helsemyndigheter og WHO som overvåker og forsker på.

Mulig folk tror på konspirasjonsteorier "i eninga". De holder veldig sjelden vann...

Vel, i Norge har det kun dødd mennesker fra risikogruppen, Og i følge norske myndigheter, så er de "de svakeste" i forhold til svineinfluensaen.

Jeg forholder meg til norske forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda;)

Du vil det beste for de du elsker, er ikke det riktig valg?

Å ville det beste er riktig, men det er ikke dermed opplagt at man _gjør_ det riktige. Å gjøre det riktige klarer man ikke uten tilstrekkelig _kunnskap_.

Jeg tror ikke du har tilstrekkelig kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Å ville det beste er riktig, men det er ikke dermed opplagt at man _gjør_ det riktige. Å gjøre det riktige klarer man ikke uten tilstrekkelig _kunnskap_.

Jeg tror ikke du har tilstrekkelig kunnskap.

''Jeg tror ikke du har tilstrekkelig kunnskap.''

Det står deg fritt å tro hva du vil;) Selv om du neppe har tilstekkelig kunskap om hva jeg kan/vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror ikke du har tilstrekkelig kunnskap.''

Det står deg fritt å tro hva du vil;) Selv om du neppe har tilstekkelig kunskap om hva jeg kan/vet...

''Selv om du neppe har tilstekkelig kunskap om hva jeg kan/vet...''

Det har du helt rett i. Men ettersom jeg har lest ganske mye av det du har skrevet her om denne saken, anser jeg meg som minst like kvalifisert til å gjøre en vurdering av ditt kunnskapsnivå som mange er til å gjøre en vurdering av helserisikoen ved svineinfluensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget vel talt.

Jeg synes dessuten at det er en grov bagatellisering å avdramatisere risiko og behov for vaksine selv dersom det var slik at det bare var folk i risikogruppene som ble alvorlig syke. Det å være i en risikogruppe er slett ikke det samme som å være alvorlig syk eller spesielt svak. Folk med velregulert diabetes er ikke "syke" i praksis, folk som er gravide er ikke syke, folk som er overvektige er i utgangspunktet ikke syke osv

Det virker som om det er helt greit at folk dør, fordi de tilhører risikogruppene. Jeg synes ikke det er det, og mener vi alle har et solidarisk ansvar for å stoppe epidemien, dvs la seg vaksinere.

''Det virker som om det er helt greit at folk dør, fordi de tilhører risikogruppene.''

Dette har jeg reagert på også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det du skriver..

''Jeg tror fortsatt at det er større sannsynlighet for at jeg omkommer i en bilulykke enn i svineinfluensa''

Jepp,- og siden vi fortsetter å kjøre bil, kommer jo denne influensarisikoen på toppev av alt annet...

En annen ting - hvis vaksineringen er vellykket og få blir alvorlig syke, kommer hylekoret om hvor hysterisk denne frykten var. Hvis man ikke hadde vaksinert og mange hadde blitt alvorlig rammet, hadde dét vært galt. Ikke enkelt for myndighetene heller.

Også enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fru krokodille

Jeg skal ikke si hva som er rett og galt for alle andre, men jeg kan si litt om hvordan jeg selv tenker i forhold til dette. Jeg og familien har bestemt oss for vaksine ihvertfall.

Akkurat nå ser det ut som om denne svineinfluensaen er ganske mild, selv om jo noen har dødd av den. Men hva om dette er bare "første runde", hva om viruset kommer tilbake f.eks neste høst i en mye farligere variant? Les litt om spanskesyken og andre epedimier, det blir ofte mindre sykdom en stund, så blusser det opp igjen med full styrke.

Skulle dette skje så er det viktig at så mange som mulig av befolkningen er vaksinerte. Jeg har allerede tatt vaksinen. Har også tatt vanlig influensavaksine i mange år og ser ikke de helt store problemene med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva var nå nicket igjen

Jeg skal ikke si hva som er rett og galt for alle andre, men jeg kan si litt om hvordan jeg selv tenker i forhold til dette. Jeg og familien har bestemt oss for vaksine ihvertfall.

Akkurat nå ser det ut som om denne svineinfluensaen er ganske mild, selv om jo noen har dødd av den. Men hva om dette er bare "første runde", hva om viruset kommer tilbake f.eks neste høst i en mye farligere variant? Les litt om spanskesyken og andre epedimier, det blir ofte mindre sykdom en stund, så blusser det opp igjen med full styrke.

Skulle dette skje så er det viktig at så mange som mulig av befolkningen er vaksinerte. Jeg har allerede tatt vaksinen. Har også tatt vanlig influensavaksine i mange år og ser ikke de helt store problemene med dette.

Har hørt de argumentene før, men de henger liksom ikke helt på greip lenger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...