Gå til innhold

Ti-åringen vil ikke vaksineres


Gjest vetlevoksen

Anbefalte innlegg

En meget viktig poeng - Norges Diabetesforbund har i disse tider vært ute å "advart" mot at så mange som 750 000 kan ha diebetes uten at de vet om det (bare for å gjøre panikken koplett, liksom)...

Ja jeg synes det er et viktig poeng, men det snakkes ikke om. Unge mennesker har feks stupt om på fotballbaner rundt omkring pga hjerteproblemer de ikke visste at de hadde. Det finnes massevis av mennesker som er såkallt friske. Dvs de har ennå ikke oppdaget at de er syke. De kan selvsagt dø av svineinfluensa. Og vi får servert at de ikke tilhørte noen risikogruppe og redselen spres....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 422
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    75

  • PieLill

    49

  • Colette

    34

  • tzatziki1365380058

    26

Det er kjempevanskelig å vite hva man skal tro på, ja - fullstendig enig med deg i det. Og enda vanskeligere å vite hva man skal fortelle barna, i hvert fall de som er så store at de får med seg masse (gjerne løsrevet) informasjon! Men på ett punkt er jeg enig med Hidi, the scorpion - en må bruke sunn fornuft, men den fornuften må nødvendigvis være basert på relevant informasjon, og det er ikke lett i disse dager.

Jeg er også enig med Hidi i at sunn fornuft er cluet, men som du sier det er ikke lett slik informasjonstrømmen er i dag. Men ser man på det som faktisk har skjedd kontra hva de antok skulle skje, kan man vel konkludere med at ting har tatt litt av.

Jeg spurte legen min under en konsultasjon her om dagen og han så ingen grunn til at jeg skulle vaksinere meg sett ut i fra at jeg ikke tilhører noen risikogruppe og at sykdommen i de fleste tilfeller er mild og ufarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være grunn til å utvise en viss ydmykhet i forhold at vi ikke helt vet hvem som er utsatt og ikke:

http://doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4249070

Jeg har nå lett meg igjennom den laaaange tråden du linket til, og tror jeg har forstått hva du sikter til - likevel, det er likevel veldig få som opplever dette i forhold til antallet smittede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nytt for meg....

Det er vel denne forskjellen som gjør det hele så mye mer komplisert. Eldre mennesker over 65 år er de som dør av den vanlige influensaen. Få av disse får problemer med svineinfluensa fordi de mest sannsynlig har vært utsatt for et lignende virus når de var små.

Svineinfluensaen er aller farligst for unge voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei!

Mener at vi bør stole mer på oss selv enn myndighetene.

Og uten informasjon kan man jo ikke stole på seg selv. Man må innhente all mulig informasjon og vurdere ting opp mot hverandre. Forbausende mange har ikke fått med seg f.eks. forskjellen mellom vanlig influensa og svineinfluensa. Det er en vesens forskjell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange!

Bertrand Russell, Voltaire og Ralph Waldo Emerson.

Common sense, er selvfølgelig bygd på egne erfaringer, men noe man må finne slutten på selv, etter erfaringer...

Det er jo litt dumt å ta sjansen på å daue før man får nok erfaringer å basere fornuften sin på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel denne forskjellen som gjør det hele så mye mer komplisert. Eldre mennesker over 65 år er de som dør av den vanlige influensaen. Få av disse får problemer med svineinfluensa fordi de mest sannsynlig har vært utsatt for et lignende virus når de var små.

Svineinfluensaen er aller farligst for unge voksne.

''Svineinfluensaen er aller farligst for unge voksne.''

Svineinfluensaen er farligst for de som er i risikogruppene uavhengig av alder. I tillegg har det vist seg at flere av de døde har lidd av overvekt, som da kan regnes som en risiko og ei var gravid. Ved graviditet er immunforsvaret noe svekket og lungekapasiteten er noe mindre i siste del av svangerskapet og de funderer på om det kan gi økt risiko i og med at denne svineinfluensaen ofte går i lungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå lett meg igjennom den laaaange tråden du linket til, og tror jeg har forstått hva du sikter til - likevel, det er likevel veldig få som opplever dette i forhold til antallet smittede...

Beklager, jeg mente å linke direkte til Glimtippers innlegg.

Selvfølgelig er det svært få som blir alvorlig syke, og heldigvis enda færre som dør av sykdommen. Synes allikevel det er tankevekkende at man jevnlig kan lese at erfare intensivleger er overrasket over hvor hissig sykdommen av og til arter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg synes det er et viktig poeng, men det snakkes ikke om. Unge mennesker har feks stupt om på fotballbaner rundt omkring pga hjerteproblemer de ikke visste at de hadde. Det finnes massevis av mennesker som er såkallt friske. Dvs de har ennå ikke oppdaget at de er syke. De kan selvsagt dø av svineinfluensa. Og vi får servert at de ikke tilhørte noen risikogruppe og redselen spres....

Eller man kan spørre seg om enkelte har et behov for å benekte den risiko som denne sykdommen faktisk ser ut til å kunne innebære også for friske ynre mennesker. Det må kunne gå an å akserere dette faktum, uten dermed å bli hysterisk. Gang på gang kommer argumentet om at de som uventet har blitt alvorlig syke (dvs. ikke tilhører en på forhånd definert risikogruppe) nok _egentlig_ har vært syke på forhånd. Etter min oppfatning har vi mer enn nok pålitelig informasjon til at vi bør ta inn over oss, at det ikke kun er risikogruppene som risikerer alvorlig sykdom.

Jeg tror fortsatt at det er større sannsynlighet for at jeg omkommer i en bilulykke enn i svineinfluensa, men jeg kjører fortsatt bil - og denne helgen har jeg også to barn som muligens har svineinfluensa, på besøk.

Jeg aksepterer risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller man kan spørre seg om enkelte har et behov for å benekte den risiko som denne sykdommen faktisk ser ut til å kunne innebære også for friske ynre mennesker. Det må kunne gå an å akserere dette faktum, uten dermed å bli hysterisk. Gang på gang kommer argumentet om at de som uventet har blitt alvorlig syke (dvs. ikke tilhører en på forhånd definert risikogruppe) nok _egentlig_ har vært syke på forhånd. Etter min oppfatning har vi mer enn nok pålitelig informasjon til at vi bør ta inn over oss, at det ikke kun er risikogruppene som risikerer alvorlig sykdom.

Jeg tror fortsatt at det er større sannsynlighet for at jeg omkommer i en bilulykke enn i svineinfluensa, men jeg kjører fortsatt bil - og denne helgen har jeg også to barn som muligens har svineinfluensa, på besøk.

Jeg aksepterer risiko.

Enig i det du skriver..

''Jeg tror fortsatt at det er større sannsynlighet for at jeg omkommer i en bilulykke enn i svineinfluensa''

Jepp,- og siden vi fortsetter å kjøre bil, kommer jo denne influensarisikoen på toppev av alt annet...

En annen ting - hvis vaksineringen er vellykket og få blir alvorlig syke, kommer hylekoret om hvor hysterisk denne frykten var. Hvis man ikke hadde vaksinert og mange hadde blitt alvorlig rammet, hadde dét vært galt. Ikke enkelt for myndighetene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Men han har jo rett!

Hva mener du egentlig med at "han har rett"? I at vaksinen er farlig, at han kan få bivirkninger eller at influensaen ikke vil være farlig for ham uansett? Det eneste som er sikkert, er at han kan få bivirkninger av vaksine, men det er lite sannsynlig at det blir alvorlig.

At vaksinen er farlig eller at svineinfluensa ikke er farlig, vet verken han, du eller noen andre.

Uansett er dette ikke et sørsmål 10åringer skal avgjøre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Influensa, tar alltid de svakeste. Det kan være gamle, unge eller barn.

Spanskesyken i perioden 1918 og noen år fremover, tok ikke de svakeste. Den tok unge, sterke folk. Det er det som var spesielt da, og det er det som er spesielt nå - men ikke i samme grad.

Det er tåpelig at folk lirer av seg ting de ikke har belegg for å si, som feks at "influensaen alltid tar de svakeste", så lenge feks WHO hevder det motsatte.

Hva som får folk til å på død og liv mene at de vet bedre enn helsemyndighetene....

Samme med trippelvaksinen som skulle lede til autisme. SÅ mange livredde foreldre, og SÅ liten grunn til å være redde. Men joda, vi tror heller på oss selv som ikke har noen peiling, enn på helsemyndigheter og WHO som overvåker og forsker på.

Mulig folk tror på konspirasjonsteorier "i eninga". De holder veldig sjelden vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Eller man kan spørre seg om enkelte har et behov for å benekte den risiko som denne sykdommen faktisk ser ut til å kunne innebære også for friske ynre mennesker. Det må kunne gå an å akserere dette faktum, uten dermed å bli hysterisk. Gang på gang kommer argumentet om at de som uventet har blitt alvorlig syke (dvs. ikke tilhører en på forhånd definert risikogruppe) nok _egentlig_ har vært syke på forhånd. Etter min oppfatning har vi mer enn nok pålitelig informasjon til at vi bør ta inn over oss, at det ikke kun er risikogruppene som risikerer alvorlig sykdom.

Jeg tror fortsatt at det er større sannsynlighet for at jeg omkommer i en bilulykke enn i svineinfluensa, men jeg kjører fortsatt bil - og denne helgen har jeg også to barn som muligens har svineinfluensa, på besøk.

Jeg aksepterer risiko.

Meget vel talt.

Jeg synes dessuten at det er en grov bagatellisering å avdramatisere risiko og behov for vaksine selv dersom det var slik at det bare var folk i risikogruppene som ble alvorlig syke. Det å være i en risikogruppe er slett ikke det samme som å være alvorlig syk eller spesielt svak. Folk med velregulert diabetes er ikke "syke" i praksis, folk som er gravide er ikke syke, folk som er overvektige er i utgangspunktet ikke syke osv

Det virker som om det er helt greit at folk dør, fordi de tilhører risikogruppene. Jeg synes ikke det er det, og mener vi alle har et solidarisk ansvar for å stoppe epidemien, dvs la seg vaksinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Nei, det viser hvor man må beskytte først neste gang! Staten har hele tiden visst hvem som er sårbare! Vaksinering av disse kom alt for sent i gang.

For det første er det feil at det ikke har dødd folk utenfor risikogruppene (teorien om at de "friske" som har dødd har tilhørt risikogruppe uten å vite om det, er fremdeles bar en teori som feks ikke WHO støtter). For det andre, er det ikke mulig å vaksinere før man har vaksine. For det tredje er det en del personer som ikke kan vaksineres, og de er avhengig av at andre tar vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Nei!

Mener at vi bør stole mer på oss selv enn myndighetene.

Ja, for vi sitter jo med kompetanse og tid til å lese all forskningen som foreligger, har mulighet til å overvåke all influensaaktivitet verden rundt, og har dessuten medisinsk fagkompetanse, alle som en av oss.... Å få hele bildet, er jo en enkel sak for alle og enhver.

Og myndighetene er bare ute etter å lure oss, faktisk i den grad at de lyver på oss at unge friske har dødd, bare for å skremme oss.

Hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Velg selv;)

Risikogrupper bør høre på legen sin. Muligens også de i nærheten av risikogrupper, bør vaksineres.

Ellers, ærlig talt, forrige influensa tok 1000 liv, vi hørte ikke mye om dem!

Vi hørte masse om dem. Det blir alltid nevnt før sesonginfluensa at de og de gruppene må la seg vaksinere, at man forventer dødsfall på xx antall personer, litt ut i fra hva slags type influensa som kommer, og de årene det ventes en ekstra hard sesonginfluensa. pleier det å bli slått stort opp.

At du tydeligvis ikke følger med, betyr ikke at det ikke skrives om.

Vanligvis er det folk som virkelig er syke, og som uansett ikke antas å leve lenge, som dør av vanlig sesonginfluensa. Denne gangen er det folk som tilhører risikogrupper som er utsatt, men slett ikke bare de som kun har noen år igjen å leve uansett + at friske mennesker også har blitt syke og dødd.

Det er ganske stor forskjell på de situasjonene.

Men som sagt - dødsfall som følge av influensa skrives det om hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Sier du. Kan du si hvor gamle de var som døde i forrige influensa?

Det kan du bare gå inn på ssb.no å sjekke, hvis du gidder. Eller kjøp deg statistisk årbok og let det opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Det er så mange!

Bertrand Russell, Voltaire og Ralph Waldo Emerson.

Common sense, er selvfølgelig bygd på egne erfaringer, men noe man må finne slutten på selv, etter erfaringer...

Du uttaler deg som om du var direkte dum i denne tråden.

Prøv å kurer kreft eller senke blodsukker ved hjelp av "sunn fornuft", og uten behandlingsmetoder som har blitt forsket frem. Klarer du det, skal jeg tro deg.

Tipper du er livredd for svineinfluensa og er nødt til å lulle deg inn i en forestilling om at helsemyndighetene tar feil og du har rett, bare fordi du ikke orker å forholde deg til den virkeligheten vi faktisk står i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...