Gå til innhold

Ti-åringen vil ikke vaksineres


Gjest vetlevoksen

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058

Nå vil jeg bare presisere at jeg synes det er tragisk med de dødsfallene som har skjedd, jeg bagatelliserer ikke disse som enkelthendelser. Selv bor jeg sammen med en risikopasient og vet hva det dreier seg om. Jeg skal også ta vaksinen, i solidaritet slik at vi kan få satt en stopper for dette viruset.

Grunnen til at jeg argumenterer som jeg gjør, et at mange er så utrolig mye mer redde enn det som faktisk er nødvendig i forhold til dette, blant annet min datter, som ikke trenger skremselspropagandaen om at "man dør av svineinfluensa".

Klart det overdramatiseres, og klart at - isolert sett - tyder det på at risikoen for å dø av dette viruset er svært liten, risikogruppe eller ei. At mediene burde dempe seg, er jeg helt enig i!

Men jeg kjøper ikke argumentene som til dels benyttes, som feks: "jeg tar ikke vaksine, for det er større sjans for å dø i en bilulykke". For det første er vel ikke argumentet strengt tatt sant. Det dør vel 3-400 personer i trafikken hvert år, og det er færre enn man antar ville dødd av denne influensaen dersom man ikke hadde vaksinert og stoppet epidemien.Og antalle som kjører bil i løpet av et år, er sinnsvakt mye større enn de som blir syke av svineinfluensa - selv uten vaksine. Det kan aldri bli med enn ca 4 mill svinetilfeller, om alle i Norge skulle bli syke. Det er atskillig fler enn 4 mill trafikanter i Norge pr år. naturligvis.

Men dessuten - de aller fleste gjør det man overhodet KAN for å beskytte seg så godt som mulig. Vi sikrer barna våre, bruker sikkerhetsbelter, kjøper biler med så mye sikkerhetsutstyr vi har råd til, bytter til vinterdekk, de færreste kjærer ekstremt fort, og de fleste tar ekstra forholdsregler når det er dårlige kjøreforhold. Mao gjør vi ALT vi kan for å begrense risikoen for å bli rammet.Vi slutter ikke å ferdes i trafikken, fordi det er helt umulig å etterleve.

På samme måte, mener jeg vi bør gjøre alt vi kan for å unngå smittespredning av en potensielt farlig sykdom. En sykdom vi ikke vet hvordan vil utvikle seg, og en sykdom vi ikke vet hvem som blir rammet hardt av. Jeg tror i alle fall myndighetene når de sier at de ikke klarer, basert på erfaringer fra Norge og resten av verden, å forutse hvem som blir rammet ekstra hardt, og derfor anbefaler alle å vaksinere seg. Og da mener jeg at folk bør følge dette rådet. ikke minst av hensyn til folk som er i risikogruppen. Livene deres er ikke mindre verdt, selv om de tilfeldigvis er gravide eller har diabetes eller en annen underliggende sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 422
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    75

  • PieLill

    49

  • Colette

    34

  • tzatziki1365380058

    26

Persille1365381127

Ja, for vi sitter jo med kompetanse og tid til å lese all forskningen som foreligger, har mulighet til å overvåke all influensaaktivitet verden rundt, og har dessuten medisinsk fagkompetanse, alle som en av oss.... Å få hele bildet, er jo en enkel sak for alle og enhver.

Og myndighetene er bare ute etter å lure oss, faktisk i den grad at de lyver på oss at unge friske har dødd, bare for å skremme oss.

Hjelpe meg!

''Å få hele bildet, er jo en enkel sak for alle og enhver.''

Jeg tipper det er like enkelt for deg da?

For så langt har jo du fremstått som om du vet så mye bedre enn f.eks meg hvordan man skal håndtere dette. Og jeg antar du har tilgang på de samme kildene som jeg har? Og at du like mye som meg VELGER hvilke av dem du skal ta til etterretning?

Men det er godt å vite at det enklere for deg å få den totale oversikten enn oss andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Klart det overdramatiseres, og klart at - isolert sett - tyder det på at risikoen for å dø av dette viruset er svært liten, risikogruppe eller ei. At mediene burde dempe seg, er jeg helt enig i!

Men jeg kjøper ikke argumentene som til dels benyttes, som feks: "jeg tar ikke vaksine, for det er større sjans for å dø i en bilulykke". For det første er vel ikke argumentet strengt tatt sant. Det dør vel 3-400 personer i trafikken hvert år, og det er færre enn man antar ville dødd av denne influensaen dersom man ikke hadde vaksinert og stoppet epidemien.Og antalle som kjører bil i løpet av et år, er sinnsvakt mye større enn de som blir syke av svineinfluensa - selv uten vaksine. Det kan aldri bli med enn ca 4 mill svinetilfeller, om alle i Norge skulle bli syke. Det er atskillig fler enn 4 mill trafikanter i Norge pr år. naturligvis.

Men dessuten - de aller fleste gjør det man overhodet KAN for å beskytte seg så godt som mulig. Vi sikrer barna våre, bruker sikkerhetsbelter, kjøper biler med så mye sikkerhetsutstyr vi har råd til, bytter til vinterdekk, de færreste kjærer ekstremt fort, og de fleste tar ekstra forholdsregler når det er dårlige kjøreforhold. Mao gjør vi ALT vi kan for å begrense risikoen for å bli rammet.Vi slutter ikke å ferdes i trafikken, fordi det er helt umulig å etterleve.

På samme måte, mener jeg vi bør gjøre alt vi kan for å unngå smittespredning av en potensielt farlig sykdom. En sykdom vi ikke vet hvordan vil utvikle seg, og en sykdom vi ikke vet hvem som blir rammet hardt av. Jeg tror i alle fall myndighetene når de sier at de ikke klarer, basert på erfaringer fra Norge og resten av verden, å forutse hvem som blir rammet ekstra hardt, og derfor anbefaler alle å vaksinere seg. Og da mener jeg at folk bør følge dette rådet. ikke minst av hensyn til folk som er i risikogruppen. Livene deres er ikke mindre verdt, selv om de tilfeldigvis er gravide eller har diabetes eller en annen underliggende sykdom.

Men kjøper du argumentet om at jeg ikke ønsker å sprøyte levende virus inn i kroppen min?

Og at jeg hvertfall ikke vil gjøre det når det ikke er nødvendig for men, men fordi man angivelig skal ta hensyn til andre?

Og jeg ønsker ikke å gjøre det med barnet mitt heller, fordi det betyr mer for meg å beskytte henne - enn å beskytte "alle andre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Risikogrupper bør høre på legen sin. Muligens også de i nærheten av risikogrupper, bør vaksineres.

''

Og hva med alle andre som også omgås mange mennesker hver eneste dag? Et poeng med den vaksineringen er jo solidaritetsprinsippet. Foruten det faktum at to helt friske mennesker hittil har strøket med.

''Et poeng med den vaksineringen er jo solidaritetsprinsippet''

Så av solidaritet med de som helsemessig er dårligere stilt enn meg så skal jeg sprøyte et levende virus inn i kroppen min?

Det kommer ikke til å skje, og Billa får heller ikke vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Et poeng med den vaksineringen er jo solidaritetsprinsippet''

Så av solidaritet med de som helsemessig er dårligere stilt enn meg så skal jeg sprøyte et levende virus inn i kroppen min?

Det kommer ikke til å skje, og Billa får heller ikke vaksine.

Nei, det skal du ikke. Vaksinen inneholder ikke levende virus.

Jeg synes godt man kan la seg vaksinere av solidaritet. Vaksinen er ikke et eksperiment, det er ikke umulig at du har god nytte av vaksinen selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Nei, det skal du ikke. Vaksinen inneholder ikke levende virus.

Jeg synes godt man kan la seg vaksinere av solidaritet. Vaksinen er ikke et eksperiment, det er ikke umulig at du har god nytte av vaksinen selv også.

Jeg kan la meg vaksinere dersom det blir bevist at JEG har nytte av den, jeg kommer ikke til å gjøre det av solidaritet til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan la meg vaksinere dersom det blir bevist at JEG har nytte av den, jeg kommer ikke til å gjøre det av solidaritet til andre.

Det beviset får du ikke før du blir alvorlig syk. Ingen kan spå om fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan la meg vaksinere dersom det blir bevist at JEG har nytte av den, jeg kommer ikke til å gjøre det av solidaritet til andre.

Nei, hvorfor i all verden skal en bry seg om de svakeste blant oss? Det er jo helt passé. Det handler om meg, så meg og deretter meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det overdramatiseres, og klart at - isolert sett - tyder det på at risikoen for å dø av dette viruset er svært liten, risikogruppe eller ei. At mediene burde dempe seg, er jeg helt enig i!

Men jeg kjøper ikke argumentene som til dels benyttes, som feks: "jeg tar ikke vaksine, for det er større sjans for å dø i en bilulykke". For det første er vel ikke argumentet strengt tatt sant. Det dør vel 3-400 personer i trafikken hvert år, og det er færre enn man antar ville dødd av denne influensaen dersom man ikke hadde vaksinert og stoppet epidemien.Og antalle som kjører bil i løpet av et år, er sinnsvakt mye større enn de som blir syke av svineinfluensa - selv uten vaksine. Det kan aldri bli med enn ca 4 mill svinetilfeller, om alle i Norge skulle bli syke. Det er atskillig fler enn 4 mill trafikanter i Norge pr år. naturligvis.

Men dessuten - de aller fleste gjør det man overhodet KAN for å beskytte seg så godt som mulig. Vi sikrer barna våre, bruker sikkerhetsbelter, kjøper biler med så mye sikkerhetsutstyr vi har råd til, bytter til vinterdekk, de færreste kjærer ekstremt fort, og de fleste tar ekstra forholdsregler når det er dårlige kjøreforhold. Mao gjør vi ALT vi kan for å begrense risikoen for å bli rammet.Vi slutter ikke å ferdes i trafikken, fordi det er helt umulig å etterleve.

På samme måte, mener jeg vi bør gjøre alt vi kan for å unngå smittespredning av en potensielt farlig sykdom. En sykdom vi ikke vet hvordan vil utvikle seg, og en sykdom vi ikke vet hvem som blir rammet hardt av. Jeg tror i alle fall myndighetene når de sier at de ikke klarer, basert på erfaringer fra Norge og resten av verden, å forutse hvem som blir rammet ekstra hardt, og derfor anbefaler alle å vaksinere seg. Og da mener jeg at folk bør følge dette rådet. ikke minst av hensyn til folk som er i risikogruppen. Livene deres er ikke mindre verdt, selv om de tilfeldigvis er gravide eller har diabetes eller en annen underliggende sykdom.

Jeg har heller ikke brukt argumentene du viser til, og jeg skal heller ikke la være å ta vaksinen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg kan la meg vaksinere dersom det blir bevist at JEG har nytte av den, jeg kommer ikke til å gjøre det av solidaritet til andre.

DU vil ha nytte av vaksinen også.

Dersom du feks ikke "treffer" H1N1 denne gangen, så opparbeider du deg ingen immunitet mot den. Neste gang den kommer- eller kommer i annen litt annen variant- så blir DU syk- mens H1N1-vaksinerte går friske forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er en god anledning til å vise at du respekterer ham og hans avgjørelse. Det synes som han har vurdert saken ganske grundig.

I utganspunktet ville jeg nok først forsøkt å overtale sønnen til å la seg vaksinere, men det synes det jo også som du har gjort allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjøper du argumentet om at jeg ikke ønsker å sprøyte levende virus inn i kroppen min?

Og at jeg hvertfall ikke vil gjøre det når det ikke er nødvendig for men, men fordi man angivelig skal ta hensyn til andre?

Og jeg ønsker ikke å gjøre det med barnet mitt heller, fordi det betyr mer for meg å beskytte henne - enn å beskytte "alle andre".

''Spm: Inneholder vaksinen levende virus?

Svar: Nei. Vaksinen inneholder ikke levende virus. Den kan derfor ikke gi influensasykdom eller andre infeksjoner. ''

http://www.pandemi.no/pandemi/pandemisk_influensa/vaksine__393854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det overdramatiseres, og klart at - isolert sett - tyder det på at risikoen for å dø av dette viruset er svært liten, risikogruppe eller ei. At mediene burde dempe seg, er jeg helt enig i!

Men jeg kjøper ikke argumentene som til dels benyttes, som feks: "jeg tar ikke vaksine, for det er større sjans for å dø i en bilulykke". For det første er vel ikke argumentet strengt tatt sant. Det dør vel 3-400 personer i trafikken hvert år, og det er færre enn man antar ville dødd av denne influensaen dersom man ikke hadde vaksinert og stoppet epidemien.Og antalle som kjører bil i løpet av et år, er sinnsvakt mye større enn de som blir syke av svineinfluensa - selv uten vaksine. Det kan aldri bli med enn ca 4 mill svinetilfeller, om alle i Norge skulle bli syke. Det er atskillig fler enn 4 mill trafikanter i Norge pr år. naturligvis.

Men dessuten - de aller fleste gjør det man overhodet KAN for å beskytte seg så godt som mulig. Vi sikrer barna våre, bruker sikkerhetsbelter, kjøper biler med så mye sikkerhetsutstyr vi har råd til, bytter til vinterdekk, de færreste kjærer ekstremt fort, og de fleste tar ekstra forholdsregler når det er dårlige kjøreforhold. Mao gjør vi ALT vi kan for å begrense risikoen for å bli rammet.Vi slutter ikke å ferdes i trafikken, fordi det er helt umulig å etterleve.

På samme måte, mener jeg vi bør gjøre alt vi kan for å unngå smittespredning av en potensielt farlig sykdom. En sykdom vi ikke vet hvordan vil utvikle seg, og en sykdom vi ikke vet hvem som blir rammet hardt av. Jeg tror i alle fall myndighetene når de sier at de ikke klarer, basert på erfaringer fra Norge og resten av verden, å forutse hvem som blir rammet ekstra hardt, og derfor anbefaler alle å vaksinere seg. Og da mener jeg at folk bør følge dette rådet. ikke minst av hensyn til folk som er i risikogruppen. Livene deres er ikke mindre verdt, selv om de tilfeldigvis er gravide eller har diabetes eller en annen underliggende sykdom.

''Men jeg kjøper ikke argumentene som til dels benyttes, som feks: "jeg tar ikke vaksine, for det er større sjans for å dø i en bilulykke". ''

Men har alle som har nevnt dette med risikoen for bilulykker som et argument _mot_ å vaksinere seg? Mener å ha lest vel så mange poengtere med at man jo utsetter seg seg for kalkulert risiko hver dag, og at det derfor kan være ok å ta den kalkulerte risikoen som en vaksine innebærer også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Å få hele bildet, er jo en enkel sak for alle og enhver.''

Jeg tipper det er like enkelt for deg da?

For så langt har jo du fremstått som om du vet så mye bedre enn f.eks meg hvordan man skal håndtere dette. Og jeg antar du har tilgang på de samme kildene som jeg har? Og at du like mye som meg VELGER hvilke av dem du skal ta til etterretning?

Men det er godt å vite at det enklere for deg å få den totale oversikten enn oss andre :)

''Og jeg antar du har tilgang på de samme kildene som jeg har? ''

Vet ikke hvilke kilder du har, etttersom du gang på gang (feilaktig) understreker at vaksinen inneholder levende virus! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan la meg vaksinere dersom det blir bevist at JEG har nytte av den, jeg kommer ikke til å gjøre det av solidaritet til andre.

Du er ikke redd for å framstå som usympatisk, dét skal du ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan la meg vaksinere dersom det blir bevist at JEG har nytte av den, jeg kommer ikke til å gjøre det av solidaritet til andre.

Jobber ikke du i barnehage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Du uttaler deg som om du var direkte dum i denne tråden.

Prøv å kurer kreft eller senke blodsukker ved hjelp av "sunn fornuft", og uten behandlingsmetoder som har blitt forsket frem. Klarer du det, skal jeg tro deg.

Tipper du er livredd for svineinfluensa og er nødt til å lulle deg inn i en forestilling om at helsemyndighetene tar feil og du har rett, bare fordi du ikke orker å forholde deg til den virkeligheten vi faktisk står i.

''Prøv å kurer kreft eller senke blodsukker ved hjelp av "sunn fornuft", og uten behandlingsmetoder som har blitt forsket frem. Klarer du det, skal jeg tro deg.''

Nå er det du som er dum, unnskyld meg, sunn fornuft hjelper deg til å ta de riktige valgene, som å oppsøke lege i første omgang, for deretter å vurdere hvilkene tiltak som er mest effektive. Sunn fornuft tilsier at en kreftpasient får best hjelp av spesialister på kreft, og ikke av alternative behandlere som hevder å kunne kurere "alt" med alternativ medisin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke poenget her er hvem som "har rett". Det kunne jo vært omvendt: Sett at han var redd for sykdommen, hadde hørt på skolen at den kunne være dødelig og ville derfor ta vaksinen - men du var skeptisk og hadde ikke tenkt at noen i familien skulle ta den. Hvem hadde fått viljen sin da?

Hvis dere synes det er greit at han bestemmer selv, uansett standpunkt, kan dere selvfølgelig la ham velge. I vår familie bestemmer ikke 10-åringen dette selv, men vi bestemmer ikke over dere. Hvis du synes de voksne skal bestemme over dette, må du stå for det, uansett hvem som er for eller imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en avgjørelse en tiåring ikke kan få ta. Tiåringer har ingen forutsetning hverken for risiko- eller solidaritetsvurderingen.

Dere bestemmer, forklarer hvorfor - innkuldert hvorfor hans argumenter ikke holder, men avgjørelsen kan ikke forhandles. Det må tydelig framgå.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke jeg; er det mediene som linker dødsfallene til vaksinen, eller er det helsemyndighetene som IKKE linker den til vaksinen?

For å sitere fra et annet forum: (fritt etter hukommelsen)

''Jeg forventer snart slike overskrifter i avisen: Kvinne døde etter svineinfluensavaksine------laaang nede i artikkelen kommer det fram at kvinnen ble påkjørt av en bil utenfor legekontoret.''

Treffende...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...