Gå til innhold

Ti-åringen vil ikke vaksineres


Gjest vetlevoksen

Anbefalte innlegg

Ble en lang tråd dette med mange ulike meninger.

For meg handler ikke dette innlegget først og fremst om hva som er riktig i forhold til det å la seg vaksinere eller la være. For meg lyser det kraftige varsellamper når jeg ser foreldre som helt seriøst vurderer å la en tiåring ta en slik avgjørelser. Jeg vil gå så langt som til å hevde at disse foreldrene overhodet ikke har skjønt jobben sin. Kanskje bunner hele greia i en tiåring som er redd for stikket og ikke har lyst til å utsette seg for dette?

Poenget er at uansett hvilke argumenter tiåringen måtte ha så er det de voksne som bestemmer i en slik sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 422
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    75

  • PieLill

    49

  • Colette

    34

  • tzatziki1365380058

    26

Gjest sjøstjerna

Som eventuelt mor til dette barnet, så ville jeg jo vite om det var sprøyten som forårsaket et nei, såpass kjenner man sine barn.

En aldersgrense er umulig, siden en 20-åring godt kan ta et "feil" valg i forhold til sin situasjon.

Er selv i risikogruppen, men har takket nei til vaksinen. Min datter hadde svineinfluensa i forrige uke, og jeg er ikke smittet. Hun har da både hostet og nyst i mitt nærvær.

Er ikke generelt sett i mot vaksinasjoner, alle mine barn har fått de vaksinasjonene som finnes!

Det som nå er tragisk, er at det blir en form for mobbing mot dem som har sitt eget syn på vaksinasjonen, det er trist:(

''Er selv i risikogruppen, men har takket nei til vaksinen. Min datter hadde svineinfluensa i forrige uke, og jeg er ikke smittet.''

Heldig for deg. Men alle er ikke like heldige.

''Det som nå er tragisk, er at det blir en form for mobbing mot dem som har sitt eget syn på vaksinasjonen, det er trist:( ''

Mobbing? Det er vel et forsøk på å vekke solidaritetsprinsippet. At økt vaksinasjonsdekning gir redusert risiko for smitte- også for de som ikke kan ta vaksine pga allergi osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man dør ikke av naivitet, men uvitenhet tar mange liv!

Er ikke naivitet og uvitenhet som hånd i hanske?

;-)

Man kan bli svindlet, ranet, voldtatt og drept av naivitet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eventuelt mor til dette barnet, så ville jeg jo vite om det var sprøyten som forårsaket et nei, såpass kjenner man sine barn.

En aldersgrense er umulig, siden en 20-åring godt kan ta et "feil" valg i forhold til sin situasjon.

Er selv i risikogruppen, men har takket nei til vaksinen. Min datter hadde svineinfluensa i forrige uke, og jeg er ikke smittet. Hun har da både hostet og nyst i mitt nærvær.

Er ikke generelt sett i mot vaksinasjoner, alle mine barn har fått de vaksinasjonene som finnes!

Det som nå er tragisk, er at det blir en form for mobbing mot dem som har sitt eget syn på vaksinasjonen, det er trist:(

''Det som nå er tragisk, er at det blir en form for mobbing mot dem som har sitt eget syn på vaksinasjonen, det er trist:(''

Man kan da ikke karakterisere enhver form for meningsutveksling, diskusjon og uenighet som _mobbing_!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en lang tråd dette med mange ulike meninger.

For meg handler ikke dette innlegget først og fremst om hva som er riktig i forhold til det å la seg vaksinere eller la være. For meg lyser det kraftige varsellamper når jeg ser foreldre som helt seriøst vurderer å la en tiåring ta en slik avgjørelser. Jeg vil gå så langt som til å hevde at disse foreldrene overhodet ikke har skjønt jobben sin. Kanskje bunner hele greia i en tiåring som er redd for stikket og ikke har lyst til å utsette seg for dette?

Poenget er at uansett hvilke argumenter tiåringen måtte ha så er det de voksne som bestemmer i en slik sak.

Tiltredes.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg vet ikke med deg. Men jeg er i hvert fall mer kunnskapsrik og reflektert enn mine barn.

;-)

Når de blir voksne kan det hende dette endrer seg. Men de vil nok trenge noen år til for å gå forbi meg.

Men det aller viktigste er at jeg som forelder er ansvarlig for mine barns liv og helse. Dette ansvaret kan jeg ikke lempe over på ungene.

mvh

''Jeg vet ikke med deg. Men jeg er i hvert fall mer kunnskapsrik og reflektert enn mine barn.''

Så godt for deg! Selv har jeg alltid lagt opp til en dialog med mine barn fremfor en monolog. Alle mine er nå over 16, de er selvstendige og har tatt fornuftige valg i sine liv. Er selvfølgelig kjempestolt av dem, men vet at jeg har oppdratt dem slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg vet ikke med deg. Men jeg er i hvert fall mer kunnskapsrik og reflektert enn mine barn.''

Så godt for deg! Selv har jeg alltid lagt opp til en dialog med mine barn fremfor en monolog. Alle mine er nå over 16, de er selvstendige og har tatt fornuftige valg i sine liv. Er selvfølgelig kjempestolt av dem, men vet at jeg har oppdratt dem slik.

En dialog kan også godt ende med at foreldreren tar en avgjørelse som ikke stemmer overens med barnets ønsker.

Slike avgjørelser (gitt at de er basert på kunnskap og refleksjon) er foreldrenes oppgave her i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eventuelt mor til dette barnet, så ville jeg jo vite om det var sprøyten som forårsaket et nei, såpass kjenner man sine barn.

En aldersgrense er umulig, siden en 20-åring godt kan ta et "feil" valg i forhold til sin situasjon.

Er selv i risikogruppen, men har takket nei til vaksinen. Min datter hadde svineinfluensa i forrige uke, og jeg er ikke smittet. Hun har da både hostet og nyst i mitt nærvær.

Er ikke generelt sett i mot vaksinasjoner, alle mine barn har fått de vaksinasjonene som finnes!

Det som nå er tragisk, er at det blir en form for mobbing mot dem som har sitt eget syn på vaksinasjonen, det er trist:(

''En aldersgrense er umulig, siden en 20-åring godt kan ta et "feil" valg i forhold til sin situasjon.''

Folk i alle aldre kan ta dårlige avgjørelser. Med årene blir vi forhåpentligvis flinkere til å gjøre gode valg.

En 20-åring er myndig og dermed ansvarlig for egne valg. Enten andre mener h*n er moden for det eller ikke.

En tiåring er et barn og hennes/hans foreldre er ansvarlig for de essensielle valgene.

Det er ingen fasit på hva som er det perfekte for den enkelte i forhold til vaksinen eller ikke. Slik det er med mange valg her i livet.

Der må voksne velge for sine barn.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Det som nå er tragisk, er at det blir en form for mobbing mot dem som har sitt eget syn på vaksinasjonen, det er trist:(''

Jeg føler det ikke slik. Valget om vaksinering eller ikke må være opp til hver enkelt familie. Jeg kjenner flere som velger å ikke vaksinere seg. Helt greit det :)

Jeg synes allikevel ikke tiåringer skal få en følelse av at det er de som bestemmer i slike saker. Hvis man som forelder er i tvil, så kan man la barnet forstå at avgjørelsen er deres. Har man derimot vist tydelig hva man mener, så blir det feil å la barnet se at det kan styre foreldrene og bestemme slike viktige ting selv.

''Jeg synes allikevel ikke tiåringer skal få en følelse av at det er de som bestemmer i slike saker.''

Det er jeg enig i, men man kan likevel snakke sammen om det, og ha ulikt synspunkt, for til slutt å respektere en tiårings synspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Er selv i risikogruppen, men har takket nei til vaksinen. Min datter hadde svineinfluensa i forrige uke, og jeg er ikke smittet.''

Heldig for deg. Men alle er ikke like heldige.

''Det som nå er tragisk, er at det blir en form for mobbing mot dem som har sitt eget syn på vaksinasjonen, det er trist:( ''

Mobbing? Det er vel et forsøk på å vekke solidaritetsprinsippet. At økt vaksinasjonsdekning gir redusert risiko for smitte- også for de som ikke kan ta vaksine pga allergi osv.

Å vekke noen til det dere ønsker, blir en form for mobbing mot dem som sier neitakk. Så bruker dere sterkere skyts, nemlig solidaritetsfølelsen... Er ikke det rett og slett press?

Jeg har respekt for de som tar i mot vaksinen, men jeg respekterer også dem som ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg synes allikevel ikke tiåringer skal få en følelse av at det er de som bestemmer i slike saker.''

Det er jeg enig i, men man kan likevel snakke sammen om det, og ha ulikt synspunkt, for til slutt å respektere en tiårings synspunkt.

Skal ikke si meg helt uenig i det. Kommer litt an på hvor bestemt man har vært i starten ;) Har jeg sagt nei, så blir det nei. Har jeg nølt litt og ungene kommer med bra argumenter, så kan det godt være jeg ombestemmer meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Det som nå er tragisk, er at det blir en form for mobbing mot dem som har sitt eget syn på vaksinasjonen, det er trist:(''

Man kan da ikke karakterisere enhver form for meningsutveksling, diskusjon og uenighet som _mobbing_!!

Absolutt ikke!

Men når det går på at man er dum eller egoistisk, så er det faktisk mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg vet ikke med deg. Men jeg er i hvert fall mer kunnskapsrik og reflektert enn mine barn.''

Så godt for deg! Selv har jeg alltid lagt opp til en dialog med mine barn fremfor en monolog. Alle mine er nå over 16, de er selvstendige og har tatt fornuftige valg i sine liv. Er selvfølgelig kjempestolt av dem, men vet at jeg har oppdratt dem slik.

Jeg har ikke sagt noe om monolog.

Mitt mål er som sagt at mine barn skal gå forbi meg.

Avhengig av barnas alder å modenhet får de ta noen avgjørelser selv. Noen avgjørelser tar de i samråd med oss. Noen avgjørelser tar vi i samråd med dem. Noen avgjørelser tar vi og har en dialog med dem om hvorfor vi har bestemt dette.

Jeg kan ikke abdisere som voksen ved å overlate et vaksinespørsmål til en tiåring. Et spørsmål som i sin ytterste konsekvens kan handle om liv eller død. I den jungelen av følelsesmessig propaganda vi alle har vært eksponert for er det min voksne plikt å lage vei i vellinga.

Er jeg trygg på min avgjørelse, klarer jeg som regel å formidle denne tryggheten til barna. Slik at det ikke oppleves som et brutalt diktat. Vakler jeg, blir barna usikre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

En dialog kan også godt ende med at foreldreren tar en avgjørelse som ikke stemmer overens med barnets ønsker.

Slike avgjørelser (gitt at de er basert på kunnskap og refleksjon) er foreldrenes oppgave her i livet.

Det er jeg enig i!

Hva jeg ikke er enig i, er at barn ikke kan ha gode argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''En aldersgrense er umulig, siden en 20-åring godt kan ta et "feil" valg i forhold til sin situasjon.''

Folk i alle aldre kan ta dårlige avgjørelser. Med årene blir vi forhåpentligvis flinkere til å gjøre gode valg.

En 20-åring er myndig og dermed ansvarlig for egne valg. Enten andre mener h*n er moden for det eller ikke.

En tiåring er et barn og hennes/hans foreldre er ansvarlig for de essensielle valgene.

Det er ingen fasit på hva som er det perfekte for den enkelte i forhold til vaksinen eller ikke. Slik det er med mange valg her i livet.

Der må voksne velge for sine barn.

mvh

''Det er ingen fasit på hva som er det perfekte for den enkelte i forhold til vaksinen eller ikke. Slik det er med mange valg her i livet.''

Har jeg forsøkt å si gjennom hele debatten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i!

Hva jeg ikke er enig i, er at barn ikke kan ha gode argumenter.

''Hva jeg ikke er enig i, er at barn ikke kan ha gode argumenter.''

Men det har vel heller ikke PieLill påstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke!

Men når det går på at man er dum eller egoistisk, så er det faktisk mobbing.

De mest konspiratoriske antivaksineargumentene redefinerer mitt begrep om dumhet.

En del av de mer selvsentrerte argumentene for å ikke vaksineres synes jeg er egoistiske.

Det finnes vettuge innvendinger mot vaksinen. Men i de fleste debatter glimrer disse med sitt fravær.

Nå snakker jeg helt generelt og sikter _ikke_ til noe du har skrevet i denne tråden.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg har ikke sagt noe om monolog.

Mitt mål er som sagt at mine barn skal gå forbi meg.

Avhengig av barnas alder å modenhet får de ta noen avgjørelser selv. Noen avgjørelser tar de i samråd med oss. Noen avgjørelser tar vi i samråd med dem. Noen avgjørelser tar vi og har en dialog med dem om hvorfor vi har bestemt dette.

Jeg kan ikke abdisere som voksen ved å overlate et vaksinespørsmål til en tiåring. Et spørsmål som i sin ytterste konsekvens kan handle om liv eller død. I den jungelen av følelsesmessig propaganda vi alle har vært eksponert for er det min voksne plikt å lage vei i vellinga.

Er jeg trygg på min avgjørelse, klarer jeg som regel å formidle denne tryggheten til barna. Slik at det ikke oppleves som et brutalt diktat. Vakler jeg, blir barna usikre.

mvh

''Jeg kan ikke abdisere som voksen ved å overlate et vaksinespørsmål til en tiåring.''

Selvfølgelig ikke! Derfor er dialog så viktig, at vi som foreldre ser om barnet har tenkt nøye gjennom saken eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hva jeg ikke er enig i, er at barn ikke kan ha gode argumenter.''

Men det har vel heller ikke PieLill påstått?

Jeg har i hvert fall ikke ment å påstå det.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Hva jeg ikke er enig i, er at barn ikke kan ha gode argumenter.''

Men det har vel heller ikke PieLill påstått?

Jo, hun påstår at hun vet hva som er best for sine barn.

''Jeg vet ikke med deg. Men jeg er i hvert fall mer kunnskapsrik og reflektert enn mine barn.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...