Gå til innhold

Ti-åringen vil ikke vaksineres


Gjest vetlevoksen

Anbefalte innlegg

Også riktig, men jeg har skjønt det slik at en ung voksen med diabetes er mer utsatt enn en eldre voksen med diabetes (dersom man skal tro alt som står i avisene....)

Jeg har ikke lest noe sted at denne influensaen er farligere for unge diabetikere enn eldre. Jeg har imidlertid lest at den i større grad rammer unge uavhengig av risikogruppe eller ikke og at et fåtall unge, antatt friske har dødd av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 422
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    75

  • PieLill

    49

  • Colette

    34

  • tzatziki1365380058

    26

'Hvor ligger det hysteriske i å forholde seg til fakta? Denne sykdommen er i de aller fleste tilfeller mild (det sier også de såkallte ekspertene). Få har dødd av den.''

Nettopp. Det er mye farligere å kjøre bil.

Mye farligere, vi får la bilen stå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så bruker dere sterkere skyts, nemlig solidaritetsfølelsen... Er ikke det rett og slett press?''

Det _er_ mer solidarisk å ta med faren for å smitte andre i sin vurdering av om man skal velge vaksine eller ikke. Akkurat som det er mer solidarisk å holde seg hjemme når man er spysyk og advare gjester før de kommer.

Om noen føler det som press er det kanskje fordi man har et poeng...

mvh

''Om noen føler det som press er det kanskje fordi man har et poeng...''

*nikker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater tvang, uansett hva det gjelder!

Jeg røyker, andre spiser, noen kjører altfor fort etc. Vi kan til en viss grad bestemme over eget liv, utfra hva vi velger.

Samme med vaksinen, vi ønsker å bestemme dette selv. Om vi da dør, så er det vårt valg...

Røyking og spising er en ting, det utsetter ikke andre for noen særlig risiko. (Ikke hvis du røyker ute.) Å kjøre for fort utsetter alle andre for fare. Det samme kan sies om svineinfluensaen og vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest noe sted at denne influensaen er farligere for unge diabetikere enn eldre. Jeg har imidlertid lest at den i større grad rammer unge uavhengig av risikogruppe eller ikke og at et fåtall unge, antatt friske har dødd av den.

Det eneste jeg vet er at jeg leste at forskjellen på svineinfluensaen og den vanlige influensaen er at svineinfluensaen rammer unge voksne hardest mens den vanlige influensaen kan være farlig for eldre og syke. Mer enn dette vet jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg vet er at jeg leste at forskjellen på svineinfluensaen og den vanlige influensaen er at svineinfluensaen rammer unge voksne hardest mens den vanlige influensaen kan være farlig for eldre og syke. Mer enn dette vet jeg ikke..

Jeg vet det samme :) Hverken mer eller mindre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke sikkert myndighetene har full klarhet i dette ennå heller ;)

Det råder nok mer litt "kaos" for øyeblikket, men fremtiden vil nok bringe en del svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Enig.

Og om trådstarter på grunn av 10-åringens motvilje tenker seg om på nytt, leser enda mer om emnet, og _på bakgrunn av dette_ (og ikke 10-åringens synspunkter) ombestemmer seg, skal det likefullt være _hennes_ (og den andre forelderens) valg.

Vi må alle leve med konsekvensene av våre valg. 10-åringer må leve av konsekvensene av sine valg mht om de tok på seg den grønne eller blå genseren osv, ikke et såpass viktig valg som vaksine.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uavhengig av for/ mot vaksine

Jeg synes dette er en god anledning til å vise at du respekterer ham og hans avgjørelse. Det synes som han har vurdert saken ganske grundig.

I utganspunktet ville jeg nok først forsøkt å overtale sønnen til å la seg vaksinere, men det synes det jo også som du har gjort allerede.

''Jeg synes dette er en god anledning til å vise at du respekterer ham og hans avgjørelse. Det synes som han har vurdert saken ganske grundig.'' Respekt handler da ikke om hvorvid man gir medhold eller ikke, men hvordan man møter et annet menneske med sisne meninger og holdninger? Man kan da godt være uenig, og ikke imøtekomme et ønske, men like fullt lytte til og respektere vedkommende.

Forøvrig mener jeg en 10-åring er men gammel nok til å skulle lyttes til, men alt for ung til å gis et ansvar for egen helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere skal respektere 10-åringen deres. Han argumenterer med vektige argumenter, og viser at han kan tenke selvstendig. Slikt bør belønnes.

Det er heller ikke noen stor risiko ved å ikke vaksineres :)

''Det er heller ikke noen stor risiko ved å ikke vaksineres :)''

Dette synes jeg ikke du kan fremlegge som en objektiv sannhet. Dette er, med all respekt, _din_ mening. Om barnets foreldre her skulle mene noe annet, har de myndighetene i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ...og så en forståelig versjon.. ;)

Jeg synes dette er en god anledning til å vise at du respekterer ham og hans avgjørelse. Det synes som han har vurdert saken ganske grundig.

I utganspunktet ville jeg nok først forsøkt å overtale sønnen til å la seg vaksinere, men det synes det jo også som du har gjort allerede.

Respekt handler da ikke om hvorvidt man gir medhold eller ikke, men hvordan man møter det andre menneskets meninger og holdninger? Man kan etter min mening godt være uenig og ikke imøtekomme et ønske, men like fullt lytte til og respektere vedkommende.

Forøvrig mener jeg en 10-åring er mer enn gammel nok til å skulle lyttes til, men alt for ung til å gis et ansvar for egen helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du bestemmer om du skal la hans oppfatning få avgjørende betydning eller ei, så kan dere kanskje sammen lese informasjon publisert på nettsteder som pandemi.no, fhi.no og legemiddelverket.no . Det er en anledning til å snakke om hva som bør danne basis for denne typer avgjørelser, og "rykter" fra klassekamerater er ikke godt nok grunnlag, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Hadde ikke likt å være ditt barn...''

Du kan altså være så himla useriøs..!

Om du kan lese, så var det ikke jeg som begynte å være useriøs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Respekt handler da ikke om hvorvidt man gir medhold eller ikke, men hvordan man møter det andre menneskets meninger og holdninger? Man kan etter min mening godt være uenig og ikke imøtekomme et ønske, men like fullt lytte til og respektere vedkommende.

Forøvrig mener jeg en 10-åring er mer enn gammel nok til å skulle lyttes til, men alt for ung til å gis et ansvar for egen helse.

Bra skrevet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan lese, så var det ikke jeg som begynte å være useriøs...

Lærer du også ungene dine at det er greit å være frekk, så lenge det ikke var de selv som begynte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke!

Men når det går på at man er dum eller egoistisk, så er det faktisk mobbing.

Men du kan insinuere at _jeg_ er dum? Angående nøtter i den andre tråden. Men du mobber selvsagt ikke, du bare sier *din mening*, du. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...