Gå til innhold

Ti-åringen vil ikke vaksineres


Gjest vetlevoksen

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion

Men du kan insinuere at _jeg_ er dum? Angående nøtter i den andre tråden. Men du mobber selvsagt ikke, du bare sier *din mening*, du. Eller?

Insinuerer aldri at noen er dumme!

Beklager om du føler det slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 422
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    75

  • PieLill

    49

  • Colette

    34

  • tzatziki1365380058

    26

''Det _er_ mer solidarisk å ta med faren for å smitte andre i sin vurdering av om man skal velge vaksine eller ikke. Akkurat som det er mer solidarisk å holde seg hjemme når man er spysyk og advare gjester før de kommer.''

Og dessuten er det i tråd med Kants kategoriske imperativ! :-)

''Og dessuten er det i tråd med Kants kategoriske imperativ! :-)

''

Oversettesle?

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å velge bort vaksine helt uten å vurdere hvilke konsekvenser det kan få for andre enn seg selv, er egoistisk og selvsentrert.''

Jeg synes denne type argumentasjon er reinspikka sprøyt, solgt inn fra myndighetene nettopp for at flest mulig skal la seg vaksinere. Under tidligere influensaepedemier har det aldri vært snakk om at vi utenfor risikogrupper skal vaksinere oss i solidaritet med de i risikogruppene. Var de som døde i tidligere epedemier av mindre betydning enn dagens riskikogrupper? Tidligere influensaepedemier har tatt langt flere liv enn denne, de har hatt større dødelighet og de har ført til større sykefravær og derigjennom kostet samfunnet mer penger enn denne er i nærheten av å ha gjort. Hvor er logikken?

Gi meg et godt argument for at jeg skal være mer solidarisk med de i risikogruppene under denne influensaen enn jeg har vært tidligere.

''Å velge bort vaksine helt uten å _vurdere_ hvilke konsekvenser det kan få for andre enn seg selv, er egoistisk og selvsentrert.''

Å ikke tenke på andre enn seg selv er egoistisk.

Denne influensaen er annerledes fordi de som rammes hardt og kanskje dør er unge mennesker og mennesker som kunne hatt et langt liv.

I vanlige influensaer er det først og fremst alvorlig syke mennesker som uansett var på slutten av livet som rammes.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Og dessuten er det i tråd med Kants kategoriske imperativ! :-)

''

Oversettesle?

;-)

mvh

''According to Kant, human beings occupy a special place in creation, and morality can be summed up in one ultimate commandment of reason, or imperative, from which all duties and obligations derive. He defined an imperative as any proposition that declares a certain action (or inaction) to be necessary. A hypothetical imperative compels action in a given circumstance: if I wish to quench my thirst, I must drink something. A categorical imperative, on the other hand, denotes an absolute, unconditional requirement that asserts its authority in all circumstances, both required and justified as an end in itself. It is best known in its first formulation:

"Act only according to that maxim whereby you can at the same time will that it should become a universal law."[1] ''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og dessuten er det i tråd med Kants kategoriske imperativ! :-)

''

Oversettesle?

;-)

mvh

Ok, husker ikke helt ordlyden, men det lød noe sånn som: "handle bare etter den maksime, gjennom hvilken du skulle ønske var en allmenn lov"

F eks hvis du stiller deg selv spørsmålet: "Bør jeg lyve?" Så skal du tenke: "Hva skjer dersom alle lyver ?"(altså at det er en allmenn lov). Dette vil vel de fleste synes er en uholdbar situasjon, ergo bør heller ikke du lyve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt og holdent deres valg selvsagt.

Selvsagt er det vårt valg.

Men legen var klinkende klar i sin anbefaling.

For øvrig ikke en lege som følger strømmen for å følge strømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, husker ikke helt ordlyden, men det lød noe sånn som: "handle bare etter den maksime, gjennom hvilken du skulle ønske var en allmenn lov"

F eks hvis du stiller deg selv spørsmålet: "Bør jeg lyve?" Så skal du tenke: "Hva skjer dersom alle lyver ?"(altså at det er en allmenn lov). Dette vil vel de fleste synes er en uholdbar situasjon, ergo bør heller ikke du lyve.

Takk!

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det må da være viktigere å gi gravide og resten av befolkningen saklig informasjon å fatte besluttninger ut fra, også de vanskelige, enn beroligelsespropaganda.''

Saklig informasjon ja - det må da finnes en mellomting av beroligelsespropaganda og skremselspropaganda?

Har vært sørgelig mye skyttergrav fra alle kanter i denne saken.

Legetidsskrifter gir ofte mer balansert informasjon. Er man heldig skjønner man kanskje hva som står der også.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det vårt valg.

Men legen var klinkende klar i sin anbefaling.

For øvrig ikke en lege som følger strømmen for å følge strømmen.

Det var vår lege også. Og begrunnet dette med at influensaen er ufarlig for de aller fleste som ikke tilhører risikogruppene, men selvsagt var dette opp til oss selv å ta avgjørelsen når den tid kommer at vi blir tilbudt vaksine. Så får du høre på deres lege og vi på vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vår lege også. Og begrunnet dette med at influensaen er ufarlig for de aller fleste som ikke tilhører risikogruppene, men selvsagt var dette opp til oss selv å ta avgjørelsen når den tid kommer at vi blir tilbudt vaksine. Så får du høre på deres lege og vi på vår :)

Jeg vektlegger min leges anbefaling, sammen med den saklige informasjonen jeg har vært i stand til å oppdrive.

Etter som vi ennå ikke er tilbudt vaksine, har vi fortsatt tid til å sanke informasjon og vite mer om vaksinen før vi tar en avgjørelse.

Hadde det vært en velprøvd vaksine ville valget vært enkelt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Og dessuten er det i tråd med Kants kategoriske imperativ! :-)

''

Oversettesle?

;-)

mvh

Fritt etter hukommelsen:

Du skal handle på en måte som gjør at grunnregelen for dine handlinger kan være en almen (stavemåte?) regel.

"Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vektlegger min leges anbefaling, sammen med den saklige informasjonen jeg har vært i stand til å oppdrive.

Etter som vi ennå ikke er tilbudt vaksine, har vi fortsatt tid til å sanke informasjon og vite mer om vaksinen før vi tar en avgjørelse.

Hadde det vært en velprøvd vaksine ville valget vært enkelt.

mvh

''Hadde det vært en velprøvd vaksine ville valget vært enkelt.''

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Derfor bør vi stole mer på fornuften;)

Den forteller oss mye mer enn vi tror!

De som mente at det var tull at fødselsleger skulle vaske hendene mente også de var fornuftige...

Fornuften er ikke alltid like sunn og har godt av litt faktajusteringer.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å velge bort vaksine helt uten å _vurdere_ hvilke konsekvenser det kan få for andre enn seg selv, er egoistisk og selvsentrert.''

Å ikke tenke på andre enn seg selv er egoistisk.

Denne influensaen er annerledes fordi de som rammes hardt og kanskje dør er unge mennesker og mennesker som kunne hatt et langt liv.

I vanlige influensaer er det først og fremst alvorlig syke mennesker som uansett var på slutten av livet som rammes.

mvh

''Denne influensaen er annerledes fordi de som rammes hardt og kanskje dør er unge mennesker og mennesker som kunne hatt et langt liv.''

Denne influensaen er også ansett for å være mildere enn vanlig sesonginfluensa og ufarlig for de fleste utenfor risikogruppene. Så for meg er ikke et fåtall dødsfall nok, selv om det er tragisk at noen dør, nok til at jeg kjøper solidaritetsbegrepet som er innført akkurat ved denne influensaen. Så mulig jeg er egoist, det kreves hvis man ønsker å ha en viss grad av selvstendighet og derigjennom kunne tenke selv og kjenne at det jeg gjør er det rette for meg og mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Denne influensaen er annerledes fordi de som rammes hardt og kanskje dør er unge mennesker og mennesker som kunne hatt et langt liv.''

Denne influensaen er også ansett for å være mildere enn vanlig sesonginfluensa og ufarlig for de fleste utenfor risikogruppene. Så for meg er ikke et fåtall dødsfall nok, selv om det er tragisk at noen dør, nok til at jeg kjøper solidaritetsbegrepet som er innført akkurat ved denne influensaen. Så mulig jeg er egoist, det kreves hvis man ønsker å ha en viss grad av selvstendighet og derigjennom kunne tenke selv og kjenne at det jeg gjør er det rette for meg og mine.

Det har jo hele tiden vært opplyst om at dette viruset opptrer med 2 ansikter. Et mildt og snilt ansikt, og et annet som er ondt og dødelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo hele tiden vært opplyst om at dette viruset opptrer med 2 ansikter. Et mildt og snilt ansikt, og et annet som er ondt og dødelig.

Det er slik jeg har oppfattet det også. Og det er tragisk at friske unge mennesker dør av en influensa. Men slik den har artet seg til nå, så er det få totalt sett som har dødd av den. Dette kan selvsagt endre seg og da må man kanskje gjøre seg opp en ny mening om man vil la seg vaksinere eller ikke. Min avgjørelse er tatt basert på hva som har skjedd til nå og ikke hva som kan skje fremover. Jeg håper den fortsetter sin fremferd med å være mild og at færrest mulig dør av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Å få hele bildet, er jo en enkel sak for alle og enhver.''

Jeg tipper det er like enkelt for deg da?

For så langt har jo du fremstått som om du vet så mye bedre enn f.eks meg hvordan man skal håndtere dette. Og jeg antar du har tilgang på de samme kildene som jeg har? Og at du like mye som meg VELGER hvilke av dem du skal ta til etterretning?

Men det er godt å vite at det enklere for deg å få den totale oversikten enn oss andre :)

Du skjønner opplagt ikke hva jeg mener, eller du vil være vrang, hvilket jeg ikke ser bort fra.

Jeg har ikke hele bildet, du har ikke hele bildet. De eneste som er i nærheten av å ha hele bildet, er WHO og de forskjellige lands helsemyndigheter, feks de norske, som jobber med dette 24/7.

De anbefaler folk å vaksinere seg. Å påstå at man ikke følger anbefalingen fordi man "vet bedre", er dumskap. "Sunn fornuft" er 0 verdt dersom man ikke har tilstrekkelig oversikt over totalbildet. Noe verken du, jeg eller noen andre som ikke jobber med dette 24/7 har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Denne influensaen er annerledes fordi de som rammes hardt og kanskje dør er unge mennesker og mennesker som kunne hatt et langt liv.''

Denne influensaen er også ansett for å være mildere enn vanlig sesonginfluensa og ufarlig for de fleste utenfor risikogruppene. Så for meg er ikke et fåtall dødsfall nok, selv om det er tragisk at noen dør, nok til at jeg kjøper solidaritetsbegrepet som er innført akkurat ved denne influensaen. Så mulig jeg er egoist, det kreves hvis man ønsker å ha en viss grad av selvstendighet og derigjennom kunne tenke selv og kjenne at det jeg gjør er det rette for meg og mine.

''Så mulig jeg er egoist, det kreves hvis man ønsker å ha en viss grad av selvstendighet og derigjennom kunne tenke selv og kjenne at det jeg gjør er det rette for meg og mine.''

Du får det til å høres ut som de som ikke greier å være egoistiske ikke tar selvstendige valg? Jeg klarer bare ikke å la være å tenke på de barna som kanskje ikke kan ta vaksinen, og er i risikogruppene... Dette handler ikke om selvstendighet, men om verdisyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...