Gå til innhold

Ti-åringen vil ikke vaksineres


Gjest vetlevoksen

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å forklare ham alle fordeler med vaksinen. Ettersom han nå er såpass stor så hører og leser han også litt nyheter og han hører på andre elever, spesielt en elev i klassen som visst nok er skikkelig motstander av vaksinen. Hva om denne vaksinen skulle skulle gi han farlige langtidsvirkninger? Kan jeg da forvente tilgivelse om jeg tvinger ham til vaksinen? Jeg vet at jeg nå er nødt til å tvinge ham til å ta den hvis han skal ta den fordi jeg nå gjentatte ganger har prøvd å overtale ham uten hell.

Jeg har en 13-åring som sier at hun ikke vil vaksineres.

Jeg er hennes mor og har tatt avgjørelsen: det skal hun. Ferdig med den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 422
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    75

  • PieLill

    49

  • Colette

    34

  • tzatziki1365380058

    26

hidi, the scorpion

Jeg har en 13-åring som sier at hun ikke vil vaksineres.

Jeg er hennes mor og har tatt avgjørelsen: det skal hun. Ferdig med den saken.

Godt for deg!

Hadde ikke likt å være ditt barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er en god anledning til å vise at du respekterer ham og hans avgjørelse. Det synes som han har vurdert saken ganske grundig.

I utganspunktet ville jeg nok først forsøkt å overtale sønnen til å la seg vaksinere, men det synes det jo også som du har gjort allerede.

''Det synes som han har vurdert saken ganske grundig.'' En 10-åring er ikke i stand til å vurdere dette grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Det synes som han har vurdert saken ganske grundig.'' En 10-åring er ikke i stand til å vurdere dette grundig.

Hva vet du om det?

Nok et idiotisk utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 13-åring som sier at hun ikke vil vaksineres.

Jeg er hennes mor og har tatt avgjørelsen: det skal hun. Ferdig med den saken.

Det er jo den eneste måten å gjøre det på så lenge man har med barn å gjøre. Barn bør få slippe å ta et ansvar som tilhører voksenverdenen. Det er foreldrenes ansvar - helt og holdent. Fatter ikke at noen kan tenke annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble en lang tråd dette med mange ulike meninger.

For meg handler ikke dette innlegget først og fremst om hva som er riktig i forhold til det å la seg vaksinere eller la være. For meg lyser det kraftige varsellamper når jeg ser foreldre som helt seriøst vurderer å la en tiåring ta en slik avgjørelser. Jeg vil gå så langt som til å hevde at disse foreldrene overhodet ikke har skjønt jobben sin. Kanskje bunner hele greia i en tiåring som er redd for stikket og ikke har lyst til å utsette seg for dette?

Poenget er at uansett hvilke argumenter tiåringen måtte ha så er det de voksne som bestemmer i en slik sak.

Helt enig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo den eneste måten å gjøre det på så lenge man har med barn å gjøre. Barn bør få slippe å ta et ansvar som tilhører voksenverdenen. Det er foreldrenes ansvar - helt og holdent. Fatter ikke at noen kan tenke annerledes.

Nemlig.

De voksne har ansvaret for sine barn og må av og til ta avgjørelser som barna ikke er enige i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det er jo den eneste måten å gjøre det på så lenge man har med barn å gjøre. Barn bør få slippe å ta et ansvar som tilhører voksenverdenen. Det er foreldrenes ansvar - helt og holdent. Fatter ikke at noen kan tenke annerledes.

Om det skulle stå å liv eller død, så er jeg enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt for deg!

Hadde ikke likt å være ditt barn...

Jeg hadde vært vettskremt hvis jeg som 10-åring skulle ha fått en følelse av at dette var noe jeg kunne og burde bestemme selv. Det ligger mye god omsorg og kjærlighet i å bestemme for sine barn hva som er bra for dem og ikke.

Etter som du har uttrykt deg her inne tidligere så nøler du jo ikke med å sette grenser for din datters sexliv. Og hun er visst en god del eldre enn en 10-åring, har jeg skjønt. Er hun 16-17 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig.

De voksne har ansvaret for sine barn og må av og til ta avgjørelser som barna ikke er enige i.

Enig.

Og om trådstarter på grunn av 10-åringens motvilje tenker seg om på nytt, leser enda mer om emnet, og _på bakgrunn av dette_ (og ikke 10-åringens synspunkter) ombestemmer seg, skal det likefullt være _hennes_ (og den andre forelderens) valg.

Vi må alle leve med konsekvensene av våre valg. 10-åringer må leve av konsekvensene av sine valg mht om de tok på seg den grønne eller blå genseren osv, ikke et såpass viktig valg som vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Jeg hadde vært vettskremt hvis jeg som 10-åring skulle ha fått en følelse av at dette var noe jeg kunne og burde bestemme selv. Det ligger mye god omsorg og kjærlighet i å bestemme for sine barn hva som er bra for dem og ikke.

Etter som du har uttrykt deg her inne tidligere så nøler du jo ikke med å sette grenser for din datters sexliv. Og hun er visst en god del eldre enn en 10-åring, har jeg skjønt. Er hun 16-17 år?

Har aldri diskutert min datter her. Så da tar du 100% feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moral er også et poeng.

Å velge bort vaksine helt uten å vurdere hvilke konsekvenser det kan få for andre enn seg selv, er egoistisk og selvsentrert.

Her i landet er det lov å ha meninger om andres valg.

Hadde vi hatt Stalin og han hadde stemt for vaksine ville vi blitt tvangsvaksinert hele gjengen. De som hadde protestert ville blitt tvangsvaksinert og sent til Sibir.

mvh

''Å velge bort vaksine helt uten å vurdere hvilke konsekvenser det kan få for andre enn seg selv, er egoistisk og selvsentrert.''

Jeg synes denne type argumentasjon er reinspikka sprøyt, solgt inn fra myndighetene nettopp for at flest mulig skal la seg vaksinere. Under tidligere influensaepedemier har det aldri vært snakk om at vi utenfor risikogrupper skal vaksinere oss i solidaritet med de i risikogruppene. Var de som døde i tidligere epedemier av mindre betydning enn dagens riskikogrupper? Tidligere influensaepedemier har tatt langt flere liv enn denne, de har hatt større dødelighet og de har ført til større sykefravær og derigjennom kostet samfunnet mer penger enn denne er i nærheten av å ha gjort. Hvor er logikken?

Gi meg et godt argument for at jeg skal være mer solidarisk med de i risikogruppene under denne influensaen enn jeg har vært tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at det har vært en begredelig mengde skremselspropaganda fra alle hold, både konspirasjonsteoretikerne og vaksineforkjemperne. Jeg har lett med lykt og lupe for å finne propagandafri informasjon.

En ting som har provosert med er argumentet om at ditt eller datt ikke må sies fordi folk kan bli redde. Jordmorforeningen er som alltid på plass med å advare mot å skremme gravide. For hva kan vel være verre for gravide enn å bli skremt?

Livet er faktsik slik at man må leve med risikovurderinger uten fasitsvar. Det må da være viktigere å gi gravide og resten av befolkningen saklig informasjon å fatte besluttninger ut fra, også de vanskelige, enn beroligelsespropaganda.

mvh

''Det må da være viktigere å gi gravide og resten av befolkningen saklig informasjon å fatte besluttninger ut fra, også de vanskelige, enn beroligelsespropaganda.''

Saklig informasjon ja - det må da finnes en mellomting av beroligelsespropaganda og skremselspropaganda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på dol har det vært flere diskusjoner med den type argumenter jeg henviser til.

''Gang på gang kommer argumentet om at de som uventet har blitt alvorlig syke (dvs. ikke tilhører en på forhånd definert risikogruppe) nok _egentlig_ har vært syke på forhånd.''

Jeg har faktisk ikke sett denne argumentasjonen brukt her inne tidligere og du sier gang på gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...