Gå til innhold

Ti-åringen vil ikke vaksineres


Gjest vetlevoksen

Anbefalte innlegg

Det er kjempevanskelig å vite hva man skal tro på, ja - fullstendig enig med deg i det. Og enda vanskeligere å vite hva man skal fortelle barna, i hvert fall de som er så store at de får med seg masse (gjerne løsrevet) informasjon! Men på ett punkt er jeg enig med Hidi, the scorpion - en må bruke sunn fornuft, men den fornuften må nødvendigvis være basert på relevant informasjon, og det er ikke lett i disse dager.

I Dagens Medisin finnes det faktisk vettug informasjon.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 422
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    75

  • PieLill

    49

  • Colette

    34

  • tzatziki1365380058

    26

Jeg er også enig med Hidi i at sunn fornuft er cluet, men som du sier det er ikke lett slik informasjonstrømmen er i dag. Men ser man på det som faktisk har skjedd kontra hva de antok skulle skje, kan man vel konkludere med at ting har tatt litt av.

Jeg spurte legen min under en konsultasjon her om dagen og han så ingen grunn til at jeg skulle vaksinere meg sett ut i fra at jeg ikke tilhører noen risikogruppe og at sykdommen i de fleste tilfeller er mild og ufarlig.

Og min fastlege sa det stikk motsatte;

Selvsagt skal hele familien vaksineres!

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du egentlig med at "han har rett"? I at vaksinen er farlig, at han kan få bivirkninger eller at influensaen ikke vil være farlig for ham uansett? Det eneste som er sikkert, er at han kan få bivirkninger av vaksine, men det er lite sannsynlig at det blir alvorlig.

At vaksinen er farlig eller at svineinfluensa ikke er farlig, vet verken han, du eller noen andre.

Uansett er dette ikke et sørsmål 10åringer skal avgjøre selv.

Tiltredes.

I sin ytterst konsekvens kan det være et spørsmål om liv eller død. Guttens liv og/eller livene til personer han smitter om han ikke vaksineres.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han ikke er i risikogruppen eller noen av dere andre er, så ville jeg ikke tvunget barnet til å ta vaksinen.

I en helt vanlig influensaperiode, så døde det 1000 mennesker, det snakkes det ikke så høyt om...Alle de som har dødd til nå, har nettopp vært i risikogruppen.

Under 'vanlige' influensaperioder er det stort sett personer med (sterkt) svekket helse som dør.

Spesielt for denne er at unge mennesker rammes. Og mennesker som ikke er i noen risikogruppe kan dø av den. Den rammer altså mer i blinde enn de influensaene vi er vante med.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under 'vanlige' influensaperioder er det stort sett personer med (sterkt) svekket helse som dør.

Spesielt for denne er at unge mennesker rammes. Og mennesker som ikke er i noen risikogruppe kan dø av den. Den rammer altså mer i blinde enn de influensaene vi er vante med.

mvh

''Under 'vanlige' influensaperioder er det stort sett personer med (sterkt) svekket helse som dør.''

Ja, jeg kjenner (kjente) kun én som har dødd av sesonginfluensa, og det er min grandtante som var over 100 år gammel, og som hadde vært sengeliggende i 5-6 år da hun døde. Hun var forresten vaskinert, og fikk en mildere form for influensa, men dette var likevel nok til å ta henne med over til den andre siden.

Det er vel ca 15 år siden hun døde nå,og ingen jeg kjenner har siden dødd av influensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier de!

Stoler ikke på myndighetene en plass....

Hvilken interesse skulle myndighetene ha av å lyve om dette?

Du kan ikke bare avvise informasjonen fordi den ikke passer inn i din teori. Da bør du i så fall undersøke saken veldig grundig.

Det er helt sikkert ting som er kritikkverdige ved helsemyndighetenes håndtering av denne saken. Men de store konspirasjonsteoriene faller på sin egen urimelighet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Dette er en avgjørelse en tiåring ikke kan få ta. Tiåringer har ingen forutsetning hverken for risiko- eller solidaritetsvurderingen.

Dere bestemmer, forklarer hvorfor - innkuldert hvorfor hans argumenter ikke holder, men avgjørelsen kan ikke forhandles. Det må tydelig framgå.

mvh

''Dette er en avgjørelse en tiåring ikke kan få ta. Tiåringer har ingen forutsetning hverken for risiko- eller solidaritetsvurderingen.''

For noe tull! Jeg har møtt 10-åringer som er mer reflekterte enn mange 20-åringer...

Og jeg er overbevist om at hadde noen i familien vært i risikogruppen, så hadde denne 10-åringen latt seg vaksinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Under 'vanlige' influensaperioder er det stort sett personer med (sterkt) svekket helse som dør.

Spesielt for denne er at unge mennesker rammes. Og mennesker som ikke er i noen risikogruppe kan dø av den. Den rammer altså mer i blinde enn de influensaene vi er vante med.

mvh

Kun personer i risikogruppen har dødd i Norge, og jeg forholder meg til norske forhold.

La meg også understreke, at etthvert dødsfall i forbindelse med denne svineinfluensaen, er ett dødsfall for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer også på tendensen til å nærmest mene at sålenge det bare er folk i de såkalte risikogruppene som rammes hardt, så er det liksom ikke noe å være opptatt av.

Nemlig.

Argumentasjonen er dessuten en bomerang. For plutselig kan man finne ut at en av ens nærmeste eller en selv var i risikogruppen likevel...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Hvilken interesse skulle myndighetene ha av å lyve om dette?

Du kan ikke bare avvise informasjonen fordi den ikke passer inn i din teori. Da bør du i så fall undersøke saken veldig grundig.

Det er helt sikkert ting som er kritikkverdige ved helsemyndighetenes håndtering av denne saken. Men de store konspirasjonsteoriene faller på sin egen urimelighet.

mvh

Har ikke sagt at de lyver!

At jeg ikke stoler 100% på myndighetene, betyr ikke at de lyver, men jeg er skeptisk til om all informasjon kommer med. De har fremdeles ikke oversikt over alle bivirkningene av vaksinen.

Jeg har _aldri_ hatt influensa engang, og min datter var syk med svineinfluensa i forrige uke, jeg har ikke blitt smittet....

Men, de fleste forkjølelser får jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dette er en avgjørelse en tiåring ikke kan få ta. Tiåringer har ingen forutsetning hverken for risiko- eller solidaritetsvurderingen.''

For noe tull! Jeg har møtt 10-åringer som er mer reflekterte enn mange 20-åringer...

Og jeg er overbevist om at hadde noen i familien vært i risikogruppen, så hadde denne 10-åringen latt seg vaksinere.

Det handler jo ikke om å være reflektert, men om å virkelig forstå hva valget innebærer. Når synes du evt man er gammel nok til å bestemme slikt selv? Hvordan skal man kunne avgjøre om en tiåring tar en avgjørelse basert på faktainformasjon fra begge sider?Jeg vil tro de fleste tiåringer først og fremst lar seg påvirke av f.eks. redsel for sprøyter?

Dersom tiåringen hadde ønsket å ta vaksinen imot foreldrenes vilje, hadde du også da ment at barnet selv skulle få bestemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg bare presisere at jeg synes det er tragisk med de dødsfallene som har skjedd, jeg bagatelliserer ikke disse som enkelthendelser. Selv bor jeg sammen med en risikopasient og vet hva det dreier seg om. Jeg skal også ta vaksinen, i solidaritet slik at vi kan få satt en stopper for dette viruset.

Grunnen til at jeg argumenterer som jeg gjør, et at mange er så utrolig mye mer redde enn det som faktisk er nødvendig i forhold til dette, blant annet min datter, som ikke trenger skremselspropagandaen om at "man dør av svineinfluensa".

Du har rett i at det har vært en begredelig mengde skremselspropaganda fra alle hold, både konspirasjonsteoretikerne og vaksineforkjemperne. Jeg har lett med lykt og lupe for å finne propagandafri informasjon.

En ting som har provosert med er argumentet om at ditt eller datt ikke må sies fordi folk kan bli redde. Jordmorforeningen er som alltid på plass med å advare mot å skremme gravide. For hva kan vel være verre for gravide enn å bli skremt?

Livet er faktsik slik at man må leve med risikovurderinger uten fasitsvar. Det må da være viktigere å gi gravide og resten av befolkningen saklig informasjon å fatte besluttninger ut fra, også de vanskelige, enn beroligelsespropaganda.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en grundig samtale med ham omkring vaksinen. La ham få vite hvordan media påvirker oss til å tro det ene eller det andre - og hvorfor. Jeg er usikker på om jeg ville tvunget ham til å ta vaksinen, men jeg ville nok sagt hva jeg selv helst ønsket skulle skje, men at han evt. kunne få velge selv (om dere synes det er greit?).

Datteren min i 7.klasse fikk tilbud om HPV-vaksinen (livmorhalskreft) nå i høst. I skrivet fra helsemyndighetene står det at det til syvende og sist er jentene som selv avgjør, men at vi foreldre kan komme med anbefalinger. Vi tok en grundig samtale rundt dette og landa egentlig på det samme resultatet - så for henne ble det ikke vaksinering.

Når det gjelder svineinfluensavaksinen, så ble vi enige om at dersom vi skal unngå å få sykdommen og smitte f.eks. en liten baby i familien, så bør vi ta vaksinen. Mine tre døtre tok den derfor igår morges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men kjøper du argumentet om at jeg ikke ønsker å sprøyte levende virus inn i kroppen min?

Og at jeg hvertfall ikke vil gjøre det når det ikke er nødvendig for men, men fordi man angivelig skal ta hensyn til andre?

Og jeg ønsker ikke å gjøre det med barnet mitt heller, fordi det betyr mer for meg å beskytte henne - enn å beskytte "alle andre".

''Men kjøper du argumentet om at jeg ikke ønsker å sprøyte levende virus inn i kroppen min?''

Den kjøper jeg. Men vaksinen inneholder slett ikke levende virus. Så i forhold til denne og de fleste vaksiner jeg kjenner til er argumentet irellevant.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo ikke om å være reflektert, men om å virkelig forstå hva valget innebærer. Når synes du evt man er gammel nok til å bestemme slikt selv? Hvordan skal man kunne avgjøre om en tiåring tar en avgjørelse basert på faktainformasjon fra begge sider?Jeg vil tro de fleste tiåringer først og fremst lar seg påvirke av f.eks. redsel for sprøyter?

Dersom tiåringen hadde ønsket å ta vaksinen imot foreldrenes vilje, hadde du også da ment at barnet selv skulle få bestemme?

''Dersom tiåringen hadde ønsket å ta vaksinen imot foreldrenes vilje, hadde du også da ment at barnet selv skulle få bestemme?''

Betimelig spørsmål til alle som mener at 10-åringen bør bestemme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dersom tiåringen hadde ønsket å ta vaksinen imot foreldrenes vilje, hadde du også da ment at barnet selv skulle få bestemme?''

Betimelig spørsmål til alle som mener at 10-åringen bør bestemme selv.

Ja, for det er vel gjerne slik at man lar seg påvirke litt av hvorvidt man er for eller imot vaksineringen selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det handler jo ikke om å være reflektert, men om å virkelig forstå hva valget innebærer. Når synes du evt man er gammel nok til å bestemme slikt selv? Hvordan skal man kunne avgjøre om en tiåring tar en avgjørelse basert på faktainformasjon fra begge sider?Jeg vil tro de fleste tiåringer først og fremst lar seg påvirke av f.eks. redsel for sprøyter?

Dersom tiåringen hadde ønsket å ta vaksinen imot foreldrenes vilje, hadde du også da ment at barnet selv skulle få bestemme?

Som eventuelt mor til dette barnet, så ville jeg jo vite om det var sprøyten som forårsaket et nei, såpass kjenner man sine barn.

En aldersgrense er umulig, siden en 20-åring godt kan ta et "feil" valg i forhold til sin situasjon.

Er selv i risikogruppen, men har takket nei til vaksinen. Min datter hadde svineinfluensa i forrige uke, og jeg er ikke smittet. Hun har da både hostet og nyst i mitt nærvær.

Er ikke generelt sett i mot vaksinasjoner, alle mine barn har fått de vaksinasjonene som finnes!

Det som nå er tragisk, er at det blir en form for mobbing mot dem som har sitt eget syn på vaksinasjonen, det er trist:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dette er en avgjørelse en tiåring ikke kan få ta. Tiåringer har ingen forutsetning hverken for risiko- eller solidaritetsvurderingen.''

For noe tull! Jeg har møtt 10-åringer som er mer reflekterte enn mange 20-åringer...

Og jeg er overbevist om at hadde noen i familien vært i risikogruppen, så hadde denne 10-åringen latt seg vaksinere.

Jeg vet ikke med deg. Men jeg er i hvert fall mer kunnskapsrik og reflektert enn mine barn.

;-)

Når de blir voksne kan det hende dette endrer seg. Men de vil nok trenge noen år til for å gå forbi meg.

Men det aller viktigste er at jeg som forelder er ansvarlig for mine barns liv og helse. Dette ansvaret kan jeg ikke lempe over på ungene.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Dersom tiåringen hadde ønsket å ta vaksinen imot foreldrenes vilje, hadde du også da ment at barnet selv skulle få bestemme?''

Betimelig spørsmål til alle som mener at 10-åringen bør bestemme selv.

Ja, jeg ville latt min fornuftige tiåring ta vaksinen, om det var det h*n ønsket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eventuelt mor til dette barnet, så ville jeg jo vite om det var sprøyten som forårsaket et nei, såpass kjenner man sine barn.

En aldersgrense er umulig, siden en 20-åring godt kan ta et "feil" valg i forhold til sin situasjon.

Er selv i risikogruppen, men har takket nei til vaksinen. Min datter hadde svineinfluensa i forrige uke, og jeg er ikke smittet. Hun har da både hostet og nyst i mitt nærvær.

Er ikke generelt sett i mot vaksinasjoner, alle mine barn har fått de vaksinasjonene som finnes!

Det som nå er tragisk, er at det blir en form for mobbing mot dem som har sitt eget syn på vaksinasjonen, det er trist:(

''Det som nå er tragisk, er at det blir en form for mobbing mot dem som har sitt eget syn på vaksinasjonen, det er trist:(''

Jeg føler det ikke slik. Valget om vaksinering eller ikke må være opp til hver enkelt familie. Jeg kjenner flere som velger å ikke vaksinere seg. Helt greit det :)

Jeg synes allikevel ikke tiåringer skal få en følelse av at det er de som bestemmer i slike saker. Hvis man som forelder er i tvil, så kan man la barnet forstå at avgjørelsen er deres. Har man derimot vist tydelig hva man mener, så blir det feil å la barnet se at det kan styre foreldrene og bestemme slike viktige ting selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...