Gå til innhold

Ti-åringen vil ikke vaksineres


Gjest vetlevoksen

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion

''Egentlig burde hele Norges befolkning være smittet nå i følge deg.. ''

Skrev jeg det?

''Kanskje det ikke smitter så fort, som myndighetene vil ha det til?'' Hvorfor skulle jeg ikke tro på det de sier? Dess færre som hoster og nyser av influenza, dess lavere er risikoen for å bli smittet. Tenker jeg.

'' Dess færre som hoster og nyser av influenza, dess lavere er risikoen for å bli smittet. Tenker jeg.''

Og du tenker sikkert rett, men hvis vi har hatt 800000 mennesker som sikkert har både hostet og nyst overalt, så burde vi vel alle være smittet nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 422
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    75

  • PieLill

    49

  • Colette

    34

  • tzatziki1365380058

    26

''Mitt anliggende har vært at enten man sier ja eller nei til vaksine er det foreldrene som skal ta ansvaret for denne avgjørelsen.''

Der er jeg helt enig med deg. Det er en selvfølge at foreldrene har ansvaret uansett, men jeg mener at man kan lytte til sine barn, og eventuelt la barnets mening få gjennomslag!

Men kjære, vide, vene!

Hvor mange ganger må jeg si at dette ikke handler om å ikke lytte til barna?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Fullstendig mulig!

Men, om over 800000 har hatt svineinfluensaen, så vil jeg tro at de både har hostet og nyst på medarbeidere, skoler, tog/trikk/buss/fly...

Jeg ser rett og slett ikke logikken i dette!

Dersom 10 blir nyst på og mottar smitte, så betyr ikke det at alle 10 blir syke. Immunforsvaret kan være individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Dersom 10 blir nyst på og mottar smitte, så betyr ikke det at alle 10 blir syke. Immunforsvaret kan være individuelt.

Men de ti kan spre smitten videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

'' Dess færre som hoster og nyser av influenza, dess lavere er risikoen for å bli smittet. Tenker jeg.''

Og du tenker sikkert rett, men hvis vi har hatt 800000 mennesker som sikkert har både hostet og nyst overalt, så burde vi vel alle være smittet nå?

Kanksje tallet er overestimert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Men de ti kan spre smitten videre!

Smitte spres dersom mennesket kan "skille ut" virus-partikler. Dette fordrer at viruset må formere seg i mottakers celler. Dersom viruset ikke klarer det pga mottakerens immunforsvar- så er det ingen virus- og følgelig ingen smittefare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom vi ikke er i noen risikogruppe så har det ikke så stor betydning om vi tar vaksinen eller ikke. Sjangsen er veldig liten tror jeg for at vaksinen og jeg tror også at sjangsen er veldig liten for at en slik influensa skal være noe farlig for oss. Mye av grunnen til at jeg vil at vi skal ta vaksinen er for at da slipper vi influensaen og alt det kjedelige som medflger den. Hvis vi ikke tar vaksinen så vil den influensaen ligge der som en liten trussel som kan ødelgge gleden både med og gå ut og det å reise rundt i verden. Fryktelig kjedelig f.eks å reise to uker til Amerika eller syden for så å få turen ødelagt med influensa. Når det gjelder hva som er farligst av vaksinen elle rinfluensaen så tror jeg det er hips om haps så lenge en ikke er i risikogruppa.

Grunnleggende argumenter for å ta vaksinen:

Man kan ikke være sikker på at sykdommen ikke kan få alvorlige eller fatale konsekvenser.

Vaksine handler ikke bare om en selv, men også de man eventuelt vil smitte ved å ikke ta vaksinen. Inkludert personer som ikke kan ta vaksinen.

Argumenter mot:

Vaksinen er ny og lite utprøvd og kan dermed ha skadelige langtidsvirkninger man ennå ikke har oversikt over.

De kortsiktige, forbigående bivirkningene er uvesentlige.

Om du vektlegger det grunnleggende eller det mer "praktiske" som spolerte ferier, er det uansett en avgjørelse for voksne, ikke for barn.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en avgjørelse tiåringen skal slippe å ta selv. SLIPPE er det sentrale ordet, det er en vanskelig avgjørelse som også voksne, godt opplyste og velreflekterte mennesker sliter med å ta. Det blir da helt feil å skyve det ansvaret over på et barn.

Forklar hvorfor du synes det er viktig å ta vaksinen, at noen blir veldig syke av svineinfluensaen. Noen kan bli litt dårlige et par dager etter vaksinen, men det er ikke mange og slett ikke farlig (men selvfølgelig ikke gøy). Det blir hevdet at enkelte er døde etter å ha tatt vaksinen, men meg bekjent er det ikke bevist noen sammenheng mellom dødsfall og vaksine. Du kan trygt forsikre han om at han ikke kommer til å dø av vaksinen. (Om det mot formodning skulle være en ørliten risiko synes jeg det er greit å holde det skjult for ham, en tiåring trenger ikke informeres om alle mulige risikoer i livet.)

Det er ditt valg, du som skal bestemme om han skal vaksineres eller ikke. Det blir til slutt en avveining mellom hvor viktig du mener vaksinen er og hvor motvillig din sønn er. Med de skrekkhistoriene som kommer frem i media og tydeligvis også på skolen er det å ufarliggjøre vaksinering et viktig moment, det synes i alle fall jeg. Det vil komme flere vaksinasjoner, og hvis du lar ham slippe denne gangen kan du bekrefte at det er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Nei, man sprer kun smitte når man selv er syk. Man er ikke smittebærer i inkubasjonstiden.

Man tro man har en forkjølelse og kjører på... Mange får den jo så mildt, at de ikke vet det engang!

For i følge flere nettsteder, så er sykemeldingsperioden gått ned, og det er jo litt spesielt i en svineinfluensa periode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Smitte spres dersom mennesket kan "skille ut" virus-partikler. Dette fordrer at viruset må formere seg i mottakers celler. Dersom viruset ikke klarer det pga mottakerens immunforsvar- så er det ingen virus- og følgelig ingen smittefare.

Da må det finnes mange mennesker som ikke tar opp dette viruset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Grunnleggende argumenter for å ta vaksinen:

Man kan ikke være sikker på at sykdommen ikke kan få alvorlige eller fatale konsekvenser.

Vaksine handler ikke bare om en selv, men også de man eventuelt vil smitte ved å ikke ta vaksinen. Inkludert personer som ikke kan ta vaksinen.

Argumenter mot:

Vaksinen er ny og lite utprøvd og kan dermed ha skadelige langtidsvirkninger man ennå ikke har oversikt over.

De kortsiktige, forbigående bivirkningene er uvesentlige.

Om du vektlegger det grunnleggende eller det mer "praktiske" som spolerte ferier, er det uansett en avgjørelse for voksne, ikke for barn.

mvh

''De kortsiktige, forbigående bivirkningene er uvesentlige.''

Sa de, men i ettertid så skjønte de at ikke alle rapportene om bivirkningene var kommet frem... De venter fremdeles på rapporter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man tro man har en forkjølelse og kjører på... Mange får den jo så mildt, at de ikke vet det engang!

For i følge flere nettsteder, så er sykemeldingsperioden gått ned, og det er jo litt spesielt i en svineinfluensa periode!

Det var en reportasje fra en barnehage, som før nytt barnehageår gikk nøye gjennom sine hygienerutiner og forbedret dem kraftig. I September hadde ingen av veerken barn eller personale fått svineflu, men det totale sykefraværet blant ansatte var kun 8%, mot 20% i september i fjor.

Det er utrolig interessant å se at man mer enn 150 pr etter Semmelweis' teorier fortsatt ikke har lært nok om allmenn hygiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vetlevoksen

Dette er en avgjørelse tiåringen skal slippe å ta selv. SLIPPE er det sentrale ordet, det er en vanskelig avgjørelse som også voksne, godt opplyste og velreflekterte mennesker sliter med å ta. Det blir da helt feil å skyve det ansvaret over på et barn.

Forklar hvorfor du synes det er viktig å ta vaksinen, at noen blir veldig syke av svineinfluensaen. Noen kan bli litt dårlige et par dager etter vaksinen, men det er ikke mange og slett ikke farlig (men selvfølgelig ikke gøy). Det blir hevdet at enkelte er døde etter å ha tatt vaksinen, men meg bekjent er det ikke bevist noen sammenheng mellom dødsfall og vaksine. Du kan trygt forsikre han om at han ikke kommer til å dø av vaksinen. (Om det mot formodning skulle være en ørliten risiko synes jeg det er greit å holde det skjult for ham, en tiåring trenger ikke informeres om alle mulige risikoer i livet.)

Det er ditt valg, du som skal bestemme om han skal vaksineres eller ikke. Det blir til slutt en avveining mellom hvor viktig du mener vaksinen er og hvor motvillig din sønn er. Med de skrekkhistoriene som kommer frem i media og tydeligvis også på skolen er det å ufarliggjøre vaksinering et viktig moment, det synes i alle fall jeg. Det vil komme flere vaksinasjoner, og hvis du lar ham slippe denne gangen kan du bekrefte at det er farlig.

Jeg har prøvd å forklare ham alle fordeler med vaksinen. Ettersom han nå er såpass stor så hører og leser han også litt nyheter og han hører på andre elever, spesielt en elev i klassen som visst nok er skikkelig motstander av vaksinen. Hva om denne vaksinen skulle skulle gi han farlige langtidsvirkninger? Kan jeg da forvente tilgivelse om jeg tvinger ham til vaksinen? Jeg vet at jeg nå er nødt til å tvinge ham til å ta den hvis han skal ta den fordi jeg nå gjentatte ganger har prøvd å overtale ham uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det var en reportasje fra en barnehage, som før nytt barnehageår gikk nøye gjennom sine hygienerutiner og forbedret dem kraftig. I September hadde ingen av veerken barn eller personale fått svineflu, men det totale sykefraværet blant ansatte var kun 8%, mot 20% i september i fjor.

Det er utrolig interessant å se at man mer enn 150 pr etter Semmelweis' teorier fortsatt ikke har lært nok om allmenn hygiene.

Har ingen problemer med god hygiene;)

Nettopp det, reddet utrolig mange nyfødte og mødre i sin tid!

Samtidig som jeg tror, at barns astma skyldes foreldres ekstreme rengjøring....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen problemer med god hygiene;)

Nettopp det, reddet utrolig mange nyfødte og mødre i sin tid!

Samtidig som jeg tror, at barns astma skyldes foreldres ekstreme rengjøring....

''Samtidig som jeg tror, at barns astma skyldes foreldres ekstreme rengjøring....''

Jeg er langt fra en perfekt mor altså, men akkurat _der_ har jeg god samvittighet altså :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg har prøvd å forklare ham alle fordeler med vaksinen. Ettersom han nå er såpass stor så hører og leser han også litt nyheter og han hører på andre elever, spesielt en elev i klassen som visst nok er skikkelig motstander av vaksinen. Hva om denne vaksinen skulle skulle gi han farlige langtidsvirkninger? Kan jeg da forvente tilgivelse om jeg tvinger ham til vaksinen? Jeg vet at jeg nå er nødt til å tvinge ham til å ta den hvis han skal ta den fordi jeg nå gjentatte ganger har prøvd å overtale ham uten hell.

Og du er i din rett som voksen.

Skulle det verste skje, som det helt sikkert ikke gjør, ville jeg klandret deg, dessverre, men sikkert klandret deg også, om jeg tok vaksinen og døde....

Du, som voksen må ta et valg, men la din sønns stemme også være endel av valget ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Samtidig som jeg tror, at barns astma skyldes foreldres ekstreme rengjøring....''

Jeg er langt fra en perfekt mor altså, men akkurat _der_ har jeg god samvittighet altså :-)

Godt;)

Barn kan ha medfødt astma, men de fleste leger og sakkyndige i dag, mener at astma kommer av for rene hjem. Når de så utsettes for vanlig støv i barnehage/skole, så setter et falskt forsvar inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Da må det finnes mange mennesker som ikke tar opp dette viruset!

Har det noen gang eksistert et virus som dreper absolutt alle mennesker på sin vei?

Hvis så, hvordan "overlever" viruset som er avhengig av mennesket for sin reproduksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...