Gå til innhold

Barbere leggene til 7-åring?


Angustia

Anbefalte innlegg

Hår skal bort hos alle jenter/kvinner for at de skal være moteriktige/delikate- det er poenget. Fatter du ikke det?

Man skal vaske seg, for at man skal være delikat. Man skal greie håret. Ha på rene klær. Ha på riktige sko.

Det er en lang liste av mer eller mindre begrunnede "regler". Hvis du ønsker kan du ta opp kampen (med deg selv som soldat), men du kan ikke verken forvente eller forlange at andre foreldre skal bruke deres barn i en kamp mot noe som er så dypt sementert i samfunnet. Det er helt urimelig.

Og folk må få lov til å fjerne hår hvis de ønsker det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 298
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Angustia

    53

  • Sør

    29

  • Colette

    23

  • hidi, the scorpion

    17

"krav om konformitet"?

Var det mindre før?

Hva hvis du var homofil? Var det mindre krav mot deg før?

Hva hvis du var kvinne som ønsket å bo alene? Var det mindre krav mot deg før?

Folk har ALDRI noensinne vært så frie som nå. Aldri.

Og det gjelder i de fleste land i verden.

Ja, det er fort gjort og bli ulykkelig hvis du ikke faller innefor det smale A 4-formatet. Holder man seg innenfor det så går det ganske greit.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med deg. Se på graden av uførhet/antall sykemeldinger i dette landet. Tyder det på en lykkelig befolkning med en god helse som har det bra?

Hva tror du skjedde med disse menneskene for 150 år siden?

De ble enten "satt ut i skogen" eller så sultet/frøs de ihjel, eller så døde de av sykdommen.

De var neppe særlig lykkelig uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du skjedde med disse menneskene for 150 år siden?

De ble enten "satt ut i skogen" eller så sultet/frøs de ihjel, eller så døde de av sykdommen.

De var neppe særlig lykkelig uansett.

Sammenligner du med for 150 år siden? Det gjør ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fort gjort og bli ulykkelig hvis du ikke faller innefor det smale A 4-formatet. Holder man seg innenfor det så går det ganske greit.....

Slik har det alltid vært, Colette. Å tro noe annet er ønsketenkning fra din side.

Derimot er faktum at "A4"-arket har aldri vært så stort som i 2010. Det er langt mer som er akseptert i 2010 enn det var i 1910.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL, SDD :-)

Jeg satte teen i halsen, takket være deg :-)

Må oppklare dette en gang for alle: Ho er ingen gorilla eller klar for Freak Shows, har en "vanlig" hårvekst som er svart og synes godt.

Men skjønnhetsjustisen er nådeløs - gamle eller unge :-(

Jeg håper du har fortalt henne at dere går glipp av store inntekter ved ikke å stille henne ut på sirkus! ;-)

*pedagogisk*

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal vaske seg, for at man skal være delikat. Man skal greie håret. Ha på rene klær. Ha på riktige sko.

Det er en lang liste av mer eller mindre begrunnede "regler". Hvis du ønsker kan du ta opp kampen (med deg selv som soldat), men du kan ikke verken forvente eller forlange at andre foreldre skal bruke deres barn i en kamp mot noe som er så dypt sementert i samfunnet. Det er helt urimelig.

Og folk må få lov til å fjerne hår hvis de ønsker det.

Med vennlig hilsen

Slike synspunkter uroer meg. Det burde faktisk være plass for at 7-åringer har mer eller mindre hår på leggene, uten å bli karakterisert som "udelikate".

Mennesker har aldri sett like ut. Heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligner du med for 150 år siden? Det gjør ikke jeg.

Du kan sammenligne med 50 år siden, eller 500 år siden. Svaret er det samme.

Det var nok en "blipp" rundt 1968 hvor mer var akseptert, men bortsett fra det så.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike synspunkter uroer meg. Det burde faktisk være plass for at 7-åringer har mer eller mindre hår på leggene, uten å bli karakterisert som "udelikate".

Mennesker har aldri sett like ut. Heldigvis!

Vi lever ikke i en ideell verden. Derimot er den langt bedre på de aller aller fleste områder nå enn den var før.

Konformitetspresset er muligvis det samme nå som før, men mulighetene for hva man kan være konforme med er langt større. Rollemodellen var langt mindre før.

Og ironisk nok er du med på å tre roller ned over hodet på folk hvis du påstår det er feil/galt å barbere leggene. Da bestemmer jo du over dem.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du har fortalt henne at dere går glipp av store inntekter ved ikke å stille henne ut på sirkus! ;-)

*pedagogisk*

Med vennlig hilsen

Det har jeg gjort, og lommepenger er viktig! Men ho valgte å avstå, tåpelig nok ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sammenligne med 50 år siden, eller 500 år siden. Svaret er det samme.

Det var nok en "blipp" rundt 1968 hvor mer var akseptert, men bortsett fra det så.

Med vennlig hilsen

OK. Jeg gir meg i denne diskusjonen. Uten at jeg har forandret mening. Jeg er glad i barn, og blir ganske forferdet over de krav som stilles til dem i dagens samfunn.

Et godt tips til deg: Gjør som SDD, og bruk litt tid på og svare godt og gjennomtenkt. Det er slike svar som han gir som gjør dette forumet verdt og lese:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Jeg gir meg i denne diskusjonen. Uten at jeg har forandret mening. Jeg er glad i barn, og blir ganske forferdet over de krav som stilles til dem i dagens samfunn.

Et godt tips til deg: Gjør som SDD, og bruk litt tid på og svare godt og gjennomtenkt. Det er slike svar som han gir som gjør dette forumet verdt og lese:-)

Mine svar er gjennomtenkte og godt begrunnede, men kortere! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg gjort, og lommepenger er viktig! Men ho valgte å avstå, tåpelig nok ;-)

Hun blir nok ingen god kapitalist! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

Jeg er ikke enig med deg. Se på graden av uførhet/antall sykemeldinger i dette landet. Tyder det på en lykkelig befolkning med en god helse som har det bra?

''Jeg er ikke enig med deg. Se på graden av uførhet/antall sykemeldinger i dette landet. Tyder det på en lykkelig befolkning med en god helse som har det bra?''

Min teori er at vi har det alt for godt, og mange tåler ikke antydninger til motstand. Selv en ordinær kjærlighetssorg sender folk til psykologer, og de ender opp med å knaske piller for å komme seg.

Den dagen de møter skikkelig motgang har de ikke kraft til å takle det.

Når det gjelder vårt velstandssamfunn er det også mange som ikke kjenner seg igjen i medias omtaler av typen "så mye tjener vi", "i år bruker vi 10000 hver på julegaver", osv, noe som medfører et enormt press på store deler av befolkninga. Det er mange unger som ikke trives etter juleferien når de sammenligner sine nye sokker med andre ungers nye Playstation og siste innen Snowboard, og det er mange foreldre som sliter vettet av seg fordi de ikke kan gi unga sine det vi leser at alle andre gir dem.

Dette er i samme gata som utseendehysteriet denne tråden handler om. Det er ikke kun mht til utseende- og skjønnhet idealet er uoppnåelig, og hvor presset er skyhøyt, og symptomene er mer enn anoreksia, silikoninnlegg og botox i hue og ræva.

Dette er muligens bivirkningen av å bo i verdens rikeste land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er ikke enig med deg. Se på graden av uførhet/antall sykemeldinger i dette landet. Tyder det på en lykkelig befolkning med en god helse som har det bra?''

Min teori er at vi har det alt for godt, og mange tåler ikke antydninger til motstand. Selv en ordinær kjærlighetssorg sender folk til psykologer, og de ender opp med å knaske piller for å komme seg.

Den dagen de møter skikkelig motgang har de ikke kraft til å takle det.

Når det gjelder vårt velstandssamfunn er det også mange som ikke kjenner seg igjen i medias omtaler av typen "så mye tjener vi", "i år bruker vi 10000 hver på julegaver", osv, noe som medfører et enormt press på store deler av befolkninga. Det er mange unger som ikke trives etter juleferien når de sammenligner sine nye sokker med andre ungers nye Playstation og siste innen Snowboard, og det er mange foreldre som sliter vettet av seg fordi de ikke kan gi unga sine det vi leser at alle andre gir dem.

Dette er i samme gata som utseendehysteriet denne tråden handler om. Det er ikke kun mht til utseende- og skjønnhet idealet er uoppnåelig, og hvor presset er skyhøyt, og symptomene er mer enn anoreksia, silikoninnlegg og botox i hue og ræva.

Dette er muligens bivirkningen av å bo i verdens rikeste land.

''Dette er muligens bivirkningen av å bo i verdens rikeste land''

Applaus igjen for ditt innlegg:-) Verdens rikeste, og kanskje mest ulykkelige land når det kommer til uoppnåelige idealer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er ikke enig med deg. Se på graden av uførhet/antall sykemeldinger i dette landet. Tyder det på en lykkelig befolkning med en god helse som har det bra?''

Min teori er at vi har det alt for godt, og mange tåler ikke antydninger til motstand. Selv en ordinær kjærlighetssorg sender folk til psykologer, og de ender opp med å knaske piller for å komme seg.

Den dagen de møter skikkelig motgang har de ikke kraft til å takle det.

Når det gjelder vårt velstandssamfunn er det også mange som ikke kjenner seg igjen i medias omtaler av typen "så mye tjener vi", "i år bruker vi 10000 hver på julegaver", osv, noe som medfører et enormt press på store deler av befolkninga. Det er mange unger som ikke trives etter juleferien når de sammenligner sine nye sokker med andre ungers nye Playstation og siste innen Snowboard, og det er mange foreldre som sliter vettet av seg fordi de ikke kan gi unga sine det vi leser at alle andre gir dem.

Dette er i samme gata som utseendehysteriet denne tråden handler om. Det er ikke kun mht til utseende- og skjønnhet idealet er uoppnåelig, og hvor presset er skyhøyt, og symptomene er mer enn anoreksia, silikoninnlegg og botox i hue og ræva.

Dette er muligens bivirkningen av å bo i verdens rikeste land.

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

''Dette er muligens bivirkningen av å bo i verdens rikeste land''

Applaus igjen for ditt innlegg:-) Verdens rikeste, og kanskje mest ulykkelige land når det kommer til uoppnåelige idealer?

Jepp. Vi havner skyhøyt på rikdom, men ligger langt under pari mht lykke.

Uten at jeg egentlig vet hvordan sånt måles når media presenterer statistikkene, men det høye antallet som faller utenfor (f.eks. på uføretrygd), samt presset innen psykiatrien, må vel være indisier på at noe ikke stemmer.

Med mindre vi kjører ytre høyrepolitikk og sier at mennesker på uføretrygd egentlig ikke er syke.

Dessuten ligger vi på verdenstoppen i å kverke kvinner (og noen unger i samme slengen). Det er også litt besyndelig i et land hvor det blir begått svært få drap generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Vi havner skyhøyt på rikdom, men ligger langt under pari mht lykke.

Uten at jeg egentlig vet hvordan sånt måles når media presenterer statistikkene, men det høye antallet som faller utenfor (f.eks. på uføretrygd), samt presset innen psykiatrien, må vel være indisier på at noe ikke stemmer.

Med mindre vi kjører ytre høyrepolitikk og sier at mennesker på uføretrygd egentlig ikke er syke.

Dessuten ligger vi på verdenstoppen i å kverke kvinner (og noen unger i samme slengen). Det er også litt besyndelig i et land hvor det blir begått svært få drap generelt.

Enig med deg igjen:-) Du sier det jeg tenker på en fremragende måte, og jeg kan i grunnen bare holde kjeft:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Vi havner skyhøyt på rikdom, men ligger langt under pari mht lykke.

Uten at jeg egentlig vet hvordan sånt måles når media presenterer statistikkene, men det høye antallet som faller utenfor (f.eks. på uføretrygd), samt presset innen psykiatrien, må vel være indisier på at noe ikke stemmer.

Med mindre vi kjører ytre høyrepolitikk og sier at mennesker på uføretrygd egentlig ikke er syke.

Dessuten ligger vi på verdenstoppen i å kverke kvinner (og noen unger i samme slengen). Det er også litt besyndelig i et land hvor det blir begått svært få drap generelt.

Jeg har ikke statistikken for Norge, men Danmark (som neppe er så forskjellig fra Norge) er landet i verden hvor befolkningen er lykkeligst.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...