Gå til innhold

Barbere leggene til 7-åring?


Angustia

Anbefalte innlegg

Takk, Sommer Doler! Dette var mine tanker også, men begynner å bli i tvil nå - beslutningsvegring!

Men det er på det nivået nå at jeg tenker "heldigvis regner det i dag så jeg slipper mas om shorts eller bading" :-((

''Dette var mine tanker også, men begynner å bli i tvil nå - beslutningsvegring!''

Du kan inngå et kompromiss, og kun barbere den ene?

*løsningsorientert*

;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 298
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Angustia

    53

  • Sør

    29

  • Colette

    23

  • hidi, the scorpion

    17

Gjest SommerDoler

Du sier nei!

Menneskehår er en naturlig del for beskyttelse av huden hennes! Voksne folk, er i realiteten dumme, men hud og hår forandres etterhvert, så når hun er voksen kan hun bestemme helt selv hva hun vil;)

Unnskyld at jeg spør....Var du selv plaget av hår på legger og lår da du var barn? Jeg tviler på det, da hadde du nok tenkt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SommerDoler

''Absolutt! Barn skal ikke lenger være barn, men sexsymboler, ''

Nå må du gi deg! At 7-åringen får kommentarer av venninner (på samme alder!) betyr ikke at hun ses på som et sexsymbol! Det betyr at venninnen synes at det er rart med hårete legger og komenterer det, slik at jenta blir lei seg. Det har absolutt ikke noe med sex å gjøre!

Er så enig med deg!!!

Det å fjerne hår har da ingenting med sexbomber å gjøre. Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dette var mine tanker også, men begynner å bli i tvil nå - beslutningsvegring!''

Du kan inngå et kompromiss, og kun barbere den ene?

*løsningsorientert*

;-)

Med vennlig hilsen

Tror vi gjør det begge to, hehe ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SommerDoler

Hehe, jeg er imponert over at det tok så mange minutter før jeg fikk den i trynet. ;)

Hadde jenta vært ti år eldre hadde jeg gitt et helt annet råd. ;)

Tull. Det er mer vanskelig å være hårete 7 åring enn en 17 åring. En 17 åring vet at mange andre har det sånn, og fjerner uten diskusjon.

Da jeg var 7 var jeg den eneste jeg visste om med hårete legger. Grusomt:( Shorts f.eks brukte jeg aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SommerDoler

Jeg synes at hvis de er så opptatt av å bekjempe et samfunn hvor hårløst er normen (også for barn, spesielt siden de fleste barn ikke får særlig mye hår før puberteten), så kan de jammen meg beholde sitt eget kroppshår også.

Godt sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulvinnen

Tull. Det er mer vanskelig å være hårete 7 åring enn en 17 åring. En 17 åring vet at mange andre har det sånn, og fjerner uten diskusjon.

Da jeg var 7 var jeg den eneste jeg visste om med hårete legger. Grusomt:( Shorts f.eks brukte jeg aldri.

Du har nok ikke vært så mange år på dol :-)

Når ShitDiddelyDo ønsker at 17-årige jenter skal barbere legger (og mer til) så er det ikke av hensyn til 17-åringen, men av hensyn til seg selv. Han er kjent for å være den doleren med størst hårforbi, og har skrevet utallige innlegg tidligere om hvordan hans partenere må være shavet. Så når jeg skrev mitt innlegg til ham, så var det bare for å erte ham litt med hans gamle image, og hadde ingenting med 7-åringen i denne tråden å gjøre.

Som du ser av svaret til Mary Poppins, så husker hun også denne siden ved ShitDiddelyDo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg ville drøyd avgjørelsen til jeg så hvor alvorlig det var fra hennes side. Har selv en datter på den alderen, og hun er god på å dramatisere temaer en stund, så er det glemt. En dag klaget hun på feite lår, men jeg har ikke hørt det siden. De feite lårene var ekko fra ei hun kjenner, men jeg tror ikke hun egentlig brydde seg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuusen takk for kloke innspill alle sammen!

Jeg er fortsatt rådvill, men setter pris på alle svar - skal gå i tenkeboksen..

Minstejenta er ei "guttejente", ikke opptatt av klær, prinsesser eller utseende. Ho er sterk, harmonisk, populær og glad, men har fått ei sperre på dette håret på leggene.

Nå vil ho helst ikke dra og bade, fordi om svømming er noe av det ho elsker mest. Jeg prøver å motivere henne som best jeg kan, for barbering strider med alle mine prinsipper..

Barneoppdragelse er ikke alltid så lett :-)

Hvor mye hår er det snakk om da? Hva synes du selv når du ser på leggene hennes?

Jeg har VELDIG mye hår på bl.a. leggene mine, og er selvsagt bekymret for om jentene mine har arvet tilstanden.

Så langet ser jeg at de har godt med hår på leggene, men de er lyse og synes ikke noe særlig.

Hverken de eller jeg har nok tenkt tanken på å barbere noe enda. (Jentene er 9,5 og 10,5 år gamle)

Om hårene på leggene til jenta di er mørke, kan jeg nok forstå barbering. Er de lyse, ville jeg nok avventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slanker`n

Hei, jeg husker fra jenta mi var omtrent samme alder,og ho hadde ei venninne på 3 år større. overhørte en samtale på loftet,der den største sa : huff det er så kjedelig her hos deg, -hva skal vi finne på da sa jenta mi. -"vi kunne jo barbere legger og nappe bryn og slikt" ... det ble ikke noe av, og jeg hadde en alvorsprat med jenta mi,og sa at vi er alle forskjellige, og når tiden kommer kan du også gjøre slike ting, men det er ikke en lek... ble ikke nevnt her i huset mer, men ho fikk seg kansje høvel i 12-13 års alderen. jenta mi har hatt mye hår, men heeeelt lyse.

Må legge til at for tiden fikk jeg en bemerkning om at minstejenta mi driver å snakker så mye om slanking...-ikke vet jeg hvor vedkommende har det fra, men tenkte jeg skulle ha ørene på stilker... -joda her en dag lekte hun med 2 tøyhunder i hagen, og kjefta i dem (jenta er snart 7 år), dere får IKKE LOV Å SLANKE DERE... , neeeei, INGEN SLANKING NÅ, hører dere??? -jeg spurte henne hva hun mener med slanking, og ho sa at de ville ikke gå tur, de ville heller ligge på sofaen å SLANKE seg..... hihi ho har nok hørt meg si at vi har ligget på sofaen og slanget oss i dag... -men nå har jeg også begynnt å si det, -i håp om at det kan bli sant... altså at jeg ligger på sofaen og slanker meg...

-ikke den beste hjelpen å få her, men ett tips har jeg. det er du som kjenner barnet ditt best, om du mener det er et så stort problem, lar du henne få lov. -stol på at det du mener er det riktige, -for det er det :) lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SommerDoler

Du har nok ikke vært så mange år på dol :-)

Når ShitDiddelyDo ønsker at 17-årige jenter skal barbere legger (og mer til) så er det ikke av hensyn til 17-åringen, men av hensyn til seg selv. Han er kjent for å være den doleren med størst hårforbi, og har skrevet utallige innlegg tidligere om hvordan hans partenere må være shavet. Så når jeg skrev mitt innlegg til ham, så var det bare for å erte ham litt med hans gamle image, og hadde ingenting med 7-åringen i denne tråden å gjøre.

Som du ser av svaret til Mary Poppins, så husker hun også denne siden ved ShitDiddelyDo.

Har nok lite erfaring her inne:) Men sånn jeg har oppfattet SDD så må han være for gammel for en 17 åring på DEN måte. Derfor jeg kanskje misforstod litt:)

Men likevel forstår jeg like lite hans holdning til å være anti barbering på en 7-åring med kompleks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Har nok lite erfaring her inne:) Men sånn jeg har oppfattet SDD så må han være for gammel for en 17 åring på DEN måte. Derfor jeg kanskje misforstod litt:)

Men likevel forstår jeg like lite hans holdning til å være anti barbering på en 7-åring med kompleks.

''Men likevel forstår jeg like lite hans holdning til å være anti barbering på en 7-åring med kompleks.''

Helt enig med deg. Dette overrasket meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SommerDoler

Fordi hårvekst er naturlig, og det forandrer seg med årene. Er man en god foreldre, så overvinner man slike "kriser" kjapt! Ellers har man et skikkelig problem når tenårene setter inn.

Å "kjøpe" barna fri for problemer, er _aldri_ en god løsning.

Men viss hårvekst er så naturlig, hvorfor fjerner vi da hår på legger, lår, under armene osv?? Hvorfor får noen tannregulering for utstående tenner, kvisekremer osv osv?

Det å gi barna vår selvtillit er noe av det viktigste som finnes. M en like viktig er det er å støtte dem viss de kommer og ber om hjelp for noe som virkelig er til plage.

Og du kan da ikke mene at det er rett å la en 7-åring grue seg til å gå i shorts fordi det er naturlig med hår på leggene??

Jeg blir rett og slett opprørt over slik tankegang.

Tenk om noen forventet at jeg skulle slutte å barbere meg fordi jeg burde være naturlig. Da hadde det blitt lite shorts. Har god selvtillitt, men å gå rund som en mann...neitakk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommer Doler

''Jeg kunne ha skrevet innlegget ditt sjøl! Er sååå enig, men vesla har så store komplekser nå *leit*!''

Kjære vene, du kan da ikke la jenta di lide under store komplekser bare fordi noen voksne har bestemt at hår skal være naturlig! La andre kjempe for hjertesakene sine, din omsorg skal først og fremst gå til barnet ditt.

En av de viktigste sakene i det å være forelder, er å klare å se når man skal svelge kameler til barnets beste. Du kan være for naturlig behåring så mye du lyster (slutt gjerne å barbere deg selv), men la ikke barnet lide pga din overbevisning!

Blir nesten rørt av det du skriver, er så gode ord.

Har slitt /sliter sånn med dette selv, at i denne tråden blir det nesten en "hjertesak" for meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommer Doler

''En av de viktigste sakene i det å være forelder, er å klare å se når man skal svelge kameler til barnets beste. Du kan være for naturlig behåring så mye du lyster (slutt gjerne å barbere deg selv), men la ikke barnet lide pga din overbevisning!''

Foreldre skal gi barnet selvtillit, ikke falsk eller kjøpt selvtillit, men ekte selvtillit som kommer innenfra. Ville du barbert en toåring?

Idealene fra SKJØNNHETSPRESSEN, har nådd oss, men det er vanlige foreldre som burde sette standarden.

At hysteriet når syv-år gamle barn, burde sette alle alarmklokker i alert!!

Bevares....Kommer en toåring til mammaen sin å spør om hjelp for sjenerende hårvekst tror du?

Ellers er jeg en veldig sterk mamma. Og om datteren min

lignet en apekatt pga hårvekst( selvsagt satt på spissen, blir bare så opprørt:) )så helt gi orden viss hun trivdest sånn selv. Er absolutt ikke for å skape skjønnhetsidealer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men viss hårvekst er så naturlig, hvorfor fjerner vi da hår på legger, lår, under armene osv?? Hvorfor får noen tannregulering for utstående tenner, kvisekremer osv osv?

Det å gi barna vår selvtillit er noe av det viktigste som finnes. M en like viktig er det er å støtte dem viss de kommer og ber om hjelp for noe som virkelig er til plage.

Og du kan da ikke mene at det er rett å la en 7-åring grue seg til å gå i shorts fordi det er naturlig med hår på leggene??

Jeg blir rett og slett opprørt over slik tankegang.

Tenk om noen forventet at jeg skulle slutte å barbere meg fordi jeg burde være naturlig. Da hadde det blitt lite shorts. Har god selvtillitt, men å gå rund som en mann...neitakk:)

''Men viss hårvekst er så naturlig, hvorfor fjerner vi da hår på legger, lår, under armene osv?? Hvorfor får noen tannregulering for utstående tenner, kvisekremer osv osv?''

Du mener ikke å si at det ikke er naturlig med hår på leggene?

Grunnen til at vi barberer, bruker regulering, kvisekremer er jo at vi dessverre har et press på å se "perfekte" ut. Dette perfekt-presset har jeg egentlig lite til over for i utgangspunktet, det skaper problemer for mange ettersom det faktisk er en del "skavanker" man ikke kan betale seg ut av.

''Det å gi barna vår selvtillit er noe av det viktigste som finnes. M en like viktig er det er å støtte dem viss de kommer og ber om hjelp for noe som virkelig er til plage.''

Det er faktisk mulig både å ta barnet på alvor og å støtte dem uten å fjerne problemet.

''Og du kan da ikke mene at det er rett å la en 7-åring grue seg til å gå i shorts fordi det er naturlig med hår på leggene?? ''

Jeg tenker at man må i det minste ha litt is i magen. Ut fra hovedinnlegget var det ikke åpenbart at det var et kjempeproblem for barnet, og barn har ofte "fikse ideer" som går raskt over hvis man ikke lager for mye oppstyr rundt det. Jeg tror nok jeg ville fjernet hårene hvis det viste seg å være et stort problem, men jeg ville nok også lagt vekt på videre å ruste barnet til å tåle slengbemerkninger senere.

''Tenk om noen forventet at jeg skulle slutte å barbere meg fordi jeg burde være naturlig. Da hadde det blitt lite shorts. Har god selvtillitt, men å gå rund som en mann...neitakk:)''

Det er faktisk like naturlig for kvinner og menn å ha hår på kroppen. Jeg antar at du har andre attributter som gjør at folk ikke ville tatt deg for mann selv om du lot være å barbere deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Sommer Doler! Dette var mine tanker også, men begynner å bli i tvil nå - beslutningsvegring!

Men det er på det nivået nå at jeg tenker "heldigvis regner det i dag så jeg slipper mas om shorts eller bading" :-((

Skjønner godt at du er i tvil jeg, men er dette egentlig en så stor og alvorlig sak? Er det så viktig å tenke prinsipper, skjønnhetsidealer og lage så mye ut av det? Bare la henne barbere seg, hvor farlig og galt kan det være, sånn sett i den store sammenhengen altså?

Hvis du nekter henne kan det jo hende du må håndtere alvorligere ting, hvis hun f.eks. blir mobbet for dette, går og føler seg uvel hver dag osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg husker fra jenta mi var omtrent samme alder,og ho hadde ei venninne på 3 år større. overhørte en samtale på loftet,der den største sa : huff det er så kjedelig her hos deg, -hva skal vi finne på da sa jenta mi. -"vi kunne jo barbere legger og nappe bryn og slikt" ... det ble ikke noe av, og jeg hadde en alvorsprat med jenta mi,og sa at vi er alle forskjellige, og når tiden kommer kan du også gjøre slike ting, men det er ikke en lek... ble ikke nevnt her i huset mer, men ho fikk seg kansje høvel i 12-13 års alderen. jenta mi har hatt mye hår, men heeeelt lyse.

Må legge til at for tiden fikk jeg en bemerkning om at minstejenta mi driver å snakker så mye om slanking...-ikke vet jeg hvor vedkommende har det fra, men tenkte jeg skulle ha ørene på stilker... -joda her en dag lekte hun med 2 tøyhunder i hagen, og kjefta i dem (jenta er snart 7 år), dere får IKKE LOV Å SLANKE DERE... , neeeei, INGEN SLANKING NÅ, hører dere??? -jeg spurte henne hva hun mener med slanking, og ho sa at de ville ikke gå tur, de ville heller ligge på sofaen å SLANKE seg..... hihi ho har nok hørt meg si at vi har ligget på sofaen og slanget oss i dag... -men nå har jeg også begynnt å si det, -i håp om at det kan bli sant... altså at jeg ligger på sofaen og slanker meg...

-ikke den beste hjelpen å få her, men ett tips har jeg. det er du som kjenner barnet ditt best, om du mener det er et så stort problem, lar du henne få lov. -stol på at det du mener er det riktige, -for det er det :) lykke til

Takk for et flott svar, slanker'n, og en herlig historie - LOL :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SommerDoler

Jeg vill ikke latt henne barbere dem, dette fordi vi jo vet (damer da!!) at hårene blir stivere, mørkere og fler og vokser raskere når man begynner å barbere dem!!

Nei, gjør heller som Mammantil3 sier, lær henne å ignorere sånt, dette er jo ikke verre enn å bli påpekt andre ting, som f.erks.at man er for tykk, har mye fregner eller skjeve tær! Vi må leve med utseendet vårt, og det er like greit å lære barna våre at vår verdi ikke ligger i utseendet! ;-)

Som jeg har skrevet her, så konteketet jeg hudpleier da datteren min som 9-åring kom forvilet til meg å ba om hjelp for sjenerende hårvekst. Her ble det sagt at dette ikke stimulerte til mer hårvekst/stivere hår. På datteren min har det heller ikke blitt noe problem i det hele tatt.

Fregner er ikke helt det samme. Ikke så vanlig å fjerne dem. Og fregner blir blandt folk flest ikke sett på som like rart som hårete legger.

Men alt våre barn kommer til oss med, komplekeser eller andre ting, skal vi ta på alvor å høre på. Dette er en av våre foreldreoppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...