Gå til innhold

Barbere leggene til 7-åring?


Angustia

Anbefalte innlegg

Men nå forstår jeg ikke helt. Du skrev jo at du iikke hadde hårproblemer. Så da er vel ikke omgangskretsen din spesielt snille når de ikke snur seg vekk ,når du har ubarberte legger.

Og jeg BLIR selvsagt ikke mann av å ha hårete legger, har født to barn:) Men jeg FØLER meg som enn mann. Og beina mine ser ut so mannebein,sukk.

Dette engasjerte meg:)

Jeg sa jeg aldri har hatt problemer med hårvekst. Men jeg har jo hårvekst, da. Jeg tror ikke jeg kjenner noen voksne, hverken kvinner eller menn som ikke har noe hårvekst på leggene.

Faktisk har mannen min og jeg omtrent like mye hårvekst på leggene, men jeg tror ikke han går rundt og føler seg som kvinne av den grunn ;-)

Jeg forstår at du har mer hårvekst enn du er komfortabel med, og det er fullt forståelig at både du og din datter fjerner dette. Jeg skrev tidligere at jeg neppe ville nektet en datter å fjerne hår hun følte var sosialt eksluderende, men jeg ønsker meg likevel et samfunn med mer toleranse for å være annerledes og med mindre fokus på utseende.

God sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 298
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Angustia

    53

  • Sør

    29

  • Colette

    23

  • hidi, the scorpion

    17

Gjest Ulvinnen

Takk for fornuftige tanker, Sommer Doler! Nå har jeg dratt høvelen, og frøkna sprader stolt rundt i shorts og gleder seg til neste svømmetur.

Har svelget noen kameler mothårs, men det er verdt det når jeg ser friheten og lykken i veslas øyne :-)

''Nå har jeg dratt høvelen, og frøkna sprader stolt rundt i shorts og gleder seg til neste svømmetur.''

Så godt å høre! Ønsker dere en god sommer med mange varme dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nå har jeg dratt høvelen, og frøkna sprader stolt rundt i shorts og gleder seg til neste svømmetur.''

Så godt å høre! Ønsker dere en god sommer med mange varme dager!

Tusen takk for det, og det samme til deg og dine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

''Det er det. Men det hjelper lite når hårvekst får folk til å grøsse og snu seg bort i avsky.''

Nå var kommentaren min til SommerDoler som sa hun ikke ville gå rundt som mann. Man blir ikke mann av å ha hårvekst.

Jeg skjønner jeg er heldig med omgangskretsen min, for jeg har aldri opplevd at folk grøsser og snur seg bort i avsky når jeg har hatt ubarberte legger. Forresten tror jeg en så ekstrem handling heller ikke hadde fått meg til å miste selvtillit, jeg hadde nok heller sett på vedkommende som meget sær og uhøflig.

Nå er egentlig ikke jeg en "natur-freak" som vil at alt skal være så naturlig, jeg spiste f.eks. ikke morkaken etter å ha født ;-)Men jeg er litt opptatt av å ikke problematisere for mye uten at det er helt nødvendig, jeg tror man fort kan skape problemer som egentlig ikke eksisterer.

Klart du ikke har problemer med din hårvekst hvis den er så sparsommelig at folk ikke reagerer på den. Det er veldig stor forskjell på noen lyse dun og kraftig sort hårvekst, slik som den kjendisdama jeg refererte til hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fornuftige tanker, Sommer Doler! Nå har jeg dratt høvelen, og frøkna sprader stolt rundt i shorts og gleder seg til neste svømmetur.

Har svelget noen kameler mothårs, men det er verdt det når jeg ser friheten og lykken i veslas øyne :-)

Fint å høre at hun trives med kroppen sin igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Nå ble jeg så glad på hennes vegne at tårene trilla.

Ønsker dere alt mulig godt.

Om noen år så ville hun nok uansett begynt og barbere....og nå får hun god erfaring.

Helt fint om vi hadde følt oss vel med å være hårete. Men virkeligheten er desverre ikke sånn, og det er den vi må forholde oss til.

Skulle ønske at jeg hadde en mor som deg da jeg var liten!

Håper dere får masse sol og varme og kan nyte shortslivet.

Masse varme klemmer.

Noen føler seg faktisk vel uten å barbere leggene! Jeg har aldri i mitt liv barbert meg, og aldri skal jeg gjøre det heller. Er forøvrig ikke enig i at en jente på 7 år skal begynne å barbere bena. Alt for tidlig. Det er mye barn kan bli mobbet for, en kan ikke skåne dem for alt. hvis et barn på 7 år er lei seg fordi hun blir mobbet fordi hun ikke får lov å tatovere seg, skal hun få lov til det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen føler seg faktisk vel uten å barbere leggene! Jeg har aldri i mitt liv barbert meg, og aldri skal jeg gjøre det heller. Er forøvrig ikke enig i at en jente på 7 år skal begynne å barbere bena. Alt for tidlig. Det er mye barn kan bli mobbet for, en kan ikke skåne dem for alt. hvis et barn på 7 år er lei seg fordi hun blir mobbet fordi hun ikke får lov å tatovere seg, skal hun få lov til det også?

Nei, og heller ikke hvis hun er lei seg for at hun ikke får gå med håndgranater på skolen.

Derimot er det ofte smart med et kompromiss i tilfeller hva gjelder barbering av legger, og så kan man heller stå hardt på det som faktisk ER viktig.

Nei, ingen dør av hårete legger, men ingen dør av å barbere dem heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommer Doler

Noen føler seg faktisk vel uten å barbere leggene! Jeg har aldri i mitt liv barbert meg, og aldri skal jeg gjøre det heller. Er forøvrig ikke enig i at en jente på 7 år skal begynne å barbere bena. Alt for tidlig. Det er mye barn kan bli mobbet for, en kan ikke skåne dem for alt. hvis et barn på 7 år er lei seg fordi hun blir mobbet fordi hun ikke får lov å tatovere seg, skal hun få lov til det også?

Kjempe flott at du føler deg vel med å ikke barbere deg. Du har kanskje ikke så kraftig hårvekst?

Det viktigste er uansett at man føler seg vel.

Jeg hadde ikke vært i nærheten av å si ja til tatovering. Min datter på 17 har ikke fått lov , selv om hun har veldig lyst.

Trodde jeg hadde ordlagt meg klart i denne tråden:) Jeg er for at vi tar ungene på alvor dersom de har komplekser. Og det å ta bort hår må da være veldig uskyldig. Vi klipper da håret på hodet også. Ikke kan barbering av leggene være skadelig heller( vel, det hender jeg kutter meg litt med høvelen, men til å leve med:) ).

Tatovering er noe helt annet. Det er vel ikke så mange som har komplekser pga menglende tatovering? Dessuten lar man ikke barna få gjøre ting med kroppen sin, som de kanskje vil angre på før de er fylte 18 Eller ting som KAN være farlige..Da tenker jeg tatovering ,silikon o.l.

Noe annet er å få hjelp med barbering, tennene,kviser o.l. dette er ting som ikke barna kan angre i ettertid.

Tror at de fleste i tråden her som er imot barberingpå barn, ikke selv har opplevd hårvekst utenom det normale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harikkenickfortiden

Kjempe flott at du føler deg vel med å ikke barbere deg. Du har kanskje ikke så kraftig hårvekst?

Det viktigste er uansett at man føler seg vel.

Jeg hadde ikke vært i nærheten av å si ja til tatovering. Min datter på 17 har ikke fått lov , selv om hun har veldig lyst.

Trodde jeg hadde ordlagt meg klart i denne tråden:) Jeg er for at vi tar ungene på alvor dersom de har komplekser. Og det å ta bort hår må da være veldig uskyldig. Vi klipper da håret på hodet også. Ikke kan barbering av leggene være skadelig heller( vel, det hender jeg kutter meg litt med høvelen, men til å leve med:) ).

Tatovering er noe helt annet. Det er vel ikke så mange som har komplekser pga menglende tatovering? Dessuten lar man ikke barna få gjøre ting med kroppen sin, som de kanskje vil angre på før de er fylte 18 Eller ting som KAN være farlige..Da tenker jeg tatovering ,silikon o.l.

Noe annet er å få hjelp med barbering, tennene,kviser o.l. dette er ting som ikke barna kan angre i ettertid.

Tror at de fleste i tråden her som er imot barberingpå barn, ikke selv har opplevd hårvekst utenom det normale.

Det jeg egentlig tenker på, er at når en først begynner å barbere seg, så bør en vel fortsette med det resten av livet. Trodde at hårene blir stivere eller noe i den duren, og da synes jeg det er tidlig å begynne med en sånn ting når en er så liten. men nå har jeg aldri vært opptatt av å rake bena, min mor har aldri gjort det heller. og ikke mine to jenter. Så det har aldri vært noe samtaleemne hos oss. Men regner med at du tar den avgjørelsen som du mener er best for ditt barn. men alle trenger jo ikke være enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommer Doler

Nei, og heller ikke hvis hun er lei seg for at hun ikke får gå med håndgranater på skolen.

Derimot er det ofte smart med et kompromiss i tilfeller hva gjelder barbering av legger, og så kan man heller stå hardt på det som faktisk ER viktig.

Nei, ingen dør av hårete legger, men ingen dør av å barbere dem heller.

Det med hådgranater regner jeg som galgenhumor:)

Jeg er egentlig en kjempe streng hønemor. Ikke noe tatovering o.l her i huset.

Men å barbere leggene ser jeg på som like naturlig som å fjerne hår under armene. Og nesten som å klippe håret på hodet.

Og man lar ikke barn ha komplekser, når det sååå enkelt kan rettes på. Men fint at folk har ulik mening og tanker rundt sånt.

Jeg er kanskje ekstre engasjert fordi jeg har vært en sånn "hårete" lita jente selv:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommer Doler

Det jeg egentlig tenker på, er at når en først begynner å barbere seg, så bør en vel fortsette med det resten av livet. Trodde at hårene blir stivere eller noe i den duren, og da synes jeg det er tidlig å begynne med en sånn ting når en er så liten. men nå har jeg aldri vært opptatt av å rake bena, min mor har aldri gjort det heller. og ikke mine to jenter. Så det har aldri vært noe samtaleemne hos oss. Men regner med at du tar den avgjørelsen som du mener er best for ditt barn. men alle trenger jo ikke være enig.

Nei. ingen trenger å ha samme mening.

Datteren min har ikke fått stivere hår etter ti år med barbering. Heller ikke jeg.

Det er klart de føles litt stive med det samme de begynner å vokse. Men da er det bare å barbere vekk igjen Eller å la dem vokse ut igjen, da blir dem like myke.

Heldige dere som slipper barbering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med hådgranater regner jeg som galgenhumor:)

Jeg er egentlig en kjempe streng hønemor. Ikke noe tatovering o.l her i huset.

Men å barbere leggene ser jeg på som like naturlig som å fjerne hår under armene. Og nesten som å klippe håret på hodet.

Og man lar ikke barn ha komplekser, når det sååå enkelt kan rettes på. Men fint at folk har ulik mening og tanker rundt sånt.

Jeg er kanskje ekstre engasjert fordi jeg har vært en sånn "hårete" lita jente selv:(

Hei,

Det innlegget var egentlig svar til "harikkenickfortiden". Jeg er enig med det jeg har lest av dine innlegg.

Poenget med "håndgranat" var nettopp å påpeke at det ikke er slik at bare fordi man lar unger barbere leggene så lar man dem få gjøre hva de vil.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er mye hår, men de er veldig mørke og synes godt. Ikke blir de merkbart bleika av sola heller...

Om de er mørke og synes godt, og jenta blir plaget av det så tror jeg nok at jeg også hadde latt henne få barbere seg - under kyndig veiledning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det er dette man uttrykker indirekte ved å fjerne hårene: - Å ja, du blir mobbet for å ha hår på leggene? Ja jeg er helt enig med mobberne, det er stygt, så jeg er glad de mobbet deg så vi kan se å få fjernet disse hårene :(''

Det datteren til Angustia lærer nå, er at hun i hvert fall ikke skal gå til moren sin neste gang hun får et problem. For der blir hun ikke tatt på alvor, hun får bare en moralpreken.

Hvem har sagt noe om en moralpreken? Jeg sa ikke at angusta skulle si de ordene til dattera si, jeg sa at det er de signalene som sendes!! Og de sendes til mobberene! Hva tror du de vil tenke om de nybarberte leggene? Jo - ja se der, det var stygt med hår, det er bra vi kommenterte det! Vi vant... :(

Jeg vet jeg sikkert høres urimelig ut i deres øyne, men poenget mitt er at det er i de små tingene man utvikler et menneskesyn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg også :-)

Jeg syns det er skremmende hvor mange i denne tråden som er mer opptatt av å ri sine kjepphester enn å hjelpe ei jente som har problemer.

Og jeg syns det er skremmende hvor lettvint det er for så mange i denne tråden å gi etter for press for hva som er aksptert og hva som skal være idealet for et barn på 7 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at du i det hele tatt kan vurdere å etterkomme et slikt ønske fra et barn. I min verden er det helt utenkelig. Barn skal få lov til å være barn, og fritatt for dette "hårhysteriet" som herjer vår tid. Synes jeg da... Vær klar over at neste skritt i prosessen kan bli denne:

http://www.kk.no/502785/haarfjerning-for-10-aaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet her, så konteketet jeg hudpleier da datteren min som 9-åring kom forvilet til meg å ba om hjelp for sjenerende hårvekst. Her ble det sagt at dette ikke stimulerte til mer hårvekst/stivere hår. På datteren min har det heller ikke blitt noe problem i det hele tatt.

Fregner er ikke helt det samme. Ikke så vanlig å fjerne dem. Og fregner blir blandt folk flest ikke sett på som like rart som hårete legger.

Men alt våre barn kommer til oss med, komplekeser eller andre ting, skal vi ta på alvor å høre på. Dette er en av våre foreldreoppgaver.

Klart vi skal høre på dem og ta dem på alvor! Ingen steder i denn tråden sier jeg at vi skal blåse av barna våre og ikke ta dem på alvor!!! Snarere tvert imot! Jeg mener at vårt oppgave er å lære barna våre å bli frie, selvstendige og glade!! Og de kvalitetene sitter ikke utenpå barnet, men inni barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt noe om en moralpreken? Jeg sa ikke at angusta skulle si de ordene til dattera si, jeg sa at det er de signalene som sendes!! Og de sendes til mobberene! Hva tror du de vil tenke om de nybarberte leggene? Jo - ja se der, det var stygt med hår, det er bra vi kommenterte det! Vi vant... :(

Jeg vet jeg sikkert høres urimelig ut i deres øyne, men poenget mitt er at det er i de små tingene man utvikler et menneskesyn!

Samtidig så skal man velge sine "kriger" med omhu.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at du i det hele tatt kan vurdere å etterkomme et slikt ønske fra et barn. I min verden er det helt utenkelig. Barn skal få lov til å være barn, og fritatt for dette "hårhysteriet" som herjer vår tid. Synes jeg da... Vær klar over at neste skritt i prosessen kan bli denne:

http://www.kk.no/502785/haarfjerning-for-10-aaringer

Linken din er "hårreisende", Colette! Jeg ville aldri støtta noe slikt, vesla har ikke hull i ørene heller til tross for mas...

Ho er ei glad, harmonisk, aktiv og populær "guttejente" som plagdes så veldig over dette. Nå har jeg dratt høvelen; ho går stolt i shorts og vil svømme igjen. Mot alle mine prinsipper, men sant :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har aldri hatt problemer med stor hårvekst eller mye kviser. Utseendemessig er jeg helt normal, jeg er heldig slik. Men jeg har slitt med andre ting som det faktisk ikke bare er å klippe eller smøre vekk, så jeg vet hvordan det er for et barn å føle seg utenfor.

Derfor er jeg tilhenger av å gi barna styrke til å heve hodet selv om de får kommentarer og av å ikke ta relativt små problemer så alvorlig at de vokser seg større enn nødvendig.

Veldig bra AV!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...