Gå til innhold

Barbere leggene til 7-åring?


Angustia

Anbefalte innlegg

Enig med deg også :-)

Jeg syns det er skremmende hvor mange i denne tråden som er mer opptatt av å ri sine kjepphester enn å hjelpe ei jente som har problemer.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 298
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Angustia

    53

  • Sør

    29

  • Colette

    23

  • hidi, the scorpion

    17

Hvor står det skrevet at jeg barberer leggene mine?

Erstatt med hva enn annet du gjør i forhold til kroppen din eller oppførselen din for å tilpasse deg samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du bestemmer deg for, ville jeg ikke hatt dårlig samvittighet hvis jeg var deg, hvis hun fikk gjøre det.

Det handler selvsagt om "hvilket samfunn vi ønsker" (Det Store Bildet), men det handler også om individet, og hennes ønsker om å finne innpass eller ei. Det ville jo vært mye verre hvis det var du som insisterte på at hun skulle barbere leggene.

Det er mange saker som er verd å kjempe for, men kanskje ikke når det er en 7-åring som må gjøre det. Hun har ikke plikt (som individ) til å kjempe for den saken.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du bestemmer deg for, ville jeg ikke hatt dårlig samvittighet hvis jeg var deg, hvis hun fikk gjøre det.

Det handler selvsagt om "hvilket samfunn vi ønsker" (Det Store Bildet), men det handler også om individet, og hennes ønsker om å finne innpass eller ei. Det ville jo vært mye verre hvis det var du som insisterte på at hun skulle barbere leggene.

Det er mange saker som er verd å kjempe for, men kanskje ikke når det er en 7-åring som må gjøre det. Hun har ikke plikt (som individ) til å kjempe for den saken.

Med vennlig hilsen

Godt forklart, Sør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du bestemmer deg for, ville jeg ikke hatt dårlig samvittighet hvis jeg var deg, hvis hun fikk gjøre det.

Det handler selvsagt om "hvilket samfunn vi ønsker" (Det Store Bildet), men det handler også om individet, og hennes ønsker om å finne innpass eller ei. Det ville jo vært mye verre hvis det var du som insisterte på at hun skulle barbere leggene.

Det er mange saker som er verd å kjempe for, men kanskje ikke når det er en 7-åring som må gjøre det. Hun har ikke plikt (som individ) til å kjempe for den saken.

Med vennlig hilsen

Takk for nydelig svar, Sør :-)

Hilsen en fortsatt ubesluttsom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg også :-)

Jeg syns det er skremmende hvor mange i denne tråden som er mer opptatt av å ri sine kjepphester enn å hjelpe ei jente som har problemer.

''ei jente som har problemer.''

Jeg lurer på om ikke flere her blåser opp dette kraftig. I hovedinnlegget - og i noen svar lenger ned, i alle fall - står det at jenta har fått noen kommentarer. Det er jo ikke sikkert at det har blitt et stort problem, ei heller mobbing fra de andre sin side.

Barn er nysgjerrige av natur, og de legger merke til mange detaljer. Når noen helt uten kroppsbehåring ser noen på egen alder som har fått hår, så spør de. Og kommenterer. Men det behøver da ikke å være verken av ekkel eller spydig karakter, bare en undring over hva som skjer med venninna.

Hva gjør man med andre ting som venninner kommenterer? Hva gjør man når 7-åringen med rett hår vil ha krøller? Eller annen hårfarge? Eller oppdager at h*n har føflekker eller fregner eller - gud forby - får hår på tissen?

Hvor vil dere sette ned foten, hvor går grensa for hva man skal fikse på hos barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde 7-åringen vært svært overvektig og blitt mobbet for det, så hadde jeg foreslått slanking. Eller hatt utstående tenner som hun ble mobbet for, så hadde jeg foreslått tannregulering.

Dette er ikke sexfiksering, det er snakk om å hjelpe et barn som helt unødvendig føler seg anderledes. Og det er bare en liten barberhøvel som skal til, så hva er problemet?

''Eller hatt utstående tenner som hun ble mobbet for, så hadde jeg foreslått tannregulering.''

Mener du virkelig at du hadde kjøpt på regulering til en 7-åring med skjeve tenner???

Wow. Da måtte du jo ha reist ut av landet for å få noen til å gjøre det, siden en 7-åring overhode ikke er klar for regulering siden h*n ikke har mistet melketennene enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarene i denne tråden er litt merkelige. De fleste i denne tråden barberer vel leggene selv?

Jeg synes ikke man skal tvinge barna til å være forkjempere får vår idealisme. For meg er barbering en like vanlig del av personlig hygiene som deodorant og hårvask. Hvis hun hadde kviser hun ønsket hjelp med, hadde du sagt at det er ingenting galt med henne og hun må lære seg å takle stygge kommentarer om utseendet sitt, så nei?

Ved å si ja til barbering sier du ikke at det er noe galt med henne. Du sier i stedet at det viktigste for deg er at hun føler seg komfortabel med sin egen kropp og kan bestemme selv, så lenge det ikke er direkte skadelig.

Hva ville du gjort med en 7-åring som ønsker seg krøller? Eller har krøller, og _vil_ ha flatt hår fordi hun får kommentarer fra venninnene?

Eller hva med misfargede tenner, ville du bleket dem?

Å få hår på kroppen er en del av det å vokse til. Man kan vinkle det positivt også, de fleste 7-åringer lengter deseperat etter å bli store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Har lest hele tråden, og jeg er fullstendig enig med hidi og de andre som sier at å barbere en 7 åring ikke er bra....

Min 9 år gamle jente har mye hår på leggene, de er riktignok lyse, men det hadde ikke vært snakk om å barbere dem dersom hun hadde ønsket det.

Hun får vente til hun blir ungdom, da får hun gjøre hva hun vil med kroppshåret sitt....

Det er mye hun ønsker seg, noe får hun, andre ting får hun ikke. Noen av tingene koster penger, andre ting er mer prinspipelle, og det er vi som foreldre som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuusen takk for kloke innspill alle sammen!

Jeg er fortsatt rådvill, men setter pris på alle svar - skal gå i tenkeboksen..

Minstejenta er ei "guttejente", ikke opptatt av klær, prinsesser eller utseende. Ho er sterk, harmonisk, populær og glad, men har fått ei sperre på dette håret på leggene.

Nå vil ho helst ikke dra og bade, fordi om svømming er noe av det ho elsker mest. Jeg prøver å motivere henne som best jeg kan, for barbering strider med alle mine prinsipper..

Barneoppdragelse er ikke alltid så lett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuusen takk for kloke innspill alle sammen!

Jeg er fortsatt rådvill, men setter pris på alle svar - skal gå i tenkeboksen..

Minstejenta er ei "guttejente", ikke opptatt av klær, prinsesser eller utseende. Ho er sterk, harmonisk, populær og glad, men har fått ei sperre på dette håret på leggene.

Nå vil ho helst ikke dra og bade, fordi om svømming er noe av det ho elsker mest. Jeg prøver å motivere henne som best jeg kan, for barbering strider med alle mine prinsipper..

Barneoppdragelse er ikke alltid så lett :-)

Kameler er til for å svelge mothårs noen ganger *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

''ei jente som har problemer.''

Jeg lurer på om ikke flere her blåser opp dette kraftig. I hovedinnlegget - og i noen svar lenger ned, i alle fall - står det at jenta har fått noen kommentarer. Det er jo ikke sikkert at det har blitt et stort problem, ei heller mobbing fra de andre sin side.

Barn er nysgjerrige av natur, og de legger merke til mange detaljer. Når noen helt uten kroppsbehåring ser noen på egen alder som har fått hår, så spør de. Og kommenterer. Men det behøver da ikke å være verken av ekkel eller spydig karakter, bare en undring over hva som skjer med venninna.

Hva gjør man med andre ting som venninner kommenterer? Hva gjør man når 7-åringen med rett hår vil ha krøller? Eller annen hårfarge? Eller oppdager at h*n har føflekker eller fregner eller - gud forby - får hår på tissen?

Hvor vil dere sette ned foten, hvor går grensa for hva man skal fikse på hos barn?

Les hele tråden, så ser du at trådstarter skriver at dette har blitt et stort problem for jenta. For eksempel nekter hun nå å bade, noe som hun ellers er svært glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ulvinnen

''Eller hatt utstående tenner som hun ble mobbet for, så hadde jeg foreslått tannregulering.''

Mener du virkelig at du hadde kjøpt på regulering til en 7-åring med skjeve tenner???

Wow. Da måtte du jo ha reist ut av landet for å få noen til å gjøre det, siden en 7-åring overhode ikke er klar for regulering siden h*n ikke har mistet melketennene enda.

Nei, jeg ville ikke ha gitt tannregulering til en 7 åring. Det var ment som et generelt eksempel. Men du ville vel ikke latt barnet fått tannregulering etter at alle voksentennene var på plass heller, siden skjeve eller utstående tenner er naturlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les hele tråden, så ser du at trådstarter skriver at dette har blitt et stort problem for jenta. For eksempel nekter hun nå å bade, noe som hun ellers er svært glad i.

Det har du rett i! Ho vil ikke engang gå i shorts, flotte jenta :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Uansett hva du bestemmer deg for, ville jeg ikke hatt dårlig samvittighet hvis jeg var deg, hvis hun fikk gjøre det.

Det handler selvsagt om "hvilket samfunn vi ønsker" (Det Store Bildet), men det handler også om individet, og hennes ønsker om å finne innpass eller ei. Det ville jo vært mye verre hvis det var du som insisterte på at hun skulle barbere leggene.

Det er mange saker som er verd å kjempe for, men kanskje ikke når det er en 7-åring som må gjøre det. Hun har ikke plikt (som individ) til å kjempe for den saken.

Med vennlig hilsen

Enig med deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommer Doler

Min datter begynte å få ganske mye hår på leggene som 9-åring,

Hun ville gjerne barbere bort, jeg var også tvilende. Men det var pga at jeg var redd vi kanskje ville trigge frem mer hårvekst ved barbering.Jeg tok selvsagt jenta veldig på alvor.

Jeg kontaktet en flink hudpleier for å be om råd. Hun sa at jeg selvsagt måtte la jenta barbere leggene. Det var snakk om hennes ønske , ikke mitt. Og jeg ville ikke på noen måte utsette henne for mer hårvekst. Dette er 10 år siden nå, og hun har ikke fått mere hår.

Da hun var 9 år ble vi enige om at det kunne ligge en ladyshaver på badet, så kunne hun enkelt styre hårfjerningen selv.Har senere fungert fint hele tida. Etter hvert ble det høvel og voksing. Alt naturlig for henne, fordi det "alltid" har vært slik.

Så jeg mener at du absolutt må la jenta di få barbere. Hvorfor skal hun "lide" for at du er tvilende?

Jeg slet selv med masse hår i den alderen. Men jeg våget aldri å snakke med moren min om sånne ting. Hadde jeg fått fjernet hårene , så hadde jeg hatt en MYE bedre barndom! Å ha de hårene var fælt!

Så lykke til med datteren din. Håper hun får en hårfri barndom.

Til slutt må jeg skrive at jeg ikke er for å skape skjønnhetsidealer. Men her er det et problem, sånn trenger ikke barn å ha det i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter begynte å få ganske mye hår på leggene som 9-åring,

Hun ville gjerne barbere bort, jeg var også tvilende. Men det var pga at jeg var redd vi kanskje ville trigge frem mer hårvekst ved barbering.Jeg tok selvsagt jenta veldig på alvor.

Jeg kontaktet en flink hudpleier for å be om råd. Hun sa at jeg selvsagt måtte la jenta barbere leggene. Det var snakk om hennes ønske , ikke mitt. Og jeg ville ikke på noen måte utsette henne for mer hårvekst. Dette er 10 år siden nå, og hun har ikke fått mere hår.

Da hun var 9 år ble vi enige om at det kunne ligge en ladyshaver på badet, så kunne hun enkelt styre hårfjerningen selv.Har senere fungert fint hele tida. Etter hvert ble det høvel og voksing. Alt naturlig for henne, fordi det "alltid" har vært slik.

Så jeg mener at du absolutt må la jenta di få barbere. Hvorfor skal hun "lide" for at du er tvilende?

Jeg slet selv med masse hår i den alderen. Men jeg våget aldri å snakke med moren min om sånne ting. Hadde jeg fått fjernet hårene , så hadde jeg hatt en MYE bedre barndom! Å ha de hårene var fælt!

Så lykke til med datteren din. Håper hun får en hårfri barndom.

Til slutt må jeg skrive at jeg ikke er for å skape skjønnhetsidealer. Men her er det et problem, sånn trenger ikke barn å ha det i dag.

Takk, Sommer Doler! Dette var mine tanker også, men begynner å bli i tvil nå - beslutningsvegring!

Men det er på det nivået nå at jeg tenker "heldigvis regner det i dag så jeg slipper mas om shorts eller bading" :-((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SommerDoler

Det var et mislykket forsøk på sarkasme.

Jeg mener naturligvis at det er morens jobb å gi barnet sunne verdier, og jeg lurer litt på hva hun gjør hvis jenta som fjortenåring finner ut at hun ikke gror bryster. På den annen sider leser man jo i avisa om foreldre som gir bryster i konfirmasjonsgave, så hvorfor ikke?

Et samfunn i forfall!

Jeg hadde aldri i verden latt datteren min få "nye"bryster selv om jeg sa absolutt ja til barbering av legger.

Jeg sa selvsagt til henne i første omgang at hun var utrolig fin uansett. Og det sier jeg hver dag fremdeles.

Men man skal ha veldig god selvtillitt for å trives med hårete legger. Og barna ser jo at vi også barberer leggene. Det er en naturlig del av hverdagen. Men vi setter ikke inn silikon av den grunn( i hvert fall de ferreste av oss)......

Da datteren min fikk MYE kviser, hjalp jeg henne til hudlege .. Skulle bare mangle, når HUN ba om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sommer Doler

Takk, Sommer Doler! Dette var mine tanker også, men begynner å bli i tvil nå - beslutningsvegring!

Men det er på det nivået nå at jeg tenker "heldigvis regner det i dag så jeg slipper mas om shorts eller bading" :-((

Stakkars deg, forstår deg godt. Å for all del.....jeg har full forståelse for at du er i tvil.

Men jeg er veldig glad for at jeg tok den avgjørelsen. og jeg og datteren min har hatt hatt et veldig åpent forhold om alt etterpå..

Kontakt evt en hudpleier du også.

God sommer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...