Gå til innhold

Barbere leggene til 7-åring?


Angustia

Anbefalte innlegg

"Hårene blir stivere, mørkere og fler og vokser raskere når man begynner å barbere dem!"

Nei, det der skal visst ikke stemme i det hele tatt. Jeg spurte om det en gang jeg skulle nappe øyebryn, og ble avfeid med latter. Hårene ble ikke annerledes da de vokste ut igjen.

Håret på hodet er det heller ikke slik med. Frisører sier også at det er en myte.

Nå snakker vi ikke om hverken hår på hodet eller øyenbryn, men hår på leggen og pubic hår. Jeg vet som et faktum at disse vokser raskere og blir stivere når man barberer dem.

Barberer du øyenbrynene dine forresten? Det er nemlig stor forskjell på å nappe og barbere ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 298
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Angustia

    53

  • Sør

    29

  • Colette

    23

  • hidi, the scorpion

    17

Vet ikke hva jeg skal si.....

Barn fortjener sterke foreldre!

''Barn fortjener sterke foreldre!''

Man kan være sterke foreldre uten å være rigid og holde sine kjepphester hellige.

Vi lever alle - i mer eller mindre grad - i takt med tiden, gjør det som er blitt vanlig. Fordi det er vanlig. Dine unger går sikkert i relativt moteriktige klær - selv om det kanskje ikke er kostbare merkeklær? De har kanskje fått mobiltelefon?

Fordi om _dine_ grenser for hvilke moderne, vanlige ting man skal adoptere er ett sted, betyr ikke det at det er det eneste riktige. For alle andre. Eller, - er det virkelig deg som har fasiten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det var reine ord for pengene! Men du har rett! Og de mobber ikke, bare kommenterer på småjenters ekle vis..

Skal revurdere barberinga, ja!

Jeg veit da godt at det er vanskelig å vite hvordan man skal handle på en måte som er aller best for barna våre! Har selv en gutt på 6 som er mørkere enn de fleste barn i Norge og har allerede mørke hår på leggene som han får kommentarer for fra andre barn. Jeg forteller ham at det er helt naturlig med hår her og der og det kommer fler jo eldre han blir. Nå er han gutt, så det er ikke helt sammenlignbart, jeg vet jo og at idealet er at jenter skal ha glatte bein og gutter kan ha svært hårete. Men han er liten og forstår ikke hvorfor han har mye og mørke hår når de andre har lite og lyse hår.

Sånn er livet og vi er forskjellige, svarer jeg da, og prøver å hjelpe han til å se hvor flott han er isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit da godt at det er vanskelig å vite hvordan man skal handle på en måte som er aller best for barna våre! Har selv en gutt på 6 som er mørkere enn de fleste barn i Norge og har allerede mørke hår på leggene som han får kommentarer for fra andre barn. Jeg forteller ham at det er helt naturlig med hår her og der og det kommer fler jo eldre han blir. Nå er han gutt, så det er ikke helt sammenlignbart, jeg vet jo og at idealet er at jenter skal ha glatte bein og gutter kan ha svært hårete. Men han er liten og forstår ikke hvorfor han har mye og mørke hår når de andre har lite og lyse hår.

Sånn er livet og vi er forskjellige, svarer jeg da, og prøver å hjelpe han til å se hvor flott han er isteden.

''Sånn er livet og vi er forskjellige, svarer jeg da, og prøver å hjelpe han til å se hvor flott han er isteden.''

Det gjør jeg også, men sjøljustisen er nådeløs i blandt..

Men du har så rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig innlegg, AV!

Nei, ho blir ikke mobba, det er kun kommentarer som ho har hengt seg opp i, men i så stor grad at ho ikke vil vise seg uten langbukse. Ho vil ikke på stranda, engang :-( Vi drar likevel, og ho går motvillig i shorts i varmen.

Hårveksten er heilt normal, men synes godt siden hårene er så mørke. Jeg ville aldri tukla med ører, pupper eller andre kroppsdeler, men tenker nå at barbering er et uskyldig virkemiddel mot en "plage".

I tillegg blir det litt "hyklersk" når ho ser meg barbere leggene. Men jeg røyker også, uten at ho får lov til det...

Så vanskelig dette :-(

Du kan forklare at hårene blir lysere når de får sol på seg og synes mindre når beina blir brune.

Og så kan du jo slutte å barbere deg selv på beina en periode;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forklare at hårene blir lysere når de får sol på seg og synes mindre når beina blir brune.

Og så kan du jo slutte å barbere deg selv på beina en periode;-)

Lurt, det skal jeg jammen gjøre!

Befriende hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ene er et resultat av en samfunnstrend der barn og unge i vesentlig grad ser ut til å innbille seg at utseende betyr alt.

Det andre dreier seg om å fjerne sår.

Ville du kjøpt g-strenger til syvåringen dersom det ble vanlig? Skal man tro pressen er det ikke uvanlig den dag i dag.

Hvor skal man sette grensen? Ved amerikanske missekonkurranser for syvåringer? Jeg antar vi alle synes den slags er grotesk.

Her mener jeg at man som foreldre gjør lurt i å lære barna at det er viktigere ting i livet enn utseende, slik at syvåringen ikke lar seg plage av disse hårkommentarene . Hår er en bagatell, men hvordan hjelper man den overvektige syvåringen? Eller en syvåring med andre skavanker som ikke enkelt lar seg rette opp? Er det viktig at alle er helt like? Jeg ser dette med slanking blir brukt som sammenligning over, som du her bruker kviser, og svaret på det retoriske spørsmålet er at man natuligvis ville hjulpet syvåringen med å slanke seg.

En hårreisende uttalelse. Det å slanke en syvåring, som ikke er i nærheten av utvokst, er direkte farlig. Spør en hvilken som helst lege.

Men altså: Jeg har ikke barn, så jeg vet jo ikke noe.

Uansett: Dette dreier seg om å gi barnet såpass med verdier at en hårkommentar ikke setter barnet ut, og fornuftige voksenråd om rette verdier når barnet er lei seg pga kommentarer som dette.

Med mindre man synes det er kurant at det perfekte skal være mal. Jeg synes ikke noe om denne trenden, og ville ganske sikkert kjempet imot den dersom jeg hadde en syvåring med hår på leggene, nøyaktig som jeg ville snakket til syvåringen som ble ertet fordi han hadde briller, fordi han hadde skjeve tenner i en alder hvor det er for tidlig med regulering, eller annet som gjorde at han skilte seg ut og derfor fikk en kommentar.

Jeg håper jeg ville klart å gi barnet litt styrke i stedet for å gi mobberne rett ved å finne fram høvelen, trosse øyelegens råd om briller i stedet for kontaktlinser, eller sende ham til reguleringstannlegen flere år før tiden.

Og jeg er selvfølgelig enig i at det ideale er at vi slipper å "rette opp skavanker" hos barn. Samtidig lurer jeg på hva du gjør når alle dine taler ikke hjelper og barnet fremdeles er fortvilet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fioletta

Nå snakker vi ikke om hverken hår på hodet eller øyenbryn, men hår på leggen og pubic hår. Jeg vet som et faktum at disse vokser raskere og blir stivere når man barberer dem.

Barberer du øyenbrynene dine forresten? Det er nemlig stor forskjell på å nappe og barbere ;-)

Dette stemmer ikke.

Anbefaller deg å lese Filiokus81 sitt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Egentlig er det å barbere leggene til jenta et samtykke til mobbing.

Det er dette man uttrykker indirekte ved å fjerne hårene:

- Å ja, du blir mobbet for å ha hår på leggene? Ja jeg er helt enig med mobberne, det er stygt, så jeg er glad de mobbet deg så vi kan se å få fjernet disse hårene :(

''Det er dette man uttrykker indirekte ved å fjerne hårene: - Å ja, du blir mobbet for å ha hår på leggene? Ja jeg er helt enig med mobberne, det er stygt, så jeg er glad de mobbet deg så vi kan se å få fjernet disse hårene :(''

Det datteren til Angustia lærer nå, er at hun i hvert fall ikke skal gå til moren sin neste gang hun får et problem. For der blir hun ikke tatt på alvor, hun får bare en moralpreken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fioletta

Nå snakker vi ikke om hverken hår på hodet eller øyenbryn, men hår på leggen og pubic hår. Jeg vet som et faktum at disse vokser raskere og blir stivere når man barberer dem.

Barberer du øyenbrynene dine forresten? Det er nemlig stor forskjell på å nappe og barbere ;-)

OG, tror du at hårene på leggene er anderledes en hår resten av kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er dette man uttrykker indirekte ved å fjerne hårene: - Å ja, du blir mobbet for å ha hår på leggene? Ja jeg er helt enig med mobberne, det er stygt, så jeg er glad de mobbet deg så vi kan se å få fjernet disse hårene :(''

Det datteren til Angustia lærer nå, er at hun i hvert fall ikke skal gå til moren sin neste gang hun får et problem. For der blir hun ikke tatt på alvor, hun får bare en moralpreken.

Enig. Og mamma bestemmer over hennes kropp, selv om det er en total ufarlig forandring hun ønsker...

Det er da hennes legger. Synes det er verre å ta hull i ørene på 7-åringer, jeg. Sjansene for bivirkninger er i alle tilfeller langt større ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Enig. Og mamma bestemmer over hennes kropp, selv om det er en total ufarlig forandring hun ønsker...

Det er da hennes legger. Synes det er verre å ta hull i ørene på 7-åringer, jeg. Sjansene for bivirkninger er i alle tilfeller langt større ;)

Enig med deg også :-)

Jeg syns det er skremmende hvor mange i denne tråden som er mer opptatt av å ri sine kjepphester enn å hjelpe ei jente som har problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg også :-)

Jeg syns det er skremmende hvor mange i denne tråden som er mer opptatt av å ri sine kjepphester enn å hjelpe ei jente som har problemer.

Jeg synes at hvis de er så opptatt av å bekjempe et samfunn hvor hårløst er normen (også for barn, spesielt siden de fleste barn ikke får særlig mye hår før puberteten), så kan de jammen meg beholde sitt eget kroppshår også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå snakker vi ikke om hverken hår på hodet eller øyenbryn, men hår på leggen og pubic hår. Jeg vet som et faktum at disse vokser raskere og blir stivere når man barberer dem.

Barberer du øyenbrynene dine forresten? Det er nemlig stor forskjell på å nappe og barbere ;-)

Jeg argumenterte også slik til en frisør, at det er jo noe annet med kjønnshår. Nei sa hun, alt det der er bare en myte.

Uansett kan man godt bruke det som argument til et barn som ønsker å barbere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er dette man uttrykker indirekte ved å fjerne hårene: - Å ja, du blir mobbet for å ha hår på leggene? Ja jeg er helt enig med mobberne, det er stygt, så jeg er glad de mobbet deg så vi kan se å få fjernet disse hårene :(''

Det datteren til Angustia lærer nå, er at hun i hvert fall ikke skal gå til moren sin neste gang hun får et problem. For der blir hun ikke tatt på alvor, hun får bare en moralpreken.

Nei, det hun lærer er at hvis andre mener du ikke er god nok som du er, så må du endre deg etter hva de mener er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hun lærer er at hvis andre mener du ikke er god nok som du er, så må du endre deg etter hva de mener er riktig.

Så det er hva du gjør når du barberer dine legger, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Nei, det hun lærer er at hvis andre mener du ikke er god nok som du er, så må du endre deg etter hva de mener er riktig.

Du setter det veldig på spissen, men har til en viss grad rett. Det kalles sosialisering å rette seg etter de normer som gjelder i samfunnet. Lar du være å vaske deg en måneds tid, så vil folk flytte seg unna deg på bussen. Du kan selvsagt si til deg selv at du godtar kroppen og kropsluktene dine som de er, eller du kan begynne å dusje.

Man kan si at man ikke liker alle normer, som at det ikke burde være nødvendig å fjerne hår. Du kan demonstrere så mye du bare ønsker på egne vegne, men å la en jente plages uten at det er nødvendig, blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Og jeg er selvfølgelig enig i at det ideale er at vi slipper å "rette opp skavanker" hos barn. Samtidig lurer jeg på hva du gjør når alle dine taler ikke hjelper og barnet fremdeles er fortvilet?

Hvordan jeg ville gjort det, og hva jeg ville sagt, er jeg usikker på. Jeg har ikke så greie på syvåringer.

Men hvis jeg hadde hatt en syvåring ville jeg naturligvis vært ekspert på unger, så det skulle nok ordnet seg, og forhåpentligvis hadde ungen allerede vært en selvsikker jævel med snakketøyet i ordet, så hun hadde nok på veslevoksent vis visst hvordan kommentarer som dette skulle takles. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan jeg ville gjort det, og hva jeg ville sagt, er jeg usikker på. Jeg har ikke så greie på syvåringer.

Men hvis jeg hadde hatt en syvåring ville jeg naturligvis vært ekspert på unger, så det skulle nok ordnet seg, og forhåpentligvis hadde ungen allerede vært en selvsikker jævel med snakketøyet i ordet, så hun hadde nok på veslevoksent vis visst hvordan kommentarer som dette skulle takles. ;)

Haha :)

Vel, jeg har ingen tvil om at du vil bli en fantastisk pappa, med eller uten en hårete datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...