Gå til innhold

Skoleball


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det slik at alle skoleball så må barna ha limosin eller helikopter til ballet? (jeg tror jeg tilhører en svært gammel generasjon for jeg har ikke hørt om noe så vilt)

Samt stylist, frisør og fotografering?

Det blir jo like dyrt som å gifte seg, nesten.

I tillegg må man kjøpe/ eller leie ballkjole. Leie koster fra 2000 kr og oppover, og kjøpe koster fra 6000 kr, men en slik kjole blir brukt en gang.

Det var ikke slikt da jeg var tenåring, jeg lurer på når skoleball ble så store og dyre og omfattende? Kanskje det er en amerikansk trend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 218
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    59

  • frosken

    20

  • trollemor;o)

    15

  • Lillemus

    8

nei, de må ikke ha hverken limousin eller helikopter.

Ikke dyre kjoler eller andre greier heller, men det er sikkert morsomt for dem å få pynte seg skikkelig og være på en ordentlig formell fest.

-men det kan man fint gjøre uten å bruke en hel årsinntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min har vært på skoleball. Hun fikk ikke leie limousin, faren kjørte henne dit, og mange andre ble også kjørt av sine foreldre.

Det var noen som kom i limousin ja, men de aller fleste ble kjørt av foreldrene.

Og helikopter er det blitt brukt en gang til skolen vår. Og det er det nok 7-8 år siden.

Hun fikk kjøpt en relativt rimelig kjole, kostet under 1000-lappen. Hun fikk gå til frisør for å sette opp håret. Sminke seg måtte hun gjøre selv

Men, det er sikkert store forskjeller på hvor man bor.

Og uansett, så er det foreldrene som må styre dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, helikopter??? :P

Eldstedatra mi går i 10.klasse og da kreves det litt av juleballet ;) Hun har bestilt lang kjole på nettet til ca 1200 kroner, og kjøres til ballet av meg eller pappaen. Sånn blir det for resten av gjengen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, helikopter??? :P

Eldstedatra mi går i 10.klasse og da kreves det litt av juleballet ;) Hun har bestilt lang kjole på nettet til ca 1200 kroner, og kjøres til ballet av meg eller pappaen. Sånn blir det for resten av gjengen også :)

Hei!

Det er fint du ler, jeg lo selv, i år er det forbudt med helikopter pga av at de i fjor måtte kjøre tilbake pga av helikopterkaos over skolen :-), da lo jeg forstår du, jeg lo veldig og min datter syns jeg er dum,

Men uansett selv om det ikke er så dyrt så har de tatt en hver limosin i Oslo, og jeg syns det hele er litt overveldende.

Vi er nok gamle vi da, for jeg husker ikke et skoleball jeg, men jeg gikk jo på spesialskole så kanskje derfor.

Jeg syns uansett det er voldsomt, at man ikke kan ordne hår og sminke og fotografering selv. Jeg sa nemlig i kveld at "det blir ikke langt dere får kjøre med de fine bilene" da sa min datter "vi skal jo til Rådhuset for fotografering" så de får en tur ned dit og tilbake til skolen, men da jeg giftet meg hadde jeg ikke limosin og sånt interesserer meg ikke, men tydeligvis tilhører jeg er gammel generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min har vært på skoleball. Hun fikk ikke leie limousin, faren kjørte henne dit, og mange andre ble også kjørt av sine foreldre.

Det var noen som kom i limousin ja, men de aller fleste ble kjørt av foreldrene.

Og helikopter er det blitt brukt en gang til skolen vår. Og det er det nok 7-8 år siden.

Hun fikk kjøpt en relativt rimelig kjole, kostet under 1000-lappen. Hun fikk gå til frisør for å sette opp håret. Sminke seg måtte hun gjøre selv

Men, det er sikkert store forskjeller på hvor man bor.

Og uansett, så er det foreldrene som må styre dette

Hei!

Ja jeg tror ingen kjører til skolen.

Og jeg syns det hele er blitt litt voldsomt.

Jeg foreslo hest for min datter, men hun spurte meg da om jeg trodde hun ville lukte som hest. Jeg sa da nei, men man lukter jo ikke hest om man sitter i en vogn, men det ville hun ikke høre på tror jeg.

Uansett syns jeg det hele er alt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der er overhodet ikke aktuelt her i huset, enkelt og greit. Og jeg mener å ha lest at en del skoler har gitt beskjed om at de ikke ønsker at ungene kommer i limo osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er overhodet ikke aktuelt her i huset, enkelt og greit. Og jeg mener å ha lest at en del skoler har gitt beskjed om at de ikke ønsker at ungene kommer i limo osv.

Hei!

Det gjelder ikke Oslo skoler her har det kun gått ut beskjed om helikopterforbud pga av begrenset landingskapasitet.

Jeg syns den debatten hvis den ikke er som med mye annet noe fint foreldre sier på foreldremøter, burde foregå i god tid før desember. Jeg er enig med min mann, hva foreldre sier på foreldremøter er en helt annen ting, enn det man ser i hverdagen,. hvem vil være den ene foreldrene som kjører til skoleball mens alle kommer etter fotografering i limousin ?

Jeg skal tenke mer på dette, men etter å ha hørt hva som blir sagt på forledremøter som ikke er forenlig med barns utstyr og klesvalg, har jeg begynt å føle at foreldre sier en ting og gjør noe annet. sånn er det i vertfall her. det er bare å sette seg ved skoleporten og telle jakker kjøpt på Ferner jacobsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor ikke vi akkurat i de sentrale strøk. Men her dro mine eldste på skoleball til nyttår med svart olabukse, skjorta hengende utenpå, sorte skatesko og litt kliss i håret og skinnjakke. Jeg kjørte dem og det var det. ;0)

De var veldig fornøyde selv og kosa seg. De fleste stilte i dress og jentene var pynta i alt fra gallakjoler til små silkeduker. Men ingen sa noe galt om mine av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna (ungdommene) vile selvfølgelig si at ALLE kommer i limousin, men om man undersøker kommer man antakelig til at noen få gjør det. Uansett synes jeg ikke foreldre ukritisk skal dekke slikt, ikke fordi de ikker har råd, men fordi det gir barna et helt feil forhold til penger.

Måtehold er ikke dumt når det gjelder kjole, sminke og hår heller.

Artig at du sammenligner med bryllupet ditt, det gjorde jeg også da jeg leste. Jeg brukte neppe så mye på kjole, sminke og hår som enkelte tenårnger på skoleball, selv :-). Og vi lånte en gammel kabriolet av noen venner, som vi syntes var flott. Men nå er det vel ikke vanlig å leie limo til bryllup heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner billige kjoler på nettet.

Jeg lurer på om unger i dag lærer noe om livets realiteter i forhold til kostnader, hvis foreldrene bare punger ut sånne store summer som du prater om?

Min guttunge var på ball i vinter. Han hadde skjorte, slips, ei tøff bukse og dressjakke. Og sneakers. Lettere med gutter, kanskje ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er fint du ler, jeg lo selv, i år er det forbudt med helikopter pga av at de i fjor måtte kjøre tilbake pga av helikopterkaos over skolen :-), da lo jeg forstår du, jeg lo veldig og min datter syns jeg er dum,

Men uansett selv om det ikke er så dyrt så har de tatt en hver limosin i Oslo, og jeg syns det hele er litt overveldende.

Vi er nok gamle vi da, for jeg husker ikke et skoleball jeg, men jeg gikk jo på spesialskole så kanskje derfor.

Jeg syns uansett det er voldsomt, at man ikke kan ordne hår og sminke og fotografering selv. Jeg sa nemlig i kveld at "det blir ikke langt dere får kjøre med de fine bilene" da sa min datter "vi skal jo til Rådhuset for fotografering" så de får en tur ned dit og tilbake til skolen, men da jeg giftet meg hadde jeg ikke limosin og sånt interesserer meg ikke, men tydeligvis tilhører jeg er gammel generasjon.

Det med limousin tror jeg er litt typisk for Oslo? Husker det fra den tiden jeg bodde der nede.... Egentlig ganske kvalmt at de forlanger frisør, limo osv.... skjønner godt du reagerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner billige kjoler på nettet.

Jeg lurer på om unger i dag lærer noe om livets realiteter i forhold til kostnader, hvis foreldrene bare punger ut sånne store summer som du prater om?

Min guttunge var på ball i vinter. Han hadde skjorte, slips, ei tøff bukse og dressjakke. Og sneakers. Lettere med gutter, kanskje ;-)

''Min guttunge var på ball i vinter. Han hadde skjorte, slips, ei tøff bukse og dressjakke. Og sneakers. Lettere med gutter, kanskje ;-)''

Snupsa her skal på nyttårsball like over jul. Hun skal ha på en nydelig kjole hun kjøpte for egne penger på Kreta i sommer og så har jeg lovt henne at vi skal se om vi finner nye selskapssko på romjulssalget. :o) Bolero har vi vel flere av i huset fra før tror jeg, om hun trenger det og er jeg heldig så passer kåpa hennes fremdeles. Som skyss får hun klare seg med Volvoen, den er standsmessig så det holder! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Min guttunge var på ball i vinter. Han hadde skjorte, slips, ei tøff bukse og dressjakke. Og sneakers. Lettere med gutter, kanskje ;-)''

Snupsa her skal på nyttårsball like over jul. Hun skal ha på en nydelig kjole hun kjøpte for egne penger på Kreta i sommer og så har jeg lovt henne at vi skal se om vi finner nye selskapssko på romjulssalget. :o) Bolero har vi vel flere av i huset fra før tror jeg, om hun trenger det og er jeg heldig så passer kåpa hennes fremdeles. Som skyss får hun klare seg med Volvoen, den er standsmessig så det holder! :o)

Han skal på ball på nyåret også. Må vel kjøpe nye sko, tenker jeg. Resten passer, håper jeg.

Her få ungene GÅ til skoleballet. Så går vi voksne å henter dem når festen er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal på ball på nyåret også. Må vel kjøpe nye sko, tenker jeg. Resten passer, håper jeg.

Her få ungene GÅ til skoleballet. Så går vi voksne å henter dem når festen er over.

''Her få ungene GÅ til skoleballet. Så går vi voksne å henter dem når festen er over.''

Jeg svipper henne vel oppover tenker jeg og så spørs det om jeg ikke må kjøre venninnen hjem etterpå også, de har ikke bil nemlig, men det er helt greit. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er det slik at alle skoleball så må barna ha limosin eller helikopter til ballet? (jeg tror jeg tilhører en svært gammel generasjon for jeg har ikke hørt om noe så vilt)''

Her er det INGEN som kommer på skoleballet verken i limosin og i hvert fall ikke helikopter.Dattera skal på skoleball nå den 20, og hun skal bli kjørt til og fra ballet i vår egen bil. En helt alminnelig stasjonsvogn av ordinær type.

''Samt stylist, frisør og fotografering?''

Frisør, ja. Men det har hun fått som bursdagspresang. Fotogeaferingen blir nok en fotoseanse her hjemme, tenker jeg.

''I tillegg må man kjøpe/ eller leie ballkjole. Leie koster fra 2000 kr og oppover, og kjøpe koster fra 6000 kr, men en slik kjole blir brukt en gang.''

Ja, kjole er dyrt, men ikke slike summer som det du beskriver. Her har vi kjøpt en ordentlig nydelig ballkjole, med "strutte"underskjørt til, til litt over 2000 kr, på nett.

Sko hadde hun fra konfirmasjonen i mai. Jeg regner ikke med at kjolen vil bli brukt så mange gangene, men det komme jo skoleball på vgs også, og da får hun værsågod bruke samme kjolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke slik for alle. Her har skolen sagt at man ikke kan komme i limousin, og jeg tror de fleste er relativt moderate både med kjole og styling. Jeg har gutt, han fikk dress i fjor, i år er jeg ikke helt sikker, mulig han får klare seg med penbukse og skjorte for han vokser så mye om dagen og må uansett ha ny dress til konfirmasjon til våren. Får vel prøve å få til en tur innom frisøren, det bør han uansett før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det gjelder ikke Oslo skoler her har det kun gått ut beskjed om helikopterforbud pga av begrenset landingskapasitet.

Jeg syns den debatten hvis den ikke er som med mye annet noe fint foreldre sier på foreldremøter, burde foregå i god tid før desember. Jeg er enig med min mann, hva foreldre sier på foreldremøter er en helt annen ting, enn det man ser i hverdagen,. hvem vil være den ene foreldrene som kjører til skoleball mens alle kommer etter fotografering i limousin ?

Jeg skal tenke mer på dette, men etter å ha hørt hva som blir sagt på forledremøter som ikke er forenlig med barns utstyr og klesvalg, har jeg begynt å føle at foreldre sier en ting og gjør noe annet. sånn er det i vertfall her. det er bare å sette seg ved skoleporten og telle jakker kjøpt på Ferner jacobsen.

Du bor på feil side av byen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet O'Hara

Etter hva jeg har forstått så bor du på en viss kant i Oslo, og der har det nok blitt slik du beskriver. Heldigvis slipper vi heromkring slike sossetendenser og det klarer seg med en vanlig kjole, hår og sminke utført på badet hjemme og mamma/pappa kjører til ballet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...