Gå til innhold

Skoleball


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Etter hva jeg har forstått så bor du på en viss kant i Oslo, og der har det nok blitt slik du beskriver. Heldigvis slipper vi heromkring slike sossetendenser og det klarer seg med en vanlig kjole, hår og sminke utført på badet hjemme og mamma/pappa kjører til ballet...

Hei!

Skulle ønske det var mer sånn her, syns dette er voldsomt og ganske tullete og dyrt. Men jeg tror også det er noe nytt, for jeg har aldri hørt om så store ball da jeg vokste opp. Nå var jeg utenfor, men jeg tror jeg ville fått det med meg, for jeg "kjente" jo nabobarn som gikk på den vanlige skolen, og man så ikke da limosiner kjørende gjennom nabolaget så det må ha skjedd en dramatisk endring pga av en trend, lurer bare på når den oppstod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 218
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    59

  • frosken

    20

  • trollemor;o)

    15

  • Lillemus

    8

Gjest Scarlet O'Hara

Hei!

Skulle ønske det var mer sånn her, syns dette er voldsomt og ganske tullete og dyrt. Men jeg tror også det er noe nytt, for jeg har aldri hørt om så store ball da jeg vokste opp. Nå var jeg utenfor, men jeg tror jeg ville fått det med meg, for jeg "kjente" jo nabobarn som gikk på den vanlige skolen, og man så ikke da limosiner kjørende gjennom nabolaget så det må ha skjedd en dramatisk endring pga av en trend, lurer bare på når den oppstod?

Det er nok en "ganske ny" greie, men vi har da hørt om denne utviklingen på "den kanten av byen" vi som ikke engang bor i nærheten av Oslo.

Og at foreldrene skal sette en stopper for det har jeg ikke noe tro på... de fleste i det strøket vil vel nettopp vise fram hva de har råd til av luksus og dermed er det viktig å sende barnet til skoleball i helikopter, må vite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en "ganske ny" greie, men vi har da hørt om denne utviklingen på "den kanten av byen" vi som ikke engang bor i nærheten av Oslo.

Og at foreldrene skal sette en stopper for det har jeg ikke noe tro på... de fleste i det strøket vil vel nettopp vise fram hva de har råd til av luksus og dermed er det viktig å sende barnet til skoleball i helikopter, må vite...

Hei!

:-)

Men naboene er veldig hyggelige og nøkterne føler jeg.

Det er et hyggelig nabolag tenker jeg, men rart dette med skoleballmentaliteten og klesmentaliteten, for på foreldremøter er de fleste i mot det meste, også hjemme-alene-fester, men det er bare på foreldremøtene. (jeg klarer ikke helt verken å forklare eller forstå det, min mann forstår seg mye bedre på dette)

(men jeg har oppdaget og erfart at man sier en ting og gjør noe annet, da bør man bare gjøre da også ikke si noe i vertfall, for ellers blir det jo løgn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en "ganske ny" greie, men vi har da hørt om denne utviklingen på "den kanten av byen" vi som ikke engang bor i nærheten av Oslo.

Og at foreldrene skal sette en stopper for det har jeg ikke noe tro på... de fleste i det strøket vil vel nettopp vise fram hva de har råd til av luksus og dermed er det viktig å sende barnet til skoleball i helikopter, må vite...

''Det er nok en "ganske ny" greie, men vi har da hørt om denne utviklingen på "den kanten av byen" vi som ikke engang bor i nærheten av Oslo. ''

Dette skjer på mange ungdomsskoler i Oslo for tiden, ikke bare i Oslo vest. Det foregår mye forhandling med ungdom om bl.a. transport til og fra skoleballet i en del familier jeg kjenner. Mange av gutta kan heldigvis bruke konfirmasjonsdressene sine, mens mange av jentene har brukt bunad i sin konfirmasjon - og de er ikke akkurat villige til å gå på skoleballet i bunad ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet O'Hara

Hei!

:-)

Men naboene er veldig hyggelige og nøkterne føler jeg.

Det er et hyggelig nabolag tenker jeg, men rart dette med skoleballmentaliteten og klesmentaliteten, for på foreldremøter er de fleste i mot det meste, også hjemme-alene-fester, men det er bare på foreldremøtene. (jeg klarer ikke helt verken å forklare eller forstå det, min mann forstår seg mye bedre på dette)

(men jeg har oppdaget og erfart at man sier en ting og gjør noe annet, da bør man bare gjøre da også ikke si noe i vertfall, for ellers blir det jo løgn)

Mennesker gjør slik, for å fremstå på en mest mulig korrekt måte. Ikke alle har den samme holdningen til løgner som du har, og man sier det man tror andre vil høre for at man skal bli likt... Foreldremøter er vel ekstreme i så måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor du bor, men her jeg bor er det ikke slik. Gutta skal ha dress og jentene skal ha fine kjoler, men har ikke hørt at noen leier kjoler og ingen kommer til ballet i limosin... Her tror jeg du må sette ned foten for datteren din igjen! Det er IKKE normalt å bruke så mye penger på et juleball. En kjole kjøpt på H&M er mer enn god nok. Jentene bruker en del tid på å sminke seg, men har ikke hørt om noen som går til frisør eller stylist. hahaha, skulle tatt seg ut, men det er mulig vi er litt mer nøkterne her i vår lille by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

:-)

Men naboene er veldig hyggelige og nøkterne føler jeg.

Det er et hyggelig nabolag tenker jeg, men rart dette med skoleballmentaliteten og klesmentaliteten, for på foreldremøter er de fleste i mot det meste, også hjemme-alene-fester, men det er bare på foreldremøtene. (jeg klarer ikke helt verken å forklare eller forstå det, min mann forstår seg mye bedre på dette)

(men jeg har oppdaget og erfart at man sier en ting og gjør noe annet, da bør man bare gjøre da også ikke si noe i vertfall, for ellers blir det jo løgn)

''men jeg har oppdaget og erfart at man sier en ting og gjør noe annet, da bør man bare gjøre da også ikke si noe i vertfall,''

Dette tror jeg stemmer. I teorien er alle enige i at man ikke skal la forbruksmentaliteten ta over fullstendig, og at det ikke skal brukes enorme summer i forbindelse med f.eks. skoleball. Men så er det dette med å si nei til sin egen femtenåring som har såååå lyst til å ha fin kjole og som så veeeeldig gjerne vil kjøre limo sammen med venninnene. Da gjøres det en haug med unntak fra den fine teorien....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en "ganske ny" greie, men vi har da hørt om denne utviklingen på "den kanten av byen" vi som ikke engang bor i nærheten av Oslo.

Og at foreldrene skal sette en stopper for det har jeg ikke noe tro på... de fleste i det strøket vil vel nettopp vise fram hva de har råd til av luksus og dermed er det viktig å sende barnet til skoleball i helikopter, må vite...

det må være slitsomt å ha det sånn....å alltid må vise hvor mye penger de har osv. For et meningsløst liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor du bor, men her jeg bor er det ikke slik. Gutta skal ha dress og jentene skal ha fine kjoler, men har ikke hørt at noen leier kjoler og ingen kommer til ballet i limosin... Her tror jeg du må sette ned foten for datteren din igjen! Det er IKKE normalt å bruke så mye penger på et juleball. En kjole kjøpt på H&M er mer enn god nok. Jentene bruker en del tid på å sminke seg, men har ikke hørt om noen som går til frisør eller stylist. hahaha, skulle tatt seg ut, men det er mulig vi er litt mer nøkterne her i vår lille by.

''Det er IKKE normalt å bruke så mye penger på et juleball. ''

Det er så avgjort normalt å bruke en god del penger på skoleball ved mange skoler i Oslo. Jeg synes ikke det er en ok trend - men det blir feil å påstå at det er unormalt å la sin ungdom gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men jeg har oppdaget og erfart at man sier en ting og gjør noe annet, da bør man bare gjøre da også ikke si noe i vertfall,''

Dette tror jeg stemmer. I teorien er alle enige i at man ikke skal la forbruksmentaliteten ta over fullstendig, og at det ikke skal brukes enorme summer i forbindelse med f.eks. skoleball. Men så er det dette med å si nei til sin egen femtenåring som har såååå lyst til å ha fin kjole og som så veeeeldig gjerne vil kjøre limo sammen med venninnene. Da gjøres det en haug med unntak fra den fine teorien....

svake menn`sker.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet O'Hara

det må være slitsomt å ha det sånn....å alltid må vise hvor mye penger de har osv. For et meningsløst liv!

Helt enig, det konkurransepregede livet er jeg glad jeg slipper:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er IKKE normalt å bruke så mye penger på et juleball. ''

Det er så avgjort normalt å bruke en god del penger på skoleball ved mange skoler i Oslo. Jeg synes ikke det er en ok trend - men det blir feil å påstå at det er unormalt å la sin ungdom gjøre det.

Her er det unormalt. Tror folk ville ledd av de som kom i limo til skoleballet. Heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna (ungdommene) vile selvfølgelig si at ALLE kommer i limousin, men om man undersøker kommer man antakelig til at noen få gjør det. Uansett synes jeg ikke foreldre ukritisk skal dekke slikt, ikke fordi de ikker har råd, men fordi det gir barna et helt feil forhold til penger.

Måtehold er ikke dumt når det gjelder kjole, sminke og hår heller.

Artig at du sammenligner med bryllupet ditt, det gjorde jeg også da jeg leste. Jeg brukte neppe så mye på kjole, sminke og hår som enkelte tenårnger på skoleball, selv :-). Og vi lånte en gammel kabriolet av noen venner, som vi syntes var flott. Men nå er det vel ikke vanlig å leie limo til bryllup heller.

Med denne trenden tror jeg Luksusfellen får mye å gjøre i årene fremover ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Det er fint du ler, jeg lo selv, i år er det forbudt med helikopter pga av at de i fjor måtte kjøre tilbake pga av helikopterkaos over skolen :-), da lo jeg forstår du, jeg lo veldig og min datter syns jeg er dum,

Men uansett selv om det ikke er så dyrt så har de tatt en hver limosin i Oslo, og jeg syns det hele er litt overveldende.

Vi er nok gamle vi da, for jeg husker ikke et skoleball jeg, men jeg gikk jo på spesialskole så kanskje derfor.

Jeg syns uansett det er voldsomt, at man ikke kan ordne hår og sminke og fotografering selv. Jeg sa nemlig i kveld at "det blir ikke langt dere får kjøre med de fine bilene" da sa min datter "vi skal jo til Rådhuset for fotografering" så de får en tur ned dit og tilbake til skolen, men da jeg giftet meg hadde jeg ikke limosin og sånt interesserer meg ikke, men tydeligvis tilhører jeg er gammel generasjon.

Jeg har problemer med å tro på dette jeg... er det virkelig folk som bruker penger på HELIKOPTER til skoleballet???

Jaja, skjønner at Luksusfellen får mye å gjøre i årene fremover.

Jeg ler godt sammen med togli og er glad jeg bor her jeg bor :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet O'Hara

Jeg har problemer med å tro på dette jeg... er det virkelig folk som bruker penger på HELIKOPTER til skoleballet???

Jaja, skjønner at Luksusfellen får mye å gjøre i årene fremover.

Jeg ler godt sammen med togli og er glad jeg bor her jeg bor :-D

Problemer med å tro på det? Har du virkelig ikke fått med deg denne utviklingen?

Jeg bor på bøgda, langt utenfor Oslos sossemiljø (og nå altså tydeligvis mindre sossemiljø) og har sett at det er slik det "skal være"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min skal på skoleball i dag (ungdomsskolen), men han skal nå sitte på med meg dit (jeg skal være vakt). Har ikke snakket med noen andre foreldre, men jeg har ikke hørt noe om limousiner. Han skal bruke sin gamle dress (den er egentlig litt kort i beina, fant vi ut i går kveld) - så det blir ingen kostnader. Vet ikke hvordan stilen er, om jentene kjøper nye kjoler og går til frisør, men det får jeg jo vite litt om i kveld da.

Vi bor i et strøk der veldig mange har nye dyre flotte biler og hus - men jeg aner jo ikke hvor stor gjeld de ulike har ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det unormalt. Tror folk ville ledd av de som kom i limo til skoleballet. Heldigvis!

Enige i at dere er heldige som slipper å stå i mot dette presset :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det må være slitsomt å ha det sånn....å alltid må vise hvor mye penger de har osv. For et meningsløst liv!

''det må være slitsomt å ha det sånn....å alltid må vise hvor mye penger de har osv. For et meningsløst liv!''

Jeg tror ikke at det primært handler om at folk ønsker å vise frem hvor mye penger de har. Jeg tror dette er en trend som ungdommene i stor grad har plukket opp fra (amerikansk) film og tv, - hvor det fremstilles som utrolig kult å ankomme skoleballet på en oppsiktsvekkende måte. Ungdom er gode til å argumentere for det de ønsker, og det krever en god del energi å stå i mot presset fra alt det de ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har problemer med å tro på dette jeg... er det virkelig folk som bruker penger på HELIKOPTER til skoleballet???

Jaja, skjønner at Luksusfellen får mye å gjøre i årene fremover.

Jeg ler godt sammen med togli og er glad jeg bor her jeg bor :-D

''Jeg har problemer med å tro på dette jeg... er det virkelig folk som bruker penger på HELIKOPTER til skoleballet???''

Det er en like ille trend som de beløpene som brukes av enkelte på russebusser, mener jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...