Gå til innhold

Skoleball


Madelenemie

Anbefalte innlegg

''Jeg har problemer med å tro på dette jeg... er det virkelig folk som bruker penger på HELIKOPTER til skoleballet???''

Det er en like ille trend som de beløpene som brukes av enkelte på russebusser, mener jeg..

''Det er en like ille trend som de beløpene som brukes av enkelte på russebusser, mener jeg..''

Jeg mener det er langt verre å bruke helikopter til skoleball på ungdomsskolen. For det første er barna mye yngre, har neppe jobb som dekker disse utgiftene og å venne seg til slik overdådig pengebruk i så ung alder er svært problematisk. For det andre er det rent forbruk, russebilen blir jo i det minste solgt igjen og russetiden varer lengre enn en eneste kveld. For det tredje synes jeg ikke det på noen som helst måte kan forsvare eller unnskylde å bruke helikopter til en fest som kanskje er i gangavstand hjemmefra med begrunnelse at russens pengeforbruk er like ille eller verre.

Jeg har en 9. klassing, og jeg kan forsikre deg om at risikoen for at han skal bli sur på meg eller upopulær i klassen ikke på noen måte vil påvirke min holdning til limousin eller helikopter til skoleballet hverken i år, neste år eller noe annet år han bor hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 218
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    59

  • frosken

    20

  • trollemor;o)

    15

  • Lillemus

    8

For de af os som ser på "Teenage Boss" så virker det at være et Østlandsfænomen, at man skal køre limosin, komme i helikopter og forøvrigt ligne en Disney-princesse på ball. - Tænker det er vanskeligt at sammenligne med forholdene i landet forøvrigt.

Det gælder vel om at finde en "billig" ballkjole - ser at flere snakker om kjoler som købes på nettet til en drøj 1000-lap. Sko skal vel være så høje som muligt - men du finder selv de allerhøjeste sko på butikker ala Økonomisko til 3-400 kr. Indvandrebutikker har forøvrigt ofte pyntekjoler til en billig penge. Man trænger ikke leje gallakjole til 5000 kr for at få en fin kjole.

Når det gælder transport så må du jo gøre op med dig selv, om du er villig til at tage kampen her. På en del skoler så er det åbenbart et stort poeng at gøre sin entre til ballet via limosin. Men jeg tænker at skal de først køre limosin, så er det vel et poeng at gøre det sammen med veninderne, så her gælder det om at gå sammen om en limosin så alle veninderne kører sammen. Hvilke planer har veninderne, er det ikke muligt at alliere sig med nogen og dele på udgiften til en limosin. - Alternativt kan man jo sige at dette er helt vildt og uaktuelt, men så har man samtidigt valgt at tage den kamp det giver og på forhånd defineret at her går grænsen for hvad man vil betale for, enten det er fordi man ikke ser sig råd for at betale den udgift, eller af principielle grunde vil sætte grænsen her. - For os som bor andre steder i landet så er det enkelt at sige at dette er uaktuelt, men det fortoner sig jo anderledes hvis det er gængs ankomst til ballet der hvor man bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en "ganske ny" greie, men vi har da hørt om denne utviklingen på "den kanten av byen" vi som ikke engang bor i nærheten av Oslo.

Og at foreldrene skal sette en stopper for det har jeg ikke noe tro på... de fleste i det strøket vil vel nettopp vise fram hva de har råd til av luksus og dermed er det viktig å sende barnet til skoleball i helikopter, må vite...

''de fleste i det strøket vil vel nettopp vise fram hva de har råd til av luksus og dermed er det viktig å sende barnet til skoleball i helikopter, må vite...''

Jeg bor også i et "slikt strøk", og kjenner meg overhodet ikke igjen i slik beskrivelse - tvert i mot ville de aller fleste foreldre synes det var pinlig om deres barn som ledet an i pengegalloppen på en meget synlig måte. Det er selvfølgelig foreldrenes ansvar å holde igjen, men det er jo ganske menneskelig å ønske å gi barnet sitt det samme som andre får. Og noen har den feilaktige oppfatningen (godt hjulpet av barna) at ALLE ander kjører limo og bruker 5000 på kjole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Been there done that

Min datter kjøpte en til 1700. Synes det var svindyrt.

Og egentlig bare tull man finner rimelig kjole. De leide limosin men de spleiset så ble ikke så dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''det må være slitsomt å ha det sånn....å alltid må vise hvor mye penger de har osv. For et meningsløst liv!''

Jeg tror ikke at det primært handler om at folk ønsker å vise frem hvor mye penger de har. Jeg tror dette er en trend som ungdommene i stor grad har plukket opp fra (amerikansk) film og tv, - hvor det fremstilles som utrolig kult å ankomme skoleballet på en oppsiktsvekkende måte. Ungdom er gode til å argumentere for det de ønsker, og det krever en god del energi å stå i mot presset fra alt det de ønsker.

Jammen jeg ville brukt alle midler for å få min ungdom til å innse hvor UTROLIG tåpelig det er å bruke penger på limo...hjelpes hvor skal det ende om vi ikke setter grenser? Jeg tror min ungdom ville tenkt på alt annet han kunne brukt de pengene på, noe med mer varighet og verdi. Er det ikke vår oppgave å lære de dette da?Noen er vel kanskje mer nødt til å lære det enn andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har problemer med å tro på dette jeg... er det virkelig folk som bruker penger på HELIKOPTER til skoleballet???''

Det er en like ille trend som de beløpene som brukes av enkelte på russebusser, mener jeg..

Ja, det brukes jo penger på russebusser/biler her også, men ikke slik som i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemer med å tro på det? Har du virkelig ikke fått med deg denne utviklingen?

Jeg bor på bøgda, langt utenfor Oslos sossemiljø (og nå altså tydeligvis mindre sossemiljø) og har sett at det er slik det "skal være"...

Nei, jeg bor på nordvestlandet og har ikke fått med meg dette. Det er skremmende og vanvittig tåpelig!! Jeg skal sørge for at min ungdom blir med å ler høyt av denne trenden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er IKKE normalt å bruke så mye penger på et juleball. ''

Det er så avgjort normalt å bruke en god del penger på skoleball ved mange skoler i Oslo. Jeg synes ikke det er en ok trend - men det blir feil å påstå at det er unormalt å la sin ungdom gjøre det.

ok, jeg er tydeligvis (heldigvis) unormal i denne sammenhengen da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skoletull

Skoleball er en amerikansk tradisjon. Jeg holder barna hjemme fra skoleball, da foreldrene må vise hvor god råd de har. Det boikotter jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner billige kjoler på nettet.

Jeg lurer på om unger i dag lærer noe om livets realiteter i forhold til kostnader, hvis foreldrene bare punger ut sånne store summer som du prater om?

Min guttunge var på ball i vinter. Han hadde skjorte, slips, ei tøff bukse og dressjakke. Og sneakers. Lettere med gutter, kanskje ;-)

''Lettere med gutter, kanskje ;-)''

Er nok det. Jeg regner med at sønnen her bruker konfirmasjonsdressen i 10. klasseballet på nyåret. Mange av jentene ble jo konformert i bunader - de dukker neppe opp i dem på ballet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enige i at dere er heldige som slipper å stå i mot dette presset :-)

''Enige i at dere er heldige som slipper å stå i mot dette presset :-)''

Godt sagt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''de fleste i det strøket vil vel nettopp vise fram hva de har råd til av luksus og dermed er det viktig å sende barnet til skoleball i helikopter, må vite...''

Jeg bor også i et "slikt strøk", og kjenner meg overhodet ikke igjen i slik beskrivelse - tvert i mot ville de aller fleste foreldre synes det var pinlig om deres barn som ledet an i pengegalloppen på en meget synlig måte. Det er selvfølgelig foreldrenes ansvar å holde igjen, men det er jo ganske menneskelig å ønske å gi barnet sitt det samme som andre får. Og noen har den feilaktige oppfatningen (godt hjulpet av barna) at ALLE ander kjører limo og bruker 5000 på kjole.

Er vel ofte slik at det er dem som er reddest for at andre skal tro at de ikke hadde råd til dette som blir med på pengegaloppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er nok en "ganske ny" greie, men vi har da hørt om denne utviklingen på "den kanten av byen" vi som ikke engang bor i nærheten av Oslo. ''

Dette skjer på mange ungdomsskoler i Oslo for tiden, ikke bare i Oslo vest. Det foregår mye forhandling med ungdom om bl.a. transport til og fra skoleballet i en del familier jeg kjenner. Mange av gutta kan heldigvis bruke konfirmasjonsdressene sine, mens mange av jentene har brukt bunad i sin konfirmasjon - og de er ikke akkurat villige til å gå på skoleballet i bunad ;-)

Å, du hadde allerede tatt bunadspoenget ;-) Ja ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel ofte slik at det er dem som er reddest for at andre skal tro at de ikke hadde råd til dette som blir med på pengegaloppen?

''Er vel ofte slik at det er dem som er reddest for at andre skal tro at de ikke hadde råd til dette som blir med på pengegaloppen?''

Ja, det har du rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoleball er en amerikansk tradisjon. Jeg holder barna hjemme fra skoleball, da foreldrene må vise hvor god råd de har. Det boikotter jeg!!

''Skoleball er en amerikansk tradisjon. Jeg holder barna hjemme fra skoleball, da foreldrene må vise hvor god råd de har. Det boikotter jeg!!''

Huff, stakkars barna. For mange er dette en svært viktig begivenhet. Det er vel beder å holde igjen når det gjelder pengeforbruk enn å nekte barna (ungdommene) å være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er en like ille trend som de beløpene som brukes av enkelte på russebusser, mener jeg..''

Jeg mener det er langt verre å bruke helikopter til skoleball på ungdomsskolen. For det første er barna mye yngre, har neppe jobb som dekker disse utgiftene og å venne seg til slik overdådig pengebruk i så ung alder er svært problematisk. For det andre er det rent forbruk, russebilen blir jo i det minste solgt igjen og russetiden varer lengre enn en eneste kveld. For det tredje synes jeg ikke det på noen som helst måte kan forsvare eller unnskylde å bruke helikopter til en fest som kanskje er i gangavstand hjemmefra med begrunnelse at russens pengeforbruk er like ille eller verre.

Jeg har en 9. klassing, og jeg kan forsikre deg om at risikoen for at han skal bli sur på meg eller upopulær i klassen ikke på noen måte vil påvirke min holdning til limousin eller helikopter til skoleballet hverken i år, neste år eller noe annet år han bor hjemme.

Helikopter har ikke jeg hørt om noen som har benyttet, men limo og andre kostbare elementer har jeg så avgjort hørt om.

Jeg synes den vannvittige pengebruken (og alkoholforbruket) som en del har i russetiden er like ille. Enkelte bruker enorme summer, og de har så avgjort ikke tjent alle de pengene selv en del av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Skoleball er en amerikansk tradisjon. Jeg holder barna hjemme fra skoleball, da foreldrene må vise hvor god råd de har. Det boikotter jeg!!''

Huff, stakkars barna. For mange er dette en svært viktig begivenhet. Det er vel beder å holde igjen når det gjelder pengeforbruk enn å nekte barna (ungdommene) å være med.

''Huff, stakkars barna. For mange er dette en svært viktig begivenhet. Det er vel beder å holde igjen når det gjelder pengeforbruk enn å nekte barna (ungdommene) å være med.''

Enig med deg! Som voksen ønsker jeg å bidra til økte innslag av "den gyldne middelvei", - som f.eks. det å kunne delta uten å være den som "imponerer" mest verken i kles- eller transportveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ilea1365381520

Haha, helikopter??? :P

Eldstedatra mi går i 10.klasse og da kreves det litt av juleballet ;) Hun har bestilt lang kjole på nettet til ca 1200 kroner, og kjøres til ballet av meg eller pappaen. Sånn blir det for resten av gjengen også :)

Barna gror til, så det er visst på tide å begynne å orientere seg så man er litt forberedt: Hvor bestiller dere lang kjole på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoleball er en amerikansk tradisjon. Jeg holder barna hjemme fra skoleball, da foreldrene må vise hvor god råd de har. Det boikotter jeg!!

''Skoleball er en amerikansk tradisjon. Jeg holder barna hjemme fra skoleball, da foreldrene må vise hvor god råd de har. Det boikotter jeg!!''

DET synes jeg er dårlig gjort, om barna vil være med på skoleballet. Må da kunne gå an å la de gå, men uten at man skal bruke mye penger på dette. Dette er da et stort høydepunkt for de aller fleste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...