Gå til innhold

Skoleball


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Sønnen min skal på skoleball i dag (ungdomsskolen), men han skal nå sitte på med meg dit (jeg skal være vakt). Har ikke snakket med noen andre foreldre, men jeg har ikke hørt noe om limousiner. Han skal bruke sin gamle dress (den er egentlig litt kort i beina, fant vi ut i går kveld) - så det blir ingen kostnader. Vet ikke hvordan stilen er, om jentene kjøper nye kjoler og går til frisør, men det får jeg jo vite litt om i kveld da.

Vi bor i et strøk der veldig mange har nye dyre flotte biler og hus - men jeg aner jo ikke hvor stor gjeld de ulike har ;-)

Hei!

Sånn er det nok med gutter, tror jeg er mer på den måten selv.

Jeg ville hatt det vanskelig med å gå på ball, hvis jeg i tillegg skulle til frisør, sminke, kjøre en fremmed bil, til fotografering så ville jeg vært sliten før jeg kom til ballet.

Da jeg giftet meg, ødela jeg hele håroppsatsen og vasket av meg sminken før jeg dro til Kirken. Min forlover hjalp meg, hun skjønte at jeg måtte få lov å være meg selv bare den dagen. Det holdt i vertfall med en kjole som stakk, og jeg ikke kunne gå ordentlig i.

Jeg kunne verken ta den på eller av selv!! Helt utrolig med så upraktiske klær, man må ha snørehjelp! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 218
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    59

  • frosken

    20

  • trollemor;o)

    15

  • Lillemus

    8

Vi sunnmøringa e så jordnære at sånt bare flira vi av! :P

Hei!

Da tror jeg min mann har sunnmøring i blodet :-)

Han syns det er skikkelig harry med limosin,. han sier det er tåpelig og mye mer. Jeg er enig, men jeg har nok ikke så lette for å nekte barna ting. og når alle kjører fine biler til ballett så gir jeg etter for presset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så veldig nytt. Nå er det vel 8 år siden datteren min var på sitt første skoleball. Da hadde det året ført vært noen som ankom i helikopter, og en del som kom i limousin.

Min datter ble kjørt dit, men jeg så jo at det kom flere limousiner, men så også at svært mange ble kjørt av sine foreldre.

Hei!

De spleier på limosiner, det koster ca 500 pr person :-)

Høres dyrere ut enn det er, men til sammen med alt, blir det mye.

Jeg tror jeg kjørte taxi jeg når jeg giftet meg, men jeg tenkte mer på å få det overstått, jeg var lite opptatt av mitt bryllup annet enn å overleve en stikkende kjole og være forferdelig i fokus, det mislikte jeg. I dag hadde jeg nok taklet det bedre, syns jeg forstår meg bedre på dette med mennesker og øynene og hvorfor de sier hva og hvorfor og hva man skal svare, det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''de fleste i det strøket vil vel nettopp vise fram hva de har råd til av luksus og dermed er det viktig å sende barnet til skoleball i helikopter, må vite...''

Jeg bor også i et "slikt strøk", og kjenner meg overhodet ikke igjen i slik beskrivelse - tvert i mot ville de aller fleste foreldre synes det var pinlig om deres barn som ledet an i pengegalloppen på en meget synlig måte. Det er selvfølgelig foreldrenes ansvar å holde igjen, men det er jo ganske menneskelig å ønske å gi barnet sitt det samme som andre får. Og noen har den feilaktige oppfatningen (godt hjulpet av barna) at ALLE ander kjører limo og bruker 5000 på kjole.

Hei!

Hvis jeg ikke husker feil, bor vi i samme området ca :-) mer eller mindre.

Der sier foreldrene er ting på foreldremøtene og når de treffer hverandre ute, men er man den ene som ikke har iphone på skolen, som ikke har uggs, designervesker osv osv... så får man det ganske vanskelig. For det foreldre sier og gjør er to helt forskjellige ting, det er rett og slett ikke til å bli klok på.

(uggs som ALLE barna har, ofte kjøpt på Shibaloe koster fra 2000.- kr -2700.kr alle har dem og videre oppover) Det stemmer ikke hva foreldre sier på møtene med virkeligheten, da sier jeg heller bare akkurat hvordan det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Da tror jeg min mann har sunnmøring i blodet :-)

Han syns det er skikkelig harry med limosin,. han sier det er tåpelig og mye mer. Jeg er enig, men jeg har nok ikke så lette for å nekte barna ting. og når alle kjører fine biler til ballett så gir jeg etter for presset.

Jeg skjønner veldig godt det er lett å gi etter for presset, så det er ikke godt å si om også jeg hadde gjort det om limou var "påkrevd" her vi bor ;)

Det trenger kanskje ikke bli så dyrt om flere spleiser?

Jeg håper de unge selv ser hvor pussig det ser ut å komme i en limou..., men :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''det må være slitsomt å ha det sånn....å alltid må vise hvor mye penger de har osv. For et meningsløst liv!''

Jeg tror ikke at det primært handler om at folk ønsker å vise frem hvor mye penger de har. Jeg tror dette er en trend som ungdommene i stor grad har plukket opp fra (amerikansk) film og tv, - hvor det fremstilles som utrolig kult å ankomme skoleballet på en oppsiktsvekkende måte. Ungdom er gode til å argumentere for det de ønsker, og det krever en god del energi å stå i mot presset fra alt det de ønsker.

Hei!

Ja jeg tror du har forstått det.

Vi har hyggelige naboer, ingen har behov for å vise noe, de vil bare gi barna sine det de trenger og gir vel akkurat som meg etter for presset. det jeg misliker er at de sier de gjør noe annet, man kan sette seg å telle fine biler ved skoleporten sånn burde foreldrene heller få høre på neste møte om sin dobbeltmoral, da mener jeg at de sier en ting og gjør noe helt annet, alle sammen.

Jeg sier bare akkurat hvordan det er og at jeg som mor gir etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner veldig godt det er lett å gi etter for presset, så det er ikke godt å si om også jeg hadde gjort det om limou var "påkrevd" her vi bor ;)

Det trenger kanskje ikke bli så dyrt om flere spleiser?

Jeg håper de unge selv ser hvor pussig det ser ut å komme i en limou..., men :P

Hei!

Bilen er ikke så dyr, tror den koster ca 500.- for delt på et antall jenter. Men bilen er jo en ting, så kommer alt annet i tillegg, det blir jo veldig dyrt og det i advent.

Takk for at du skjønner meg, at det er lett å gi etter for press, jeg sier egentlig bare at jeg gjør det, og jeg sitter ikke på foreldremøter og sier hva jeg er imot og gjør noe annet.

Da det var snakk om iphone var de fleste enige i at slike mobiler var for dyrt, men det er kun et barn i klassen som ikke har iphone. Så derfor er jeg enig i at foreldre sier og gjør to forskjellige ting, man kan ikke høre på hva de sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''for på foreldremøter er de fleste i mot det meste, også hjemme-alene-fester, men det er bare på foreldremøtene''

Godt sagt. Jeg blir litt kvalm noen ganger av all prektigheten som kommer fra en del foreldre på foreldremøtene.

Hei!

Takk for at du har samme erfaring, bedre å være ærlig, man kommer lenger om man vedkjenner seg fakta og realiteter, kun da kan man langsomt gjøre en endring mot mer fornuft. Ikke hvis man sitter og snakker en masse tull på foreldremøter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest Doppler av Erlend Loe? Den beskriver en scene der hovedpersonen er på foreldremøte på ungdomsskolen der de skal planlegge klassetur. Han sier at han synes de skal få drikke litt, når de først er borte fra foreldrene.

Skildringen av stemningen etter at han har sagt det, er helt ubetalelig ;-)

Boka er generelt morsom

synes

Hei!

Det fikk jeg jammen lyst til å lese :-)

er det skjønnliteratur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner billige kjoler på nettet.

Jeg lurer på om unger i dag lærer noe om livets realiteter i forhold til kostnader, hvis foreldrene bare punger ut sånne store summer som du prater om?

Min guttunge var på ball i vinter. Han hadde skjorte, slips, ei tøff bukse og dressjakke. Og sneakers. Lettere med gutter, kanskje ;-)

Hei!

Ja det er lettere med gutter tror jeg med sånt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Min guttunge var på ball i vinter. Han hadde skjorte, slips, ei tøff bukse og dressjakke. Og sneakers. Lettere med gutter, kanskje ;-)''

Snupsa her skal på nyttårsball like over jul. Hun skal ha på en nydelig kjole hun kjøpte for egne penger på Kreta i sommer og så har jeg lovt henne at vi skal se om vi finner nye selskapssko på romjulssalget. :o) Bolero har vi vel flere av i huset fra før tror jeg, om hun trenger det og er jeg heldig så passer kåpa hennes fremdeles. Som skyss får hun klare seg med Volvoen, den er standsmessig så det holder! :o)

Ang. kjole, så bare vent til hun begynner i 10.klasse :P

Inntil nå har søte kjoler fra H&M vært perfekte til skoleballene, men til skoleballet i 10. kan man ikke komme i noe slikt, nei! Såpass har jeg skjønt :P

Datra mi fant heldigvis en side på nett der man kunne legge inn målene sine og få skreddersydd kjolen - totalt (inkl. toll) kom kjolen på ca 1200 kr. Jeg var skeptisk til dette i starten og så for meg et feilkjøp, men datra sa at hvis den ikke passa eller ikke var fin, så skulle hun ta en av mine kjoler eller en gammel en hun hadde fra før! Heldigvis satt kjolen som et skudd og var lekker som bare det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna (ungdommene) vile selvfølgelig si at ALLE kommer i limousin, men om man undersøker kommer man antakelig til at noen få gjør det. Uansett synes jeg ikke foreldre ukritisk skal dekke slikt, ikke fordi de ikker har råd, men fordi det gir barna et helt feil forhold til penger.

Måtehold er ikke dumt når det gjelder kjole, sminke og hår heller.

Artig at du sammenligner med bryllupet ditt, det gjorde jeg også da jeg leste. Jeg brukte neppe så mye på kjole, sminke og hår som enkelte tenårnger på skoleball, selv :-). Og vi lånte en gammel kabriolet av noen venner, som vi syntes var flott. Men nå er det vel ikke vanlig å leie limo til bryllup heller.

Hei!

Jeg hadde selv kjøpt meg en hvit kjole jeg hadde sett en indisk dame ha, den ble jeg frarådet å ha på meg, så jeg lot meg overtale til en hvit ballkjole som stakk. Kjolen stakk ikke, men greiene jeg måtte ha inni kjolen, også voldsomt, og langt slep,.

:-) Ja komisk når man tenker på utgiftene man hadde til sitt bryllup, dyrere fest, men så mye styr som det er så skulle man tro jentene skulle gifte seg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du bor på feil side av byen. ;)''

Eller i feil by ;-)

Hei!

Det tror jeg jeg er enig i :-)

Får lyst til å bo på sunnmøre, liker den dialekten så godt i ørene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barna gror til, så det er visst på tide å begynne å orientere seg så man er litt forberedt: Hvor bestiller dere lang kjole på nettet?

Hei!

Jeg kan anbefale deg en flink kjoledame i Oslo hvis du bor i Oslo, hun driver privat i sin bolig. Det blir veldig mye billigere enn i butikker og man kan så prøve kjolene, i hundrevis, samt få tilpasset og sydd inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Bilen er ikke så dyr, tror den koster ca 500.- for delt på et antall jenter. Men bilen er jo en ting, så kommer alt annet i tillegg, det blir jo veldig dyrt og det i advent.

Takk for at du skjønner meg, at det er lett å gi etter for press, jeg sier egentlig bare at jeg gjør det, og jeg sitter ikke på foreldremøter og sier hva jeg er imot og gjør noe annet.

Da det var snakk om iphone var de fleste enige i at slike mobiler var for dyrt, men det er kun et barn i klassen som ikke har iphone. Så derfor er jeg enig i at foreldre sier og gjør to forskjellige ting, man kan ikke høre på hva de sier!

Vi foreldre utsettes for et umenneskelig press fra våre tenåringer - såpass er iallefall sikkert ;)

Hadde akkurat en diskusjon med datra igår.. Hun og venninna skal til Oslo på Justin Bieber i april. Da må det betales for billett, flyreise og overnatting. Nå vil hun på Rhianna-konserten i juli og argumenterer som bare det for at jeg skal si ja. Hun vet nøyaktig hvordan hun skal manipulere meg slik at jeg evt kan gi etter ;) Jeg har sagt nei og har blitt enig med venninnas mor om at vi begge skal stå på vårt - så sånn blir det! Men tøft er det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor ikke vi i Oslo, men hos oss er det hvert år flere limousiner på rad og rekke utenfor skolen når det er skoleball.

Også første året min datter gikk på ungdomsskolen, som det nå er hele 8 år siden, stod det limousiner på rad og rekke utenfor skolen.

Nå skal det sies, at de aller fleste ble kjørt av foreldrene sine, og min datter.

Året før dette, hadde det vært noen som ankom med helikopter der

Hei!

Ja fint du vet om det, og ved Oslo skoler er det nå forbudt med helikopter pga av landingsproblemer, det sier vel alt sitt om hva som er kommet av trender.

Jeg anbefalte hest, for selv ville jeg sittet på en hest og ankommet ballett selv, jeg ville følt meg langt mer avslappet hvis jeg kunne tjore en hest utenfor og dra når jeg ble sliten.

Jeg syns selv det er et veldig press og jeg syns det hadde vært mere realt at man avtalte noen felles løsninger på foreldremøtene, at man der stemte over hva som er greit og ikke, da har man noe mer håndfast å vise til hvis alle likevel bryter det de lovet :-) Da blir det mer forpliktende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten så jeg blir bekymret for dagens generasjon unge... hvordan vil de takle det den dagen de skal forsørge seg selv og skjønner at penger ikke vokser på trær? :P

Hei!

Jeg har bedt mitt barn lage et fast trekk på inntekt tjener, fått jobb nå :-)

Jeg sa at får ikke lov å bruke alle penger på klær, må spare litt av inntekt, for jeg tenker som deg at de skal jo klare seg selv en dag, og ikke alle tjener jo like godt i alle yrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi foreldre utsettes for et umenneskelig press fra våre tenåringer - såpass er iallefall sikkert ;)

Hadde akkurat en diskusjon med datra igår.. Hun og venninna skal til Oslo på Justin Bieber i april. Da må det betales for billett, flyreise og overnatting. Nå vil hun på Rhianna-konserten i juli og argumenterer som bare det for at jeg skal si ja. Hun vet nøyaktig hvordan hun skal manipulere meg slik at jeg evt kan gi etter ;) Jeg har sagt nei og har blitt enig med venninnas mor om at vi begge skal stå på vårt - så sånn blir det! Men tøft er det ;)

Hei!

Huff stakkars.

Dere begge egentlig.

Mitt barn skal på konserten med Bieber.

Kanskje jeg skulle ta i mot din datter, så ville det jo blitt billigere for deg? Jeg kunne jo hentet på flyplassen og jeg skal jo likevel kjøre til konserten.

Du kan jo sende meg en mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. kjole, så bare vent til hun begynner i 10.klasse :P

Inntil nå har søte kjoler fra H&M vært perfekte til skoleballene, men til skoleballet i 10. kan man ikke komme i noe slikt, nei! Såpass har jeg skjønt :P

Datra mi fant heldigvis en side på nett der man kunne legge inn målene sine og få skreddersydd kjolen - totalt (inkl. toll) kom kjolen på ca 1200 kr. Jeg var skeptisk til dette i starten og så for meg et feilkjøp, men datra sa at hvis den ikke passa eller ikke var fin, så skulle hun ta en av mine kjoler eller en gammel en hun hadde fra før! Heldigvis satt kjolen som et skudd og var lekker som bare det :)

Har du adressen til den nettsiden, togli?

Jeg har sett noen sånne - og av og til vært fristet (til datter) - men har alltid vært i tvil... Men, hvis noen man vet om har vært fornøyd er det jo litt tryggere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Huff stakkars.

Dere begge egentlig.

Mitt barn skal på konserten med Bieber.

Kanskje jeg skulle ta i mot din datter, så ville det jo blitt billigere for deg? Jeg kunne jo hentet på flyplassen og jeg skal jo likevel kjøre til konserten.

Du kan jo sende meg en mail.

Så hyggelig tenkt av deg :) Jeg tror nok datteren min ville følt det litt flaut å bli henta av ukjente - men hadde jeg vært med, så kanskje vi hadde sagt ja :) Nå blir det datteren min med venninne og venninnens mor som skal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...