Gå til innhold

Skoleball


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Gjest Skoletull

''Skoleball er en amerikansk tradisjon. Jeg holder barna hjemme fra skoleball, da foreldrene må vise hvor god råd de har. Det boikotter jeg!!''

DET synes jeg er dårlig gjort, om barna vil være med på skoleballet. Må da kunne gå an å la de gå, men uten at man skal bruke mye penger på dette. Dette er da et stort høydepunkt for de aller fleste

Jeg vil ikke at barna skal bli dømt etter hva slags bekledning de har på seg. Barn i dag kan være veldig slemme, og jeg vil beskytte barna mine fra å bli dømt, og eventuelt mobbet senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 218
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    59

  • frosken

    20

  • trollemor;o)

    15

  • Lillemus

    8

Det er nok en "ganske ny" greie, men vi har da hørt om denne utviklingen på "den kanten av byen" vi som ikke engang bor i nærheten av Oslo.

Og at foreldrene skal sette en stopper for det har jeg ikke noe tro på... de fleste i det strøket vil vel nettopp vise fram hva de har råd til av luksus og dermed er det viktig å sende barnet til skoleball i helikopter, må vite...

Det er vel ikke så veldig nytt. Nå er det vel 8 år siden datteren min var på sitt første skoleball. Da hadde det året ført vært noen som ankom i helikopter, og en del som kom i limousin.

Min datter ble kjørt dit, men jeg så jo at det kom flere limousiner, men så også at svært mange ble kjørt av sine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med limousin tror jeg er litt typisk for Oslo? Husker det fra den tiden jeg bodde der nede.... Egentlig ganske kvalmt at de forlanger frisør, limo osv.... skjønner godt du reagerer!

Nå bor ikke vi i Oslo, men hos oss er det hvert år flere limousiner på rad og rekke utenfor skolen når det er skoleball.

Også første året min datter gikk på ungdomsskolen, som det nå er hele 8 år siden, stod det limousiner på rad og rekke utenfor skolen.

Nå skal det sies, at de aller fleste ble kjørt av foreldrene sine, og min datter.

Året før dette, hadde det vært noen som ankom med helikopter der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en "ganske ny" greie, men vi har da hørt om denne utviklingen på "den kanten av byen" vi som ikke engang bor i nærheten av Oslo.

Og at foreldrene skal sette en stopper for det har jeg ikke noe tro på... de fleste i det strøket vil vel nettopp vise fram hva de har råd til av luksus og dermed er det viktig å sende barnet til skoleball i helikopter, må vite...

Og vi bor ikke i Oslo, eller på den kanten av byen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Nå er det noen år siden mine var på skoleball. De kjørte limosin, men de var mange som spleiset på og det ble ikke så mye penger på hver. De dro hverken til frisøren, fotografen eller kjøpte så dyre klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke at barna skal bli dømt etter hva slags bekledning de har på seg. Barn i dag kan være veldig slemme, og jeg vil beskytte barna mine fra å bli dømt, og eventuelt mobbet senere.

Tror du ikke de vil føle seg veldig utenfor hvis de ikke går på ballet? En ting er hvis de selv velger å ikke gå dit, at de ikke vil dit. Men å nekte dem å dra.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ikke at barna skal bli dømt etter hva slags bekledning de har på seg. Barn i dag kan være veldig slemme, og jeg vil beskytte barna mine fra å bli dømt, og eventuelt mobbet senere.

Men har de egentlig lyst, eller synes de det er greit at du "holder dem hjemme"?

De fleste ungdommer kommer vel før eller senere opp i en situasjon der noen prøver å bedømme dem etter utseende, klær, antall venner på Facebook eller andre overfladiske kriterier. Man kan ikke rømme fra alle disse, men er nødt til å stå for sine egne valg ifølge egne forutsetninger og begrensninger, og dessuten kunne heve seg over evt. forsøk på mobbing av den grunn.

Jeg synes forøvrig ikke det er mobbing hvis noen påpeker at sønnen min ikke kom i helikopter til juleballet eller ikke hadde dress til noe femsifret beløp, det er tross alt bare én gang i året, og de finner sikkert snart noe annet å være opptatt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hei!

:-)

Men naboene er veldig hyggelige og nøkterne føler jeg.

Det er et hyggelig nabolag tenker jeg, men rart dette med skoleballmentaliteten og klesmentaliteten, for på foreldremøter er de fleste i mot det meste, også hjemme-alene-fester, men det er bare på foreldremøtene. (jeg klarer ikke helt verken å forklare eller forstå det, min mann forstår seg mye bedre på dette)

(men jeg har oppdaget og erfart at man sier en ting og gjør noe annet, da bør man bare gjøre da også ikke si noe i vertfall, for ellers blir det jo løgn)

''for på foreldremøter er de fleste i mot det meste, også hjemme-alene-fester, men det er bare på foreldremøtene''

Godt sagt. Jeg blir litt kvalm noen ganger av all prektigheten som kommer fra en del foreldre på foreldremøtene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''for på foreldremøter er de fleste i mot det meste, også hjemme-alene-fester, men det er bare på foreldremøtene''

Godt sagt. Jeg blir litt kvalm noen ganger av all prektigheten som kommer fra en del foreldre på foreldremøtene.

Har du lest Doppler av Erlend Loe? Den beskriver en scene der hovedpersonen er på foreldremøte på ungdomsskolen der de skal planlegge klassetur. Han sier at han synes de skal få drikke litt, når de først er borte fra foreldrene.

Skildringen av stemningen etter at han har sagt det, er helt ubetalelig ;-)

Boka er generelt morsom

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet O'Hara

Jeg vil ikke at barna skal bli dømt etter hva slags bekledning de har på seg. Barn i dag kan være veldig slemme, og jeg vil beskytte barna mine fra å bli dømt, og eventuelt mobbet senere.

Men du skjønner at de blir dømt hvis de ikke får lov til å gå på ballet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helikopter har ikke jeg hørt om noen som har benyttet, men limo og andre kostbare elementer har jeg så avgjort hørt om.

Jeg synes den vannvittige pengebruken (og alkoholforbruket) som en del har i russetiden er like ille. Enkelte bruker enorme summer, og de har så avgjort ikke tjent alle de pengene selv en del av dem.

Jeg synes jo også at russens pengebruk virker å være over alle støvleskaft, men jeg skjønner ikke helt hva du ville med den sammenligningen? Det virket på meg som om russens overforbruk på en eller annen måte skulle unskylde ungdomsskoleelevenes overforbruk, og det er jeg sterkt uenig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo også at russens pengebruk virker å være over alle støvleskaft, men jeg skjønner ikke helt hva du ville med den sammenligningen? Det virket på meg som om russens overforbruk på en eller annen måte skulle unskylde ungdomsskoleelevenes overforbruk, og det er jeg sterkt uenig i.

''Det virket på meg som om russens overforbruk på en eller annen måte skulle unskylde ungdomsskoleelevenes overforbruk, og det er jeg sterkt uenig i.

''

Neida, det var ikke det jeg mente å si. Tvert i mot - jeg synes begge deler er noe ordentlig herk - og har lyst til at man snart utlover stipend til enhver ungdom som ikke lar seg rive med i dette enorme forbruket ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest Doppler av Erlend Loe? Den beskriver en scene der hovedpersonen er på foreldremøte på ungdomsskolen der de skal planlegge klassetur. Han sier at han synes de skal få drikke litt, når de først er borte fra foreldrene.

Skildringen av stemningen etter at han har sagt det, er helt ubetalelig ;-)

Boka er generelt morsom

synes

Nå fikk jeg lyst til å lese Doppler! Jeg synes det er slitsomt med det jeg oppfatter som dobbeltmoral/prektighet blant en del tenåringsforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå fikk jeg lyst til å lese Doppler! Jeg synes det er slitsomt med det jeg oppfatter som dobbeltmoral/prektighet blant en del tenåringsforeldre.

Hovedpersonen har en stor jente og en liten gutt, slik vi også hadde da jeg leste den. Derfor var det ekstra morsomt. Men den er generelt lettlest og underholdende skrevet.

Apropos "den siden av byen" mht. penger, ref. skoleballtråden, er det også en inbruddstyv i boka som har en herlig beskrivelse av hva som skiller innbyggerne i de forskjellige "rike" delene av Oslo fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna gror til, så det er visst på tide å begynne å orientere seg så man er litt forberedt: Hvor bestiller dere lang kjole på nettet?

Øh... de vokser så til at de finner kjolen på nettet selv :P

Jeg aner altså ikke hvor datra kjøpte den, men skal prøve å huske å spørre henne når hun komme hjem imorgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor ikke vi i Oslo, men hos oss er det hvert år flere limousiner på rad og rekke utenfor skolen når det er skoleball.

Også første året min datter gikk på ungdomsskolen, som det nå er hele 8 år siden, stod det limousiner på rad og rekke utenfor skolen.

Nå skal det sies, at de aller fleste ble kjørt av foreldrene sine, og min datter.

Året før dette, hadde det vært noen som ankom med helikopter der

Det er nesten så jeg blir bekymret for dagens generasjon unge... hvordan vil de takle det den dagen de skal forsørge seg selv og skjønner at penger ikke vokser på trær? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoleball er en amerikansk tradisjon. Jeg holder barna hjemme fra skoleball, da foreldrene må vise hvor god råd de har. Det boikotter jeg!!

Mener du at du ikke lar barna dine være med på noe så viktig??? I mine øyne blir det altfor drøyt... Man bruker ikke sine barn for å få fram egne prinsipper... Det blir for drøyt! Hvem har sagt det trenger å bli så dyrt? Det er heller der vi foreldre bør sette grensen, ikke ved å nekte ungene å delta på noe som åpenbart er svært viktig for dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det unormalt. Tror folk ville ledd av de som kom i limo til skoleballet. Heldigvis!

Vi sunnmøringa e så jordnære at sånt bare flira vi av! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter kjøpte en til 1700. Synes det var svindyrt.

Og egentlig bare tull man finner rimelig kjole. De leide limosin men de spleiset så ble ikke så dyrt.

Hei!

Vi fikk kjøpt fra en privat person og betalte derfor bare ca 2500.- en meget hyggelig dame som hadde kjolesalong privat og dermed unngår man jo utgifter som en butikk har.

Men så kommer jo alt i tillegg, jeg tror den limosinen koster bare 500 kr nettopp fordi de spleiser, men så er det jo fotografering, sko, frisør og sminking, smykker, veske, osv osv...Men sminken kostet ikke 250 som hun sa, men 750, og jeg så ikke særlig forskjell.

Jeg har bestemt at mellomlegget får hun betale selv, fordi jeg liker ikke at man sier en ting som ikke stemmer.

Jeg ble overrasket over at bilen var så billig, men nettopp fordi bilen er full av jenter så blir jo totalbeløpet ikke så mye. :-)

Takknemlig for at du forstår og har vært der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de af os som ser på "Teenage Boss" så virker det at være et Østlandsfænomen, at man skal køre limosin, komme i helikopter og forøvrigt ligne en Disney-princesse på ball. - Tænker det er vanskeligt at sammenligne med forholdene i landet forøvrigt.

Det gælder vel om at finde en "billig" ballkjole - ser at flere snakker om kjoler som købes på nettet til en drøj 1000-lap. Sko skal vel være så høje som muligt - men du finder selv de allerhøjeste sko på butikker ala Økonomisko til 3-400 kr. Indvandrebutikker har forøvrigt ofte pyntekjoler til en billig penge. Man trænger ikke leje gallakjole til 5000 kr for at få en fin kjole.

Når det gælder transport så må du jo gøre op med dig selv, om du er villig til at tage kampen her. På en del skoler så er det åbenbart et stort poeng at gøre sin entre til ballet via limosin. Men jeg tænker at skal de først køre limosin, så er det vel et poeng at gøre det sammen med veninderne, så her gælder det om at gå sammen om en limosin så alle veninderne kører sammen. Hvilke planer har veninderne, er det ikke muligt at alliere sig med nogen og dele på udgiften til en limosin. - Alternativt kan man jo sige at dette er helt vildt og uaktuelt, men så har man samtidigt valgt at tage den kamp det giver og på forhånd defineret at her går grænsen for hvad man vil betale for, enten det er fordi man ikke ser sig råd for at betale den udgift, eller af principielle grunde vil sætte grænsen her. - For os som bor andre steder i landet så er det enkelt at sige at dette er uaktuelt, men det fortoner sig jo anderledes hvis det er gængs ankomst til ballet der hvor man bor.

Hei!

Ballkjoler kan ikke kjøpes noe annet sted enn i spesialbutikker, spesialister på dette. Jeg har nå snørt og det er et strev med underkjoler, og bånd hit og dit, og i tillegg fikk jeg beskjed om at måtte forte meg!! ?

Da holdt jeg meg et øyeblikk for ørene, før jeg gjorde som jeg fikk beskjed om, jeg fortet meg, det ser så fint ut :-)

Bilen i seg selv er ikke så dyr, nettopp fordi det blir delt på mange, jeg vet ikke hvor mange de er, min datter mener jeg ikke skal legge meg så mye opp i hennes privatliv, jeg mener noen rettigheter har jeg, da jeg jo må dra kort og tenke på julen og ikke bare på skoleballet. Nå tror jeg etter noens forklaring at dette kun er et tenåringssymptom, så det er greit, men jeg var selv aldri slik, så jeg føler meg som enda mer fra et fremmed sted :-)

Men jeg blir jo glad også da for de er jo så pene og søte og flotte og da smelter jeg jo, kanskje rører de ved en lengsel i meg, jeg ville nok ikke gått på noe skoleball hvis de ikke hentet og bar meg dit :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...