Gå til innhold

Muslimer i Danmark (og Norge)


Grip

Anbefalte innlegg

Det eneste du gjør er å anklage uskyldige.

Nei, din skyld ligger i innlegg etter innlegg hvor du kaster dritt på jøder, muslimer, invandrere, osv i det uendelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 198
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    74

  • Ulv I Faarikaal

    53

  • Grip

    34

  • MsSophie

    7

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

Eller at utenlandske kvinner ikke har slektninger/venner de kan flytte til.

Igjen misbruker du statistikk til en syk "de er verre enn oss" lek, for å trakassere utlendinger.

Du unnskylder gjerne et overgrep med et som andre gjorde som var verre for 50 år siden. Så fei for egen dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Du skriver: "Ikke ALLE norske menn er slik."

Nei. Akkurat som ikke alle utenlandske menn er slik.

Mennesker (både nordmenn og utlendinger) er nemlig INDIVIDER.

Gratulerer og velkommen etter.

Hva vil du fram til?

Jeg vet det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Nei, din skyld ligger i innlegg etter innlegg hvor du kaster dritt på jøder, muslimer, invandrere, osv i det uendelige.

Slutt med alle de falske anklagene, jeg gidder ikke svare på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at du har rett. På den annen side kan man også anta at terskelen for en muslimsk kvinne til å oppsøke et krisesenter, er ganske høy.

Jeg vet ikke.

Jeg tror nok at uansett religion man har, så er poenget at normenn har støtteapparat rundt seg, mens utenlandske ikke har det i like stor grad.

At jeg skulle ha en høyere terskel for å oppsøke et krisesenter en en kristen har, er latterlig. Hvorfor i all verden skulle jeg ha det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du unnskylder gjerne et overgrep med et som andre gjorde som var verre for 50 år siden. Så fei for egen dør.

Jeg har ikke unnskyldt noen overgrep. Derimot har jeg påpekt at det du bedriver er det samme som skjedde med jødene i 1937.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ditt vås om muslimer har intet annet formål enn å vanskeliggjøre integrasjon, og grave grøfter mellom gruppene.

Det er pussig at du ser det slik. Selv har jeg en diametralt annen oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Nei, din skyld ligger i innlegg etter innlegg hvor du kaster dritt på jøder, muslimer, invandrere, osv i det uendelige.

Om jøder har jeg kun sagt at de er et velutdannet folk, ikke noe annet.

Du liker ikke folk som skriver noe positivt om jøder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er ikke representativt for norske menn totalt, men sier mye om den gruppen menn som importerer koner fra utlandet. Mange er gjengangere og henter flere som etterhvert havner på sentrene. Ikke ALLE norske menn er slik.

Antallet fra 2001: 740 kvinner oppsøkte krisesenter og hadde utenlandsk bakgrunn. Av disse hadde 220 norskfødt mann. 550 hadde utenlandsk mann. For 2003 tror jeg antallet norske er det samme, men at antallet som har utenlandsk mann er doblet.

#Ja, men det er ikke representativt for norske menn totalt, men sier mye om den gruppen menn som importerer koner fra utlandet.#

De menn som er gift med utenlandske kvinner, har kvinner som ikke har så stort støtteapparat rundt seg, som norske kvinner har. Som oftest.

De fleste norske kvinner har støtteapparat rundt seg, og dermed blir det færre som har behov for å gå til krisesenteret. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er delvis riktig, men ikke helt. Bildet er mye mer sammensatt. Denne oppgaven er gammel, men belyser mye. Av 740 utenlandske kvinner som oppsøkte krisesentrene i 2001 hadde 220 norsk mann som mishandler, 550 hadde utelandsk mann. Jeg tror tallene fra i fjor viser at det er like mange norske menn som mishandler, men at antallet innvandrerkvinner har økt til det dobbelte totalt. Det kan f eks bety at innvandrerkvinnene er blitt mer obs på sentrene.

http://www.krisesenter.com/materiell/tatt_alvorlig/tatt_alvorlig_hoved.htm

Gammel og gammel, den sier likevel omtrent det jeg prøvde å si...

"3.1.2 Utenlandske kvinner og menn

Som jeg skrev under kapittelet om omfanget av kvinnemishandling ser vi at utenlandske kvinner utgjør en stor andel av kvinner som tar kontakt med krisesentrene, særlig ved Oslo krisesenter der de utgjør 70% (AA).

Det er mange ulike årsaker til at disse kvinnene er så overrepresenterte, og det er et område mange av de jeg snakket med var opptatt av. En fellesnevner som forklaring på den høye andelen de utgjør på krisesentrene er det manglende nettverket utenlandske kvinner har. Norske kvinner som blir mishandlet har nok i mange tilfeller venner og familie rundt seg som de kan søke tilflukt hos, eller få hjelp av på annen måte hvis de ønsker det. Mange blir nok muligens nektet kontakt med venner og familie av mannen, men dersom de ønsker å bryte ut tror jeg mange har noen de kan dra til.

Kvinner med utenlandsk bakgrunn kan nok i mange tilfeller komme fra en kultur der det å forlate mannen er uakseptabelt, og dersom de velger den løsningen kan mange føle seg utstøtt fra familie og miljøet de tilhører. Krisesentrene kan være eneste tilbudet kvinnen har. Det å dra til en venninne slik muligens mange norske kvinner gjør, er ingen mulighet.

I noen tilfeller har nok også kvinnen flyttet fra hjemlandet sitt for å gifte seg med en mann som bor i Norge. Hun har dermed ingen familie i nærheten som hun kan dra til dersom det er nødvendig.

AA fra Krisesentersekretariatet fortalte meg at utenlandske kvinner som bryter ut av et forhold ofte opplever å bli veldig ensomme. De opplever at de blir utstøtt fra miljøet hun tilhører, som hun og mannen nok i mange tilfeller har til felles. I mange miljøer er det å forlate mannen sin uakseptabelt, og kvinnen som i utgangspunktet er offer for mannens handlinger blir utstøtt. AA forteller at en del kvinner angrer på at de dro, og at de heller ville valgt volden fremfor ensomheten. AA påpeker at det er viktig at kvinnene i det norske samfunnet blir flinkere til å integrere disse kvinnene inn i våre miljøer.

BB fra krisesenteret støtter også opp om teorien om at det er manglende nettverk som fører så mange utenlandske kvinner til krisesentrene. Det er ikke de kulturelle forskjellene som er årsaken.

CC fra Likestillingssenteret har jobbet en del med å kartlegge forholdene for utenlandske kvinner som blir mishandlet, og hun mener disse kvinnene ikke har andre behov enn norske kvinner, men at de mangler nettverket norske kvinner har. Utenlandske kvinner har ikke kontakt med ressurssterke personer på lik linje med norske kvinner. Behovet til alle kvinner som opplever vold er i bunn og grunn å unnslippe volden hevder CC.

CC peker også på kulturelle forskjeller mellom utenlandske og norske kvinner som gjør situasjonen dermed annerledes fra hverandre. I Norge har vi en kultur der individets frihet står veldig sentralt. I andre land der samfunnet er mer kollektivt orientert er dette annerledes, og i mange kulturer er det vanskelig for kvinner å skille seg. Det å se på hvordan man jobber med kvinnemishandling i andre land kan muligens kunne hjelpe innvandrerkvinner på en bedre måte. Jeg vil komme tilbake til dette senere i oppgaven.

Et annet moment som CC tar opp er det faktum at mange av de utenlandske kvinnene har dårligere økonomi enn sine norske søstere, og dermed dårligere muligheter til å klare deg på egenhånd. I Norge har vi gjennom kvinnekampen fått en kultur der det er normalt at kvinner jobber og har sin egen økonomi. For mange av de utenlandske kvinnene er det ikke slik der de kommer fra, og mange er hjemmeværende."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg har ikke unnskyldt noen overgrep. Derimot har jeg påpekt at det du bedriver er det samme som skjedde med jødene i 1937.

Det er det jeg skriver, at du bruker absurde sammenligninger langt tilbake i tid og falske anklager som taktikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pussig at du ser det slik. Selv har jeg en diametralt annen oppfatning.

Nei, det er ikke "pussig", men en realitet.

Din overfokusering på hver minste forskjell du kan finne gjør intet annet enn å grave grøfter mellom gruppene.

Og det er jo din hensikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nok at uansett religion man har, så er poenget at normenn har støtteapparat rundt seg, mens utenlandske ikke har det i like stor grad.

At jeg skulle ha en høyere terskel for å oppsøke et krisesenter en en kristen har, er latterlig. Hvorfor i all verden skulle jeg ha det?

Det vet jeg heller ikke. Så vidt jeg forstår er du etnisk norsk og er i slik sett ikke så forskjellig fra andre norske kvinner.

Jeg tenkte mer på innflyttede, fremmedkulturelle kvinner.

Når det gjelder hvilke grupper som er mest/minst tilbøyelig til å oppsøke krisesentre, blir det for min del bare spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

#Ja, men det er ikke representativt for norske menn totalt, men sier mye om den gruppen menn som importerer koner fra utlandet.#

De menn som er gift med utenlandske kvinner, har kvinner som ikke har så stort støtteapparat rundt seg, som norske kvinner har. Som oftest.

De fleste norske kvinner har støtteapparat rundt seg, og dermed blir det færre som har behov for å gå til krisesenteret. ;)

Det er nok tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jøder har jeg kun sagt at de er et velutdannet folk, ikke noe annet.

Du liker ikke folk som skriver noe positivt om jøder?

Hva forskjell gjør det?

Det er ikke bedre å trakassere muslimer enn det er å trakassere jøder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva er relevansen av statistikken din? Siden de er individer....

Statistikken kan være relevant som en del av vurdering av norsk innvandringspolitikk.

Skal man utforme en politikk, må en holde seg til visse makrostørrelser, skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Gammel og gammel, den sier likevel omtrent det jeg prøvde å si...

"3.1.2 Utenlandske kvinner og menn

Som jeg skrev under kapittelet om omfanget av kvinnemishandling ser vi at utenlandske kvinner utgjør en stor andel av kvinner som tar kontakt med krisesentrene, særlig ved Oslo krisesenter der de utgjør 70% (AA).

Det er mange ulike årsaker til at disse kvinnene er så overrepresenterte, og det er et område mange av de jeg snakket med var opptatt av. En fellesnevner som forklaring på den høye andelen de utgjør på krisesentrene er det manglende nettverket utenlandske kvinner har. Norske kvinner som blir mishandlet har nok i mange tilfeller venner og familie rundt seg som de kan søke tilflukt hos, eller få hjelp av på annen måte hvis de ønsker det. Mange blir nok muligens nektet kontakt med venner og familie av mannen, men dersom de ønsker å bryte ut tror jeg mange har noen de kan dra til.

Kvinner med utenlandsk bakgrunn kan nok i mange tilfeller komme fra en kultur der det å forlate mannen er uakseptabelt, og dersom de velger den løsningen kan mange føle seg utstøtt fra familie og miljøet de tilhører. Krisesentrene kan være eneste tilbudet kvinnen har. Det å dra til en venninne slik muligens mange norske kvinner gjør, er ingen mulighet.

I noen tilfeller har nok også kvinnen flyttet fra hjemlandet sitt for å gifte seg med en mann som bor i Norge. Hun har dermed ingen familie i nærheten som hun kan dra til dersom det er nødvendig.

AA fra Krisesentersekretariatet fortalte meg at utenlandske kvinner som bryter ut av et forhold ofte opplever å bli veldig ensomme. De opplever at de blir utstøtt fra miljøet hun tilhører, som hun og mannen nok i mange tilfeller har til felles. I mange miljøer er det å forlate mannen sin uakseptabelt, og kvinnen som i utgangspunktet er offer for mannens handlinger blir utstøtt. AA forteller at en del kvinner angrer på at de dro, og at de heller ville valgt volden fremfor ensomheten. AA påpeker at det er viktig at kvinnene i det norske samfunnet blir flinkere til å integrere disse kvinnene inn i våre miljøer.

BB fra krisesenteret støtter også opp om teorien om at det er manglende nettverk som fører så mange utenlandske kvinner til krisesentrene. Det er ikke de kulturelle forskjellene som er årsaken.

CC fra Likestillingssenteret har jobbet en del med å kartlegge forholdene for utenlandske kvinner som blir mishandlet, og hun mener disse kvinnene ikke har andre behov enn norske kvinner, men at de mangler nettverket norske kvinner har. Utenlandske kvinner har ikke kontakt med ressurssterke personer på lik linje med norske kvinner. Behovet til alle kvinner som opplever vold er i bunn og grunn å unnslippe volden hevder CC.

CC peker også på kulturelle forskjeller mellom utenlandske og norske kvinner som gjør situasjonen dermed annerledes fra hverandre. I Norge har vi en kultur der individets frihet står veldig sentralt. I andre land der samfunnet er mer kollektivt orientert er dette annerledes, og i mange kulturer er det vanskelig for kvinner å skille seg. Det å se på hvordan man jobber med kvinnemishandling i andre land kan muligens kunne hjelpe innvandrerkvinner på en bedre måte. Jeg vil komme tilbake til dette senere i oppgaven.

Et annet moment som CC tar opp er det faktum at mange av de utenlandske kvinnene har dårligere økonomi enn sine norske søstere, og dermed dårligere muligheter til å klare deg på egenhånd. I Norge har vi gjennom kvinnekampen fått en kultur der det er normalt at kvinner jobber og har sin egen økonomi. For mange av de utenlandske kvinnene er det ikke slik der de kommer fra, og mange er hjemmeværende."

Det var mye, og det er tatt ut av sammenhengen. Det er bedre å lese hele rapporten. Å trekke ut en passende bit kan gi et skjevt bilde. Det du sier står OGSÅ der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg heller ikke. Så vidt jeg forstår er du etnisk norsk og er i slik sett ikke så forskjellig fra andre norske kvinner.

Jeg tenkte mer på innflyttede, fremmedkulturelle kvinner.

Når det gjelder hvilke grupper som er mest/minst tilbøyelig til å oppsøke krisesentre, blir det for min del bare spekulasjoner.

Du skriver: "Jeg tenkte mer på innflyttede, fremmedkulturelle kvinner."

Og da blir det kanskje fordi de er "innflyttede" kvinner, og ikke pga den ene religionen eller den andre.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...