Gå til innhold

Dunjakke til 2300,-?!?!


puttelulle

Anbefalte innlegg

Ok! Da forstår eg deg bedre, og er faktisk helt enig med deg i dine prioriteringer (det kommer jo an på kor gamle barna er).

Dunjakke til 2300.- til en 1 åring har ikkje mye for seg, om en ikkje "vasser" i penger da.

Sønnen min (på 16 år) har og ca. 3 bukser i skapet.

Vi var på kleshandel for 2-3 uker siden og handla for 4 tusen, da fikk han to nye t-skjorter, ei ytterjakke, ei bukse, ett par sko, 2 hettegensere, 3 boxere og en 3 pack med strømper.

Vet ikkje om det var dyrt eller billig eg.

Tror det er helt kurrant for en snart voksen gutt som skal være greit (i forhold til jevnaldrende) kledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 295
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    27

  • morsan

    22

  • AneM1365380603

    19

  • Sofline

    17

Mest aktive i denne tråden

Hvor mye eller lite folk bruker på klær legger jeg meg sjelden opp i.

Men det jeg synes er noe å tenke på når man "gir ungene dyre vaner", er at de engang skal ut i verden og klare seg selv.

Som studenter på event. studielån o.l., som lærling e.l.

Da kan det være vanskelig å "senke krava" for de som alltid har vært godt vant. Kanskje det da heller hadde vært kjekt om de ekstra pengene som ble putta i ei bukse med dyrt merke, hadde vært kjekk å ha på en konto....

Dette er ingen kritikk til noen, bare noe å tenke på :o)

Gode tanker, nitni :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boxer til gutter på den alder ligger gjerne på 300.- og holde en helt annen kvalitet enn andre. Mannen min bruker kun sånne boxere, og kunne ikke tenkt seg noe annet.

Kan gi deg ett tips att på match selger de nå 2-pack med bjørn borg boxere til 299.- De er kjempegode, finnes også til dame, og er mine favoritter :-)

Jepp, de er sinnsykt gode. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vi var på kleshandel for 2-3 uker siden og handla for 4 tusen, da fikk han to nye t-skjorter, ei ytterjakke, ei bukse, ett par sko, 2 hettegensere, 3 boxere og en 3 pack med strømper.''

Hm. Nå er min pode 9 år, men jeg vil tippe at om vi tar bort skoene og ytterjakka så hadde jeg ikke hatt noen problemer med å få tak i resten til 900,-. Vinterskoene koster fort 600,- og da hadde jeg fremdeles hatt igjen 2500,- til ytterjakke... Men det er klart - klærne til en 9-åring koster jo ikke så mye som til en som er omtrent voksen i størrelse.

Når du passerer 15-16 år så stiger prisen på klær noe voldsomt så det er ikkje helt sammelignbart, dessuten når du begynner på Videregående Skole så er "merkepresset" ganske stort, dessuten vil de fleste guttene ta seg best mulig ut for jentene og omvendt.

Og i vårt tilfelle (han har vokst voldsomt det siste året) så hadde mange av hans klær enten blitt for små, eller de hadde et guttepreg, T-skjorter med Harry Potter motiv er greit nok det men ikkje på Videregående...

Det var kun prisen på t-skjortene eg reagerte på, fra 149.- til 199.- (og eg kjøpte 3 stk. ikkje 2, så da blir det vel litt bedre), det syns eg er ganske overprisa for ei t-skjorte.

Men forhåpentligvis varer de lengre med tanke på passform, fargeekthet og slitesyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så siden jeg liker att mine barn ikke har like klær som alle andre så er jeg dum? Og du mener det er idiotisk av meg å tenke sånn? Ja, det er en klesbutikk her i tillegg til sportsbutikk.

Lurer på om du enten er misunnelig, eller om det er noe annet? Synes ikke andre skal legge seg opp i hvor mye andre bruker på klær til barna, jeg svarte bare på hva jeg gjorde.

Om det ikke er du som er intervjuet i avisa så er det vel ikke _deg_ jeg kaller dum, eller hva...?

Men om du har samme utgangspunkt, at det er nærmest krise for ungen din å ha lik parkdress som flere i bhg, så vil jeg si det er en underlig - og temmelig lite intelligent problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har jeg brukt penger på unødvendige ting, men jeg har rett og slett ikke så mye penger som flere tusen kroner å bruke på ting som overhode ikke er nødvendig. :o)

Men hvis man har det? Er det galt å bruke 2000 på et plagg til barnet, istedenfor å bruke det på vin, sigarer eller stereoanlegg?

Generelt synes jeg at kvinners luksusforbruk problematiseres og gjøres til et samfunnsproblem, mens menns luksusforbruk får gå fri.

Se bare på tv-programmer. Berulfsen og han Autofil-fyren får holde på med konjakk, sigarer og kule biler, uten at noen sier noe om "forbrukskultur". Men hva skjer når "Shopaholic" begynner? Da fylles avisene av kritikk.

(For ordens skyld: Jeg synes ikke noe om selve programmet "Shopaholic". Men det får være likt for alle.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du passerer 15-16 år så stiger prisen på klær noe voldsomt så det er ikkje helt sammelignbart, dessuten når du begynner på Videregående Skole så er "merkepresset" ganske stort, dessuten vil de fleste guttene ta seg best mulig ut for jentene og omvendt.

Og i vårt tilfelle (han har vokst voldsomt det siste året) så hadde mange av hans klær enten blitt for små, eller de hadde et guttepreg, T-skjorter med Harry Potter motiv er greit nok det men ikkje på Videregående...

Det var kun prisen på t-skjortene eg reagerte på, fra 149.- til 199.- (og eg kjøpte 3 stk. ikkje 2, så da blir det vel litt bedre), det syns eg er ganske overprisa for ei t-skjorte.

Men forhåpentligvis varer de lengre med tanke på passform, fargeekthet og slitesyrke.

T-skjorter er det utrolig stor forskjell på! Billige t-skjorter er stort sett _billige_ på alle måter. Og jeg skjønner godt at ungdommen vil kle seg skikkelig altså. :o)

*Gruer seg litt til ungene blir tenåringer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han prøve de til bjørn borg viss han trenger nye. Det blir jo ikke mer en 150.- per stk, så det er jo en litt snillere pris. Men han liker kanskje best de i microfiber, de fra BB er i bomull.

Eg har noen fra Punto Blanco i bomull og, men mest microfiber, eg foretrekker de i bomull.

Vi skal teste ut de fra Bjørn Borg begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne gått på resturant, men det har vi ikke her :-) Dessuten liker jeg å lage mat, så siden vi er hjemmekjære alle sammen ber vi heller venner hit på mat.

Synes bare det er ufattelig att folk legger seg opp i sånt, og det provosere meg att "man skal tenke sitt om foreldrene"

Siden jeg er uføretrygdet regner jeg med att folk skjønner att jeg ikke har ræva full av penger"

Regnet med å få pes her inne, det er tydligvis ikke "lov" og kose seg med å handle klær man liker til ungene sine :-)

Sikker på att ingen hadde reagert om jeg fortalte att vi brukte 3000.- på en helaften, noe i aldri gjør.

''Sikker på att ingen hadde reagert om jeg fortalte att vi brukte 3000.- på en helaften, noe i aldri gjør.''

Enig.

Visse typer forbruk er tydeligvis mer umoralsk enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så siden jeg liker att mine barn ikke har like klær som alle andre så er jeg dum? Og du mener det er idiotisk av meg å tenke sånn? Ja, det er en klesbutikk her i tillegg til sportsbutikk.

Lurer på om du enten er misunnelig, eller om det er noe annet? Synes ikke andre skal legge seg opp i hvor mye andre bruker på klær til barna, jeg svarte bare på hva jeg gjorde.

"Ja, det er en klesbutikk her i tillegg til sportsbutikk."

"Synes ikke andre skal legge seg opp i hvor mye andre bruker på klær til barna, jeg svarte bare på hva jeg gjorde."

Er du henne fra avisa eller er du ikke? Hvis ikke skjønner jeg ikke helt hvorfor du plasserer deg i hennes sted.

Og argumentet med misunnelse er like bak mål.. Beklager, jeg finnes ikke misunnelig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er helt kurrant for en snart voksen gutt som skal være greit (i forhold til jevnaldrende) kledd.

Det var ihvertfall en pris eg kunne leve med, dessuten så brukte eg bare Barnetrygden (utvida) for to måneder og de skal jo brukes på barna så da er jo alt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-skjorter er det utrolig stor forskjell på! Billige t-skjorter er stort sett _billige_ på alle måter. Og jeg skjønner godt at ungdommen vil kle seg skikkelig altså. :o)

*Gruer seg litt til ungene blir tenåringer*

''*Gruer seg litt til ungene blir tenåringer*''

Eg kan trøste deg med at klær og kostnader til denslags ikkje vil bli den største utfordringen når ungene blir tenåringer...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er du som er intervjuet i avisa så er det vel ikke _deg_ jeg kaller dum, eller hva...?

Men om du har samme utgangspunkt, at det er nærmest krise for ungen din å ha lik parkdress som flere i bhg, så vil jeg si det er en underlig - og temmelig lite intelligent problemstilling.

Nei, som sagt jeg er ikke henne fra avisa, men jeg deler faktisk hennes syn på denne tingen, og derfor reagerer jeg på måten du snakker nedlatende om folk.

Det er ingen krise om barna mine har det samme som andre, men ja jeg liker att de har andre klær enn alle andre. Skjønner att folk her inne ikke synes noe om det, men jeg bryr meg svært lite om det, men synes det må gå ann å respektere de som ønsker å handle klær som er merkevare.

Jeg snakker ikke nedlatende til deg, med bakrunn av hvor du handler klær. Det er som sat temmelig barnslig, og jeg er nesten sikker på att det er misunnelse inn i bildet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, som sagt jeg er ikke henne fra avisa, men jeg deler faktisk hennes syn på denne tingen, og derfor reagerer jeg på måten du snakker nedlatende om folk.

Det er ingen krise om barna mine har det samme som andre, men ja jeg liker att de har andre klær enn alle andre. Skjønner att folk her inne ikke synes noe om det, men jeg bryr meg svært lite om det, men synes det må gå ann å respektere de som ønsker å handle klær som er merkevare.

Jeg snakker ikke nedlatende til deg, med bakrunn av hvor du handler klær. Det er som sat temmelig barnslig, og jeg er nesten sikker på att det er misunnelse inn i bildet!

Det er nok ikke misunnelse. Man får stole på folk når de snakker for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne gått på resturant, men det har vi ikke her :-) Dessuten liker jeg å lage mat, så siden vi er hjemmekjære alle sammen ber vi heller venner hit på mat.

Synes bare det er ufattelig att folk legger seg opp i sånt, og det provosere meg att "man skal tenke sitt om foreldrene"

Siden jeg er uføretrygdet regner jeg med att folk skjønner att jeg ikke har ræva full av penger"

Regnet med å få pes her inne, det er tydligvis ikke "lov" og kose seg med å handle klær man liker til ungene sine :-)

Sikker på att ingen hadde reagert om jeg fortalte att vi brukte 3000.- på en helaften, noe i aldri gjør.

"Regnet med å få pes her inne, det er tydligvis ikke "lov" og kose seg med å handle klær man liker til ungene sine :-)"

Mens du roper jo opp om misunnelse flere ganger her, er du vant til å få bemerkninger på klesvalg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe slike klær til barn vitner om a) stormannsgalskap, B) dårlig selvtillit og c) minimalt med hjernekapasitet.

Så til de som tror vi har dårlig råd og dermed er misunnelige: Nei, vi har hatt råd til å kjøpe slike klær, men selvfølgelig ikke gjort det. Og vil aldri gjøre det i fremtiden heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg selv fikk merkeklær fra ca 10-12 års alder. Men da var jeg jo over flekkealderen og spratt ikke i været lengre. Ikke sliter jeg voldsomt på klærne heller. Og husker godt at det var levisbuksene som holdt, både i passform, farge og slitasje. Så de klærne jeg stort sett brukte var merkeklær, for de holdt seg fine lenge og hadde bra passform. Så da ble det etterhvert til at jeg ikke trengte klær like ofte som før, og når mamma engang da kjøpte klær til meg ble det gjerne merke (Levis) for det holdt lenge. Husker hun kjøpte et vintersett til meg da jeg var 12, og det har jeg og bruker enda.......(12 år siden...).

Tror sannelig ikke jeg har kjøpt ei levisbukse i voksen alder, og nå når jeg sitter her å skriver så lurer jeg sannelig på hvorfor....... Når jeg ser hvor fort stygge buksene jeg har kjøpt de siste årene blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som sagt jeg er ikke henne fra avisa, men jeg deler faktisk hennes syn på denne tingen, og derfor reagerer jeg på måten du snakker nedlatende om folk.

Det er ingen krise om barna mine har det samme som andre, men ja jeg liker att de har andre klær enn alle andre. Skjønner att folk her inne ikke synes noe om det, men jeg bryr meg svært lite om det, men synes det må gå ann å respektere de som ønsker å handle klær som er merkevare.

Jeg snakker ikke nedlatende til deg, med bakrunn av hvor du handler klær. Det er som sat temmelig barnslig, og jeg er nesten sikker på att det er misunnelse inn i bildet!

Og så er du inne på misunnelse igjen, unnskyld meg, men det er en grov undervurdering av andre.

Du hevder din rett til å mene ditt, påstår du egentlig ikke bryr deg så mye om det, samtidig som du avfeier du andres meninger som misunnelse.

Du føler deg kanskje ofte kritisert? Og igjen - nei, jeg er ikke misunnelig. Men du må gjerne tro det dersom det får deg til å føle deg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å kalle folk dumme bare fordi de velger å prioritere annerledes enn man selv gjør, er ikke det litt vel drøyt? Man må bare være enige om å være uenige angående denne her, tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

T-skjorter er det utrolig stor forskjell på! Billige t-skjorter er stort sett _billige_ på alle måter. Og jeg skjønner godt at ungdommen vil kle seg skikkelig altså. :o)

*Gruer seg litt til ungene blir tenåringer*

Min 16 åring vil absolutt ikke ha nye klær, vil ikke ha de klærne vi kjøper til ham, og vil ikke med i butikken for å velge selv.

Har vi endelig en gang fått slept ham med i butikken, så ser han seg bare om og går videre, det er ingenting han liker, sier at han trenger ingenting.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...