Gå til innhold

Grunnlag for å varsle BV?


Gjest Bekymret nabo

Anbefalte innlegg

Jeg vil si at dette er godt innenfor det som vanligvis kalles jobb:

''jobber nå som "hjelpemann" på en lastebil. Vi har sett at denne gutten har arbeidsdager på både 10 og 12 timer. Lastebilen drar rundt seks om morgenen og kommer sjelden hjem før 18.00 - 20.00 om kvelden. Etter dette er han ofte ute og vasker og gnir på lastebilen, med storvask som høytrykkspyling o.l på søndager. Han har ogs å ansvar for å kjøre lastebilen, ofte med henger, ut og inn av gårdsplassen og rygger på plass i veien. ''

Dette er det jeg legger til grunn, og det er da liten tvil om at det som beskrives her er en jobb.

Med vennlig hilsen

Mange unggutters drøm her jeg bor :)

Når jeg ser hvor mange ungdommer som dropper ut og heller bor på rommet sitt og nekter å gjøre annet enn å sove og/eller spille data, så synes jeg det er imponerende med en unggutt som virkelig står på og jobber med noe han brenner for.

Kanskje får han lønn for et visst antall timer, og resten av tiden jobber han frivillig? Kanskje er det slik at han tvinges til å jobbe så mange timer hver eneste dag og rett og slett er sin fars slave. Ingen av oss vet hva som er sannheten, og det er veldig greit å vite guttens egen versjon før man gjør noe så drastisk som å ringe barnevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 306
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    115

  • mrxx

    52

  • Nord og ned

    32

  • skipohoi

    10

Mest aktive i denne tråden

''Er enig i det, men det er grenser for hva BV skal ta ansvar for.... – togli''

Egentlig ikke; BV skal ta ansvar når foreldrene ikke gjør det.

Det betyr selvsagt ikke at BV skal "ta ham hjemmefra", men at de skal sjekke, hjelpe ham til å sørge for "ordnede forhold" og være på hans side hvis det viser seg at han trenger det.

Med vennlig hilsen

Vi aner ikke om foreldrene ikke tar ansvar for gutten - til det vet vi altfor lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange unggutters drøm her jeg bor :)

Når jeg ser hvor mange ungdommer som dropper ut og heller bor på rommet sitt og nekter å gjøre annet enn å sove og/eller spille data, så synes jeg det er imponerende med en unggutt som virkelig står på og jobber med noe han brenner for.

Kanskje får han lønn for et visst antall timer, og resten av tiden jobber han frivillig? Kanskje er det slik at han tvinges til å jobbe så mange timer hver eneste dag og rett og slett er sin fars slave. Ingen av oss vet hva som er sannheten, og det er veldig greit å vite guttens egen versjon før man gjør noe så drastisk som å ringe barnevernet.

Hei,

Men det er jo helt mulig at han kan jobbe en regulær arbeidsdag, og ikke 80 timer i uken. Alternativet er jo ikke "spille dataspill hele døgnet" eller "gå på plata".

Og jeg sier jo ikke at man ikke kan snakke med både gutten og foreldrene, men jeg vil tippe at når de er av typen som lar gutten kjøre lastebil når han er 16, så er det neppe bare "en prat fra naboen" som skal til?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er like stor sjanse for at gutten har det veldig bra som at han ikke har det bra - og det er dette trådstarter bør prøve å finne ut av før hun tar tlf til BV (evt kan hun ta tlf på grunnlag av kjøringen, og nevne de andre tingene som dog er mer usikre). – togli''

Nei, for vi vet jo allerede at de lar ham bo alene i en garasje (som ikke er en leilighet), som lar han kjøre lastebil, og personbil (som han kan bli fengslet for), og lar ham jobbe dobbelt så mye som arbeidsmiljøloven tillater.

Det bør da være nok til en seriøs mistanke om at ting ikke er som de skal være?

Med vennlig hilsen

Ang kjøringen er jeg enig, og det tror jeg alle her i tråden er.

Ang. garasjen er jeg ikke enig i at det er automatikk i at gutten ikke har det bra. Garasjen er antagelig like ved huset, og han har derfor forhåpentligvis tilgang til alle fasiliteter i huset når han måtte trenge det. Jeg kjenner flere som har flytta "gutterommet" ut i garasjen i den alderen, og de gikk inn i hovedhuset når de trengte noe der. Jeg har også hørt om en som flytta ut på terrassen og bor i telt der. Dette synes alle er sjarmerende, og jeg tror ingen har tenkt å kontakte BV av den grunn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi aner ikke om foreldrene ikke tar ansvar for gutten - til det vet vi altfor lite.

''Vi aner ikke om foreldrene ikke tar ansvar for gutten - til det vet vi altfor lite. – togli''

Helt enig, men uansett hva som er årsaken til at de ikke tar ansvar for gutten, så er det BV som har plikt til å hjelpe ham når foreldrene svikter.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Men det er jo helt mulig at han kan jobbe en regulær arbeidsdag, og ikke 80 timer i uken. Alternativet er jo ikke "spille dataspill hele døgnet" eller "gå på plata".

Og jeg sier jo ikke at man ikke kan snakke med både gutten og foreldrene, men jeg vil tippe at når de er av typen som lar gutten kjøre lastebil når han er 16, så er det neppe bare "en prat fra naboen" som skal til?

Med vennlig hilsen

Nei, det er godt mulig du har rett. Det er bare et par-tre stk her inne som mener det er helt sikkert at gutten ikke har det bra - resten av de som har skrevet her inne har prøvd å se saken fra flere sider og forsøkt å diskutere hva som _kan_ være tilfelle. Ingen vet sannheten foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg tror denne 16 åringen og sine nærmeste har nøkkelen til hva som er den beste framtida for han.''

Det er det absolutt intet i hovedinnlegget som tyder på, og det vet du selvsagt godt.

Den beste fremtiden er neppe noe man har 80 timers arbeidsuker med, ei heller en mulig straff for å ha kjørt uten førerkort.

Hei,

Kommer arbeidstilsynet og gjør "gjør sin jobb", er det iallefall 2 mulige løsninger.

1. Arb. giver betaler gutten "ukepenger" kontant. Da sparer sønnen skatt, arb. giver sparer arb. giver avgift ( om de ikke bor i kant av landet uten arb giver avg ). Arb. giver må selv skatte mer pga høyere inntekt på papiret. Det er stor sansynlighet for at faren er arb giver, men det vet vi vel ikke. Dette er ikke ønskelig, heller ikke "lovlig".

2. Gutten kjøper seg inn på eiersiden i firmaet.

Det fins alltids løsninger- for skikkelige arbeidsfolk- heldigvis.

Det er ikke om en jobber 37,5 t eller 50 timer i uka som er det avgjørende for et godt liv og god helse- men å kunne glede seg i hverdagen. En klarer ikke lure "hverdagen", selv i arbeidstilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er godt mulig du har rett. Det er bare et par-tre stk her inne som mener det er helt sikkert at gutten ikke har det bra - resten av de som har skrevet her inne har prøvd å se saken fra flere sider og forsøkt å diskutere hva som _kan_ være tilfelle. Ingen vet sannheten foreløpig.

''Nei, det er godt mulig du har rett. Det er bare et par-tre stk her inne som mener det er helt sikkert at gutten ikke har det bra - resten av de som har skrevet her inne har prøvd å se saken fra flere sider og forsøkt å diskutere hva som _kan_ være tilfelle. Ingen vet sannheten foreløpig. – togli''

Men jeg har da vel aldri sagt at man ikke skal se saken fra flere sider? (Joda, de vanlige "gærningene" påstår jo det, men jeg har ikke skrevet det.)

Det jeg har skrevet er at man selvsagt kan/bør snakke med gutten og foreldre. Jeg antar dog at det ikke endrer på noe (erfaringsmessig), og hvis det fortsetter som nå så mener jeg en bekymringsmelding til BV er på sin plass.

Jeg tenker også litt på årsaken til at han har sluttet på skolen. Det kan godt være dysleksi eller andre lærevansker, og jeg kjenner til tilfeller hvis BV har vært med (sammen med BUP) for å tilrettelegge slik at han kan få mer utdanning.

Dette er ting jeg synes han fortjener. Fordi det kan bety noe veldig positivt for denne gutten.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Kommer arbeidstilsynet og gjør "gjør sin jobb", er det iallefall 2 mulige løsninger.

1. Arb. giver betaler gutten "ukepenger" kontant. Da sparer sønnen skatt, arb. giver sparer arb. giver avgift ( om de ikke bor i kant av landet uten arb giver avg ). Arb. giver må selv skatte mer pga høyere inntekt på papiret. Det er stor sansynlighet for at faren er arb giver, men det vet vi vel ikke. Dette er ikke ønskelig, heller ikke "lovlig".

2. Gutten kjøper seg inn på eiersiden i firmaet.

Det fins alltids løsninger- for skikkelige arbeidsfolk- heldigvis.

Det er ikke om en jobber 37,5 t eller 50 timer i uka som er det avgjørende for et godt liv og god helse- men å kunne glede seg i hverdagen. En klarer ikke lure "hverdagen", selv i arbeidstilsynet.

Heldigvis er verken BV eller arbeidstilsynet så naive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei, det er godt mulig du har rett. Det er bare et par-tre stk her inne som mener det er helt sikkert at gutten ikke har det bra - resten av de som har skrevet her inne har prøvd å se saken fra flere sider og forsøkt å diskutere hva som _kan_ være tilfelle. Ingen vet sannheten foreløpig. – togli''

Men jeg har da vel aldri sagt at man ikke skal se saken fra flere sider? (Joda, de vanlige "gærningene" påstår jo det, men jeg har ikke skrevet det.)

Det jeg har skrevet er at man selvsagt kan/bør snakke med gutten og foreldre. Jeg antar dog at det ikke endrer på noe (erfaringsmessig), og hvis det fortsetter som nå så mener jeg en bekymringsmelding til BV er på sin plass.

Jeg tenker også litt på årsaken til at han har sluttet på skolen. Det kan godt være dysleksi eller andre lærevansker, og jeg kjenner til tilfeller hvis BV har vært med (sammen med BUP) for å tilrettelegge slik at han kan få mer utdanning.

Dette er ting jeg synes han fortjener. Fordi det kan bety noe veldig positivt for denne gutten.

Med vennlig hilsen

''Det kan godt være dysleksi eller andre lærevansker''

Fri fanatsering. De aller fleste ungommer er enten rådville eller skolelei når de er 16 år.

De aller færreste er imidlertid så heldige at de har en forelder som kan ta seg av dem og gi dem en meningsfull jobb.

For det eneste du har rett i av alt du skriver er at det er vanskelig å få det uten papirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Kommer arbeidstilsynet og gjør "gjør sin jobb", er det iallefall 2 mulige løsninger.

1. Arb. giver betaler gutten "ukepenger" kontant. Da sparer sønnen skatt, arb. giver sparer arb. giver avgift ( om de ikke bor i kant av landet uten arb giver avg ). Arb. giver må selv skatte mer pga høyere inntekt på papiret. Det er stor sansynlighet for at faren er arb giver, men det vet vi vel ikke. Dette er ikke ønskelig, heller ikke "lovlig".

2. Gutten kjøper seg inn på eiersiden i firmaet.

Det fins alltids løsninger- for skikkelige arbeidsfolk- heldigvis.

Det er ikke om en jobber 37,5 t eller 50 timer i uka som er det avgjørende for et godt liv og god helse- men å kunne glede seg i hverdagen. En klarer ikke lure "hverdagen", selv i arbeidstilsynet.

Den 3. og kanskje beste løsning for gutten er å selv åpne enkeltmannsfortak og fakturere lastebilfirmaet for jobben han gjør.

Ulempene er 11% ( mot 7,8% for lønnsmottagere ) trygdeavgift, ikke lønnsfradrag, dårligere "sosiale goder", trenger regnskapsfører.

Fordelene er mer "ansvarlighet", motivasjon, høyere lønn, kan jobbe så mye en vil innenfor "kjøre- og hviletida".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Nei, det er nødvendigvis ikke slik at da kan det være lurt å ta en prat med gutten, faren og øvrig familie. – Nickløsheletida''

Så siden du nå innrømmer at det kan være slik så er det godt mulig at BV bør blandes inn.

Og ingen har sagt at noen ikke kan snakke med dem først, hvis man føler for det.

''Så siden du nå innrømmer at det kan være slik så er det godt mulig at BV bør blandes inn"

Alt er mulig, men sannsynligheten ut i fra det jeg leser her er jo veldig liten da.

Når det gjelder bilkjøringa, bør politiet kobles inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Nei, det er godt mulig du har rett. Det er bare et par-tre stk her inne som mener det er helt sikkert at gutten ikke har det bra - resten av de som har skrevet her inne har prøvd å se saken fra flere sider og forsøkt å diskutere hva som _kan_ være tilfelle. Ingen vet sannheten foreløpig. – togli''

Men jeg har da vel aldri sagt at man ikke skal se saken fra flere sider? (Joda, de vanlige "gærningene" påstår jo det, men jeg har ikke skrevet det.)

Det jeg har skrevet er at man selvsagt kan/bør snakke med gutten og foreldre. Jeg antar dog at det ikke endrer på noe (erfaringsmessig), og hvis det fortsetter som nå så mener jeg en bekymringsmelding til BV er på sin plass.

Jeg tenker også litt på årsaken til at han har sluttet på skolen. Det kan godt være dysleksi eller andre lærevansker, og jeg kjenner til tilfeller hvis BV har vært med (sammen med BUP) for å tilrettelegge slik at han kan få mer utdanning.

Dette er ting jeg synes han fortjener. Fordi det kan bety noe veldig positivt for denne gutten.

Med vennlig hilsen

''Men jeg har da vel aldri sagt at man ikke skal se saken fra flere sider? (Joda, de vanlige "gærningene" påstår jo det, men jeg har ikke skrevet det.)''

Dette skrev jeg lenger ned i tråden:

''Vi andre prøver å se dette litt i fra andre vinkler, noe du aldri klarer og derfor kjører deg kraftig fast i hver eneste diskusjon du er med i''

Som svar på dette og at vi andre forsøker å se dette fra flere sider så kom du med dette:

''Og det er det ingen som nekter deg å fortsette med fantasiene dine. :-)''

Du er frekkere enn flatlusa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Men jeg har da vel aldri sagt at man ikke skal se saken fra flere sider? (Joda, de vanlige "gærningene" påstår jo det, men jeg har ikke skrevet det.)''

Dette skrev jeg lenger ned i tråden:

''Vi andre prøver å se dette litt i fra andre vinkler, noe du aldri klarer og derfor kjører deg kraftig fast i hver eneste diskusjon du er med i''

Som svar på dette og at vi andre forsøker å se dette fra flere sider så kom du med dette:

''Og det er det ingen som nekter deg å fortsette med fantasiene dine. :-)''

Du er frekkere enn flatlusa.

Prøv å les det en gang til, og se om du ser feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter det ikke som at noen her inne prøver å overbevise om at ungdommen har det bra, men man prøver å finne nyansene i det trådstarter har sett. Det er alltid viktig å ikke skrike opp om omsorgssvikt med det samme man ser noe som i utgangspunktet kan virke noe uklart (og det er denne uklarheten de fleste her inne prøver å sette fingeren på).

Det er like stor sjanse for at gutten har det veldig bra som at han ikke har det bra - og det er dette trådstarter bør prøve å finne ut av før hun tar tlf til BV (evt kan hun ta tlf på grunnlag av kjøringen, og nevne de andre tingene som dog er mer usikre).

Veldig godt skrevet:-) En god oppsummering av det vi andre har forsøkt å si Sør i "hundre" innlegg nå:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å les det en gang til, og se om du ser feilen.

Tenkte meg den kom, fordi du forsøker å vri deg unna. Som jeg har sagt før du er svært dårlig til å ordlegge legge og skrive. Hvis du svarer på noe annet enn hva du tror du svarer så får du ta deg bedre tid, så vi andre skjønner hva du babler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det vet vi. Det står i hovedinnlegget, som er forutsetningen for diskusjonen:

'' Senest i går fikk vi bekreftet det vi har hatt en mistanke om, at denne 16-åringen nå bor i garasjen.''

Selvsagt kan det være at "16-åringen" egentlig er en 85 år gammel transvesitt, men det er egentlig greiest å diskutere problemstilligen i hovedinnlegget.

Er det noen spesiell grunn til at du skal kverulere om det som allerede står i det innlegget som ligger til grunn for diskusjonen?

Du kommer med alle slags umulige og usannsynlige bortforklaringer, for hvorfor man ikke skal bry seg med 16-åringen.

''jo, det vet vi. Det står i hovedinnlegget, som er forutsetningen for diskusjonen''

Selvsagt vet vi ikke det fordi trådstarter påstår det. Vi forsøker å si til deg at det er ikke sikkert at virkeligheten er sånn som naboen påstår. Hvorfor tror du at naboen sitter med fasitten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så siden du nå innrømmer at det kan være slik så er det godt mulig at BV bør blandes inn"

Alt er mulig, men sannsynligheten ut i fra det jeg leser her er jo veldig liten da.

Når det gjelder bilkjøringa, bør politiet kobles inn.

''Når det gjelder bilkjøringa, bør politiet kobles inn.''

Jeg hadde ikke gjort det heller jeg i første omgang, men tatt en prat med guttungen og fortalt at jeg er redd for at det kan skje ulykker med alt det medfører og at han kan miste rettet til å få førerkort når han blir 18 år. Med andre ord forsøkt med fornuft og "hyggelig" prat i første omgang, men gitt beskjed om at kjøringen måtte opphøre tvert, hvis ikke så er det flere som kom til å anmelde han.

Men nå liker jeg å ordne opp først før jeg blander andre inn.

Jeg hadde ikke likt å ødelegge for guttungen uten å ha snakket med han først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte meg den kom, fordi du forsøker å vri deg unna. Som jeg har sagt før du er svært dårlig til å ordlegge legge og skrive. Hvis du svarer på noe annet enn hva du tror du svarer så får du ta deg bedre tid, så vi andre skjønner hva du babler om.

Jeg regner med at det var en slags innrømmelse at du ikke klarer å lese innlegg skrevet med vanlig norsk?

Har du sett at jeg har påstått at man ikke skal snakke med gutten/foreldrene?

Hint: Les gjennom tråden før du fortsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''jo, det vet vi. Det står i hovedinnlegget, som er forutsetningen for diskusjonen''

Selvsagt vet vi ikke det fordi trådstarter påstår det. Vi forsøker å si til deg at det er ikke sikkert at virkeligheten er sånn som naboen påstår. Hvorfor tror du at naboen sitter med fasitten?

''Selvsagt vet vi ikke det fordi trådstarter påstår det. Vi forsøker å si til deg at det er ikke sikkert at virkeligheten er sånn som naboen påstår. Hvorfor tror du at naboen sitter med fasitten? – mrxx''

Det er morsomt med det kongelige "vi". Pleier du alltid å snakke om deg selv i flertall?

Som jeg har påpekt for deg noen ganger nå, så svarer jeg basert på det som står i hovedinnlegget. Hvis "16-åringen" egentlig jobber på en båt som reiser til Japan, så vil svaret selvsagt være noe annet.

Det tror jeg selv du forstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...