Gå til innhold

Grunnlag for å varsle BV?


Gjest Bekymret nabo

Anbefalte innlegg

Aner du noe om hvordan det er i denne garasjen? Nei!

''Aner du noe om hvordan det er i denne garasjen? Nei! – Nickløsheletida''

Gjør du? Nei.

Men vi vet at det ikke er noe som ligner på en leilighet (det står i tråden).

Og det er akkurat denne tankegangen du bedriver her som gjør at de som bedriver barnemishandling får fortsette og fortsette - fordi man finner alle mulige forklaringer og bortforklariger på ting. Eksempel, Øygard - hvor folk viste at han sov i samme seng som en 14 år gammel jente, og likevel sa at "jammen, vi VET jo ikke om han har sex med henne!".

BRY DEG om barn som har det vondt. I hvert fall nok til å undersøke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 306
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    115

  • mrxx

    52

  • Nord og ned

    32

  • skipohoi

    10

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletida

''Aner du noe om hvordan det er i denne garasjen? Nei! – Nickløsheletida''

Gjør du? Nei.

Men vi vet at det ikke er noe som ligner på en leilighet (det står i tråden).

Og det er akkurat denne tankegangen du bedriver her som gjør at de som bedriver barnemishandling får fortsette og fortsette - fordi man finner alle mulige forklaringer og bortforklariger på ting. Eksempel, Øygard - hvor folk viste at han sov i samme seng som en 14 år gammel jente, og likevel sa at "jammen, vi VET jo ikke om han har sex med henne!".

BRY DEG om barn som har det vondt. I hvert fall nok til å undersøke!

''Gjør du? Nei.

Men vi vet at det ikke er noe som ligner på en leilighet (det står i tråden)''

Men så er det da faktisk ingen som vet om han sover der, har tilgang til mat og vann og alt som trengs. Det beste er vel og forhøre seg med gutten selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Gjør du? Nei.

Men vi vet at det ikke er noe som ligner på en leilighet (det står i tråden)''

Men så er det da faktisk ingen som vet om han sover der, har tilgang til mat og vann og alt som trengs. Det beste er vel og forhøre seg med gutten selv.

''Men så er det da faktisk ingen som vet om han sover der, har tilgang til mat og vann og alt som trengs. Det beste er vel og forhøre seg med gutten selv. – Nickløsheletida''

Jo, vi vet at han bor der.

Jeg har da ikke sagt at man ikke kan snakke med gutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Men så er det da faktisk ingen som vet om han sover der, har tilgang til mat og vann og alt som trengs. Det beste er vel og forhøre seg med gutten selv. – Nickløsheletida''

Jo, vi vet at han bor der.

Jeg har da ikke sagt at man ikke kan snakke med gutten.

''Jo, vi vet at han bor der.''

Nei, det vet vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jo, vi vet at han bor der.''

Nei, det vet vi ikke.

Jo, det vet vi. Det står i hovedinnlegget, som er forutsetningen for diskusjonen:

'' Senest i går fikk vi bekreftet det vi har hatt en mistanke om, at denne 16-åringen nå bor i garasjen.''

Selvsagt kan det være at "16-åringen" egentlig er en 85 år gammel transvesitt, men det er egentlig greiest å diskutere problemstilligen i hovedinnlegget.

Er det noen spesiell grunn til at du skal kverulere om det som allerede står i det innlegget som ligger til grunn for diskusjonen?

Du kommer med alle slags umulige og usannsynlige bortforklaringer, for hvorfor man ikke skal bry seg med 16-åringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Jo, det vet vi. Det står i hovedinnlegget, som er forutsetningen for diskusjonen:

'' Senest i går fikk vi bekreftet det vi har hatt en mistanke om, at denne 16-åringen nå bor i garasjen.''

Selvsagt kan det være at "16-åringen" egentlig er en 85 år gammel transvesitt, men det er egentlig greiest å diskutere problemstilligen i hovedinnlegget.

Er det noen spesiell grunn til at du skal kverulere om det som allerede står i det innlegget som ligger til grunn for diskusjonen?

Du kommer med alle slags umulige og usannsynlige bortforklaringer, for hvorfor man ikke skal bry seg med 16-åringen.

Du går tydeligvis ut i fra at denne gutten bor på en madrass i garasjen, ikke har vaskemuligheter og tilgang til kjøkken og jobber 80 timer i uka. Han blir altså behandlet verre enn et dyr.

De fleste andre prøver og fortelle deg at det nødvendigvis ikke er slik og at du er veldig bombastisk i dine uttalelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du går tydeligvis ut i fra at denne gutten bor på en madrass i garasjen, ikke har vaskemuligheter og tilgang til kjøkken og jobber 80 timer i uka. Han blir altså behandlet verre enn et dyr.

De fleste andre prøver og fortelle deg at det nødvendigvis ikke er slik og at du er veldig bombastisk i dine uttalelser.

''Du går tydeligvis ut i fra at denne gutten bor på en madrass i garasjen, ikke har vaskemuligheter og tilgang til kjøkken og jobber 80 timer i uka. Han blir altså behandlet verre enn et dyr.

De fleste andre prøver og fortelle deg at det nødvendigvis ikke er slik og at du er veldig bombastisk i dine uttalelser. – Nickløsheletida''

Er det nødvendigvis ikke sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Når barnet både får kjøre bil (med det ansvaret det medfører mtp på å skade andre), og blir satt til å jobbe 80 timer i uken, så er det jo rimelig sannsynlig at foreldrene ikke er helt i vater?

I flere innlegg blir det fremstilt som "enten jobber han 80 timer i uken, eller så spiller han dataspil/doper seg", men det går (som også andre har påpekt) fint an for ham å jobbe 37,5 timer i uken, og/eller få hjelp til skolegang.

Med vennlig hilsen

Men poenget er jo at det ikke er sikkert gutten _jobber_ - kanskje er det en _hobby_. Du hadde garantert sendt bekymringsmelding til BV dersom du så hvor mye eldstedatra kan sitte på data'n ;)

Selve kjøringa er selvsagt en annen sak! Jeg tviler derimot på at man får en tenåring til å jobbe så mange timer frivillig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Enig når det gjelder å kjøre bil, men jobbinga kan også vre en hobby, noe han elsker å holde på med. – Nickløsheletida''

Enig, men ville ikke du vært bekymret hvis din unge avbrøt skolegangen etter 10. klasse, og drev med hobbyen 80 (!) timer i uken?

Med vennlig hilsen

Det hadde jeg blitt, men jeg hadde blitt langt mer bekymra over tenåringen min sine reaksjoner på at BV skulle blandes inn i saken.... Tror det ville gjort vondt verre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men poenget er jo at det ikke er sikkert gutten _jobber_ - kanskje er det en _hobby_. Du hadde garantert sendt bekymringsmelding til BV dersom du så hvor mye eldstedatra kan sitte på data'n ;)

Selve kjøringa er selvsagt en annen sak! Jeg tviler derimot på at man får en tenåring til å jobbe så mange timer frivillig...

''Men poenget er jo at det ikke er sikkert gutten _jobber_ - kanskje er det en _hobby_. Du hadde garantert sendt bekymringsmelding til BV dersom du så hvor mye eldstedatra kan sitte på data'n ;)

Selve kjøringa er selvsagt en annen sak! Jeg tviler derimot på at man får en tenåring til å jobbe så mange timer frivillig... – togli''

Men når man svarer på et innlegg, så må man nesten legge til grunn det som står i innlegget?

Det er selvsagt mulig at den påståtte 16-åringen er en 85 år gammel transvesitt ;-) men jeg tenker at jeg skal forholde meg til informasjonen som står i hovedinnlegget.

:-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''

Men du vet jo ingenting om denne gutten. Kan hende dette er en skoelei gutt som har droppet ut av skolen og da er det jo veldig postivt at han er så arbeidsvillig og har en intresse for de han driver med og så kan jo planen være at han skal utdanne seg innen dette faget senere, når han har fått en pause.

Dy synser jo bare. – Nickløsheletida''

Nei, jeg baserer meg på hva som står i hovedinnlegget, hva lovverket sier, og erfaring/statistikk med hvordan det går med de som kun har grunnskole.

Jeg synes han fortjener bedre enn 12 timers arbeidsdager, lav inntekt og en stor sjanse for en fremtid med uføretrygd.

Med vennlig hilsen

Er enig i det, men det er grenser for hva BV skal ta ansvar for....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Heilt enig.

Utrolig engasjement til en "ikke- sak" å være dette her ( når en ser bort fra at gutten kjører bil på offentlig vei ).

Jeg synes det lukter langt verre av janteloven her enn av arbeidsmiljøloven.

Stå på, folkens, men pass på så dere ikke jobber for mye, for hardt, tjener for lite, sliter dere ut og dør tidlig.

Livet er uansett fullt av tilfeldigheter, og det gjelder å se ting "i en viss sammenheng".

Det er ikke "systemet" som er viktig her, men personen.

Hilsen en som kommer fra et område der janteloven er nesten fraværende ( heldigvis ).

''Heilt enig. Utrolig engasjement til en "ikke- sak" å være dette her''

Helt enig. Noe annet hadde det vært hvis man hadde hatt en forelder som fyller livet sitt, inkludert selveste nyttårsaften, på å skrive dritt, krangle samt generere støy og negativitet døgnet rundt egen person året rundt.

Da hadde også jeg støttet ei bekymringsmelding...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men poenget er jo at det ikke er sikkert gutten _jobber_ - kanskje er det en _hobby_. Du hadde garantert sendt bekymringsmelding til BV dersom du så hvor mye eldstedatra kan sitte på data'n ;)

Selve kjøringa er selvsagt en annen sak! Jeg tviler derimot på at man får en tenåring til å jobbe så mange timer frivillig... – togli''

Men når man svarer på et innlegg, så må man nesten legge til grunn det som står i innlegget?

Det er selvsagt mulig at den påståtte 16-åringen er en 85 år gammel transvesitt ;-) men jeg tenker at jeg skal forholde meg til informasjonen som står i hovedinnlegget.

:-)

Med vennlig hilsen

I hovedinnlegget står det antall timer tenåringen jobber, men trådstarter ved garantert ikke om dette er jobb eller en frivillig hobby.. Det er der forskjellen ligger. Tvinges han til å _jobbe_ så mye? Er det ting som tilsier det i trådstarters innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde jeg blitt, men jeg hadde blitt langt mer bekymra over tenåringen min sine reaksjoner på at BV skulle blandes inn i saken.... Tror det ville gjort vondt verre!

''Det hadde jeg blitt, men jeg hadde blitt langt mer bekymra over tenåringen min sine reaksjoner på at BV skulle blandes inn i saken.... Tror det ville gjort vondt verre! – togli''

Jeg har en slekning hvor mishandlingen fortsatte i årevis fordi BV ikke ble koblet inn. Hun er rasende over det den dag i dag. Tenk om det hadde blitt stoppet tidligere.

Selvsagt hadde dine tenåringer reagert - de bor i et normalt hjem, hvor foreldrere bryr seg nok om dem til ikke å la dem kjøre ulovlig, og la dem jobbe 80 timer i uken. Det finnes dessverre folk som lever under slike omstendigheter i Norge. Da er det veldig farlig for dem hvis vi er så naive at vi ikke tar det alvorlig, og velger ikke å tro på det. (Og derved lar det fortsette.)

Vi skylder ungen at noen sjekker hva som foregår.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Poenget er at du vet heller ikke hva det ligger i å bo i garasjen. Mine barn bor også i garasjen og det er ingen hybelleilighet eller leilighet der, ikke innlagt vann eller wc, men det er varmt der da. – mrxx''

Det er egentlig tragisk hvor mange mulige bortforklaringer du og andre kan komme opp med, for å overbevise deg selv om at denne ungen nok egentlig har det OK, og at man ikke trenger å gjøre noe.

Tro det eller ei så er det faktisk mange barn i Norge som IKKE har det OK, og så lenge du og andre lager unnskyldninger for ikke å gjøre noe, så vil det fortsette.

Jeg oppfatter det ikke som at noen her inne prøver å overbevise om at ungdommen har det bra, men man prøver å finne nyansene i det trådstarter har sett. Det er alltid viktig å ikke skrike opp om omsorgssvikt med det samme man ser noe som i utgangspunktet kan virke noe uklart (og det er denne uklarheten de fleste her inne prøver å sette fingeren på).

Det er like stor sjanse for at gutten har det veldig bra som at han ikke har det bra - og det er dette trådstarter bør prøve å finne ut av før hun tar tlf til BV (evt kan hun ta tlf på grunnlag av kjøringen, og nevne de andre tingene som dog er mer usikre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hovedinnlegget står det antall timer tenåringen jobber, men trådstarter ved garantert ikke om dette er jobb eller en frivillig hobby.. Det er der forskjellen ligger. Tvinges han til å _jobbe_ så mye? Er det ting som tilsier det i trådstarters innlegg?

Jeg vil si at dette er godt innenfor det som vanligvis kalles jobb:

''jobber nå som "hjelpemann" på en lastebil. Vi har sett at denne gutten har arbeidsdager på både 10 og 12 timer. Lastebilen drar rundt seks om morgenen og kommer sjelden hjem før 18.00 - 20.00 om kvelden. Etter dette er han ofte ute og vasker og gnir på lastebilen, med storvask som høytrykkspyling o.l på søndager. Han har ogs å ansvar for å kjøre lastebilen, ofte med henger, ut og inn av gårdsplassen og rygger på plass i veien. ''

Dette er det jeg legger til grunn, og det er da liten tvil om at det som beskrives her er en jobb.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i det, men det er grenser for hva BV skal ta ansvar for....

''Er enig i det, men det er grenser for hva BV skal ta ansvar for.... – togli''

Egentlig ikke; BV skal ta ansvar når foreldrene ikke gjør det.

Det betyr selvsagt ikke at BV skal "ta ham hjemmefra", men at de skal sjekke, hjelpe ham til å sørge for "ordnede forhold" og være på hans side hvis det viser seg at han trenger det.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter det ikke som at noen her inne prøver å overbevise om at ungdommen har det bra, men man prøver å finne nyansene i det trådstarter har sett. Det er alltid viktig å ikke skrike opp om omsorgssvikt med det samme man ser noe som i utgangspunktet kan virke noe uklart (og det er denne uklarheten de fleste her inne prøver å sette fingeren på).

Det er like stor sjanse for at gutten har det veldig bra som at han ikke har det bra - og det er dette trådstarter bør prøve å finne ut av før hun tar tlf til BV (evt kan hun ta tlf på grunnlag av kjøringen, og nevne de andre tingene som dog er mer usikre).

''Det er like stor sjanse for at gutten har det veldig bra som at han ikke har det bra - og det er dette trådstarter bør prøve å finne ut av før hun tar tlf til BV (evt kan hun ta tlf på grunnlag av kjøringen, og nevne de andre tingene som dog er mer usikre). – togli''

Nei, for vi vet jo allerede at de lar ham bo alene i en garasje (som ikke er en leilighet), som lar han kjøre lastebil, og personbil (som han kan bli fengslet for), og lar ham jobbe dobbelt så mye som arbeidsmiljøloven tillater.

Det bør da være nok til en seriøs mistanke om at ting ikke er som de skal være?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

''Du går tydeligvis ut i fra at denne gutten bor på en madrass i garasjen, ikke har vaskemuligheter og tilgang til kjøkken og jobber 80 timer i uka. Han blir altså behandlet verre enn et dyr.

De fleste andre prøver og fortelle deg at det nødvendigvis ikke er slik og at du er veldig bombastisk i dine uttalelser. – Nickløsheletida''

Er det nødvendigvis ikke sånn?

Nei, det er nødvendigvis ikke slik at da kan det være lurt å ta en prat med gutten, faren og øvrig familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nødvendigvis ikke slik at da kan det være lurt å ta en prat med gutten, faren og øvrig familie.

''Nei, det er nødvendigvis ikke slik at da kan det være lurt å ta en prat med gutten, faren og øvrig familie. – Nickløsheletida''

Så siden du nå innrømmer at det kan være slik så er det godt mulig at BV bør blandes inn.

Og ingen har sagt at noen ikke kan snakke med dem først, hvis man føler for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...