Gå til innhold

Få kontroll på overspisningen


Glitter

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, stjernestøv skrev:

Skal ned noen og tjue kilo nå...kanskje mer, men jeg må ikke være syltynn for det passer jeg ikke. Har dongeri bukser jeg vil komme i og andre klær og hehe :D Får sette meg mål til jul da, da må jeg vel være klart å gå ned en del kilo. Ja har jo delmål underveis, bare det at når man er så stor merker man ikke vektnedgangen så lett. Det frustrerer meg en del, nei får ta tiden til hjelp tenker jeg. 

Jeg pleier å ha noe godt til kvelds på lørsdagskvelden, må neste ha noe godt en dag. Og middagene er jo høydepunktet med dagen selv om jeg spiser mindre,jeg skal ikke klage for det var vanskeligere på medisiner. Men så føler jeg meg ikke alltid like bra, har en tendens til å fylle på med mat da. Spesielt hvit ost, vet ikke hvorfor jeg i grunn. Hvit ost er det jo masse fett i, uff 😮 

Jeg så en gang en dokumentar på Netflix som sa at det er noe i osten som setter seg på de samme reseptorene i hjernen som blant annet heroin gjør, så når man spiser ost ofte så vil man "crave" det. Samme med sjokolade. Jeg spiser ikke ost hver dag lenger og har ikke lyst på det på samme måte som før da jeg spiste ost hver dag. Har ikke cravings på sjokolade lenger heller. Spiser det bare av og til. Iskaffe er en stor svakhet da, men prøver å holde det til lørdag og søndag. Ikke alltid jeg klarer det da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
6 minutter siden, Glitter skrev:

Jeg så en gang en dokumentar på Netflix som sa at det er noe i osten som setter seg på de samme reseptorene i hjernen som blant annet heroin gjør, så når man spiser ost ofte så vil man "crave" det. Samme med sjokolade. Jeg spiser ikke ost hver dag lenger og har ikke lyst på det på samme måte som før da jeg spiste ost hver dag. Har ikke cravings på sjokolade lenger heller. Spiser det bare av og til. Iskaffe er en stor svakhet da, men prøver å holde det til lørdag og søndag. Ikke alltid jeg klarer det da. 

Ok sånn å forstå, det visste jeg ikke. Ja iskaffe er bare så godt, men det er jo masse kalorier i den uten sukker også. Det er litt rart syns jeg, drakk iskaffe jeg i helgen. Hadde jo bursdag og etter det tok det helt av, det er i dag jeg har begynt å ta meg sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok sånn å forstå, det visste jeg ikke. Ja iskaffe er bare så godt, men det er jo masse kalorier i den uten sukker også. Det er litt rart syns jeg, drakk iskaffe jeg i helgen. Hadde jo bursdag og etter det tok det helt av, det er i dag jeg har begynt å ta meg sammen. 

Er lov å kose seg litt når man har bursdag da. :) Gratulerer med overstått. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
12 minutter siden, Glitter skrev:

Er lov å kose seg litt når man har bursdag da. :) Gratulerer med overstått. :)

Takk :) Ja skulle holt meg til den dagen, men kaka måtte jo spises opp hehe :D Nei, skal virkelig ta meg sammen nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke utført målet om å planlegge og ukeshandle i dag. Jeg glemte det rett og slett av. Så jeg får gjøre det i morgen. 

I dag ble dagen slik: 

Lunsj: En baguette med egg og majones på lunsj hos hun ene ansatte som bodde sammen med meg i rusbehandling. 

En iskaffe 

Middag: en laksefilet, salat med mango og mangochutney og crème fresh og et pitabrød 

Kvelds: Ett proteinrundstykke med salami og skinke og ett polarbrød med brunost og syltetøy 

Så ble det et knekkebrød med brunost i stad for jeg følte meg så sulten enda. 

Aktivitet: Masse gåing hit og dit, 5 km jogging og resten av løypa på 2,7 km gikk jeg. 15 min sirkel styrketrening. Totalt sett 223% på klokka. 

Kjenner meg veldig sulten i kveld, så nå må jeg bare holde ut den neste timen før jeg kan legge meg. Jeg bruker 2-3 timer på å sovne for tiden og det er utrolig slitsomt. I natt drømte jeg at jeg måtte selge huset og flytte inn i en mindre og dårligere bolig. Dessverre et mareritt jeg hadde fordi det kanskje blir en realitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan jeg skal få ut smerten jeg har inni meg. På en måte som ikke er skadelig. Denne smerten jeg har bært hele livet, men som jeg ikke klarte å bære lenger. 

Mens jeg skriver dette så kommer jeg på hvilken dato det er. 23 juni. Dagen for fire år siden jeg fikk til å forlate han som mishandlet meg. Dagen da forsvaret mitt raste sammen. Dagen jeg skulle slutte å fungere. Eller. Jeg holdt ut en stund til. Jeg klamret meg til fasaden, til jobben og min rolle som mor. Jeg ble gradvis sugd inn i spiseforstyrrelsen og selvskadingen. Etter hvert mistet jeg viljen til å leve, og 1 desember mistet jeg alt. Min første innleggelse, og siden har jeg stått utenfor samfunnet. Som mor, som arbeidstaker, som meg selv. 

4 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg nesten i motsatt skala enn hva jeg var da jeg startet denne tråden. Det er ikke det at jeg spiser alt for lite. Jeg spiser tre måltider for dag og vekten snegler seg nedover. Litt opp og ned også. Gikk opp 200 g fra i går, men det er høyst sannsynlig vannvekt da jeg er litt støl. Men det er denne fikseringen rundt mat og vekt jeg har nå. Jeg får angst før jeg skal veie meg, dagen starter dårlig hvis jeg har gått opp selv når jeg vet det er vannvekt, jeg får dårlig samvittighet når jeg spiser og jeg går i speilet x antall ganger hver dag for å sjekke at jeg fortsatt er slank. 

Jeg har LYST til å senke skuldrene og bare spise normale mengder mat og la meg selv få en pause. Gi meg litt slækk med tanke på hvordan livet er nå. Heller rette fokuset mot sunn mat og fysisk aktivitet for en sterk kropp. Men jeg klarer det ikke. Jeg føler jeg går til grunne hvis jeg ikke kommer meg ned til den vekten jeg vil ha.

Føler meg så lite verdt og vil helst være så liten og usynlig som mulig. Så ingen legger merke til meg.

Det er jo bare meg selv som mener at det er stor forskjell på om jeg veier 61,4 eller 60 kg. Og dessuten, hvis jeg klarer å gå ned til 60 så blir jeg vel opphengt i at jeg vil ned til 59. 

Framtiden min er utenfor min kontroll og det eneste jeg kan kontrollere er vekten, men jeg er ikke viljesterk nok til å klare å spise så lite som jeg egentlig vil. Egentlig har jeg jo lyst til å spise masse. 

Så nå er det vel mer at jeg bør slippe opp litt på kontrollen, men jeg vet ikke hvordan jeg kan gjøre det uten at det sklir helt ut igjen. Det er liksom enten eller med meg. Det er jo en typisk ting ved to av diagnosene jeg har med svart/hvit tenkning og adferd, men jeg vil ikke ha det sånn. Jeg vil være avslappet og tilfreds. Ikke være preget av så mye piss den ene eller andre veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Her har jeg i to uker vært veldig kontrollerende rundt kostholdet og ikke overspist en eneste gang, og med en gang jeg skriver om det så sprekker jeg og overspiser. Har nettopp spist to rundstykker, et polarbrød med brunost og en muffins. Og enda skriker kroppen etter mer. Har nok spist for lite de siste dagene i forhold til aktivitetsnivå. Dette får altså bare være i dag for jeg nekter å legge på meg de 1,6 kg jeg har gått ned. Har jo ikke rukket å bli kvitt alt jeg gikk opp ved forrige overspisingsperiode en gang. 

Det har vært en tøff dag følelsesmessig, men jeg vet ikke om det er derfor jeg har overspist. Nå føler jeg at jeg må straffe meg selv, så nå må jeg stå i mot selvskading også. Kjempegreier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
14 minutter siden, Glitter skrev:

Herregud. Her har jeg i to uker vært veldig kontrollerende rundt kostholdet og ikke overspist en eneste gang, og med en gang jeg skriver om det så sprekker jeg og overspiser. Har nettopp spist to rundstykker, et polarbrød med brunost og en muffins. Og enda skriker kroppen etter mer. Har nok spist for lite de siste dagene i forhold til aktivitetsnivå. Dette får altså bare være i dag for jeg nekter å legge på meg de 1,6 kg jeg har gått ned. Har jo ikke rukket å bli kvitt alt jeg gikk opp ved forrige overspisingsperiode en gang. 

Det har vært en tøff dag følelsesmessig, men jeg vet ikke om det er derfor jeg har overspist. Nå føler jeg at jeg må straffe meg selv, så nå må jeg stå i mot selvskading også. Kjempegreier.

Jeg hadde en sånn dag i går, spiste og spiste og hadde lyst å kaste opp men gjorde det ikke. La på meg en kilo, helgen var jo vanskelig og dagene etter også, følte det var en trøst å spise men det går jo bare ut over vekta. Sliter visst med overspising selv om jeg ikke tar medisiner, har og vært irritert på mannen min en stund. Så spiser jeg opp chipsen hans hehe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2020 den 20.47, stjernestøv skrev:

Jeg hadde en sånn dag i går, spiste og spiste og hadde lyst å kaste opp men gjorde det ikke. La på meg en kilo, helgen var jo vanskelig og dagene etter også, følte det var en trøst å spise men det går jo bare ut over vekta. Sliter visst med overspising selv om jeg ikke tar medisiner, har og vært irritert på mannen min en stund. Så spiser jeg opp chipsen hans hehe. 

Ja slike dager er slitsomme. Jeg har ikke vært flink i dag heller. I tillegg til de tre måltidene, så har jeg spist en kanelknute og drukket en iskaffe. 

 

Jeg plages mye i dag. Merker at det destruktive trykket bygger seg opp. Destruktive "Glitter" prøver å komme seg ut og ta over kontrollen. Destruktive Glitter vil hyle ut hvor feil hele verden og hele livet er. Hun vil skade seg selv, hun vil utagere og det er bare styr med henne. Hun begynner å bli sterk, og fornuftige og rolige Glitter begynner å bli sliten. Hun klarer bare å være sterk en periode av gangen. Til tross for en god samtaler med behandler så kjenner hun at hun snart ikke greier å kjempe i mot. Destruktive Glitter og rolige Glitter krangler hele tiden i dag. 

Sånn er det, og det er frustrerende. Vil klare meg hjemme en stund til, men kjenner på at trykket inni meg begynner å bli høyt. Må holde ut minst en uke til. Da har jeg klart å være hjemme den tiden behandler mente jeg burde ha som mål. Håper jo jeg skal klare enda litt lenger, jeg vil jo være flink. Men akkurat nå har jeg mer enn nok med å komme meg gjennom den neste uken uten å gjøre noe destruktivt. Så får vi se da. 

Jeg kan jo ta Vival, men jeg har ikke mistet kontroll enda så jeg skal ikke ta i kveld i hvert fall.

Dessuten føler jeg meg sulten selv om jeg har fått i meg mer enn nok mat i dag. Helvete heller hvorfor skal ALT være så vanskelig!! Kan jeg ikke få en PAUSE!

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er jeg verdens verste mor. Stakkars ungene mine. Jeg fortjener all verdens lidelse og død for at jeg har sviktet dem sånn. 

Nå vokser følelsene seg stor og ustabil. Jeg har så mange tunge bekymringer. Jeg aner ikke mine arme råd. Og alt er min feil. Destruktive Glitter sin feil. Jeg hater henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2020 den 17.43, stjernestøv skrev:

Ok sånn å forstå, det visste jeg ikke. Ja iskaffe er bare så godt, men det er jo masse kalorier i den uten sukker også. Det er litt rart syns jeg, drakk iskaffe jeg i helgen. Hadde jo bursdag og etter det tok det helt av, det er i dag jeg har begynt å ta meg sammen. 

Om du lager den selv med skumma/lett og bruker sukkerfri sirup kan du begrense kaloriene enda mer, men den blålilla fra tine er jo helt magisk i sommervarmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, XbellaX skrev:

Om du lager den selv med skumma/lett og bruker sukkerfri sirup kan du begrense kaloriene enda mer, men den blålilla fra tine er jo helt magisk i sommervarmen

Jeg lager iskaffe selv og jeg synes den er bedre enn den man kjøper, men det er meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, emilie321 skrev:

Jeg lager iskaffe selv og jeg synes den er bedre enn den man kjøper, men det er meg da.

Jeg og, men så er det et eller annet med å få ting ferdig servert ...... i sommervarmen....... ;- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
9 timer siden, Glitter skrev:

Dessuten er jeg verdens verste mor. Stakkars ungene mine. Jeg fortjener all verdens lidelse og død for at jeg har sviktet dem sånn. 

Nå vokser følelsene seg stor og ustabil. Jeg har så mange tunge bekymringer. Jeg aner ikke mine arme råd. Og alt er min feil. Destruktive Glitter sin feil. Jeg hater henne. 

Du sliter veldig for tiden skjønner jeg, håper du får snakket med behandleren din snart. Du kan jo ikke ha det sånn. Og du er ikke en dårlig mor men en mor som er dårlig, det er forskjell på det sa en psykolog en gang til meg. Det er jo ikke det at du ikke vil, men ikke klarer. Stå på videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
9 timer siden, XbellaX skrev:

Om du lager den selv med skumma/lett og bruker sukkerfri sirup kan du begrense kaloriene enda mer, men den blålilla fra tine er jo helt magisk i sommervarmen

Ok. Tror ikke jeg klarer å lage det selv, ja det er den blålilla jeg drikker. Er jo så godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Ok. Tror ikke jeg klarer å lage det selv, ja det er den blålilla jeg drikker. Er jo så godt. 

Brygg sterk kaffe og la den avkjøle seg, fyll på med is og melk og en god (sukkerfri kanskje) sirup. Men jeg er helt enig, den blålilla er himmelsk :- )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stjernestøv skrev:

Du sliter veldig for tiden skjønner jeg, håper du får snakket med behandleren din snart. Du kan jo ikke ha det sånn. Og du er ikke en dårlig mor men en mor som er dårlig, det er forskjell på det sa en psykolog en gang til meg. Det er jo ikke det at du ikke vil, men ikke klarer. Stå på videre!

Ja det kommer og går i bølger. Nå er jeg roligere enn hva jeg var i går kveld, men likevel depressiv. Alt er grått. På en måte. Gruer meg til trening for tiden. Har bare ikke motivasjon, men er bare nødt til å opprettholde treningen. 

Jeg snakket med behandleren min i går, men skulle gjerne snakket med henne mer om dagen, men jeg føler det får holde å ringe henne en gang i uken. Jobben hennes er jo tross alt behandler på akuttpsykiatrisk, så det er ingen selvfølge å skulle få lov til å ringe når det er noe slik jeg får. Men det er nå et tilbud jeg har da. 

Ja det er vel kanskje sant det, men jeg skulle så ønske situasjonen ikke var sånn. 

Tror også det ble litt nedtur i går at dersom jeg får plass på BET-seksjonen så er ventetiden 8-12 måneder. Det er lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 time siden, XbellaX skrev:

Brygg sterk kaffe og la den avkjøle seg, fyll på med is og melk og en god (sukkerfri kanskje) sirup. Men jeg er helt enig, den blålilla er himmelsk :- )

Holder meg til den blålilla jeg, kan få lov å drikke det på lørdager :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Holder meg til den blålilla jeg, kan få lov å drikke det på lørdager :) 

 

1 time siden, XbellaX skrev:

Brygg sterk kaffe og la den avkjøle seg, fyll på med is og melk og en god (sukkerfri kanskje) sirup. Men jeg er helt enig, den blålilla er himmelsk :- )

 

Jeg er veldig glad i den grønne jeg. Trippel espresso. Men den inneholder mer kcal enn de uten tilsatt sukker da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...