Gå til innhold

Er dere med dere som skal ned i vekt?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

frosken skrev (1 time siden):

Er du sikker på at det ikke vil være en bedre målsetting for deg å ikke gå opp i vekt, i stedet for å ha som mål å gå ned? Du har jo allerede redusert vekten din så mye at du har oppnådd betydelige helsegevinster. 

Hmm.... vet ikke om jeg greier det nå, men tror jeg skal ha litt mer slack med maten. Prøver også å øke aktivitetsnivået. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

frosken skrev (11 timer siden):

Er du sikker på at det ikke vil være en bedre målsetting for deg å ikke gå opp i vekt, i stedet for å ha som mål å gå ned? Du har jo allerede redusert vekten din så mye at du har oppnådd betydelige helsegevinster. 

Har tenkt på det du skrev. Tror du har rett, iallefall for en periode. Er inne i en periode med ekstra dårlig søvn og blir da ekstra sulten + at jeg sliter mer med å ha kontroll.  Har egentlig nok med å få gjort det daglige. Dette blir dessuten noe nytt, det å finne den rette balansen.  Jeg har jo tidligere enten gått opp eller ned, aldri greid å holde vekta stabil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg trodde sparebluss var en myte? Spiste ganske lite hele uken og gikk ned 300 gram, så ville jeg teste i går. Spiste mellombar istedenfor knekkebrød og ei skive istedenfor knekkebrød, da gikk jeg ned 400 gram til i dag. Var ikke det rart? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (16 minutter siden):

Jeg trodde sparebluss var en myte? Spiste ganske lite hele uken og gikk ned 300 gram, så ville jeg teste i går. Spiste mellombar istedenfor knekkebrød og ei skive istedenfor knekkebrød, da gikk jeg ned 400 gram til i dag. Var ikke det rart? 

Nei, synes ikke det. Er en flink, så går vekta ned, men gjerne litt i rykk og napp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
emilie321 skrev (Akkurat nå):

Nei, synes ikke det. Er en flink, så går vekta ned, men gjerne litt i rykk og napp.

Men er det sant at man går mindre ned når man spiser lite? Det var ikke mye jeg spiste i uka som var. Ja det går vel i rykk og napp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (2 timer siden):

Jeg trodde sparebluss var en myte? Spiste ganske lite hele uken og gikk ned 300 gram, så ville jeg teste i går. Spiste mellombar istedenfor knekkebrød og ei skive istedenfor knekkebrød, da gikk jeg ned 400 gram til i dag. Var ikke det rart? 

Du har helt sikkert bært på vannvekt. Sparebluss er en myte ja. Hvis det var reellt ville ikke personer med spiseforstyrrelse blitt så tynn som de kan bli. Hvis det er noe som helst sannhet i sparebluss så er det så lite at man merker liten forskjell. Når kroppen får mindre mat så tar den av fettlagrene. Den klarer ikke å slutte å bruke energi for å opprettholde funksjoner i kroppen osv. 

Det er kun dette med at jo lettere en blir, jo mindre kcal trenger man hver dag for å opprettholde vekten. Jeg kunne spise en del mer før enn hva jeg kan nå. Så alle som går ned i vekt vil etter hvert stagnere litt og trenge å justere matinntaket litt. Ikke slik at man plutselig kun kan spise 1000 kcal hver dag, men feks 2500 per dag for å opprettholde vekten til sånn 2000 kcal. Jeg tror ikke jeg kan spise mer enn 1800 kcal, men vet ikke helt da jeg ikke teller kcal. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
Glitter skrev (2 minutter siden):

Du har helt sikkert bært på vannvekt. Sparebluss er en myte ja. Hvis det var reellt ville ikke personer med spiseforstyrrelse blitt så tynn som de kan bli. Hvis det er noe som helst sannhet i sparebluss så er det så lite at man merker liten forskjell. Når kroppen får mindre mat så tar den av fettlagrene. Den klarer ikke å slutte å bruke energi for å opprettholde funksjoner i kroppen osv. 

Ok da stemmer det jeg har lest at det er en myte. Var nok vann ja, er jo glad i krydder og hvitløkspulver og det binder vel vann til kroppen. Får bare fortsette i samme duren, gleder meg til 85 tallet nå. Og nå var det jo 86,5 kilo, på 86 er jeg under fedme så det må bare skje neste fredag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Ok da stemmer det jeg har lest at det er en myte. Var nok vann ja, er jo glad i krydder og hvitløkspulver og det binder vel vann til kroppen. Får bare fortsette i samme duren, gleder meg til 85 tallet nå. Og nå var det jo 86,5 kilo, på 86 er jeg under fedme så det må bare skje neste fredag. 

Du er veldig flink. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Glitter skrev (2 minutter siden):

Du er veldig flink. :)

Takk :) Skal aldri tilbake til over hundre kilo igjen har jeg bestemt, det er så lett å legge på seg og vanskeligere å få det av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Takk :) Skal aldri tilbake til over hundre kilo igjen har jeg bestemt, det er så lett å legge på seg og vanskeligere å få det av. 

Det er veldig mye lettere å legge på seg ja! Når man har nådd målvakt så kan det være lurt å veie seg en gang i uken eller annen hver uke. Da ser en raskt når det begynner å gå feil vei, og kan da justere kostholdet. :) Fordi når kiloene kommer veldig sakte og snikende, så er det mange som har gått på den smellen at de ikke har oppdaget det før 10 kilo opp. Har sett mange skrive om det på andre forum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Glitter skrev (1 minutt siden):

Det er veldig mye lettere å legge på seg ja! Når man har nådd målvakt så kan det være lurt å veie seg en gang i uken eller annen hver uke. Da ser en raskt når det begynner å gå feil vei, og kan da justere kostholdet. :) Fordi når kiloene kommer veldig sakte og snikende, så er det mange som har gått på den smellen at de ikke har oppdaget det før 10 kilo opp. Har sett mange skrive om det på andre forum. 

Ok jeg følger med med argusøyne :) Og det er når jeg tar ap jeg fyker full fart opp i vekt, er redd jeg ikke kan ta det. Snakket med psykiateren i går og han sa abilify var det eneste ap man ikke gikk opp i vekt av. Derfor fikk jeg det men det gikk ikke så bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (1 time siden):

Ok jeg følger med med argusøyne :) Og det er når jeg tar ap jeg fyker full fart opp i vekt, er redd jeg ikke kan ta det. Snakket med psykiateren i går og han sa abilify var det eneste ap man ikke gikk opp i vekt av. Derfor fikk jeg det men det gikk ikke så bra. 

Fikk du kjipe bivirkninger på den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Glitter skrev (24 minutter siden):

Fikk du kjipe bivirkninger på den? 

Ja ble helt stiv i kroppen som sist + andre ting, men klarer jo ikke gå og å trene med stivheten. Han sa jeg skulle slutte med dem, skulle finne noe ant men skal avvente til tirsdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Ja ble helt stiv i kroppen som sist + andre ting, men klarer jo ikke gå og å trene med stivheten. Han sa jeg skulle slutte med dem, skulle finne noe ant men skal avvente til tirsdag. 

Okei. Det var jo veldig synd da. Håper han finner et alternativ som passer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg startet med kaloritelling og MyFitnessPal igjen for en drøy uke siden, og jeg har allerede nå mye mer kontroll nå på hva jeg spiser og hvor mye jeg spiser! Vekta har begynt å krype nedover også 🙂

Jeg vet jo egentlig hva som funker, og for meg er det telling, logging og grafer 😄

Blir atter en gang forferdet over kaloriinnholdet i f.eks. en müslitype jeg er så glad i (COOP sin crunchy müsli med youghurt og jordbær).... og at i en skål med karamellpudding, så er det faktisk den lille skvetten med fløte og karamellsaus som inneholder mest kalorier....

Jeg prøver å spise litt mindre til hvert måltid, og at dersom jeg skal ha noe i kategorien snacks (i den appen logger jeg frokost, lunsj, middag og snacks), så gjør jeg det med viten og vilje, og det kommer tydelig frem på søylediagrammet hvor stor del av dagens inntak dette var.

SÅ - nå er jeg i gang altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
påskelilje skrev (3 minutter siden):

Jeg startet med kaloritelling og MyFitnessPal igjen for en drøy uke siden, og jeg har allerede nå mye mer kontroll nå på hva jeg spiser og hvor mye jeg spiser! Vekta har begynt å krype nedover også 🙂

Jeg vet jo egentlig hva som funker, og for meg er det telling, logging og grafer 😄

Blir atter en gang forferdet over kaloriinnholdet i f.eks. en müslitype jeg er så glad i (COOP sin crunchy müsli med youghurt og jordbær).... og at i en skål med karamellpudding, så er det faktisk den lille skvetten med fløte og karamellsaus som inneholder mest kalorier....

Jeg prøver å spise litt mindre til hvert måltid, og at dersom jeg skal ha noe i kategorien snacks (i den appen logger jeg frokost, lunsj, middag og snacks), så gjør jeg det med viten og vilje, og det kommer tydelig frem på søylediagrammet hvor stor del av dagens inntak dette var.

SÅ - nå er jeg i gang altså!

Så flink du er, virker som om du har skikkelig kontroll :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
stjernestøv skrev (16 minutter siden):

Så flink du er, virker som om du har skikkelig kontroll :) 

Haha 🙂 Ja, nå er det bare gøy! Men jeg kjenner jo meg selv såpass godt, at jeg vet at det ikke varer evig 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
påskelilje skrev (1 minutt siden):

Haha 🙂 Ja, nå er det bare gøy! Men jeg kjenner jo meg selv såpass godt, at jeg vet at det ikke varer evig 😄

Ok :) Ja det blir vel en del jobb med det, jeg og teller kalorier da og følger med på hva jeg spiser. Men orker ikke skrive ned osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Hvordan går det?

Gått ned 700 gram så er ikke fornøyd for det var 1,1 kilo i går så gikk opp 400 gram. Må være tarminnhold, sliter med å gå på do :( Er i hvert fall på overvektig og ikke fedme nå, men må visst trå enda hardere til! Men folk merker det nå og sier jeg må være forsiktig? What? Er jo langt til jeg er normalvektig, hva tenker folk med? 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...