Gå til innhold

Er dere med dere som skal ned i vekt?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Jeg er på 1300 kalorier nå omtrent, har lurt på å prøve Dr.Now sin diett, men den er jo på 1200 kalorier....er jo bare en mellombar i forskjell det. Dr.Now sier man skal ikke være under 1200 kalorier. 

Ikke lurt å gå for langt ned nei. Vi trenger jo kcal for å opprettholde alle funksjoner i kroppen. Jeg ville ikke gått under 1500 kcal hadde jeg vært deg da. Du trenger ingen stress-slanking i forkant av operasjon slik det gjøres i det programmet der. Bedre å ta det litt roligere over litt lenger tid. Da er det jo lettere å holde seg der når en er ferdig å gå ned i vekt. For mange kan plutselig slite med ukontrollert sult til slutt når de har sultet seg så lenge. Det skjedde med meg da jeg begynte å spise mer igjen etter å ha sultet meg pga spiseforstyrrelse. Herlighet så sulten jeg ble. Var umulig å kontrollere og vekten skjøt i været. Ble satt på medisiner da også som ikke gjorde saken noe lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
Glitter skrev (2 minutter siden):

Ikke lurt å gå for langt ned nei. Vi trenger jo kcal for å opprettholde alle funksjoner i kroppen. Jeg ville ikke gått under 1500 kcal hadde jeg vært deg da. Du trenger ingen stress-slanking i forkant av operasjon slik det gjøres i det programmet der. Bedre å ta det litt roligere over litt lenger tid. Da er det jo lettere å holde seg der når en er ferdig å gå ned i vekt. For mange kan plutselig slite med ukontrollert sult til slutt når de har sultet seg så lenge. Det skjedde med meg da jeg begynte å spise mer igjen etter å ha sultet meg pga spiseforstyrrelse. Herlighet så sulten jeg ble. Var umulig å kontrollere og vekten skjøt i været. Ble satt på medisiner da også som ikke gjorde saken noe lettere.

Ok. Må gå på 1300 kalorier for å gå ned, går tur nesten hver dag men det er jo ikke så langt men holder tempoet oppe for å få litt puls. Ja begge sykepleierene jeg har sa i går at det er bedre å ta det langsomt for mer varig resultat, blir bare frustrert noen ganger. Og det virker ikke som om de forstår seg på det heller, at når man spiser mindre kommer masse følelser opp til overflaten og man får det vanskelig. Kunne trengt litt hjelp til å takle det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Ok. Må gå på 1300 kalorier for å gå ned, går tur nesten hver dag men det er jo ikke så langt men holder tempoet oppe for å få litt puls. Ja begge sykepleierene jeg har sa i går at det er bedre å ta det langsomt for mer varig resultat, blir bare frustrert noen ganger. Og det virker ikke som om de forstår seg på det heller, at når man spiser mindre kommer masse følelser opp til overflaten og man får det vanskelig. Kunne trengt litt hjelp til å takle det. 

Akkurat det der er fryktelig vanskelig. Hvis de ikke er til hjelp, kunne du blitt henvist til psykolog på DPS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Glitter skrev (3 minutter siden):

Akkurat det der er fryktelig vanskelig. Hvis de ikke er til hjelp, kunne du blitt henvist til psykolog på DPS?

Blir ikke sykepleierene fornærmet da? Husker jeg sa til sykepleieren jeg hadde sånn sug etter alt mulig pga vonde følelser, "Ta deg en gulrot da" sa han. Det løser jo ingen emosjonelle problemer, man må jo finne ut hva som ligger bak. Dessuten liker jeg ikke gulerøtter, syns terapeutene i Dr.Now er skikkelig flinke, de kommer med hjemmelekser osv. Det skulle jeg gjerne hatt, noe å jobbe med mellom timene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Blir ikke sykepleierene fornærmet da? Husker jeg sa til sykepleieren jeg hadde sånn sug etter alt mulig pga vonde følelser, "Ta deg en gulrot da" sa han. Det løser jo ingen emosjonelle problemer, man må jo finne ut hva som ligger bak. Dessuten liker jeg ikke gulerøtter, syns terapeutene i Dr.Now er skikkelig flinke, de kommer med hjemmelekser osv. Det skulle jeg gjerne hatt, noe å jobbe med mellom timene. 

Nei, og hvis de blir så er det de som gjør noe feil. De er sykepleiere, ikke feks en psykolog med gode kunnskaper rundt det å bruke mat som regulering av tanker og følelser, og hvordan behandle det. Altså jeg sier ikke at en sykepleier ikke kan være flink til det (er jo/var jo sykepleier selv så er ikke negativt ment), men det er latterlig lite fokus på slikt (om noe i det hele tatt) gjennom grunnutdanningen på sykepleien. En psykolog som jobber innenfor dette eventuelt en ernæringsfysiolog kan jo åpenbart mer.

Er jo bare å si at du skal dra til fastlegen for å bli henvist videre fordi du trenger behandling for dette. Uten å da komme med forklaringer eller unnskyldninger for hvorfor det ikke holder å bare prate med de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Glitter skrev (4 minutter siden):

Nei, og hvis de blir så er det de som gjør noe feil. De er sykepleiere, ikke feks en psykolog med gode kunnskaper rundt det å bruke mat som regulering av tanker og følelser, og hvordan behandle det. Altså jeg sier ikke at en sykepleier ikke kan være flink til det (er jo/var jo sykepleier selv så er ikke negativt ment), men det er latterlig lite fokus på slikt (om noe i det hele tatt) gjennom grunnutdanningen på sykepleien. En psykolog som jobber innenfor dette eventuelt en ernæringsfysiolog kan jo åpenbart mer.

Er jo bare å si at du skal dra til fastlegen for å bli henvist videre fordi du trenger behandling for dette. Uten å da komme med forklaringer eller unnskyldninger for hvorfor det ikke holder å bare prate med de. 

Ok. Ja det er vel lite fokus på dette i en sykepleier utdanning og de lærer vel ikke psykoterapi? Ene er spesialsykepleier og andre er psykiatrisk sykepleier, men de lærer vel ikke så mye som en psykolog nei. Men de er begge opptatt av at jeg må sette grenser for min datter, at jeg ikke er noen psykolog men en mor. Jeg jobber med saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv skrev (4 timer siden):

Ok. Ja det er vel lite fokus på dette i en sykepleier utdanning og de lærer vel ikke psykoterapi? Ene er spesialsykepleier og andre er psykiatrisk sykepleier, men de lærer vel ikke så mye som en psykolog nei. Men de er begge opptatt av at jeg må sette grenser for min datter, at jeg ikke er noen psykolog men en mor. Jeg jobber med saken. 

Sykepleieren kan ikke erstatte en psykolog nei. Synes du skal ta kontakt med legen din og be om å bli henvist til en psykolog for å takle følelsene du ellers pleier å kvele med mat. Du er kjempeflink synes jeg! Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Lillemus skrev (43 minutter siden):

Sykepleieren kan ikke erstatte en psykolog nei. Synes du skal ta kontakt med legen din og be om å bli henvist til en psykolog for å takle følelsene du ellers pleier å kvele med mat. Du er kjempeflink synes jeg! Stå på!

Takk :) Ja kanskje jeg skal gjøre det, de følelsene kommer opp nå men virker ikke noen noen av sykepleierne forstår det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært flink, så veier nøyaktig det samme som da jeg startet 🙄 Skal ned 10-12 kilo fra 79,6, får sette meg 75 kilo som delmål. Flink med aktiviteten, men sover fryktelig dårlig og driver med nattesnoking i skapet! Valnøtter og rosiner er riktignok bedre enn sjokolade, men like kaloririkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
adhoc skrev (30 minutter siden):

Jeg har ikke vært flink, så veier nøyaktig det samme som da jeg startet 🙄 Skal ned 10-12 kilo fra 79,6, får sette meg 75 kilo som delmål. Flink med aktiviteten, men sover fryktelig dårlig og driver med nattesnoking i skapet! Valnøtter og rosiner er riktignok bedre enn sjokolade, men like kaloririkt. 

Du er nå flink som prøver da, det er det som teller. Dr.Now sier det er hva man puttet i munnen som teller og ikke aktiviteten, men han har virkelig med storspisere å gjøre. Man kan jo ikke spise tre pizzaer og trene å forvente å gå ned i vekt, man må spise mindre og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

79,3 idag så håp om å være nede på 78 i morgen

Når jeg finner en dagsplan med matinntak som jeg går ned på, skal jeg holde meg til den daglig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (1 time siden):

79,3 idag så håp om å være nede på 78 i morgen

Når jeg finner en dagsplan med matinntak som jeg går ned på, skal jeg holde meg til den daglig 

Tenker du å klare å gå ned 300-400 g fra ene dagen til neste? Da må du jo være sånn 2000 kcal i underskudd. Eller litt under. Ett kg er ca 7000 kcal i under- eller overskudd avhengig av om man går opp eller ned. Da snakker jeg reell vekt. Man kan fint miste 300 g fra en dag til neste, men da er en del av det vannvekt og mageinnhold. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Tenker du å klare å gå ned 300-400 g fra ene dagen til neste? Da må du jo være sånn 2000 kcal i underskudd. Eller litt under. Ett kg er ca 7000 kcal i under- eller overskudd avhengig av om man går opp eller ned. Da snakker jeg reell vekt. Man kan fint miste 300 g fra en dag til neste, men da er en del av det vannvekt og mageinnhold. 

Jeg driter i hva det er så lenge vekta går ned 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Marye skrev (11 minutter siden):

Jeg driter i hva det er så lenge vekta går ned 🙂

Hehe, ja. Det gjør jeg også når jeg skal ned i vekt. Jeg bare ser for meg hvor mye unødvendig frustrasjon og nedtur det blir når en tenker en skal gå ned så mye på en dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 minutter siden):

Hehe, ja. Det gjør jeg også når jeg skal ned i vekt. Jeg bare ser for meg hvor mye unødvendig frustrasjon og nedtur det blir når en tenker en skal gå ned så mye på en dag. 

En til to dager da, så burde jeg ha gått ned til 78,9 ellerno

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (8 minutter siden):

En til to dager da, så burde jeg ha gått ned til 78,9 ellerno

Du er veldig flink da. Du har jo gått ned mye allerede. Har du et spesifikt mål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (9 minutter siden):

Du er veldig flink da. Du har jo gått ned mye allerede. Har du et spesifikt mål?

Ifølge bmi må jeg ned i 63 kg tror jeg. Var på 50 før jeg fikk medisinene, men det er jo snart 20 år siden. Får mye oppmerksomhet for formene mine. Det liker jeg. PT mente jeg bare burde gå ned til 70 pga jeg bygget muskler så ned mer enn det var ikke lurt. Ifølge in body scan skal jeg ned til 61 kg. Men tror jeg blir veldig fornøyd den dagen jeg endelig er UNDER 70 kg!

Endret av Marye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Hvordan går det?

Ned 600 gram denne uken, så er 90,3 kilo så da må jeg vel være på 80 tallet neste uke? Får satse på det, ned 13 kilo nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (13 minutter siden):

Hvordan går det?

Ned 600 gram denne uken, så er 90,3 kilo så da må jeg vel være på 80 tallet neste uke? Får satse på det, ned 13 kilo nå. 

Så flink du er👏

Har bare gått ned 300g denne uka, men har da iallefall gått ned de kiloene som jeg la på meg i påsken.  Det har hendt mye i det siste, noe som gjør at jeg bør være fornøyd med at jeg iallefall ikke har gått opp. Har også vært mer sosial, noe som har gjort det vanskeligere å holde meg til planen. Det er ikke alltid det passer seg å si nei takk og jeg har kjempe problemer med å stoppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...